Taas lapsettomista häistä
Nyt olisi hääkutsut lähetetty. Kutsuttuja on 110 (mukaan siis laskettu avecit), meillä molemmilla on isot suvut ja paljon ystäviä. Juhlapaikan ja budjetin takia jouduimme laittamaan kutsuihin ns. lapsikiellon. Lapsista tykkäämme kyllä, mutta jos olisimme myös perheiden penimmätkin kutsuneet niin laskujemme mukaan lapsia olisi tullut yli 30.
Haluamme häistämme aikuisten juhlat, enkä nyt tarkoita viinalla läträämistä (itse en edes juo) vaan hyvää ruokaa, hyvä bändi, seurustelua ja rentoa hauskanpitoa. Menukin on suunniteltu aikuisempaan makuun jne.
Nyt kuitenkin osa taas on ottanut tämän henkilökohtaisena loukkauksena. En vaan voi käsittää. Minun käsitys romanttisista häistä ei käsitä 30 lasta, joista en tunne puoliakaan. Toki olisimme lapset myös kutsuneet jos niitä olisi lähipiirissä esim. 10, mutta yli 30 alkaa jo vaatimaan erityisiä järjestelyitä (ruoan, ohjelman, istumapaikkojen jne. suhteen.) Silti osalle äideistä tämä ei vaan kelpaa perusteluksi. Haluaisin kuitenkin kaikki kutsutut juhlimaan kanssamme ja en halua riidellä tällaisesta asiasta.
Tarkoittaako lapsettomien häiden jäårjestäminen automaattisesti viinalla läträämistä ja lapsivihaa?
Kommentit (119)
Ensiksi joku taisi kysellä, miksemme säästä jotta saisimme isomman juhlapaikan jne.? Noh, tämä juhlapaikka on se minkä olemme alusta asti halunneet (vanha suojeluskunnan juhlatalo). Halvemmalla saisi vuokrattua isompia työväentaloja ja muita puolipanelointi-hirvityksiä, mutta haluamme juhlia häitämme kauniissa ympäristössä.
Sitten menuun. Menumme sisältää paljon erilaisia kaloja (ei kuitenkaan uunilohta), juustoja, äyriäisiä, erilaisia tapaspaloja, salaatteja ja lihatkin ovat perinteisestä paistista poikkeavia.
Nyt tiedän että joku tulee meuhkaamaan, että pakkoko on ruoalla hienostella ja eihän kukaan aikuinenkaan tuollaista syö! Me nyt satumme molemmat olemaan tällaisen ruoan ystäviä ja tulevan appiukkoni toimittaa omalta viinitilaltaan jokaiselle ruokalajille sopivan viinin.
Lapsettomat häämme eivät ole hyökkäys perheellisiä kohtaan, vaan ihan oikeasti haluamme tarjota kaikille vieraillemme hauskan, rauhallisen illan, hyvän ruoan, juoman, musiikin ja seuran parissa. Emme alunperinkään suunnitelleet perinteisiä suomalaisia häitä, joissa on ruokana karjalanpaistia tai kinkkukiusausta, vedetään kännit ja leikitään porukalla noloja hääleikkejä. Ehkä teemastammekin kertoo jotain se, että hääpaikka valaistaan 400 lyhydyllä ja pöytiin asetelluilla kynttilöillä.
Minusta 30 lasta juoksemassa vaan pilaisi tämän tunnelman ja vaatisi todellakin lisää järjestelyitä. Vaikka teidän mielestänne lapset eivät syökkään paljoa jne. Mutta meneppä joskus katsomaan esim. päiväkotiryhmää retkellä. Paljonko lähtee melua pelkästään kymmenestä lapsesta?
Ja edelleenkin, minä tykkään lapsista. Ja olisin ne muutamat lapset mielelläni juhliin kutsunut, mutta en kokenut sen olevan reilua muita kohtaan. Ja todellakin loukkaannun siitä varmasti, jos joku kysymättä tuo oman lapsensa juhliin. Minulla ei ole meinaan aavistustakaan mihin hän aikoo siinä vaiheessa lapsensa istuttaa tai mitä lapsi aikoo syödä ja juoda? Sylivauvasta en todellakaan loukkaantuisi.
muuaala kuin teillä siellä perähikiällä lapset syövät mielellään äyriäisiä, juustoja, etanoita, sushia ja vaikkapa kateenkorvaa...
Nyt olisi hääkutsut lähetetty. Kutsuttuja on 110 (mukaan siis laskettu avecit), meillä molemmilla on isot suvut ja paljon ystäviä. Juhlapaikan ja budjetin takia jouduimme laittamaan kutsuihin ns. lapsikiellon. Lapsista tykkäämme kyllä, mutta jos olisimme myös perheiden penimmätkin kutsuneet niin laskujemme mukaan lapsia olisi tullut yli 30. Haluamme häistämme aikuisten juhlat, enkä nyt tarkoita viinalla läträämistä (itse en edes juo) vaan hyvää ruokaa, hyvä bändi, seurustelua ja rentoa hauskanpitoa. Menukin on suunniteltu aikuisempaan makuun jne. Nyt kuitenkin osa taas on ottanut tämän henkilökohtaisena loukkauksena. En vaan voi käsittää. Minun käsitys romanttisista häistä ei käsitä 30 lasta, joista en tunne puoliakaan. Toki olisimme lapset myös kutsuneet jos niitä olisi lähipiirissä esim. 10, mutta yli 30 alkaa jo vaatimaan erityisiä järjestelyitä (ruoan, ohjelman, istumapaikkojen jne. suhteen.) Silti osalle äideistä tämä ei vaan kelpaa perusteluksi. Haluaisin kuitenkin kaikki kutsutut juhlimaan kanssamme ja en halua riidellä tällaisesta asiasta. Tarkoittaako lapsettomien häiden jäårjestäminen automaattisesti viinalla läträämistä ja lapsivihaa?
kahden lapsen äitinä on pakko kysyä miksi lapsille pitäisi olla jotenkin erilaista ruokaa?
Kahden lapsen äitinä vastaan, että kaikki häät ei ole bufee-pöytä -häitä. Jos ruokailu maksaa 35€ per istumapaikka, niin 30 lasta tarkoittaa 1050€. Aika kova hinta siitä, että joku 3 vuotias ottaa palan pihviä ja sanoo sitten menevänsä leikkimään.
Jokaiset häät oli sellaiset, että jos olisin ollut vieraana, olisin ampunut mieluummin pyssyllä jalkaani, kuin ollut vieraana. Se, että tarvitaan lastenvahti ei ole vaivan arvoista, jos palkintona on jonkun häät. Menen mieluummin silloin mieheni kanssa kahdestaan ulos, kuin tylsistymään häihin vaikka olisi 14 000 lyhtyä ja joka pöydässä kynttelikkö. Hauska ilta häissä on harvinaisuus, koska yleensä häissä joutuu istumaan jonkun puoli tutun ja typerän sosiaalisesti rajoittuneen parin kanssa ja on niin tylsää, että ei tiedä kestääkö enää tuntiakaan.
Tietysti on olemassa hauskojakin häitä, mutta niistä 30 häistä joissa olen ollut, muistan kahdet todella hyvät häät. Muut olivat joko kidutusta tai ihan ok.
mutta he eivät olekaan ihan oikeita ystäviä ja sen häiden takia eivät jaksa hankkia lastenvahtia!!!
Voisko olla, ap? Ihmiset eivät yksinkertaisesti välitä sinusta tarpeeksi, nähdäkseen sitä vaivaa, että hankkivat vapaaillan?
Nyt olisi hääkutsut lähetetty. Kutsuttuja on 110 (mukaan siis laskettu avecit), meillä molemmilla on isot suvut ja paljon ystäviä. Juhlapaikan ja budjetin takia jouduimme laittamaan kutsuihin ns. lapsikiellon. Lapsista tykkäämme kyllä, mutta jos olisimme myös perheiden penimmätkin kutsuneet niin laskujemme mukaan lapsia olisi tullut yli 30. Haluamme häistämme aikuisten juhlat, enkä nyt tarkoita viinalla läträämistä (itse en edes juo) vaan hyvää ruokaa, hyvä bändi, seurustelua ja rentoa hauskanpitoa. Menukin on suunniteltu aikuisempaan makuun jne. Nyt kuitenkin osa taas on ottanut tämän henkilökohtaisena loukkauksena. En vaan voi käsittää. Minun käsitys romanttisista häistä ei käsitä 30 lasta, joista en tunne puoliakaan. Toki olisimme lapset myös kutsuneet jos niitä olisi lähipiirissä esim. 10, mutta yli 30 alkaa jo vaatimaan erityisiä järjestelyitä (ruoan, ohjelman, istumapaikkojen jne. suhteen.) Silti osalle äideistä tämä ei vaan kelpaa perusteluksi. Haluaisin kuitenkin kaikki kutsutut juhlimaan kanssamme ja en halua riidellä tällaisesta asiasta. Tarkoittaako lapsettomien häiden jäårjestäminen automaattisesti viinalla läträämistä ja lapsivihaa?
kahden lapsen äitinä on pakko kysyä miksi lapsille pitäisi olla jotenkin erilaista ruokaa?
Kahden lapsen äitinä vastaan, että kaikki häät ei ole bufee-pöytä -häitä. Jos ruokailu maksaa 35€ per istumapaikka, niin 30 lasta tarkoittaa 1050€. Aika kova hinta siitä, että joku 3 vuotias ottaa palan pihviä ja sanoo sitten menevänsä leikkimään.
jos ei ole rahaa häihin, kannattaako pitää häitä ollenkaan. Kyllä ne tiimarin lyhdyt ja kynttilätkin jotain maksaa.
Aika useat ihmiset omistavat videonauhurin. Ja kuvaavat sillä, jopa katsovatkin niitä. Tärkeä päivä, aika varmasti joskus sen videon haluavat katsoa. Ja aika varmasti tuollainen lapsen huuto pilaa sen. Hääpari ei pysty kesken seremonian sitä lasta hiljentämään, joten se on vanhemman tehtävä. On todella noloa käytöstä ollut kyseisen lapsen vanhemmilta tuo. Heidän pitäisi pystyä sen verran hääpari ajatella, että veisivät lapsen pois kirkosta jos se ei siellä viihdy.
jos ulvova lapsi metelöi läpi koko seremonian. Miksei kaaso tmv. ole hoitanut lasta vanhemmilleen ja ulos kirkosta rauhoittumaan vai eikö tullut mieleen valmistautua tähänkin tehtävään?
Kuin harvoin, joten en sitä häihin käyttäisi.
mutta he eivät olekaan ihan oikeita ystäviä ja sen häiden takia eivät jaksa hankkia lastenvahtia!!!
Voisko olla, ap? Ihmiset eivät yksinkertaisesti välitä sinusta tarpeeksi, nähdäkseen sitä vaivaa, että hankkivat vapaaillan?
Ei ole monta ystävää jonka vuoksi viitsin uhrata viikonlopun tai rahavaroja. Etenkään lapsenlikkaan. Siksi mulla (lääkäri) on usein työvuoro kun olis häät. Joudun peruuttamaankin (muka) viime hetkellä. Jos on lääkäri, juristi tms. Ammatiltaan niin näitä kutsuja tulee jumalattomasti. Jokainen haluaa menestyksestäni pienen palan. Sorry, ainoastaa VIP kavereiden/sukulaisten juhliin mennään. Ja yleensä saamme ihan itse päättää mikä on perheen kokoonpano.
Sulla on sen verran huono ulosanti, että tuskin antamistasi hoito-ohjeista saisi selvää.
Onneksi ne annetaan vähän eri tavalla, ei keskustelupalstalla.
taitaa olla samaa porukkaa kuin ne, jotka eivät voi mitenkään ymmärtää, ettei kaikkia kiinnosta heidän taaperonsa pottaharjoittelut ja vauvan kakan väri.
Uskomaton argumentti myös tuo "koko viikko oltu erossa perheestä paitsi aamuisin ja iltaisin, halutaan olla viikonloppu yhdessä". Joo, yhdestä illastahan se perheonni ja yhteinen aika onkin kiinni...
Oli kyllä hauskaa, mutta olisi ollut aivan järkyttävää, jos siellä olisi pyöinyt lapsia seassa. Oli nimittäin aikamoiset ymyjuhlat nämä aikuistn kekkerit. Ja perheelliset olivat eniten sekaisin, kun kerrankin pääsivät vapaalle ;)
Sinä (tai te) päätitte näin ja kannatte sen seuraukset PISTE
Juu, meillä ei ole lapsia.
On budjettikin syynä. Mieti nyt kyllä 30 lasta (joista suurinosa 3-6 vuotiaita) syö esim. kakkua ja menummekin on nyt sellainen että sieltä ei yhdellekkään lapselle löytyisi mitään syötävää, joka siis vaatisi taas jotain lapsille sopivampaa ruokaa myös tarjolle. Mielestäni ei olisi reilua, että lapset olisivat kirkosta pitkälle iltaan syömättä mitään muuta kuin kakkua. Ja tosiaan juhlapaikkaan ei noin vain saa järjestettyä 30 lisäpaikkaa.
Kutsut lähetimme kuitenkin hyvissä ajoin joten varmasti lapsen saaminen hoitoon onnistuisi. Tunnen kuitenkin nämä asiasta tuohtuneet äidit ja he kyllä käyvät risteilyillä ja baareissa ilman lapsiaan, eli eivät voi lapsenvahdin puutteeseen oikein vedota.
Et halua panostaa ystäviesi perheisiin, koska lapset mielestäsi pilaavat juhlan sekä syövät kakkua niin, että teet konkurssin. Miksi nyt sitten valitat, kun ystäväsi eivät halua tulla sinun häihisi? Itsehän olet valinnan tehnyt ja ystäväsi myös!
Katsos kun lapsellisten perheeseen kuuluvat aina ne lapsetkin, ehkä sä vielä joskus tajuat, jos sulle tulee lapsia...
Olemme lapsettomia (omasta tahdosta),vihaan lapsia. Omat häät ensi kuussa ja lapsia omaaville perheille kyllä terotettu että juhlat K18. Eikä kukaan ole lapsia tuomassa,ovat helpottuneita että välillä voi juhlia aikuisten kesken. Jos emme muutenkaan kutsu ketään k***päitä häihimme,miksi kutsuisimme lapsia.
Nykyään kun on ikää ja elämänkokemusta enemmän, katson tarkkaan, miten aikani käytän.
Kesä on lyhyt ja valitsen tarkkaan ne viikonloput ja tapahtumat, joiden vuoksi panen lapset hoitoon. lapsille ne kesäviikonloput on juhlaa mökilla ja kotona vanhempien kanssa. En enää tuhlaa yhtään ainoaa viikonloppua todellakin niihin kulissihäihin.
Kun ihmiset ei edes pysy naimisissa, en viitsi oikein vaivautua näihin lapsettomiin häihin, joissa on tilinumerot ja kärttyisät morsiamet.
Mutta sitä minä ihmettelen, miksi morsiamet vetää pultit jos niihin häihin ei mene. Kutsuja luo raamit ja kutsuttu miettii, onko ne raamit sellaiset, että hän haluaa tulla.
Ei morsiamen auta raivota jos joku jää pois.
Ja tosiaan. Ne tiukkapipoiset morsiamet eivät yleensä kulje elämässä kovin montaa vuotta matkassa. Mutta lapset kulkee. Joten minä vietän kesäviikonloput lasten kanssa. Jos haluan lapset hoitoon, vietän sen viikonlopun laatuaikaa miehen kanssa, eikä missään pönötysjuhlissa ihailemassa stressaantunutta morsianta.
ja minä jätän tulematta, sillä olen mieluummin eläissäni niiden ihmisten kanssa, jotka tulevat arkulleni itkemään kuin niiden kanssa, joita minun elämäni häiritsee niin paljon, ettei koko perhettä voi kutsua juhliin. Minä valitsin perheellisyyden. Jos se ei sinulle kelpaa, ei ongelma ole minulla vaan sinulla.
Älä hyvä ihminen tommosta asennetta siirrä lapsiisi. Sinä et voi tietää itkevätkö lapsesi haudallasi. Mitäs jos kasvaisit ihan aikuiseksi
ei pidä tuhlata elämäänsä olemalla kulissina jonkun toisen juhlille. Elämä pitää elää niiden kanssa, joita rakastaa. Jos on valinnut elämänsä tärkeäksi asiaksi perheen, ei hääkutsun laittajan tule loukkaantua, jos ei mene lapsettomiin häihin. Miksi tuhlata vähät päivänäsä turhuuteen, kun voi tehdä joka päivä aidosti tärkeitä asioita? lapsettomat häät ovat turhuutta sille, joka ei koe lapsettomuutta tärkeäksi arvoksi.
Älkää nyt, herranjestas, menkää häihin, jos se on noin vaikeeta. Jääkää kotiin pentujenne kanssa.
Tuo oli hyvä vinkki. Katsokaa näitä hääohjelmia ja miettikää. Ihanko oikeasti kukaan haluaa maksaa lapsenvahdista, maksaa vaatteet, panna tilille rahaa, maksaa polttarit ja viettää ilta tuollaisissa juhlissa.
Pitää olla aika köyhä elämä jos tuollaisissa bileissä on aidosti hauskaa.
Häät on oikeasti pakkopullaa.
Älkää nyt, herranjestas, menkää häihin, jos se on noin vaikeeta. Jääkää kotiin pentujenne kanssa.
taitaa olla samaa porukkaa kuin ne, jotka eivät voi mitenkään ymmärtää, ettei kaikkia kiinnosta heidän taaperonsa pottaharjoittelut ja vauvan kakan väri. Uskomaton argumentti myös tuo "koko viikko oltu erossa perheestä paitsi aamuisin ja iltaisin, halutaan olla viikonloppu yhdessä". Joo, yhdestä illastahan se perheonni ja yhteinen aika onkin kiinni...
Siksi kannattaa panostaa yhteiseen aikaan lasten kanssa eikä häihin, joihin ei oikeasti ole tervetullut omana itsenään eli äitinä, vaimona ja ystävänä vaan pitää kutistaa oma minuutensa morsiamen vaatimuksesta pelkäksi ystäväksi.
Valitse itse sen ajankohdan, jolloin haluan olla erossa perheestäni. Sitä ei määritä jonkun häät vaan enemmänki se, koska saan lapsille parhaan hoitajan.
olen samaa mieltä, että jos me ei voida tulla perheenä, niin ei tulla ollenkaan.Mä en todellakaan ymmärrä näitä lapsettomia häitä.Olenkin jo 40 ja vähän enemmän elämää nähnyt kuin nämä häärinsessat=)...
Silloin kun on jo aikuinen, tietää, että kaikilla ei ole lapsenvahteja.Toisilta on vanhemmat kuolleet ja kun ihmiset nykyään asuvat kaukana synnyinseudultaan niin matkat voi olla todella pitkiä.Itse olimme kesähäissä, ja lasten ilo oli suunnaton!
Kun et ymmärrä ettei niitä häitä sinun mukuloittesi riemuksi järjestetä. Minä olen myös yli nelikymppinen, elämänkokemusta ja lapsia on. En koskaan alentuisi nokkimaan kenenkään tapaa järjestää omia juhliaan. Ei se perheen yhteinen aika ole todellakaan kiinni muutamista juhlista vuodessa. Toivottavasti.
Joista 3 on omia.
Mitä nyt lapsista on karttunut kokemusta niin moni leikki-ikäinen ei kakkua paljon tykkää syödäkään, meillä taas ruoka tulee ihan aikuisten makuun. Ei lihapullia.
Juhlapaikka on mikä on ja sinne laitetaan vähän lapsia varten puuhaa ja lapset saa olla omia vilkkaita itseään. Oletan että kaikki vieraat tajuaa mitä lapset on, kaikilla kavereilla on lapsensa ja sukulaiset on lapsiamme nähneet ja me heidän lapsia.
Me kutsutaan nimenomaan niitä tuttuja ihmisiä ja vietetään näin tunnelmalliset häät.
Nukkua saa paikanpäällä joten torkut voi vetää ihan sängyssä maaten.
Minä olen ollut häissä niin lapsieni kanssa kuin jättänyt lapset pois vaikka on erikseen pyydetty että tuokaa mukana.
minulle taas on ihan sama miten joku tekee oman perheensä kanssa häissäni, kutsutaan koko perhe ja toivottavasti viihtyvät!
Minusta on kummallista jos joku ei voisi yhtä päivää olla pois kotoaan. Tietenkin on aikoja ettei se onnistu tai on taloudellinen rasite matkustaa toiselle puolen Suomea ja jäädä yöksi jonnekin kenties ja miettiä kulkemiset ja nukkumiset jos näitä ei järjestetä tai mukana ei ole sukua MUTTA on sekin yksi juttu lähteä koko pesueen kanssa matkustamaan sinne juhlapaikalle, miettiä heidän turvallisuus liikennevälineissä tai viihtymiset vaikka 10 h junamatkalla? Tai etsiä juhlavaatteet kaikille..
Tahtooko joku sitäkään ehdointahdoin?
Kyllä sen ajan voisi miettiä vaikka oman ja miehen yhteisenä vapaana.
Näissä kun on aina puolensa. Eikä se ole vaan sitä että just nämä SINUN häät tekisi joku jotenkin, jollain voi olla useammat häät samana vuonna koluttavana.
Ei jonkun lapsettoman suinkaan odoteta voivan osallistua juhliin vaan koska hänellä ei ole lapsia?
Ne on sinun ja miehesi häät, tehkää niistä ihan vapaasti sellaiset kuin tahdotte. Mutta ei kaikkien tartte tykätä teidän päätöksistä.
Jollekin on tosi kova paikka lähinnä se että sanotaan että juhlat menee NÄIN; toinen on pukeutuminen; annas kun hääpari tykkää että ollaan virallisesti ja siellä joku finninaama tai möhömaha päättää ettei häntä ohjailla mitä päällään on. ;) Mä kun tykkäisin että ihmisillä olis puvut päällä.. Saa varmaan sontaa niskaan!
Toinen on se keitä jättää pois kutsutuista: meillä jää yksi 6 henkinen perhe pois listalta. Ei varmaan tule enää joulukorttia.
Älä ota sitä vakavasti, eikö se ole kuitenkin parempi että hapannaamat jää pois? Kuin tulee sinne törkkimään arvostellen alkupalojanne kun lapsetkin olis tulleet.