Kysymys vapaaehtoisesti lapsettomille: Kaduttaako?
Oletko katunut?
Itse olen 28v. eikä lapsien saaminen ole koskaan ollut haaveena. Nyt hiipi mieleeni ajatus, että alkaako päätös kaduttaa joskus kolmevitosena?!
On ehkä älytöntä kysyä tätä vauvapalstalla, mutta olenhan minäkin, lapseton, täällä
Kommentit (199)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:49"]
Jäit koukkuun palstaan, jossa keskustellaan paljon perheistä ja lapsista. Minua ei kiinnosta esim. viinit ollenkaan, joten eipä tule koskaan mentyä viininharrastajien keskustelupalstoille vaikka siellä keskusteltaisiin mistä.
[/quote]
Viimemmäksi minä olen kirjoitellut läskiaiheisiin ja Ulvilan häkenauhaan, ja "koska toi ihminen tajuaa, että en lähden sen kanssa syömään" -ketjuun, kolmevitosen kilpailemiseen kakskymppisten kanssa ja muutama päivä sitten Criminal Minds -ketjuun useammankin kommentin. Ei niissä yhdessäkään kauheesti vauvoja ollut. :D
Kamalasti nyt sinua nyppii, kun ihan järki-ihmisetkin täällä saavat mielipiteitään ilmaista. :D :D Pitäisikö sinun mennä pistämään pää sinne mikrouuniin, siitäkin on tänään täällä ketju ollut. :D
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:56"]
Outoa, kun minua ei joku asia kiinnosta niin en myöskään hakeudu sellaisille keskustelupalstoille.
[/quote]
Kyllä, olet outo, siitä olemme samaa mieltä. :)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:44"]
Sönköti söö, vituttaako kun me velat saadaan pyöriä täällä vaikkei lapsia olekaan :)
Perustakaa suljettu vauva-palsta jos haluatte keskusteluun vain äitejä, jostain ihmeellisestä syystä.
Haluatte tietenkin uskotella itsellenne, että me toisenlaisen valinnan tehneet olisimme kateellisia teitä äitejä kohtaan... Ehkä joku onkin, mutta itse olen todella iloinen ja tyytyväinen ettei minun ole mikään pakko tehdä kuten muut.
Aiheeseen: olen jo pienestä pitäen tiennyt etten halua lasta. En halua hoivata, kasvattaa, murehtia, huolehtia. En todellakaan halua kokea raskautta ja synnytystä! Eikä tietenkään kaduta kun tiedän mitä haluan. Lapset on ihan ok, kunhan mun ei tarvitse niistä huolehtia.
[/quote]
Ja luuhaat sitten Vauva-palstalla, luulisi VELA-palstoilla olevan enemmänkin samanhenkisiä keskustelijoita... jos sellaista palstaa ei ole niin tehkää. Ei tarvi kärsiä vauva-keskusteluista.
[/quote]
Joskus tulee vielä parempi olo omasta valinnasta kun lukee kuinka kamalaa lapsiperhearki sitten on osoittautunut. Sori. Onhan se vähän ilkeää, mutta itsepähän pyysitte selityksiä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2012 klo 00:11"]
Aikansa oli hauskaa, mutta "vanhuus" on alkanut painamaan.
Olisi kovin mukavaa hoidella muitakin kuin lemmikkejäni. Ystäväpiirini on käynyt tylsäksi. Mitään uutta nähtävää yhdessä ei tunnu enää löytyvän. Lapsia saaneet tutut olivat tylsiä ennen, mutta nyt näen heidän saaneet energiaa jostain. He ovat kasvaneet paremmiksi ja ymmärtäväisemmiksi ihmisiksi varmasti juuri siksi, että lapset ovat kasvattaneet. Uskon siis, että myös lapset kasvattavat vanhempiaan eikä vain päinvastoin.
Itekkyydelle ei olisi ollut tilaa, jos olisin saanut lapsia. Olisin tällä hetkellä ehkä innostunut niistä asiosta, jotka minulle menettivät jo merkityksensä. Lapsia saaneet alkavat vasta nauttimaan lisääntyvistä vapauksistaan, kun sitovin aika lasten kanssa alkaa mennä ohi. Matkustelevat ja etisivät uusia harrastuksia ihan niinkuin minä ennen. Lapsista on kasvanut itsenäisesti ajattelevia ja melkein aikuisia.
47 v
[/quote]
Kiitos tästä!
t. lapsiperhearkituskaa elävä nainen joka miettii, muuttuuko mikään ikinä paremmaksi
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:56"]
Outoa, kun minua ei joku asia kiinnosta niin en myöskään hakeudu sellaisille keskustelupalstoille.
[/quote]
Kyllä, olet outo, siitä olemme samaa mieltä. :)
[/quote]
VELA vauva-palstalla = todella outoa :D. Vanha sanonta: "Siitä puhe mistä puute" pätee tässäkin.
Onko "kaduttaa"-viestejä alapeukutetaan noin kovin?
Jaahas, "onko"-sanan tilalle "miksi".
111
Mun mielestä alle 40 on turha sanoa, että "ei kaduta"...No ei varmasti vielä tuossa vaiheessa kaduta. Tietenkin voi olla, että ei koskaan tule kaduttamaan, mutta luulisin että varmimmin sen tietää vasta 40-60 vuotiaana. Että kaipaisiko sittenkin niitä lapsia tai lapsenlapsia elämäänsä....
[quote author="Vierailija" time="04.12.2012 klo 17:53"]
Vierailut lapsiperheissä vain vahvistavat tunnetta, että lasten hoito ja kasvattaminen ei ole minun juttuni. Kaikki se vastuu ahdistaa. Lisäksi minua ihmetyttää se, että samat ihmiset, jotka ovat tohkeissaan omista lapsistaan, eivät välitä vanhemmistaan. Näin voi käydä myös omien lasten kanssa: heistä ei
olekaan sitä kaivattua vanhuuden turvaa.
N46
[/quote]
En odota lapsistani vanhuuden turvaa. Päinvastoin, olen toistellut heille pienestä asti että tärkeintä on aina keskittyä lapsiin eikä vanhoista ole niin väliä.
Mites olette ajatelleet sitten vanhana pärjätä,kun suomessakin ollaan menossa siihen että omat vanhukset hoidetaan kotona. Kuka teidät hoitaa? Hoitokotien/sairaaloiden olot tulevat tuskin paranemaan ja ne ajetaan niin alas kuin mahdollista.
Voisiko joku linkata velalle niitä lukuisia vilkkaita keskustelupalstoja, joilla voi kirjoitella ilman nimimerkkiä ja uusia keskusteluja avataan satoja päivässä?
Katumiseen: kadun jos kadun, ei tässä voi elämäänsä suunnittelemaan sen mukaan jos haluankin 20 vuoden kuluttua ihan eri asioita elämästä kuin nyt. Luulisi, että myöhemmin kaduttaisi se, jos ei koskaan pystynyt elämään nykyhetkeen tyytyväisenä tai jos olisi elänyt omien arvojensa vastaisesti. Olen 37-vuotias.
Itse en ole vela, mutta ainakin työssäni vanhusten parissa törmää jatkuvasti naisiin jotka katuvat lapsettomuutta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:44"]
Itse en ole vela, mutta ainakin työssäni vanhusten parissa törmää jatkuvasti naisiin jotka katuvat lapsettomuutta.
[/quote]
Joo, no kyse ei takuulla ole heidän osaltaan vapaaehtoisesta lapsettomuudesta.
Eihän aiempien ikäluokkien naisila edes ollut samoja mahdollisuuksia pysyä lapsettomana kuin nykyään.
Olen 50 v. ja vapaaehtoisesti lapseton, eikä kaduta. Lapset ja perhe on suurimmalle osalle ihmisiä se tärkein asia elämässä ja juuri se juttu, joka luo merkityksen olemassaololle. Samalla perheelliset tuovat yhteiskuntaan jatkuvuutta ja vakautta (toiset näkevät sen sovinnaisuutena ja taantumisena, jopa pelokkuutena - mut ne on makuasioita sanoi Peni, kun muniaan nuoli).
Mutta kumpikaan - perhe ja lapset- ei ole minua varten. Olen enemmän työt-harrastus-ystävät tyyppiä ja haluan asua yksin. Synnyin monilapsiseen perheeseen ja elettiin ahtaissa oloissa, ehkä sain silloin perheyhteydestä tarpeekseni? Vanhuuskaan ei pelota sen kummemmin. kaikkein viimeksi olisin alkanut väsät lapsia vanhuuden turvan takia, pientä rajaa ihmisten hyväksikäytölle, huh? Vaikka...kyllähän jotkut tekee lapsia toista lasta varten, esim. eräissä sairastapauksissa. Kiva kuulla, et me tehtiin sut sen takia, et toi sun isoveikka saa sulta elimiä...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 16:48"]
Jaahas, "onko"-sanan tilalle "miksi".
111
[/quote]
Koska velat eivät halua, että kukaan katuu vapaaehtoista lapsettomuuttaan, se vie muidenkin velojen hurjan maineen ja katu-uskottavuuden ;)
Itse olen ajatellut asian niin, että kadun mieluummin lapsettomuutta kuin lasten hankkimista.
OT: Ovatko nää mammelit oikeesti sitä mieltä, että he eivät ole tavallisia, normaaleja ihmisiä, kun velojen ei pitäisi olla lainkaan kiinnostuneita heidän mielipiteistään tai ajatuksistaan? :D
Sori, mutta mulla on monta lapsiperhettä kavereina, ja niiden vanhempien kanssa keskustelen kyllä ihan ihminen ihmiselle -kuten tällä palstallakin.
Vela 26v.
Minusta on raikasta että palstalla on muitakin kuin lapsen omaavia. Itselläni useampi
Muutama kommentti:
.
1. "Uho-lapsettomilta" näyttää täysin unohtuvan se tosiasia, että lapset kyllä kasvaa aikuisiksi. Niistä tulee ihmisiä, aikuisia ihmisiä, jotka eivät ole kotona häiritsemässä vanhempiensa harrastuksia, vapautta, sosiaalista elämää, matkustamista, työntekoa, parisuhdetta jne. 50-vuotiaana moni äiti on täysin samalla viivalla lapsettomien ikätovereidensa kanssa mitä tulee vapauteen ja itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin. (Tietenkin sillä erotuksella, että ne lapset on olemassa ja hyvällä tuurilla läheisiä, elämää edelleen rikastuttavia hienoja aikuisia ihmisiä)
2. Tänään (erittäin osuvasti) Hesarissa nimettiin pikkulapsiaika "neljän vuoden kuolemanlaaksoksi"vanhemmille http://www.hs.fi/sunnuntai/Lapsiperheen+vanhemmat+joutuvat+neljän+vuoden+kuolemanlaaksoon/a1397798202515 ). Ehkä on olemassa äitejä, jotka tästä 0-4-v ajasta ihan aidosti nauttivat, mutta suurin osa meistä kai myöntää, että kyseinen aika on aika hemmetin rankkaa. Mutta me sen ylittäneet tiedämme myös että se hujahtaa ohi ihan oikeasti jopa liian nopeasti JA että niihin nihkeimpiikin ja rajoittaneimpiinkin vuosiin mahtuu niin paljon uskomatonta onnea, että se kyllä kannattaa. Lapsettomuusaktivisti näkee siinä ymmärrettävästi vaIn sen negatiivisen ja tietenkin oma valinta tuntuu siinä kohdassa varsin osuvalta.
3. Kaverini vanha äiti sanoi kerran, että luonto on siinä mielessä armollinen että äitiyden ihanuuden syvin olemus jää lopulta ikuisesti lapsettoman tavoittamattomiin. Se on hyvä asia.
4. Katuminen on typerää. Minä olen äitinä kokenut sekä lapsettoman elämän (ihanaa aikaa) ja vuodet äitinä (myös ihanaa). Tiedän, että olisin voinut elää täyteläisen elämän ilman lapsia, mutta tunnen myös äitiyden onnen. Pointtini on, että on aivan turha rehennellä lapsettomalle, että "onnea vaan yksinäiselle vanhuudelle, olet valinnut väärin ja kuolet yksin ja surkeena". Lapsettoman on myös toisaalta turhaa laukoa hyökkääviä kuvailuja lapsiarjen kaiken kattavasta vastenmielisyydestä, koska hän ei ihan oikeasti lopulta tiedä vanhemmuudesta (toisin kuin vanhemmat, jotka kaikki kyllä ovat eläneet ei-vanhempina myös).
5. Katuminen on hyödytöntä ja en toisaalta ikinä aio patistaa lapsetonta ihmistä lapsenhankintaan, mutta sanon silti naisille, että miettikää tarkkaan, todella tarkkaan ja itselle rehellisesti (ja jopa itsekkäästi) tämä asia läpi ennen neljänkympin ylittämistä tai viimeistään silloin. Älkää ainakaan miehen haluttomuuden takia painako viettejänne taka-alalle - kuten tiedämme, heillä on monta vuosikymmentä aikaa muuttaa mieltään...
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:47"]
Ja luuhaat sitten Vauva-palstalla, luulisi VELA-palstoilla olevan enemmänkin samanhenkisiä keskustelijoita... jos sellaista palstaa ei ole niin tehkää. Ei tarvi kärsiä vauva-keskusteluista.
[/quote]
Minä en ainakaan kärsi vauvakeskusteluista. Ilmoitan niissä vain mielipiteeni, en kärsi. :D
89&92
[/quote]
Mutta näköjään kiinnostaa. Outoa, kun minua ei joku asia kiinnosta niin en myöskään hakeudu sellaisille keskustelupalstoille.