Taas lapsettomista häistä
Nyt olisi hääkutsut lähetetty. Kutsuttuja on 110 (mukaan siis laskettu avecit), meillä molemmilla on isot suvut ja paljon ystäviä. Juhlapaikan ja budjetin takia jouduimme laittamaan kutsuihin ns. lapsikiellon. Lapsista tykkäämme kyllä, mutta jos olisimme myös perheiden penimmätkin kutsuneet niin laskujemme mukaan lapsia olisi tullut yli 30.
Haluamme häistämme aikuisten juhlat, enkä nyt tarkoita viinalla läträämistä (itse en edes juo) vaan hyvää ruokaa, hyvä bändi, seurustelua ja rentoa hauskanpitoa. Menukin on suunniteltu aikuisempaan makuun jne.
Nyt kuitenkin osa taas on ottanut tämän henkilökohtaisena loukkauksena. En vaan voi käsittää. Minun käsitys romanttisista häistä ei käsitä 30 lasta, joista en tunne puoliakaan. Toki olisimme lapset myös kutsuneet jos niitä olisi lähipiirissä esim. 10, mutta yli 30 alkaa jo vaatimaan erityisiä järjestelyitä (ruoan, ohjelman, istumapaikkojen jne. suhteen.) Silti osalle äideistä tämä ei vaan kelpaa perusteluksi. Haluaisin kuitenkin kaikki kutsutut juhlimaan kanssamme ja en halua riidellä tällaisesta asiasta.
Tarkoittaako lapsettomien häiden jäårjestäminen automaattisesti viinalla läträämistä ja lapsivihaa?
Kommentit (119)
jakeluun, et kaikki ei halua kakaroita häihin tai muihin juhliin?
kyllähän jokainen itse tietää, osaako lapsi käyttäytyä juhlissa ja itse tietää, aikooko olla juhlissa niin kauan, että juomajuhlat alkavat.
Minä sain juuri kutsun lapsettomiin juhliin ja olen todella sitä mieltä, että oudoksi menee.
-en osallistu ko. häihin
Itse en enää ihmettele lapsettomia häitä. Siksi en ihmettele, koska (ikävä kyllä) ihmiset eivät osaa lastensa perään katsoa. Nykyään on muotia, että lapset saavat vapaan kasvatuksen ja se vapaa kasvatus yltää myös näihin juhliin.
On myös näitä jotka eivät kutsu ihan vain sen lapsimäärän takia. Niitä lapsia siis voi olla tajuton määrä, heille pitäisi järjestyä tilat yms. (Usko pois, joka paikkakunnalla ei välttämättä sellaisia tiloja ole, mistä saisi järkevän jokaista ajatellen)
Ja miksi ihmeessä teidän tarvitsisi ymmärtää lapsettomia häitä? Jos teidän ymmärrys on niin suppeaa, niin älkää osallistuko, mutta on noloa itkeä sitä asiaa sitten hääparille.
mutta mua jäi kiinnostamaan, että mitä ap teidän häämenuun oikein kuuluu, jos siinä ei ole mitään lapsille sopivaa syötävää..?!
Kutsuja päättää keitä kutsuu ja millaiset juhlat haluaa. Ja vieraat sitten päättävät, tulevatko kyseisiin juhliin vai eivät.
Kukin kutsuu tavallaan ja juhlii tavallaan.
Mutta sama koskee sitten myös kutsujaa: Jos pitää lapsettomat häät, niin ei siitä saa ottaa itseensä, jos se jollekulle on ongelma. Sitten pitää vain hyväksyä mukisematta se, että joku saattaa jättää tulematta, kun lapset eivät ole tervetulleita.
Onko niissä kaikissa ruuissa alkoholia vai miksi mikään tarjottava ruoka ei sovi lapsille?
mutta mua jäi kiinnostamaan, että mitä ap teidän häämenuun oikein kuuluu, jos siinä ei ole mitään lapsille sopivaa syötävää..?!
Nämä uikuttavat jotka saavat kyllä AINA järkättyä lapsenvahteja silloin kun menevät työpaikan joulujuhliin, tyttöjen iltaan jne... tai kun ykskaks päätettään ottaa halpislento jonnekin ja viettää puolison kanssa laatuaikaa. Silloin on itsestään selvää että lapset jätetään hooitajalle ja hoitajaksi kelpaa kuka tahansa.
Mutta heille ei saa sanoa että lapsenne eivät ole tervetulleita. Koska he tietävät itse minlloin ottavat lapsensa ja milloin ei.
Älykkäimmät ottavat lapsensa kiellosta huolimatta mukaan ja sanovat että kun hän halusi tai kun hän ei ole koskaan vielä ollut häissä. No voi kiesus, onko ollu firman pikkujouluissa?
Entäs kun järkkäävät itse juhlan ja joutuvat miettimään maksavatko pitopalvelulle 40 eur yli 4vuotiaasta lapsesta vai ei... sitten tulee vitsikäs kutsu aikuisten juhliin, hyvässä lykyssä vielä OPM :) ;) v...##n ääliöt! Lukekaa kutsu ja jättäkää menemättä jos ette voi noudattaa kutsujan toivomusta.
meillä ei ole lastenvahteja, näin se vaan on. Ei ole käyty kahdestaan risteilyillä, ei syömässä, ei missään vuosiin.
Kelpaisiko teille humalainen mummi lastenvahdiksi? Tai voiko lapset viedä toiselle mummolle, jos tämä ei halua lapsenlapsiaan hoitaa?
Kehtaisitteko viedä pienet, hyvin vilkkaat ja huonosti nukkuvat lapset jollekin lapsiperheelle hoitoon, jos heilläkin pieni kerrostaloasunto, jatkuva univaje, kytevää kriisiä ja ruuhkavuodet meneillään? Minä en kehtaisi edes kysyä. Jos joku tarjoutuisi vapaaehtoisesti tällaisessa tilanteessa hoitamaan, tilanne voisi olla eri. Mutta en todellakaan kehtaisi, kun näkee että muillakin on rankkaa jo ilman meidänkin lapsia.
Olkaa onnellisia te, kenellä on hoitopaikkoja. Meillä ei ole, eikö kyse ole nyt mistään tekosyystä. Jos meillä olisi, niin kyllä mekin mieluummin kavereiden häihin ilman lapsia mentäisiin.
Ja olisiko se oikeasti nyt maailman loppu, jos sinne kutsun kiellosta huolimatta joku lapsi tulisikin? Kyllähän ne, kenellä on mahdollisuus luotettavaan hoitajaan, varmasti sen hankkivat ja lähtevät ihan mielellään juhlimaan. Jos itselläni olisi tällainen tilaisuus, niin tuskin pahastuisin, vaikka siellä jonkun muun lapsi olisi. Eihän minun tarvitsisi sen perässä juosta.
Niin, joillakin on sekä rahaa että käyttäytymisen tajua
miksi ei odoteta niin pitkään, että on riittävästi rahaa kasassa kattamaan hääpaikka ja tarjoilut myös lapsille?
Siis... Siis sinä olisit oikeasti valmis lykkäämään häitäsi vaikka parilla vuodella ja viettämään ne ei-niin kivassa paikassa oman haluamasi hääpaikan sijasta? Plus tietysti maksamaan kustannukset jotta saisit paikalle läjän puolituntemattomia lapsia.
Oi mitä ihailtavaa altruismia! =D
...ja joillakin taas ei ikävä kyllä kumpaakaan.
Onnekseni ei ole, jos sitä rahaa ja käyttäytymisen tajua kuvastaa lihabullapöytä ja ympäriinsä kirmailevat lapset... :)
lihapullissakaan vikaa ole. Olin yksissä häissä, missä oli kreikkalaisteema ja lammaslihapullat olivat kerrassaan herkullisia.
meillä ei ole lastenvahteja, näin se vaan on. Ei ole käyty kahdestaan risteilyillä, ei syömässä, ei missään vuosiin.
Kelpaisiko teille humalainen mummi lastenvahdiksi? Tai voiko lapset viedä toiselle mummolle, jos tämä ei halua lapsenlapsiaan hoitaa?
Kehtaisitteko viedä pienet, hyvin vilkkaat ja huonosti nukkuvat lapset jollekin lapsiperheelle hoitoon, jos heilläkin pieni kerrostaloasunto, jatkuva univaje, kytevää kriisiä ja ruuhkavuodet meneillään? Minä en kehtaisi edes kysyä. Jos joku tarjoutuisi vapaaehtoisesti tällaisessa tilanteessa hoitamaan, tilanne voisi olla eri. Mutta en todellakaan kehtaisi, kun näkee että muillakin on rankkaa jo ilman meidänkin lapsia.
Olkaa onnellisia te, kenellä on hoitopaikkoja. Meillä ei ole, eikö kyse ole nyt mistään tekosyystä. Jos meillä olisi, niin kyllä mekin mieluummin kavereiden häihin ilman lapsia mentäisiin.
Ja olisiko se oikeasti nyt maailman loppu, jos sinne kutsun kiellosta huolimatta joku lapsi tulisikin? Kyllähän ne, kenellä on mahdollisuus luotettavaan hoitajaan, varmasti sen hankkivat ja lähtevät ihan mielellään juhlimaan. Jos itselläni olisi tällainen tilaisuus, niin tuskin pahastuisin, vaikka siellä jonkun muun lapsi olisi. Eihän minun tarvitsisi sen perässä juosta.
Jos lapsia ei vain saa hoitoon minnekään, niin voit aivan hyvin kieltäytyä kohteliaasti kutsusta. Älä missään nimessä sano, että jojoo tulen ilman lapsia ja ota sitten muksuja mukaan. Erittäin moukkamaista, juhlien järjestäjän toiveita tulee kunnioittaa, jos meinaa juhliin osallistua. Kuuluu ihan perus käyttäytymissääntöihin.
Ap, voitte ihan puhtaalla omallatunnolla järjestää lapsettomat häät, juhla on teidän ja te päätätte. Kenelläkään ei ole aikuisten oikeasti syytä loukkaantua, ei myöskään teillä, jos joku ei lapsettomuus-toiveen takia pääse paikalle. Mutta jos joku katkaisee välinsä teihin siitä syystä, ettei lapset ole tervetulleita häihin, niin miten kirkkailla valoilla tällainen henkilö oikein tallustaa tällä telluksella? Kaikki asiat kun ei voi mennä pikku pirkon tai petterin navan mukaisesti, tai edes pikku pirkon ja petterin vanhempien.
Ja ei, minä en ole lapsivihaaja, rakastan lapsia, mutta vanhemmat, jotka vetävät melonit nenukkiin joka ikisestä asiasta, mikä vain sattuu edes ohimennen koskemaan pikku pirkkoa tai petteriä, ovat rasittavia. Etenkin sellaiset vanhemmat, jotka ottavat henkilökohtaisena loukkauksena lapsettomat häät. Valoja päälle ja nokka pois omasta navasta! Saatte ihan itse valita, osallistutteko vai ette, kukaan ei pakota. Kutsusta ei silti tarvitse loukkaantua.
kaverini häihin vaikka saisikin. Ensinnäkään omat lapseni 2 ja 4 vuotiaat eivät viihtyisi kirkossa, jaksaisi istua nätisti pöydässä, katsoa hää tanssia rauhallisesti tms. Jos juhliin taas olisi erikseen järjestetty lapsille ohjelmaa niin, en jaksaisi itse istua sitä katsomassa koska nuorinta varsinkin olisi vahdittava. Ja jotenkin tuntuisi hölmöltä että hääpari järjestäisi lapsille omiin häihinsä jonkun sirkuksen vain jotta muiden lapset viihtyisivät.
Lähisukulaisten häihin lapset olisi varmaan pakko raahata mukana kun kuitenkin ovat hääparin sukulaisia.
Tää on nyt iha aiheen vierestä, ja oon varmaan nukkunu liian vähän mut alko naurattamaan iha sikana toi "onko ollu firman pikkujouluissa" :D Näin sieluni silmillä ku pikku Taneli-Nestori imis tuttia tuiman äidin sylissä mun duunikavereiden laulauessa ympäripäissään kulkusia sillee et puolet sanoist on siansaksaa.. Muutenki iha paras viesti sulla, oikee asenne. Asioista on aina helppo nähä puhtaasti vaan se oma puoli, varsinkin perheellisillä.
Tähän asiaan sen verran et mun serkun häissä meni hääseremonia ihan pilalle ku ipana karju koko sen ajan. Ei vissii kukaa suostunu menee ulos sen kanssa et muut kuulis. Nauhotukses ei kuultu tahtomisia eikä papin puheita vaa pelkkä ulinaa. :D Serkku oli raivoissaa mut ei kehdannut sanoa tälle kyseiselle äidille asiasta jälkeenpäin, tehty on kuulemma tehty ja kyseinen mamma jumaloi tota mukulaansa nii ettei sille kehtais sanoa..
Suhteellisen törkeetä, jos ihmiset ovat ihan ottaneet yhteyttä ja valittaneet teille kutsuista. :O
Sehän olis sama, etten tule, jos se ja se serkku kutsutaan sinne tai jätetään kutsumatta.
Jos jotkut vanhemmat ei pysty olemaan ilman lapsiaan muutamaa tuntia, niin heidän häppeensähän se on. Eihän siellä häissä tarvitse vuorokautta tarvii hillua, kuten täällä moni tuntuu kuvittelevan. Tai voihan sitä aina se toinen vanhempi käydä.. jne.
Ihan älytöntä sitä on selitellä, että tehdään perheenä kaikki. Melkoista läheisriippuvuutta. Eikä ole hoitajaa.. :D kyllä ihmiset ovat avuttomia.
Tää on nyt iha aiheen vierestä, ja oon varmaan nukkunu liian vähän mut alko naurattamaan iha sikana toi "onko ollu firman pikkujouluissa" :D Näin sieluni silmillä ku pikku Taneli-Nestori imis tuttia tuiman äidin sylissä mun duunikavereiden laulauessa ympäripäissään kulkusia sillee et puolet sanoist on siansaksaa.. Muutenki iha paras viesti sulla, oikee asenne. Asioista on aina helppo nähä puhtaasti vaan se oma puoli, varsinkin perheellisillä.
Tähän asiaan sen verran et mun serkun häissä meni hääseremonia ihan pilalle ku ipana karju koko sen ajan. Ei vissii kukaa suostunu menee ulos sen kanssa et muut kuulis. Nauhotukses ei kuultu tahtomisia eikä papin puheita vaa pelkkä ulinaa. :D Serkku oli raivoissaa mut ei kehdannut sanoa tälle kyseiselle äidille asiasta jälkeenpäin, tehty on kuulemma tehty ja kyseinen mamma jumaloi tota mukulaansa nii ettei sille kehtais sanoa..
nauhoituksessa?
Siis katsooko ja kuunteleeko joku eestaas vihkiseremoniaansa?
Jos ei kehtaa sanoa jonkun huonostikäyttäytyvän mukulan vanhemmalle että nyt Janijan pihalle, niin aivan oma syy - siihen olis kannattanut varautua etukäteen pistämällä vaikka kaason tai bestmanin asialle. Ja jos nyt ulinaa nauhoitukseen tulikin, niin viimeistään 30 vuoden päästä osaat ottaa sen huumorilla, jos taju vaikka yhtään olis kehittynyt. Asennetta, hei...
Ja kuvaavat sillä, jopa katsovatkin niitä. Tärkeä päivä, aika varmasti joskus sen videon haluavat katsoa. Ja aika varmasti tuollainen lapsen huuto pilaa sen. Hääpari ei pysty kesken seremonian sitä lasta hiljentämään, joten se on vanhemman tehtävä. On todella noloa käytöstä ollut kyseisen lapsen vanhemmilta tuo. Heidän pitäisi pystyä sen verran hääpari ajatella, että veisivät lapsen pois kirkosta jos se ei siellä viihdy.
Mä luulin, että patetian huippu oli Loirin laulama Väliaikaista, mutta tämä kyllä ohitti senkin.
ja minä jätän tulematta, sillä olen mieluummin eläissäni niiden ihmisten kanssa, jotka tulevat arkulleni itkemään kuin niiden kanssa, joita minun elämäni häiritsee niin paljon, ettei koko perhettä voi kutsua juhliin. Minä valitsin perheellisyyden. Jos se ei sinulle kelpaa, ei ongelma ole minulla vaan sinulla.
kun eivät halua olla juhlistamassa elämäsi todennäköisesti tähän mennessä tärkeintä päivää. :(
Muakin kyllä kiinnostais, että millainen mahtaa olla sellainen menu, josta ei löydy lapsille muuta syötävää kuin kakkua? Ei kaikki opeta lapsiaan syömään pelkkää roskaruokaa tai edes ollenkaan. Mun 3,5v ei edes tykkää ranskalaisista ja ihan hyvin on pärjännyt ilman, terve ja tyytyväinen lapsi. Tai jos tarkoitat, että lapsille pitäisi olla mautonta ruokaa, niin ei kai sekään enää nykypäivänä ole niin tavallista, ettei saisi mitään mausteita olla? Toki ihan pienille suolatonta tai lähes, mutta varmaan niin pienelle osaa vanhempi ottaa ruaankin jo mukaan. Ja siis ei sillä, että sun tarvitsisi niitä lapsia kutsua, mutta alkoi vaan kiinnostaa, että millainen on tämä menu, joka ei lapsille sovellu :) Alkoholikaan ei ole este lämpimissä ruuissa, koska harvoin sitä lisätään siihen niin, ettei se alkoholi pala pois. Punaviinikastiketta voi siis aivan hyvällä omatunnolla tarjota lapsellekin.
Ja voi jestas taas näitä nurisijoita. Ok, jos sulla on vastasyntynyt, niin ymmärrän, ettet äitinä voi osallistua ilman lasta. Yli puolivuotias pärjännee jo hetken isänkin kanssa? Ei siellä häissä tarvii koko yötä roikkua. Täällä jo aiemmin ehdotettiinkin, että hääparille läheisempi käy juhlissa. Jos on yhtä läheisiä, ettekä osaa päättää, kumpi menee ja teillä on vauvaikäinen, niin ok, siinä on jo kyllä pätevä syy, jos ei vaikkapa isovanhempia ole käytettävissä.
Mutta AP:n tapauksessa suurin osa lapsista oli muistaakseni 3-6-vuotiaita. Tämän ikäinen varmasti pärjää jo muutaman tunnin sen MLL:n hoitajankin kanssa. Hääkutsut usein tulee ihan ajoissakin vielä, hoitajaan kerkeää tutustua sitä ennen.
En ymmärrä näitä marttyyrivanhempia yhtään, ei kiinnosta toiset ihmiset ja heidän suuri päivänsä pätkääkään, jotta voi olla sen joka sekunnin lapsensa kanssa.
Mun lapsi muuten ei oo usein hoidossa, pitkiä hoitopäiviä ei vielä edes harkita. Joskus on ollut yön isovanhemmallaan. Nyt aloitti puolipäiväisenä hoidossa, suurimmaksi osaksi on vähintään jomman kumman vanhempansa kanssa. Eli en siis todella ole sitä mieltä, että lapset tosta vaan hoitoon koska vaan, kuinka pitkäks ajaks vaan.
Juhlia nyt vaan on monenluonteisia.
Ei ole monta ystävää jonka vuoksi viitsin uhrata viikonlopun tai rahavaroja. Etenkään lapsenlikkaan. Siksi mulla (lääkäri) on usein työvuoro kun olis häät. Joudun peruuttamaankin (muka) viime hetkellä.
Jos on lääkäri, juristi tms. Ammatiltaan niin näitä kutsuja tulee jumalattomasti. Jokainen haluaa menestyksestäni pienen palan. Sorry, ainoastaa VIP kavereiden/sukulaisten juhliin mennään. Ja yleensä saamme ihan itse päättää mikä on perheen kokoonpano.
Ensiksi joku taisi kysellä, miksemme säästä jotta saisimme isomman juhlapaikan jne.? Noh, tämä juhlapaikka on se minkä olemme alusta asti halunneet (vanha suojeluskunnan juhlatalo). Halvemmalla saisi vuokrattua isompia työväentaloja ja muita puolipanelointi-hirvityksiä, mutta haluamme juhlia häitämme kauniissa ympäristössä.
Sitten menuun. Menumme sisältää paljon erilaisia kaloja (ei kuitenkaan uunilohta), juustoja, äyriäisiä, erilaisia tapaspaloja, salaatteja ja lihatkin ovat perinteisestä paistista poikkeavia.
Nyt tiedän että joku tulee meuhkaamaan, että pakkoko on ruoalla hienostella ja eihän kukaan aikuinenkaan tuollaista syö! Me nyt satumme molemmat olemaan tällaisen ruoan ystäviä ja tulevan appiukkoni toimittaa omalta viinitilaltaan jokaiselle ruokalajille sopivan viinin.
Lapsettomat häämme eivät ole hyökkäys perheellisiä kohtaan, vaan ihan oikeasti haluamme tarjota kaikille vieraillemme hauskan, rauhallisen illan, hyvän ruoan, juoman, musiikin ja seuran parissa. Emme alunperinkään suunnitelleet perinteisiä suomalaisia häitä, joissa on ruokana karjalanpaistia tai kinkkukiusausta, vedetään kännit ja leikitään porukalla noloja hääleikkejä. Ehkä teemastammekin kertoo jotain se, että hääpaikka valaistaan 400 lyhydyllä ja pöytiin asetelluilla kynttilöillä.
Minusta 30 lasta juoksemassa vaan pilaisi tämän tunnelman ja vaatisi todellakin lisää järjestelyitä. Vaikka teidän mielestänne lapset eivät syökkään paljoa jne. Mutta meneppä joskus katsomaan esim. päiväkotiryhmää retkellä. Paljonko lähtee melua pelkästään kymmenestä lapsesta?
Ja edelleenkin, minä tykkään lapsista. Ja olisin ne muutamat lapset mielelläni juhliin kutsunut, mutta en kokenut sen olevan reilua muita kohtaan. Ja todellakin loukkaannun siitä varmasti, jos joku kysymättä tuo oman lapsensa juhliin. Minulla ei ole meinaan aavistustakaan mihin hän aikoo siinä vaiheessa lapsensa istuttaa tai mitä lapsi aikoo syödä ja juoda? Sylivauvasta en todellakaan loukkaantuisi.
kyllähän jokainen itse tietää, osaako lapsi käyttäytyä juhlissa ja itse tietää, aikooko olla juhlissa niin kauan, että juomajuhlat alkavat.
Minä sain juuri kutsun lapsettomiin juhliin ja olen todella sitä mieltä, että oudoksi menee.
-en osallistu ko. häihin