Opettaja pakottaa lapsen syömään haarukka
vasemmassa kädessä. On kuulemma huono tapa syödä toisinpäin eli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa. Lapsi tuntuu olevan nyt myös kovin huolissaan äitinsä huonotapaisuudesta, olen nimittäin itse aina syönyt haarukka oikeassa kädessä.
Olen oikeakätinen, mutta haarukka vasemmassa kädessä syöminen tuntuu mahdottomalta enkä toisaalta näe mitään järjellistä syytä miksi pitäisi opetella syömään niin päin.
Onko tosiaan aivan täysin vastoin etikettiä syödä haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä? Jos siis kuitenkin syö suunnilleen sivistyneesti sekä haarukan että veitsen kanssa?
Kommentit (175)
Täällä missä asumme ei koskaa kätellä, yleensä vaan sanotaan hei ja katsotaan silmiin, aikuiset antaa poskisuukot toisilleen.
Ruokaa saa syödä niin miten parhaiten sen saa suuhun. Lapset koulussa syövät usei KÄSIN apua!!! koska ruoaksi on kotoa otettuja eväitä, voileipiä yms. Lippistäkin pidetää sisällä eikä siitä ajatella mitään.
On se hyvä osata erilaisia tapoja, kuten pitää haarukkaa vasemmassa kädessä, mutta jotain suhteellisuudentajua tähän keskusteluun. Samat asiat voi tehdä monin eri tavoin.
t. eräs korkeakoulutettu joka osaa kyllä pitää haarukkaa vasemmassa kädessä mutta usein syö oikealla koska se on mukavampaa.
Tämän koko keskustelun pointti on nimenomaan, että nuo muutamat mammat eivät ole koskaan edes kuullut, että haarukka pitää olla vasemmassa kädessä.
Kuten juuri itse sanoit on eri tavat hyvä tietää.
Tämä kyseinen tapa kuuluu normaaliin länsimaalaiseen ruokailutapaan.
Seuraavaksi varmaan ihmetellään, että tulee pahoja katseita kun piereskelee ravintolassa äänekkäästi.
joka pistää nyt lusikkansa soppaan. Kun saan uuden luokan käyn heidän kanssaan aina läpi hyviä ruokailutapoja ja yksi niistä on, että ruokaa syödään haarukalla ja veitsellä. Kerron myös, että haarukkaa pidetään vasemmassa ja veistä oikeassa kädessä. Tässä vaiheessa tulee ne kommentit, että meillä kotona syödään just toisinpäin tai meillä syödään vain haarukalla.
Sitten kun menemme ruokalaan niin asiasta ei yleensä tarvitse muistuttaa, koska oppilailla on hyvä muisti ja he HALUAVAT syödä oikein. Muutamien viikkojen kuluttua huomaan, että joillain oppilailla kääntyy veitsi ja haarukka väärinpäin. EN huomauta asiasta. He eivät tee sitä tahallaan vaan se on luontevampaa heille niin.
Päivittäin joillain jää veitsi lepäämään tarjottimelle, ja he lappaavat ruokaa pelkällä haarukalla. Tällöin huomautan aina, että koulussa syömme haarukalla ja veitsellä. Minusta on siis tärkeämpää, että syövät sekä haarukalla ja veitsellä, kuin se että missä käsissä ne ovat.
Eräs vanhempi kollegani käy sitkeästi joka päivä vaihtamassa haarukan ja veitsen paikkoja oppilaiden käsissä.
Opettajat joutuvat opettamaan monenlaisia asioita myös pöytätapoihin liittyen. Joissakin perheissä on ihan ok syödä vain sitä mitä haluaa (lihapullapäivänä koulussa kuuluu siis ottaa 30 lihapullaa, muttei perunoita ja salaattia "koska mä en pidä niistä") tai istua ruokapöydässä jalat pepun alla, lippalakki päässä. Koulun tehtävä on sosiaalistaa oppilaita ympäröivään yhteiskuntaan. Ainakin toistaiseksi vielä hyvät pöytätavat ovat pääsääntöisesti kunniassa. Vaikka joku ei olisi ikimaailmassa kuullut hyviin pöytätapoihin liittyvistä asioista (mm.haarukan ja veitsen oikea käyttö, oikea lusikkaote jne.)opetajan tehtäviin kuuluu sitkeästi opettaa näitä. Musiikin ja käsityön tunneillakin opetetaan oikeita otteita nokkahuilunsoitossa, neulomisessa jne.
t. ope
Tulee sanomista, jos ei osaa pitää soppalusikkaa oikein. Huh huh!
Ja miksi tähän aina sotketaan epäolennaisia asioita, tietysti otetaan lihapullia se max sallittu määrä ja lisukkeita, mutta on ihan sama syökä ne lihapullat ja muussin pelkällä haarukalla vai haarukalla ja veitsellä.
Jep, ihan sama miten pitää lusikkaa ja syökö pelkällä haarukalla, käsi nyrkissä ja suu auki maiskuttaen. Jos on tulevaisuuden tavoitteena tulla paskakuskin kuljettajaksi tai työttömäksi. Mutta opettajien velvollisuus on huolehtia siitä, että vaikka minkälaisia einespitsalla eläviä toopeja lapsella on kotonaan vanhempina, koulussa se saa opetusta jonka avulla siitä on mahdollisuus tulla mitä vain tulevaisuudessa. Sorry vaan, "ihan sama vaikka söis soppaa lusikka nyrkissä!" tyypeistä harvoin tulee mitään duunaria kummempaa... Kato itseäsi, tienaatko yli 5000 euroa kuussa ja akateemisella alalla? Noilla ajatusmaailmoilla tasan varmaan et. Mutta syö vaan makkaraas sormin, välillä nenääs kaivaen, reiska...
Täällä missä asumme ei koskaa kätellä, yleensä vaan sanotaan hei ja katsotaan silmiin, aikuiset antaa poskisuukot toisilleen.
Ruokaa saa syödä niin miten parhaiten sen saa suuhun. Lapset koulussa syövät usei KÄSIN apua!!! koska ruoaksi on kotoa otettuja eväitä, voileipiä yms. Lippistäkin pidetää sisällä eikä siitä ajatella mitään.
On se hyvä osata erilaisia tapoja, kuten pitää haarukkaa vasemmassa kädessä, mutta jotain suhteellisuudentajua tähän keskusteluun. Samat asiat voi tehdä monin eri tavoin.
t. eräs korkeakoulutettu joka osaa kyllä pitää haarukkaa vasemmassa kädessä mutta usein syö oikealla koska se on mukavampaa.
ei ole enää tapana hakkaamalla pakottaa vasureita oikeakätisiksi muissakaan asioissa, niin en kyllä näe mitään perusteita siihen tässäkään asiassa.
Mikäli joku "sivistynyt" henkilö ihan oikeasti pitää tämänkaltaista asiaa kovin merkityksellisenä, kyseenalaistaisin vahvasti hänen älykkyytensä. Oikea sivistys ei ole sitä, että tietää miten 100 vuotta sitten on rahvasta alistettu ja haluaa ylläpitää idioottimaisia kastijakoja.
Asumme Keski-Euroopassa ja meillä on viitisen vuotta ollut au pair, yleensä välivuotta viettävä tyttö. Kaikki nämä olen valinnut ensin papereiden perusteella haastatteluun. Koska haluamme, että lasten suomen kieli pysyy kohtuullisella tasolla, kaikki kirjoitusvirheitä, puhekieltä tai hymiöitä sisältävät hakemukset hylkään heti. Haastatteluihin valitsen kahdestä neljään ehdokasta, ja teen haastattelut lounashaastatteluna ravintolassa. Ruokapöytäkäyttäytyminen kertoo ihmisestä todella paljon, ja se on minulle painava peruste valintaa tehdessä. Kansainvälisessä ympäristössä käytöstavoilla ylipäätään on ihan erilailla merkitystä kuin Suomessa, joten en voi ottaa sitä riskiä, että lapset saavat huonoja vaikutteita au pairilta.
Noin minäkin tekisin.
Tekisin samoin!
Kaksi tuntia sitten:
Pidin jalkojani päydällä ja söin lasagnea vanhasta muovisesta jäätelökepusta. Join myös maitoa suoraan purkista ja röyhtäisin, sekä pieraisin kerran aterian aikana.
Kaksi viikkoa sitten:
Mummoni hautajaisissa istuin suorassa, kyynerpäät eivät olleet pöydässä, pääni ei mennyt lähelle lautasta. Haarukka oli vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa.
Aterian lopuksi laitoin veitsen ja haarukan kellotaulun numero viiden kohdalle merkiksi tarjoilijalle, että olen lopettanut ruokailun.
Tein tämän kaiken samasta syystä kuin laitoin musta puvun päälleni. Mummoni tuskin olisi välittänyt vaikka olisin tullut pelkissä kalsareissa, mutta olin siistissä puvussa kunnioittaakseni tilaisuutta ja muita henkilöitä jotka paikalle olivat saapuneet.
Ruokailussa muiden mummon omaisten seurassa kunnioitin tilaisuutta, omaisia ja henkilökuntaa itselle epämieluisalla ruokailutavalla, koska se on kohteliasta ja hyvien ruokailutapojen mukaista.
Olen joskus yrittänyt harjoitella oikein päin syömistä, mutta se tuntuu todella luonnottomalle. Totesin että samapa tuo. Jos minut joskus kutsutaan linnanjuhliin niin opettelen sitten.
- kuinka syödä oikein haarukalla ja veitsellä! Ajattele kuinka hienoa, jos vihdoinkin oppisit!
joka pistää nyt lusikkansa soppaan. Kun saan uuden luokan käyn heidän kanssaan aina läpi hyviä ruokailutapoja ja yksi niistä on, että ruokaa syödään haarukalla ja veitsellä. Kerron myös, että haarukkaa pidetään vasemmassa ja veistä oikeassa kädessä. Tässä vaiheessa tulee ne kommentit, että meillä kotona syödään just toisinpäin tai meillä syödään vain haarukalla.
Sitten kun menemme ruokalaan niin asiasta ei yleensä tarvitse muistuttaa, koska oppilailla on hyvä muisti ja he HALUAVAT syödä oikein. Muutamien viikkojen kuluttua huomaan, että joillain oppilailla kääntyy veitsi ja haarukka väärinpäin. EN huomauta asiasta. He eivät tee sitä tahallaan vaan se on luontevampaa heille niin.
Päivittäin joillain jää veitsi lepäämään tarjottimelle, ja he lappaavat ruokaa pelkällä haarukalla. Tällöin huomautan aina, että koulussa syömme haarukalla ja veitsellä. Minusta on siis tärkeämpää, että syövät sekä haarukalla ja veitsellä, kuin se että missä käsissä ne ovat.
Eräs vanhempi kollegani käy sitkeästi joka päivä vaihtamassa haarukan ja veitsen paikkoja oppilaiden käsissä.
syömään myös makaronilaatikon ja kinkkukiusauksen veitsellä ja haarukalla?
En totisesti enää ihmettele mistä näitä sikiää - siis näitä joiden mielestä hyvät pöytätavat edellyttävät AINA sekä veitsen että haarukan käyttöä.
Alkeellisia pöytätapoja. Ja niitä on valitettavasti aika paljon. Minusta on todella surullista, miten moni aikuinen huitoo ruokaillessa haarukalla ja veitsellä ilmassa, puhuu ruoka suussa, pitää kyynärpäitä pöydällä, ei tiedä kumman puolen leipälautasen ottaisi jne. Kyllähän sä ap erotut joukosta, kun syöt väärinpäin. Voit itse päättää, miten haluat jatkaa, mutta miksi et opettais pojalle suoraan oikean tavan? Ja en tietenkään pakottais vasuria kirjoittamaan oikealla jne. Se on minusta ihan eri asia.
Kotona voidaan ehkä joskus syödä hieman rennommin mutta vasta, kun oikeat tavat tulee jo selkäytimestä. Mistä ne lapset oppii, jos vanhemmat ei kotona näytä mallia? Meillä katetaan pöytä kauniisti, syödään sivistyneesti ja huomautetaan vaikka satatuhatta kertaa niistä kyynärpäistä. Kiittävät kyllä myöhemmin.
joka pistää nyt lusikkansa soppaan. Kun saan uuden luokan käyn heidän kanssaan aina läpi hyviä ruokailutapoja ja yksi niistä on, että ruokaa syödään haarukalla ja veitsellä. Kerron myös, että haarukkaa pidetään vasemmassa ja veistä oikeassa kädessä. Tässä vaiheessa tulee ne kommentit, että meillä kotona syödään just toisinpäin tai meillä syödään vain haarukalla. Sitten kun menemme ruokalaan niin asiasta ei yleensä tarvitse muistuttaa, koska oppilailla on hyvä muisti ja he HALUAVAT syödä oikein. Muutamien viikkojen kuluttua huomaan, että joillain oppilailla kääntyy veitsi ja haarukka väärinpäin. EN huomauta asiasta. He eivät tee sitä tahallaan vaan se on luontevampaa heille niin. Päivittäin joillain jää veitsi lepäämään tarjottimelle, ja he lappaavat ruokaa pelkällä haarukalla. Tällöin huomautan aina, että koulussa syömme haarukalla ja veitsellä. Minusta on siis tärkeämpää, että syövät sekä haarukalla ja veitsellä, kuin se että missä käsissä ne ovat. Eräs vanhempi kollegani käy sitkeästi joka päivä vaihtamassa haarukan ja veitsen paikkoja oppilaiden käsissä.
syömään myös makaronilaatikon ja kinkkukiusauksen veitsellä ja haarukalla? En totisesti enää ihmettele mistä näitä sikiää - siis näitä joiden mielestä hyvät pöytätavat edellyttävät AINA sekä veitsen että haarukan käyttöä.
Ainut poikkeus on puuropäivä, kun tarjoillaan myös hieman ruokaisampaa salaattia, jota otetaan pienelle lautaselle. Silloin on ok syödä tätä salaattia vain haarukalla.
päivittää etikettitietoutensa. Kaikkea ruokaa ei kuulu etiketin mukaan syödä haarukalla ja veitsellä, vaikka tämä sitkeä uskomus ala-asteilla ilmeisesti edelleen elää..
Opettajat joutuvat opettamaan monenlaisia asioita myös pöytätapoihin liittyen. Joissakin perheissä on ihan ok syödä vain sitä mitä haluaa (lihapullapäivänä koulussa kuuluu siis ottaa 30 lihapullaa, muttei perunoita ja salaattia "koska mä en pidä niistä") tai istua ruokapöydässä jalat pepun alla, lippalakki päässä. Koulun tehtävä on sosiaalistaa oppilaita ympäröivään yhteiskuntaan. Ainakin toistaiseksi vielä hyvät pöytätavat ovat pääsääntöisesti kunniassa. Vaikka joku ei olisi ikimaailmassa kuullut hyviin pöytätapoihin liittyvistä asioista (mm.haarukan ja veitsen oikea käyttö, oikea lusikkaote jne.)opetajan tehtäviin kuuluu sitkeästi opettaa näitä. Musiikin ja käsityön tunneillakin opetetaan oikeita otteita nokkahuilunsoitossa, neulomisessa jne.
t. ope
Tulee sanomista, jos ei osaa pitää soppalusikkaa oikein. Huh huh!
Ja miksi tähän aina sotketaan epäolennaisia asioita, tietysti otetaan lihapullia se max sallittu määrä ja lisukkeita, mutta on ihan sama syökä ne lihapullat ja muussin pelkällä haarukalla vai haarukalla ja veitsellä.
Jep, ihan sama miten pitää lusikkaa ja syökö pelkällä haarukalla, käsi nyrkissä ja suu auki maiskuttaen. Jos on tulevaisuuden tavoitteena tulla paskakuskin kuljettajaksi tai työttömäksi. Mutta opettajien velvollisuus on huolehtia siitä, että vaikka minkälaisia einespitsalla eläviä toopeja lapsella on kotonaan vanhempina, koulussa se saa opetusta jonka avulla siitä on mahdollisuus tulla mitä vain tulevaisuudessa. Sorry vaan, "ihan sama vaikka söis soppaa lusikka nyrkissä!" tyypeistä harvoin tulee mitään duunaria kummempaa... Kato itseäsi, tienaatko yli 5000 euroa kuussa ja akateemisella alalla? Noilla ajatusmaailmoilla tasan varmaan et. Mutta syö vaan makkaraas sormin, välillä nenääs kaivaen, reiska...
Lapseni (8v) ei ehkä osaa pitää lusikaa oikein, oppii sen aikanaan tai sitten ei, syö toki suu kiinni. Mikä muuten on se ainoa oikea tapa pitää soppalusikkaa? Mitä jos pitää sitä väärin ja on silti ns hyvissä töissä, onko silloin se poikkeus joka vahvistaa säännön? Vai pitääkö mun irtisanoutua töistäni, kun en syö lounasta oikein (=siis etiketin mukaan) työpaikan ruokalassa?
Asumme Keski-Euroopassa ja meillä on viitisen vuotta ollut au pair, yleensä välivuotta viettävä tyttö. Kaikki nämä olen valinnut ensin papereiden perusteella haastatteluun. Koska haluamme, että lasten suomen kieli pysyy kohtuullisella tasolla, kaikki kirjoitusvirheitä, puhekieltä tai hymiöitä sisältävät hakemukset hylkään heti. Haastatteluihin valitsen kahdestä neljään ehdokasta, ja teen haastattelut lounashaastatteluna ravintolassa. Ruokapöytäkäyttäytyminen kertoo ihmisestä todella paljon, ja se on minulle painava peruste valintaa tehdessä. Kansainvälisessä ympäristössä käytöstavoilla ylipäätään on ihan erilailla merkitystä kuin Suomessa, joten en voi ottaa sitä riskiä, että lapset saavat huonoja vaikutteita au pairilta.
Onpas täällä hyvät keskustelut olleet taas, tuttuun "palsta tyyliin" ;)
Taisin ekassa viestissäni ilmaista itseäni hiukan huonosti. Olen siis tosiaan kuullut tästä tavasta, että haarukka pitäisi pitää vasemmassa kädessä. Se mitä en sitten ollut tajunnut, oli se kuinka HIRVITTÄVÄN VAKAVA etikettivirhe on tehdä toisinpäin. Tätä siis lähinnä hämmästelin ja tosiaan, tässä ketjussakin on kyllä useaan otteeseen verrattu haarukka oikeassa kädessä syömistä pöydässä pieremiseen, röyhtäilyyn tms. selvästi huonoon tapaan.
Myönnän siis (akateemisesta koulutuksestani huolimatta) olevani sen verran sivistymätön, että mieleeni ei ole ennen tullut että joku voisi jopa pahoittaa mielensä siitä että pidän haarukkaa väärässä kädessä.
Myöskään en ole poikani opettajalle asiasta huomauttanut, enkä aiokaan huomauttaa. Tämä siis sille opelle joka epäili minun olevan opettajien painajainen. Poikani on pakottamisen tuloksena hienosti jo oppinut syömään "oikein päin", huoli koskeekin hänellä lähinnä sitä kun äiti ei osaa syödä oikein. Ilmeisesti tällainen pakottaminen vasempaan käteen on siis aivan yleistä. Itse en noin opettajan tekisi ja olikin kiva lukea, että edes joku ope löytyy joka ei myöskään pakota.
Poistun siis häpeämään vääräkätisyyttäni ja muistan seuraavissa juhlissa tarkkailla josko joku tarkkailee paheksuvalla ilmeellä minua ;) Toivotaan myös että en joudu juhliin joissa juhlijat on tungettu niin lähelle toisiaan että täytyy syödä tahdistettuna :D
t. ap joka sai paljon hupia aloituksestaan
joka on umpivasuri, tekee numerotkin jotenkin oudosti alhaalta ylös, että miten hän syö veitsellä ja haarukalla (tiedän kyllä että syö haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa). Mietti ihan äimänä hetken ja kokeili, että tietenkin "perinteisesti".
Ettekö te haarukalla kauhojat tai toisinpäin syöjät koskaan istu valmiiksi katettuun pöytään? Syöttekö koskaan ravintolassa? Ihan varmasti on ok vaikka kotona syödä kinkkukiusausta pelkällä haarukalla, tosin itse syömme sitäkin haarukalla ja veitsellä, koska se on kaikessa ruokailussa luontevmapaa. Mutta siis esim. vaikka häissä? Ihmettelettekö kattausta ja vaihdatte aterimet eri käsiin? Ilmeisesti...Entä useamman ruokalajin päivällisillä, jolloin eri aterioille on erilaiset aterimet? Aloitatteko ulommista vai kauhotteko vaan sillä joka oikeaan käteen sattuu ensimmäisenä?
En ihan oikeasti usko että voi olla aikuisia ihmisiä joille tällainen asia tulee yllätyksenä. Syökää toki vaikka hammastikuilla, ei kai tuollaista nyt kukaan ääneen ihmettele vaikka pöytäseurueessa, mutta kyllä se vaan jotain kertoo kasvatuksesta ja tapakulttuurin tuntemuksesta ja itse ainakin kiinnitän tuollaiseen huomiota. Kai sen sähläyksen nyt sentään jo pöydässä huomaa kun joku sinkslaa aterimia, en tosin ole vielä törmännyt moiseen. Olen kasvanut isomummin sunnuntaipäivällisten parissa ja voin sanoa ettei minulle ole mummin opetuksista ollut koskaan kuin silkkaa hyötyä ja iloa. Varmaan teistä Aasiassakin on ihan oikein elehtiä ja osoitella puikoilla kun se tuntuu vaan paremmalta.
Mutta toisaalta, av:n säännön mukaanhan on ihan ok vaikka illallispöydässä olla maistamatta yhtään mitään, koska tykkää mieluummin syödä kotonaan ja ruoka voi olla erimakuista kuin mihin on tottunut - se ei ole epäkohteliasta, vaan emäntä on ainoastaan tyhmä kun ei tajua ettei hänen tarjoilunsa nyt vaan maistu ja se, ettei syö ei ole mitenkään epäkohteliasta vaan ihan vaan jokaisen oma oikeus toimia. Eipä siis hämmästytä että pöytätavatkaan ei kauheasti hetkauta porukkaa, nehän on vaan kivikautisia perinteitä ja kieltämättä omasta mielestänikin vähäisempi moka kuin kieltäytyä edes maistamasta
Itse syön myös "väärinpäin" veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa, se vain tuntuu luonnollisemmalta ja helpommalta, vaikka oikeakätinen olen. Ihan vanhanaikaista, että tuollaiseen edes puututaan koulussa, saahan vasenkätisetkin kirjoittaa vasemmalla kädellä. Tiedän kyllä että oikeaoppisesti kuuluisi syödä toisin. En ole ap, mutta jos pöytä on katettu valmiiksi niin en minä siitä mitään numeroa tee, että otankin haarukan oikeaan käteen, koska tiedän että tottakai etiketin mukaan ne on katettu. Nykyään elämässä pärjää kyllä vaikka söisi ns väärinpäin, vaikka ei olisikaan raksalla töissä. Koulun ruokailussa kannattaisi enemmän keskittyä siihen, etä käyttäydytään kunnolla, ei meluta mutta saa jutella rauhallisesti, ei mitään vessapuheita ruokapöydässä, tai mitään ruualla leikkimistä. Opettaja ja se aikaisempi kirjoittaja joka yrittää kitkeä lapseltaan pois tuota tapaa syödä haarukka vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa niin ettekö tosiaan voisi antaa lapsen ihan vain syödä rauhassa. Vaikka pitäisi niitä ruokailuvälineitä väärin päin, ei se tarkoita että on täysin sivistymätön jos omaa muut hyvät käytöstavat. Jos oma lapseni joskus kokee paremmaksi syödä "väärinpäin" niin pidän huolen ettei opettajat käy siitä moittimassa. Muuten tietysti pitää käyttäytyä ja tehdä niinkuin sanotaan.
Häntä ei kutsutakaan meille enää syömään. Kotonakin syödään aina (myös lapset) etiketin mukaan.
Tavat nyt vaan on osattava, jos meinaa pärjätä elämässä. Johan työelämässäkin pidetään ihan moukkana muuten, ja se vaikuttaa menestymiseen. (Ei tietenkään jossain navetassa tai raksalla, mutta toimistossa kyllä)