Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lapsettomista häistä

Vierailija
27.08.2012 |

Nyt olisi hääkutsut lähetetty. Kutsuttuja on 110 (mukaan siis laskettu avecit), meillä molemmilla on isot suvut ja paljon ystäviä. Juhlapaikan ja budjetin takia jouduimme laittamaan kutsuihin ns. lapsikiellon. Lapsista tykkäämme kyllä, mutta jos olisimme myös perheiden penimmätkin kutsuneet niin laskujemme mukaan lapsia olisi tullut yli 30.

Haluamme häistämme aikuisten juhlat, enkä nyt tarkoita viinalla läträämistä (itse en edes juo) vaan hyvää ruokaa, hyvä bändi, seurustelua ja rentoa hauskanpitoa. Menukin on suunniteltu aikuisempaan makuun jne.

Nyt kuitenkin osa taas on ottanut tämän henkilökohtaisena loukkauksena. En vaan voi käsittää. Minun käsitys romanttisista häistä ei käsitä 30 lasta, joista en tunne puoliakaan. Toki olisimme lapset myös kutsuneet jos niitä olisi lähipiirissä esim. 10, mutta yli 30 alkaa jo vaatimaan erityisiä järjestelyitä (ruoan, ohjelman, istumapaikkojen jne. suhteen.) Silti osalle äideistä tämä ei vaan kelpaa perusteluksi. Haluaisin kuitenkin kaikki kutsutut juhlimaan kanssamme ja en halua riidellä tällaisesta asiasta.

Tarkoittaako lapsettomien häiden jäårjestäminen automaattisesti viinalla läträämistä ja lapsivihaa?

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä trauma sinulla on muuten häistä kun tästäkin olet tehnyt eilen jo toisen tai kolmannen aloituksen. Tämä vain tärppäsi, että sait vastauksia.

Nyt olisi hääkutsut lähetetty. Kutsuttuja on 110 (mukaan siis laskettu avecit), meillä molemmilla on isot suvut ja paljon ystäviä. Juhlapaikan ja budjetin takia jouduimme laittamaan kutsuihin ns. lapsikiellon. Lapsista tykkäämme kyllä, mutta jos olisimme myös perheiden penimmätkin kutsuneet niin laskujemme mukaan lapsia olisi tullut yli 30.

Haluamme häistämme aikuisten juhlat, enkä nyt tarkoita viinalla läträämistä (itse en edes juo) vaan hyvää ruokaa, hyvä bändi, seurustelua ja rentoa hauskanpitoa. Menukin on suunniteltu aikuisempaan makuun jne.

Nyt kuitenkin osa taas on ottanut tämän henkilökohtaisena loukkauksena. En vaan voi käsittää. Minun käsitys romanttisista häistä ei käsitä 30 lasta, joista en tunne puoliakaan. Toki olisimme lapset myös kutsuneet jos niitä olisi lähipiirissä esim. 10, mutta yli 30 alkaa jo vaatimaan erityisiä järjestelyitä (ruoan, ohjelman, istumapaikkojen jne. suhteen.) Silti osalle äideistä tämä ei vaan kelpaa perusteluksi. Haluaisin kuitenkin kaikki kutsutut juhlimaan kanssamme ja en halua riidellä tällaisesta asiasta.

Tarkoittaako lapsettomien häiden jäårjestäminen automaattisesti viinalla läträämistä ja lapsivihaa?

Vierailija
62/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuisimme toivomaan sen viikonlopun vapaaksi, että mies voisi jäädä lasten kanssa kotiin kun minä menisin häihin.

Mullan alta nimittäin mummien on aika vaikea hoitaa lapsenlapsiaan.

Toisaalta lapsettomat häät on ihania. Hyvä syy jäädä pois.

Ei ole monta ystävää jonka vuoksi viitsin uhrata viikonlopun tai rahavaroja. Etenkään lapsenlikkaan. Siksi mulla (lääkäri) on usein työvuoro kun olis häät. Joudun peruuttamaankin (muka) viime hetkellä.

Jos on lääkäri, juristi tms. Ammatiltaan niin näitä kutsuja tulee jumalattomasti. Jokainen haluaa menestyksestäni pienen palan. Sorry, ainoastaa VIP kavereiden/sukulaisten juhliin mennään. Ja yleensä saamme ihan itse päättää mikä on perheen kokoonpano.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti, koska häissä on hauskaa...

Ne kuuluu juuri niihin juhliin, joihin on pakko mennä, ettei morsian suutu.

Ensiksi joku taisi kysellä, miksemme säästä jotta saisimme isomman juhlapaikan jne.? Noh, tämä juhlapaikka on se minkä olemme alusta asti halunneet (vanha suojeluskunnan juhlatalo). Halvemmalla saisi vuokrattua isompia työväentaloja ja muita puolipanelointi-hirvityksiä, mutta haluamme juhlia häitämme kauniissa ympäristössä.

Sitten menuun. Menumme sisältää paljon erilaisia kaloja (ei kuitenkaan uunilohta), juustoja, äyriäisiä, erilaisia tapaspaloja, salaatteja ja lihatkin ovat perinteisestä paistista poikkeavia.

Nyt tiedän että joku tulee meuhkaamaan, että pakkoko on ruoalla hienostella ja eihän kukaan aikuinenkaan tuollaista syö! Me nyt satumme molemmat olemaan tällaisen ruoan ystäviä ja tulevan appiukkoni toimittaa omalta viinitilaltaan jokaiselle ruokalajille sopivan viinin.

Lapsettomat häämme eivät ole hyökkäys perheellisiä kohtaan, vaan ihan oikeasti haluamme tarjota kaikille vieraillemme hauskan, rauhallisen illan, hyvän ruoan, juoman, musiikin ja seuran parissa. Emme alunperinkään suunnitelleet perinteisiä suomalaisia häitä, joissa on ruokana karjalanpaistia tai kinkkukiusausta, vedetään kännit ja leikitään porukalla noloja hääleikkejä. Ehkä teemastammekin kertoo jotain se, että hääpaikka valaistaan 400 lyhydyllä ja pöytiin asetelluilla kynttilöillä.

Minusta 30 lasta juoksemassa vaan pilaisi tämän tunnelman ja vaatisi todellakin lisää järjestelyitä. Vaikka teidän mielestänne lapset eivät syökkään paljoa jne. Mutta meneppä joskus katsomaan esim. päiväkotiryhmää retkellä. Paljonko lähtee melua pelkästään kymmenestä lapsesta?

Ja edelleenkin, minä tykkään lapsista. Ja olisin ne muutamat lapset mielelläni juhliin kutsunut, mutta en kokenut sen olevan reilua muita kohtaan. Ja todellakin loukkaannun siitä varmasti, jos joku kysymättä tuo oman lapsensa juhliin. Minulla ei ole meinaan aavistustakaan mihin hän aikoo siinä vaiheessa lapsensa istuttaa tai mitä lapsi aikoo syödä ja juoda? Sylivauvasta en todellakaan loukkaantuisi.

Vierailija
64/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lapsettomat häät =).

Mukavaa oli vaikka kaikki eivät päässeetkään. Kukaan ei loukkaantunut, vaan tuli jopa kiitosta asiasta.

Vierailija
65/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meniköhän se ihan niin, että osa vieraista todella loukkaantui? Vai tulkitsitko itse niin, jos vain kieltäytyivät kutsusta?

Minun on todella vaikea kuvitella, että yhdellekään aikuiselle jotkut häät olisivat niin "must" juttu, että maailma romahtaisi, jos ei pääsisi sinne osallistumaan. Häihin osallistuminen on melkoinen kuluerä myös vieraille, ja kuitenkaan häät eivät ole mitään maailman parasta ajanvietettä, valitettavasti. Häät eivät ole vieraille mikään vuoden kohokohta ja suuri elämys. Kyllä kai moni sinänsä ihan mielellään niihin osallistuu, mutta varmaan ihan yhtä mielellään jää pois.

Vierailija
66/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tavallaan. Monikaan ei varmaan pääse lapsenvahtien puutteen takia, joka sitten käytännössä ilmenee suuttumuksena. Tietysti osa on sitten näitä lapset-ovat-maailman-napa -mammoja.

Vierailija
67/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä jätän tulematta, sillä olen mieluummin eläissäni niiden ihmisten kanssa, jotka tulevat arkulleni itkemään kuin niiden kanssa, joita minun elämäni häiritsee niin paljon, ettei koko perhettä voi kutsua juhliin. Minä valitsin perheellisyyden. Jos se ei sinulle kelpaa, ei ongelma ole minulla vaan sinulla.

että jos esität tuollaista marttyyriä lastesikin nähden, niin siellä arkulla on lopulta aika vähän itkijöitä...

Vierailija
68/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole monta ystävää jonka vuoksi viitsin uhrata viikonlopun tai rahavaroja. Etenkään lapsenlikkaan. Siksi mulla (lääkäri) on usein työvuoro kun olis häät. Joudun peruuttamaankin (muka) viime hetkellä. Jos on lääkäri, juristi tms. Ammatiltaan niin näitä kutsuja tulee jumalattomasti. Jokainen haluaa menestyksestäni pienen palan. Sorry, ainoastaa VIP kavereiden/sukulaisten juhliin mennään. Ja yleensä saamme ihan itse päättää mikä on perheen kokoonpano.

Sulla on sen verran huono ulosanti, että tuskin antamistasi hoito-ohjeista saisi selvää.

Vierailija
69/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä jätän tulematta, sillä olen mieluummin eläissäni niiden ihmisten kanssa, jotka tulevat arkulleni itkemään kuin niiden kanssa, joita minun elämäni häiritsee niin paljon, ettei koko perhettä voi kutsua juhliin. Minä valitsin perheellisyyden. Jos se ei sinulle kelpaa, ei ongelma ole minulla vaan sinulla.

Älä hyvä ihminen tommosta asennetta siirrä lapsiisi. Sinä et voi tietää itkevätkö lapsesi haudallasi.

Mitäs jos kasvaisit ihan aikuiseksi

Vierailija
70/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viettää häät ravintolassa tai hotellin tai vastaavan juhlasalissa, niin siellä maksetaan ruokamaksu per istumapaikka. Oli sitten lapsi tai aikuinen. Monissa paikoissa on myös henkilöraja. Jos saliin mahtuu tasan 100 henkilöä, niin jokaisen lisätyn lapsen kohdalla olisi karsittava yksi aikuinen pois.

Olen myös huomannaut että jos aikuiset tulevat ilman lapsia, niin he ovat ensinnäkin kauemmin juhlimassa ja ovat rennompia, kun ei tarvitse vahtia lapsia.

Ja jos joku loukaantuu, niin hyvä vaan että jää kotiin.

Ap: pidä hauskaa häissäsi!

Vierailija
71/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen tommosta asennetta siirrä lapsiisi. Sinä et voi tietää itkevätkö lapsesi haudallasi. Mitäs jos kasvaisit ihan aikuiseksi

ei pidä tuhlata elämäänsä olemalla kulissina jonkun toisen juhlille. Elämä pitää elää niiden kanssa, joita rakastaa. Jos on valinnut elämänsä tärkeäksi asiaksi perheen, ei hääkutsun laittajan tule loukkaantua, jos ei mene lapsettomiin häihin. Miksi tuhlata vähät päivänäsä turhuuteen, kun voi tehdä joka päivä aidosti tärkeitä asioita? lapsettomat häät ovat turhuutta sille, joka ei koe lapsettomuutta tärkeäksi arvoksi.

Vierailija
72/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä sikiää?

Vierailija
73/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras ilmoittaa, että ei tule ja morsian uskoo tietävänsä, että syynä on häiden lapsettomuus.

Vieraiden kannattaa tehdä kuten isäni aikanaan teki eli laittaa onnittelukortti ja toivottaa runsaasti lapsettomia vuosia. Siitäkin morsiamet vetivät herneen nenään, vaikka kortti varmasti sopi häiden teemaan.

Vierailija
74/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä on valtavasti lapsia, joten on tosi tökeröä jättää heidät kutsumatta. Aika moni perhe joutuu järjestämään ja miettimään sen sijaan, että ap järjestäisi ja miettisi...

Mun mielestä eri asia olisi jos lapsia olisi vain muutama.

Mieluusti olisin muutamat meille läheiset lapset alunperin kutsunutkin, mutta sitten tajusimme kuinka valtava määrä lähipiirissämme noita lapsosia onkaan.

Vierailija
75/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meillä ei ole lapsia.

On budjettikin syynä. Mieti nyt kyllä 30 lasta (joista suurinosa 3-6 vuotiaita) syö esim. kakkua ja menummekin on nyt sellainen että sieltä ei yhdellekkään lapselle löytyisi mitään syötävää, joka siis vaatisi taas jotain lapsille sopivampaa ruokaa myös tarjolle. Mielestäni ei olisi reilua, että lapset olisivat kirkosta pitkälle iltaan syömättä mitään muuta kuin kakkua. Ja tosiaan juhlapaikkaan ei noin vain saa järjestettyä 30 lisäpaikkaa.

Kutsut lähetimme kuitenkin hyvissä ajoin joten varmasti lapsen saaminen hoitoon onnistuisi. Tunnen kuitenkin nämä asiasta tuohtuneet äidit ja he kyllä käyvät risteilyillä ja baareissa ilman lapsiaan, eli eivät voi lapsenvahdin puutteeseen oikein vedota.

Et halua panostaa ystäviesi perheisiin, koska lapset mielestäsi pilaavat juhlan sekä syövät kakkua niin, että teet konkurssin. Miksi nyt sitten valitat, kun ystäväsi eivät halua tulla sinun häihisi? Itsehän olet valinnan tehnyt ja ystäväsi myös!

Katsos kun lapsellisten perheeseen kuuluvat aina ne lapsetkin, ehkä sä vielä joskus tajuat, jos sulle tulee lapsia...

Vierailija
76/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINÄ järjestät sellaiset juhlat kun haluat ja vieraat päättävät tulevatko vaiko eivät. Ihan ilman mitään herneitä missään ruumiinaukossa kummallekaan osapuolelle. Meillä on tilanne se, että ilman mitään tukiverkkoa ja kolmen lapsen kanssa meiltä jäisi ko. juhlat väliin. Mutta jos se olisi mulle OK (niinkuin olisi) niin miksi SINÄ siitä hermoistuisit?

Vierailija
77/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä tapauksessa, koska valitsevat laatuajan lasten kanssa mieluummin kuin hääsi. On totta, että lapsia näkee muutaman tunnin päivässä muutenkin, kun ovat tarhassa tai koulussa ja illalla vielä on muutamat harrastukset.

Ja osalla meitä lapset menevät edellesi. Jos näitä häitä olisi joskus se olisi ihan fine, mutta kun niitä on aika usein ja joskus haluaisin viettää myös viikonlopun ihan mieheni kanssa ilman lapsia.

Aika vaan ei aina riitä kaikkeen ja ne lapset ovat aika tärkeitä. JOs olisit rakas, hyvä ystävä, tulisin. Jonkun vähän vieraamman tai epämiellyttävämmän häät jättäisin väliin.

Vierailija
78/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on todella vaikea kuvitella, että yhdellekään aikuiselle jotkut häät olisivat niin "must" juttu, että maailma romahtaisi, jos ei pääsisi sinne osallistumaan. Häihin osallistuminen on melkoinen kuluerä myös vieraille, ja kuitenkaan häät eivät ole mitään maailman parasta ajanvietettä, valitettavasti. Häät eivät ole vieraille mikään vuoden kohokohta ja suuri elämys. Kyllä kai moni sinänsä ihan mielellään niihin osallistuu, mutta varmaan ihan yhtä mielellään jää pois.

Suhtautuminen lapsiin taitaa riippua siitä, pitääkö häitä ensisijaisesti sukujuhlina vai bileinä kavereille. Häitä sukujuhlina pitävät eivät ymmärrä, miksi lapsia ei haluta sukujuhlaan ja ystäväjuhlaihmiset taas eivät ymmärrä, miksi hyvät juhlat pitää pilata tuomalla sinne lapset.

Isot häät ovat yleensä sukujuhlat, joissa ihmiset tapaavat kaukaisempiakin sukulaisia ja tutustuvat hääparin sukulaisiin.

Vierailija
79/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika selkeää olisi, että mieluummin lähtisin kavereiden kanssa risteilylle tai kaupunkilomalle, kuin häihin.

Häät on usein tylsää pakkopullaa semi-vieraiden ihmisten kanssa. Todella harvoissa häissä on oikeasti kivaa ja hauskaa ja rentoa. Risteilyllä taas saa olla niin kuin itse haluaa, siinä seurassa kun on itse valinnut.

Vierailija
80/119 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden lapsen äitinä on pakko kysyä miksi lapsille pitäisi olla jotenkin erilaista ruokaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä