Oliko lapsuudessasi asioita, joita et saanut syödä tai tehdä, koska vanhemmallasi oli jokin ideologia/ihanne?
Kommentit (680)
En saanut mennä seurakunnan kerhoihin, kun isä oli kommunisti.
En saanut mennä partiotoimintaan.
Äiti suosi terveellistä ruokaa. Minä en...
Ei saatu katsoa "amerikkalaista paskaa" televisiosta.
Kaikki bulttipoissit ja vintiöt ym. ärsytti porukoita niin paljon, ettei niitä katsottu. Taloudessa 1 televisio. Tietyt musat oli nou nou, koska ne vaan ärsytti.. " ihme vinkumista"
Ei saanut tarpeeksi ruokaa, kun vanhemmat keksivät säästää sijoituksiin.
Ei saatu suklaavanukkaita, kun liikaa sokeria.
Silloin pidin kurjana, nykyään ei omat syö sokerisia jugurtteja.
Mäkkäri ja Nestle oli boikotissa, nämä pysyneet mulla aikuisuuteen saakka.
Paljonkin. Katkeraa huomata miten vanhempani ovat vanhetessaan luopuneet kaikista niistä ahtaista ihanteistaan, joita meille lapsille pakottivat.
Isä painosti välttämään sokeria, itsellään oli 1T diabetes. Hän kyllä tiesi, ettei se tule sokerista, mutta 70-luvulla diabeetikoille hössötettiin sokerista eikä sitä ois saanut syödä. Niin jotenkin ei sitten minunkaan ois pitänyt.
Ei saanut tehdä mitään joka voisi kutsua demoneita. Monet aika harmittomalta kuulostavat jutut voi kutsua Demoneita.
Meillä ei saanut pitkänä perjantaina eikä joulupäivänä käydä naapurissa leikkimässä, eikä meille tulla ketään. Discoihin en päässyt - menin salaa jne. Meillä oli vanhoillisesti uskovainen isä. Ei mikään lahko, ihan vain asenne.
Vierailija kirjoitti:
En saanut mennä partiotoimintaan.
En minäkään - isä jostain syystä luuli partiota kommunistien toiminnaksi!
En saanut olla enää poikien kanssa tekemisissä esiteini-ikäisenä ja sitä vanhempana.
Mä en saanut ikinä mennä harrastuksiin, koska kyllähän itsekin oppii kaiken. Meillä ei ollut muuten juustohöylää, vaan kaikki piti nyrhiä veitsellä mahdollisimman ohueksi. Tätä en ikinä saanut tietää, mikä siitä höylästä teki niin vastenmielisen.
Eikö partio ja pioneerit ollu eri juttu?
Meillä ei ollut mitään sellaisia juttuja, vanhemmilla ei ollut mitään outoja ideologioita, vain terve maalaisjärki. Toki äitini tuli vanhemmiten pelokkaammaksi, minä sain mennä suurinpiirtein miten lystäsin, ja mua 15 vuotta nuorempi sisko oli aika lellitty ja vahdittu ettei vaan sattuis mitään. Äidilläni kehittyi vähän turhan hyvä mielikuvitus mitä kaikkea voisi sattua, silloin nuorena äitinä ei kai sitten moisia kuvitellut mielessään. Vähän samaa vikaa on itselläkin, kun on elämänkokemusta ja tietää että mitä tahansa voi käydä kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut ikinä mennä harrastuksiin, koska kyllähän itsekin oppii kaiken. Meillä ei ollut muuten juustohöylää, vaan kaikki piti nyrhiä veitsellä mahdollisimman ohueksi. Tätä en ikinä saanut tietää, mikä siitä höylästä teki niin vastenmielisen.
Tää on kyllä hauska, mikähän ideologia siinäkin mahtoi olla? Vai oliko sekin turhaa hömpötystä kun kerran puukkollakin saa?
Vierailija kirjoitti:
-
Ei ollut.
Salatut elämät olivat ehdottomasti kielletty sarja. Oikeastaan tästä olen kiitollinen, kerran olen jakson katsonut hieman vanhempana, ihme soopaa sekin.
Joo. En saanut syödä astianpesutabletteja vaikka ne olivat kivan värisiä. Vanhempani luultavasti luulivat että tahdon elää aikuiseksi asti.