Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja pakottaa lapsen syömään haarukka

Vierailija
07.08.2012 |

vasemmassa kädessä. On kuulemma huono tapa syödä toisinpäin eli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa. Lapsi tuntuu olevan nyt myös kovin huolissaan äitinsä huonotapaisuudesta, olen nimittäin itse aina syönyt haarukka oikeassa kädessä.

Olen oikeakätinen, mutta haarukka vasemmassa kädessä syöminen tuntuu mahdottomalta enkä toisaalta näe mitään järjellistä syytä miksi pitäisi opetella syömään niin päin.

Onko tosiaan aivan täysin vastoin etikettiä syödä haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä? Jos siis kuitenkin syö suunnilleen sivistyneesti sekä haarukan että veitsen kanssa?

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii 5 minuutissa jos vain haluaa. Lapsille on kyllä nykyisin harjoituspuikkoja, joissa on sellaiset tuet niissä kohdissa mihin sormet tulee.

Eikö ketään hämmästytä, että kiinalaislapset osaavat jo muutaman vuoden iässä syödä puikoilla? Mahtavat olla motorisesti paljon lahjakkaampia kuin suomalaiset!

Vierailija
162/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niinhän se kuuluu olla vanhojen tapojen mukaan eli haarukka vasemmassa kädessä ja piikit alaspäin, haarukalla ei saa kauhoa kuin lusikalla. Mutta mitä väliä, saisi jo nykyaikana lopettaa tuollaisista vanhanaikaisista porvarisperheiden hienostelutavoista nipottamisen. Pääasia että saa ruoan suuhunsa niillä välineillä isommin porsastelematta.

Käytännössä aikuisten elämässä juuri ketään ei kiinnosta tuollaiset asiat ellei sitten jotain vanhaa tapakouluttaja-rouvaa. Esim. meillä töissä monet akateemisesti koulutetut johtavassa asemassa olevat ihmiset käyttävät haarukkaa kuin lusikkaa oikeassa kädessä eikä ketään kiinnosta.

vaikka en olekaan "porvari" tai vastaava ja mielestäni pöytätavat ovat asia jota pitäisi noudattaa. Ja ihan suoraan sanottuna, jos näen jonkun pitävän aterimia väärinpäin tai käyttäytyvän pöydässä muutoin etiketin vastaisesti, ajattelen että kyseenomainen ihminen on sivistymätön.

Muutaman kerran olen kiinnittänyt huomiota ravintoloissa kuinka aikuisilta ihmisiltä puuttuu suurin osa ruokailutavoista.

On eri asia miten ihmiset syövät kotonaan, mutta muiden ihmisten seurassa on kohteliasta syödä sivistyneesti, eikä kuten 1-vuotiaat.

Tietysti jos haluaa antaa itsestään juntin kuvan, niin mikäs siinä. Itse olen vain sitä mieltä että jos ihmiset noudattaisivat käytöstapoja ja etikettejä, olisi kaikilla paljon helpompaa ja mukavampaa elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen jotenkin ajautunut tässä oikeakätisessä maailmassa syömään haarukka vasemmassa, veitsi oikeassa, ja musta niin on paljon helpompaa - en osaisi toisinpäin (vaikka olen tosi ummikkovasenkätinen, en pysty esim. kirjoittamaan oikealla).

Mutta olen ymmärtänyt, toisin kuin ketjussa aiemmin väitettiin, että vasenkätisten tulisi hyvien tapojen mukaan syödä haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä. Olen aina kokenut hiukan häpeää siitä, että syön "salaa" väärin päin :) ja pääsen helpolla toisin kuin oikeakätiset.

syömään haarukka vasemmassa kädessä, tämä aiheuttaa sen, että hän _leikkaa_ haarukalla, oikea käsi (ja veitsi) vain ovat lautasen luona.

Mutta, maailma on oikeakätisten!

Hurraa!

(ongelmia tuovat myös esim. sähkötyökalut,joita ei voi käyttää turvallisesti vasenkätisesti)

Vierailija
164/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

firmassa ja syn usein työlounaita ja illallisia ulkomaalaisten kollegojen kanssa.

Olen jo aiemmin pannut merkille että esim. Amerikkalaiset kollegani huolellisesti syövät jopa lounaan kolmioleivät veitsellä ja haarukalla Eurooppalaiseen tapaan veitsi oikeassa ja haarukka vasemmassa. (Brittikollegat taas tottakai syövät leipänsä käsin)

Jenkeissä paikallinen normi haarukkaruoalle on leikata pala ja sitten siirtää haarukka oikeaan käteen sen palan ottamista varten.

On siis ilmeisesti ihan bisneskulttuuria pelata varman päälle ja mennä sen konservatiivisimman käytännn mukaan jollei toisin mainita.

Vähän sama asia kuin vaikkapa pukukoodit ja kättely tai esittely.

Perheen arjessa harvoin joutuu noita miettimään, mutta ihan tavalliselle toimistorotallekin tulee usein vastaa tilaisuuksia joissa vallitsevan tapakulttuurin ymmärtäminen ja noudattaminen helpottaa elämää kummasti.

Bisnestapakulttuuri tuppaa olemaan varovaisempaa ja konservatiivisempaa kuin puhtaasti sosiaalinen.

Vierailija
165/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellut, että tässä oikeakätisille rakennetussa maailmasa on edes yksi asia, jossa normaali käytäntö suosii vasenkätisiä. Ruuan suuhun vieminenhän vaatii kädeltä enemmän koordinaatiota kuin ruuan leikkaaminen/pilkkominen, joten ei ole tullut ikinä mieleenkään, edes salaa kotona, syödä veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa kädessä. Sen sijaan ymmärrän hyvin, jos oikeakätinen kokee syömisen etiketin mukaan vaikeaksi...

Vierailija
166/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Keski-Euroopassa ja meillä on viitisen vuotta ollut au pair, yleensä välivuotta viettävä tyttö. Kaikki nämä olen valinnut ensin papereiden perusteella haastatteluun. Koska haluamme, että lasten suomen kieli pysyy kohtuullisella tasolla, kaikki kirjoitusvirheitä, puhekieltä tai hymiöitä sisältävät hakemukset hylkään heti. Haastatteluihin valitsen kahdestä neljään ehdokasta, ja teen haastattelut lounashaastatteluna ravintolassa. Ruokapöytäkäyttäytyminen kertoo ihmisestä todella paljon, ja se on minulle painava peruste valintaa tehdessä. Kansainvälisessä ympäristössä käytöstavoilla ylipäätään on ihan erilailla merkitystä kuin Suomessa, joten en voi ottaa sitä riskiä, että lapset saavat huonoja vaikutteita au pairilta.

Vierailija
167/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kuin jostain pystymetsästä kiskaistua porukkaa. Tähän pätenee myös nimitys wt. Ei siis edes perusasiat käytöstavoista ole hallussa ja sitten vielä kehdataan ruveta väittelemään miten muka syödään oikein. Kyllä häpeän puolestanne! Jos itse tapaisin aikuisen ihmisen, joka ei tiedä missä kädessä haarukkaa ja veistä pitää, pitäisin häntä kyllä täysin sivistymättömänä roskasakkina.

Vierailija
168/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin hienossa seurassa, että olisi ihan ehdottoman tärkeää (av:n mielestä) osata syödä haarukka ja veitsi etiketinmukaisessa järjestyksessä, niin silloin on MYÖS niin hienossa seurassa, että ihmisillä on sydämen sivistystä. Ei siellä pöytäseurana mitään av-juntteja ole järkyttymässä ja paheksumassa.

Toinen pointti: aivan kuten syömäpuikkojen käyttämisen, myös itselle "väärinpäin" aterinten käyttämisen oppii tarvittaessa. Ihan turha opetella sitä 6-vuotiaana eskarissa siltä varalta, että joskus joutuu nobelpäivällisille.

Vierailija
169/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastaava tilanne. Minä syön "väärin" ja toinen tyttäristäni syö "väärin". Eli haarukka väärässä kädessä. Toinen lapseni syö "oikein". Eli uskon että kyseessä todellakin on jokin motorinen juttu. Itse olin lapsena molempikätinen, nytkin pystyn kirjoittamaan molemmilla käsillä, tosin oikealla hieman paremmin. Samoin oli tämä "väärin" syövä tyttäreni, hänestä ei pitkään aikaan tiennyt kumpikätinen hän oli. On motorisesti taitava, samoin minä. Käsityö oli itselläni aina 10, kuvaamataito 9. Lapseni on vasta 8 mutta saa opettajalta todella paljon positiivista palautetta näppäryydestään ja käsityötaidoista.

Olen nauranut mielessäni tuota samaista opettajaa, joka yrittää opettaa lastani syömään "oikein". Tämä on naurettavinta mitä olen pitkään aikaan kuullut. Kun tyttöni oli sanonut että äitikin syö näin niin ope ei ollut uskonut?!? Aionkin nyt syksyllä sanoa uudelle opettajalle, että tyttäreni syö näin eikä toisinpäin kääntäminen ole mitenkään järkevää. Syö miten on luontaisinta. Toimi sinäkin siis kuten itse olet tähänkin asti toiminut. Älä kuuntele muita vaan tee omat päätökset. Opeta lapselle muuten hyvät tavat, se riittää. Tämä on näkymätön pisara meressä.

Juuri KUKAAN ei tarkkaile toisten haarukan pitämistä, ellei nyt henkilö muuten ole moukkamainen pöydässä.

Että AAMEN vaan minunkin puolestani.

Vierailija
170/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi vasenkätinen ja yksi kumpikinkätinen. Opettaja riepu on hermonsa menettänyt pari kertaa asian kanssa. Oli kerran huutanut käsityötunnilla hysteerisenä, että ei tule mitään kun luokassa on kolme vasenkätistä. Juu, vasenkätiset oli yrittäneet piilottaa käsiään selän taka.

Käy myös repimässä haarukkoja vääristä käsistä pois lapsilta kun huomaa, että syövät vasenkätisesti.

Onneksi on nyt vähän rauhoittunut kun hänestä valitettiin niin paljon kun alkoi lopulta läpsiä vasenkätisiä lapsia sormille kun virkkasivat väärältä puolelta.

ja veitsi oikeassa kädessä. Ohjaan oppilaitani aina tähän tapaan, se kuuluu mielestäni osata. Meidän koulussa ainoastaan esikoululaiset syövät pelkällä haarukalla, muut käyttävät sekä haarukkaa että veistä. t. luokanopettaja

Vierailija
171/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Keski-Euroopassa ja meillä on viitisen vuotta ollut au pair, yleensä välivuotta viettävä tyttö. Kaikki nämä olen valinnut ensin papereiden perusteella haastatteluun. Koska haluamme, että lasten suomen kieli pysyy kohtuullisella tasolla, kaikki kirjoitusvirheitä, puhekieltä tai hymiöitä sisältävät hakemukset hylkään heti. Haastatteluihin valitsen kahdestä neljään ehdokasta, ja teen haastattelut lounashaastatteluna ravintolassa. Ruokapöytäkäyttäytyminen kertoo ihmisestä todella paljon, ja se on minulle painava peruste valintaa tehdessä. Kansainvälisessä ympäristössä käytöstavoilla ylipäätään on ihan erilailla merkitystä kuin Suomessa, joten en voi ottaa sitä riskiä, että lapset saavat huonoja vaikutteita au pairilta.

Noin minäkin tekisin.

Vierailija
172/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla kommentoimatta toisia. Eli ei kukaan takulla Nobel-päivällisillä tai ravintolassa suoraan tule sanomaan mitään.

Kyse on siitä, millaisen kuvan ihminen antaa itsestään. Laittaako kaupungille mennessä crocksit vai Manolot, ei varmaan kukaan tule mitään kommentoimaan. Mutta takuulla joku ajattelee mielessään jotain, saattaa tehdä jopa jotain päätelmiä kyseisestä ihmisestä. Toki todellisuus voi olla ihan toinen, mutta kerran annettua mielikuvaa ei aina pääse itse korjaamaan.

Vierailija
173/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin johtotehtävissä ja olen usein eri maista kotoisin olevien ihmisten kanssa syömässä erityyppisissä ravintoloissa. Edustan myös usein kutsuttuna eri tilaisuuksissa. Ei ole koskaan tullut mieleen vaihtaa haarukkaa toiseen käteen eikä se ilmeisesti ole vaikuttanut myöskään uralla etenemiseeni....

Tai nyt kun tarkemmin ajattelee niin mistäpä sitä tietää, voisinhan olla vaikka koko yrityksemme johtaja, jos osaisin syödä oikein:D

Vierailija
174/175 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt haarukkaa oikeassa ja veistä vasemmassa, vaikka oikeakätinen olenkin. Se tuntuu luontevammalta ja koska veistä käytettäessä tarvitaan voimaa, niin eikö silloin luulisi olevan helpompi pitää sitä vahvemmassa kädessä ? Jos joku tekee minusta johtopäätöksiä syömiseni perusteella niin se on hänen oma ongelmansa. Teen nimittäin asiat omalla tavallani enkä minkään keskiaikaisen hömppäkulttuurin mukaan.

Vierailija
175/175 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän