Kysymys vapaaehtoisesti lapsettomille: Kaduttaako?
Oletko katunut?
Itse olen 28v. eikä lapsien saaminen ole koskaan ollut haaveena. Nyt hiipi mieleeni ajatus, että alkaako päätös kaduttaa joskus kolmevitosena?!
On ehkä älytöntä kysyä tätä vauvapalstalla, mutta olenhan minäkin, lapseton, täällä
Kommentit (199)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2012 klo 23:48"]Oletko katunut?
Itse olen 28v. eikä lapsien saaminen ole koskaan ollut haaveena. Nyt hiipi mieleeni ajatus, että alkaako päätös kaduttaa joskus kolmevitosena?!
On ehkä älytöntä kysyä tätä vauvapalstalla, mutta olenhan minäkin, lapseton, täällä
[/quote]
Ei myönnetä nuorena vielä, vanhana vasta kun rehellisesti kertoo asioista, elämästään ja tunteistaan.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 20:53"]
Anteeksi nyt vain, mutta kyllä nuo syyt kertovat velojen arvomaailmasta aika paljon....
[/quote]
Ottaisitko sinä teille kotiin asumaan kodittoman ja alkoholisoituneen keski-ikäisen miehen? Hoivaisit, ruokkisit, vaatettaisit, auttaisit uuteen elämään ja toimisit tukihenkilönä sanotaan nyt seuraavan viidentoista, kahdenkymmenen vuoden ajan. Saisit vastineeksi kokea todellista lähimmäisenrakkautta ja aitoa merkitystä elämääsi. Voisit todellakin sanoa tehneesi jotakin hyvää.
Etkö ottaisi? Mitä meidän pitäisi ajatella sinun arvomaailmastasi tämän perusteella?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 20:53"]
Anteeksi nyt vain, mutta kyllä nuo syyt kertovat velojen arvomaailmasta aika paljon....
[/quote]
Ottaisitko sinä teille kotiin asumaan kodittoman ja alkoholisoituneen keski-ikäisen miehen? Hoivaisit, ruokkisit, vaatettaisit, auttaisit uuteen elämään ja toimisit tukihenkilönä sanotaan nyt seuraavan viidentoista, kahdenkymmenen vuoden ajan. Saisit vastineeksi kokea todellista lähimmäisenrakkautta ja aitoa merkitystä elämääsi. Voisit todellakin sanoa tehneesi jotakin hyvää.
Etkö ottaisi? Mitä meidän pitäisi ajatella sinun arvomaailmastasi tämän perusteella?
[/quote] Ja tämä vertaus on malliesimerkki asiasta josta teillä ei ole hajuakaan. Oma lapsihan on sama asia kuin ventovieras pultsari.. :-D
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:15"]
Ja tämä vertaus on malliesimerkki asiasta josta teillä ei ole hajuakaan. Oma lapsihan on sama asia kuin ventovieras pultsari.. :-D
[/quote]
Oma ylimielinen ja naureskeleva vastauksesi on malliesimerkki siitä, miten vanhemmat eivät ymmärrä vapaaehtoisesti lapsettomien ajattelua. Ainakin minulle nimittäin oman lapsen ottaminen elätiksi on aivan sama asia kuin "ventovieraan pultsarin". Kas kun kaikki eivät halua hoivata ja huoltaa yhtään lasta, ei omaa tai vierasta.
Tähän ymmärtämättömyyteen on kyllä saanut jo tottua, mutta hyväksyä en ole sitä vielä viitsinyt.
Mä ymmärrän, että luuserimutsiemakot viettää täällä aikaa, kun ovat räkänokkineen kotiin 15-20 vuodeksi sidottuja, mut velat hei, c'mon, teillä kun on aikaa ja vapautta ja upeeta muutenkin, niin miksi... miksi tuhlaatte pääsiäispyhiänne jossain saamarin mammapalstalla puhumassa siitä kaduttaako teitä? Carpe diem ja mitä näitä on...
Olen 35v ja päätös pysyä lapsettomana ei kaduta vaan tuntuu päinvastoin koko ajan paremmalta.
Minulle on ihan rehellisesti TÄYSIN samantekevää hankkiiko joku muu ventovieras lapsia vai ei. Se on jokaisen oma valinta, ja jokaisella on siihen oikeus. Minulla on oikeus mielipiteeseen, ja kyllä minulla tietynlainen kuva vela-ihmisistä on. Kaikki tuntemani velat vastaavat sitä kuvaa, voin muuttaa toki käsityksiäni jos tutustun toisenlaiseen....
No tossa se nyt on: oma lapsi on velalle kun kadultapoimittu haiseva puliukkoelätti. Tai niin vela sen käsitteellistää itselleen (velahan ei koskaan tule oikeasti tietämään minkälaista on oman lapsen kanssa elely). Joka tapauksessa, kuten jo aiemmin sanottu: tämä keskustelu on täysin turha. Mutsit antakaa veloje olla, velat jättäkää mutsit rauhaan. Aivan turha etsiä mitään yhteisymmärrystä tässä keskustelussa.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:15"]
Ja tämä vertaus on malliesimerkki asiasta josta teillä ei ole hajuakaan. Oma lapsihan on sama asia kuin ventovieras pultsari.. :-D
[/quote]
Oma ylimielinen ja naureskeleva vastauksesi on malliesimerkki siitä, miten vanhemmat eivät ymmärrä vapaaehtoisesti lapsettomien ajattelua. Ainakin minulle nimittäin oman lapsen ottaminen elätiksi on aivan sama asia kuin "ventovieraan pultsarin". Kas kun kaikki eivät halua hoivata ja huoltaa yhtään lasta, ei omaa tai vierasta.
Tähän ymmärtämättömyyteen on kyllä saanut jo tottua, mutta hyväksyä en ole sitä vielä viitsinyt.
[/quote] No juuri tuon ajattelusi minä kultapieni ymmärränkin, ja juuri se todistaa että SINÄ et kertakaikkiaan ymmärrä äitiyttä. Kun se nyt vaan ei ole sama, ei olisi sinullekaan, vaikka nyt niin kuvittelet. Mutta ole ihan rauhassa hankkimatta lapsia, ei kuulu minulle
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:25"]
No tossa se nyt on: oma lapsi on velalle kun kadultapoimittu haiseva puliukkoelätti. Tai niin vela sen käsitteellistää itselleen (velahan ei koskaan tule oikeasti tietämään minkälaista on oman lapsen kanssa elely).
[/quote]
Olet varmaan sitä mieltä, että kaikki vanhemmat eivät pidä lapsistaan ja olisivat onnellisempia ilman lapsia.
Miksi olet kuitenkin sitä mieltä, ettei tätä asiaa voi mitenkään aavistaa ennalta?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:27"]
SINÄ et kertakaikkiaan ymmärrä äitiyttä. Kun se nyt vaan ei ole sama, ei olisi sinullekaan, vaikka nyt niin kuvittelet.
[/quote]
Luulet siis ihan oikeasti tietäväsi sinulle täysin tuntematonta ihmistä paremmin, miten tämä kokisi äitiyden?
Joidenkin vanhempien ylimielisyydellä ei näköjään ole mitään rajoja.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:15"]
[/quote]
[/quote]
Sinä et ymmärrä sitä, että oma lapsi on ihan eria asia kuin kaikki muut maailman lapset. Kun teet lapsen itse, eli kasvatat sen omassa kehossasi ja tuskalla synnytät maaimaan, ja se lapsi on sinusta täysin riippuvainen, se vastuu joka harteille laskeutuu on jotain mitä ei voi tietää jos ei ole sitä kokenut. Ei toisen lapsesta ole koskaan täysin vastuussa, eikä varsinkaan aikuisesta ihmisestä, aina on joku muu taho jolle sen vastuun voi sysätä.
Sinä et voi tätä asiaa myöntää millään, tiedän, mutta näin se vain on.
Samalla tavalla rakkaus omaa lasta kohtaan on jotain ihan muuta kuin ketään muuta ihmistä kohtaan, edes omaa äitiä ei voi rakastaa kuten omaa lasta. Vierasta pultsaria ei varmasti oppisi koskaan rakastamaan kuin omaa lasta.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:25"]
No tossa se nyt on: oma lapsi on velalle kun kadultapoimittu haiseva puliukkoelätti. Tai niin vela sen käsitteellistää itselleen (velahan ei koskaan tule oikeasti tietämään minkälaista on oman lapsen kanssa elely).
[/quote]
Olet varmaan sitä mieltä, että kaikki vanhemmat eivät pidä lapsistaan ja olisivat onnellisempia ilman lapsia.
Miksi olet kuitenkin sitä mieltä, ettei tätä asiaa voi mitenkään aavistaa ennalta?
[/quote] Ne vanhemmat, jotka lapsiaan katuvat, vihaavat, kiduttavat ja pahoinpitelevät, ovat kuitenkin marginaalinen vähemmistö, mutta velat vetoavat kaikissa keskusteluissa heihin, miksi?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:29"]
Samalla tavalla rakkaus omaa lasta kohtaan on jotain ihan muuta kuin ketään muuta ihmistä kohtaan, edes omaa äitiä ei voi rakastaa kuten omaa lasta.
[/quote]
Tämä voi pitää paikkaansa, jos on todella halunnut tulla äidiksi (eikä se silloinkaan ole aina totta). Jostakin syystä keiltäydyt ymmärtämästä, että vapaaehtoisesti lapseton ei halua lasta eikä arvosta mitään niistä eduista, joita lapsen ajatellaan usein tuovan elämään.
Naiset, joista tulee äitejä vastoin tahtoaan, eivät jostakin syystä ole kovin onnellisia.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:29"]
Samalla tavalla rakkaus omaa lasta kohtaan on jotain ihan muuta kuin ketään muuta ihmistä kohtaan, edes omaa äitiä ei voi rakastaa kuten omaa lasta.
[/quote]
Tämä voi pitää paikkaansa, jos on todella halunnut tulla äidiksi (eikä se silloinkaan ole aina totta). Jostakin syystä keiltäydyt ymmärtämästä, että vapaaehtoisesti lapseton ei halua lasta eikä arvosta mitään niistä eduista, joita lapsen ajatellaan usein tuovan elämään.
Naiset, joista tulee äitejä vastoin tahtoaan, eivät jostakin syystä ole kovin onnellisia.
Jaa mun mielipide tohon lapsettomuus hommaan (jos on vapaaehtosta ettei halua).. No yksinäistä vanhuutta odotellessa. Sitten ku on vanhainkodilla ja kukaan ei käy moikkaamassa tai muutenkaan hoida asioita tai ole elämässä mukana, onpa kiva. Silloin voi vähän kaduttaa.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:27"]
SINÄ et kertakaikkiaan ymmärrä äitiyttä. Kun se nyt vaan ei ole sama, ei olisi sinullekaan, vaikka nyt niin kuvittelet.
[/quote]
Luulet siis ihan oikeasti tietäväsi sinulle täysin tuntematonta ihmistä paremmin, miten tämä kokisi äitiyden?
Joidenkin vanhempien ylimielisyydellä ei näköjään ole mitään rajoja.
[/quote] No kyllä, tuon verran tiedän, vaikka toisaalta onhan näitä luonnevikaisia tunnnekylmiä hulluja, jotka eivät tunne mitään empatiaa ketään kohtaan, ja joissa pieni avuton vauva ei herää mitään suojeluviettiä. Olet oikeassa, heidän ja varmaan siis sinunkin kannattaa jättää lapset hankkimatta... ;-)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:36"]
luonnevikaisia tunnnekylmiä hulluja
[/quote]
Tämä kertookin kaiken tarpeellisen ymmärryksesi tasosta.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 21:36"]
Sitten ku on vanhainkodilla ja kukaan ei käy moikkaamassa tai muutenkaan hoida asioita tai ole elämässä mukana, onpa kiva. Silloin voi vähän kaduttaa.
[/quote]
Tulevaisuutta ei voi kukaan ennustaa. Jos käy niin, että vanhuudessa kärsii yksinäisyydestä, se on tietysti tosi ikävää. On kuitenkin virheellistä olettaa, että lapsia haluamaton voisi suojautua tältä hankkimalla lapsia. Siinä menisivät parhaat vuodet hukkaan, ja tokkopa vastentahtoisen äidin kasvattamista lapsista kummoistakaan vanhuuduenturvaa saisi. Yksinäisyyttä on siksi turha murehtia etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2012 klo 17:37"]Minusta on kummallista ajatella lapsettomuutta "itsekkyytenä". Lapsen hankkiminenhan se itsekästä on, jos mikä - sille lapsellehan ei syntymättä jääminen ole mikään menetys. Lapsi hankitaan siksi, koska vanhemmista tuntuu siltä, eli lähtökohta lisääntymiseen on ihmisilläkin puhtaasti itsekäs, ei sen kummempaa.
*Sanottakoon vielä, että ajattelen lapsen hankkimisen "itsekkyyttä" puhtaasti filosofisena kysymyksenä, eli en ajattele asiaa oikean tai väärän kautta, moraalisena valintana. En vain ymmärrä joidenkin tapaa nähdä vapaaehtoinen lapsettomuus jotenkin itsekkäänä. Lisääntyminen on yksitysasia ja oma valinta, joskin maapallon nykytilassa olisi mielestäni kohteliasta ajatella asiaa ekologiankin kannalta.
[/quote] Mutta hei käsi sydämelle nyt, velat: ette tekään mistään epäitsekkäistä syistä lapsia jätä tekemättä. Ja kyllä ne syyt vain useimmiten ovat nämä: en jaksa lasten kitinää, haluan nukkua pitkään, haluan ettei kukaan sotke kotiani, en halua pilata vartaloani, haluan elää vapaana ja tehdä mitä huvittaa, milloin huvittaa, haluan käyttää rahani itseeni, haluan luoda uraa jne. Anteeksi nyt vain, mutta kyllä nuo syyt kertovat velojen arvomaailmasta aika paljon.... On lapsen hankkiminenkin itsekästä, mutta eri tavalla.