Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja pakottaa lapsen syömään haarukka

Vierailija
07.08.2012 |

vasemmassa kädessä. On kuulemma huono tapa syödä toisinpäin eli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa. Lapsi tuntuu olevan nyt myös kovin huolissaan äitinsä huonotapaisuudesta, olen nimittäin itse aina syönyt haarukka oikeassa kädessä.

Olen oikeakätinen, mutta haarukka vasemmassa kädessä syöminen tuntuu mahdottomalta enkä toisaalta näe mitään järjellistä syytä miksi pitäisi opetella syömään niin päin.

Onko tosiaan aivan täysin vastoin etikettiä syödä haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä? Jos siis kuitenkin syö suunnilleen sivistyneesti sekä haarukan että veitsen kanssa?

Kommentit (175)

Vierailija
81/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi olla tyytyväinen, että lapsella on opettaja joka näkee vaivaa ja opettaa pöytätapoja. Ei ole mitenkään selvää nykyään. Ennemminkin on vallalla semmoinen "mitä välii" asenne.

Vierailija
82/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks porukka vetoo siihen, että "ei kukaan oo ikinä vielä huomauttanu tms"? Joo ei kai, ite oon ihan normaalin kotikasvatuksen saanut normaali aikuinen, mutta kyllä mä todellakin pikkusen mietin, jos joku pöytäseurueesta pitää haarukkaa oikeessa kädessä! Kyllä siitä heti semmonen mielikuva tulee, että onkohan kaveri ihan täys juntti. Apua, missä ootte kasvanu? Pahvilaatikossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(En pysty lukemana loppuun kommentoimatta, pahoittelen jos tulee toistoa.)

Tottakai alkusalaatti haarukalla, pasta haarukalla ja lusikalla jne.

Mistä lähtien pasta on syöty haarukalla ja lusikalla?! :O Paitsi ihan taaperot ehkä. Älkää nyt vaan siellä Nobel-illallisilla lusikkaa tuohon käyttäkö!

Joo kuule spakettia syyään lusikalla njam njam pantterin pätkä spakettia jauheliha soosilla njam njam vaan.

Kuules toope. Spaghetti on yksi pastan muoto. Muita ovat esimerkiksi tahgliatelle ja linguine. Pitkiä pastoja kumpikin, samoin kuin se spaketti mitä sinä vedät ketaupin kanssa kotonasi.

Italialaiset tappais itsensä jos ne joutuis elämään ja syömään suomalaisten sontaruokaa.

Vierailija
84/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan perusasioita pöytätavoissahan tuo on. Miten voi olla, että aikuinen ihminen ei sitä tiedä?

Ihmettelen samaa. Onko todella olemassa kouluja, joissa ei tällaisia perusasioita opeteta?

Haarukkaa pidetään oikeassa kädessä lusikan tapaan vain silloin, kun sillä syödään ilman veistä. Esimerkiksi Pohjanhovin poronkäristys on tuotu syötäväksi pelkällä haarukalla, ilman veistä.

Vierailija
85/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on lyhyt eli yltää hädin tuskin ottamaan sitä ruokaa, syö hitaasti ja jos vielä pitää miettiä, että miten päin nyt näitä välineitä pitää pitää, kun lappaa lasangea suuhun, niin siinä on jo monta stressaavaa tekijää.

Että lapsei tietää kummassa kädessä niitä välineitä pidetään? Näkeeän se lapsi sen jo kotona, miksi se stressaa sitten koulussa? Saahan sitä motoriikkaa harjoitella, ei kai kukaan odota, että se heti sujuu täydellisesti. Mutta kerro mulle miten se motoriikka paranee, jos lapsi ei ole kotona nähnytään veistä, eikä tiedä kumpaan käteen sen ottaisi?

Lapsen (ekaluokkalainen) stressitekijöitä:

- lyhyt eli yltää ottamaan ruokaa vain varpaillaan

- painava tarjotin pitää kantaa pöytään

- hidas syöjä, riittääkö aika (open mukaan saa syödä rauhassa, mutta ei ole kiva olla aina vika)

- lisätään tähän vielä miettiminen mitenpäin veitsi ja haarukka on niin homma hidastuu entisestään ja se lisää stressiä

Nyt lapsi menee neljännelle ja ruokailu sujuu jo paremmin. Pärjää ihan hyvin veitsen ja haarukan kanssa, mutta en tiedä vieläkään miten päin hän niitä käyttää, en ole kiinnittänyt huomiota. Mutta kaikki aikanaan. Ennen niitä tulevaisuudessa tulevia hienoja päivällisiä hän ehtii kyllä opppia miten päin niitä käytetään. Sen hän tietää, että syöminen aloitetaan uloimmilla.

Vierailija
86/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies osaa teititellä, kätellessä katsoa silmiin, avaa aina naisille oven jne. On todellinen herrasmies ja pitkälti perinteiset käytöstavat. Syö vaan aina haarukka oikeassa. Se on hänen tapansa ja kokee vaikeaksi syödä väärinpäin, jos ei ole pakko. Erityistilanteessa söisi, mutta normaaleissa juhlissakin syö sukulaisten kanssa niin kuin parhaaksi näkee. Ja ei tosiaan huido ruokavälineillä, ei hotki, ei aloita ennen kuin vieruskaveri saa ruuan jne.

Kyllä Suomessa tapojen rappio on ihan jotain muuta kuin haarukkaongelma.

Mies kokee vaikeeks haarukka vasemmassa kädessä syömisen, koska hänelle ei ole lapsena opetettu tätä täysin peruspöytätapaa. Kyllä muakin vitutti kun porukat vahti koko ajan, et haarukka pysy vasemmassa kädessä kun mua alettiin siihen opettaan n. 6 vuotiaana, mutta juu onneks opetti ja nykyään homma toimii luonnostaan.

Vierailija
87/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks porukka vetoo siihen, että "ei kukaan oo ikinä vielä huomauttanu tms"? Joo ei kai, ite oon ihan normaalin kotikasvatuksen saanut normaali aikuinen, mutta kyllä mä todellakin pikkusen mietin, jos joku pöytäseurueesta pitää haarukkaa oikeessa kädessä! Kyllä siitä heti semmonen mielikuva tulee, että onkohan kaveri ihan täys juntti. Apua, missä ootte kasvanu? Pahvilaatikossa?

niin vikaa on omassa kotikasvatuksessa. Minut on kasvatettu niin, ettei kiinnitä huomiota toisten ns virheisiin. Mitä ajattelet, jos joku pitää kiinni jalallisen valkkarilasin itse lasiosasta eikä jalasta?

Vierailija
88/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös etikettikirja, jossa on käyty lähes kaikki etikettiasiat läpi. Opetan niitä lapsilleni ikäkausien mukaan. Mutta en jaksa nipottaa, tärkeintä ei ole etiketti, ei edes niillä hienoimmilla päivällisillä. Fiksu pöytäkaveri ei edes huomaa, kun vieruskaveri syö väärällä haarukalla tai pitää haarukkaa väärässä kädessä.

Totta, että oikeasti sivistyneet eivät edes huomaa tai eivät ainakaan ole huomaavinaan etikettivirheitä, eivätkä varsinkaan sano mitään.

On olemassa paljon perheitä, joissa ei ole kotiapulaista, sisäkköä eikä edes äitiä kattamassa pöytää valmiiksi. Itse kukin saa ottaa lautasensa ym. ihan itse. Tai jopa valmistaa itse ruokansa.

Vielä enemmän on perheitä, joissa ei koskaan tarjota kenellekään valkean liinan ääressä illallisia tai muita hienoja aterioita.

Niin rappiolla on suomalainen ruokakulttuuri! Onneksi useimmissa kouluissa edes kotitalousopetus yrittää paikata tätä.

Vierailija
89/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla kommentoimatta toisia. Eli ei kukaan takulla Nobel-päivällisillä tai ravintolassa suoraan tule sanomaan mitään.

Kyse on siitä, millaisen kuvan ihminen antaa itsestään. Laittaako kaupungille mennessä crocksit vai Manolot, ei varmaan kukaan tule mitään kommentoimaan. Mutta takuulla joku ajattelee mielessään jotain, saattaa tehdä jopa jotain päätelmiä kyseisestä ihmisestä. Toki todellisuus voi olla ihan toinen, mutta kerran annettua mielikuvaa ei aina pääse itse korjaamaan.

Ihmiset tulevat aina arvioimaan toisiaan eikä se todellakaan ole siitä kiinni kummassa kädessä haarukka on. Jos se haarukka onkin nyt oikeassa kädessä löytyy aina jotain paskaa mistä nirppanokat löytävät väärää, vaikka sitten 1 cm:n liian lyhyt hame. Huoh.

Vierailija
90/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän että haarukka kuuluu olla vasemmassa ja veitsi oikeassa, tämä opetettiin jo lapsena. En silti syö niin, koska helompi ja siistimpi on syödä toiste päin. Olen sekakätinen. Kyllä minustakin käytöstavat ja toisten kunnioittaminen on tärkeitä mutta tämä asia on minusta ihan älytön ja sille ei ole mitään perusteita että kaikkien pitäisi syödä näin päin. Kyllähän aika monesta muustakin vanhasta älyttömästä tavasta on jo luovuttu.

Vierailija
91/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat joutuvat opettamaan monenlaisia asioita myös pöytätapoihin liittyen. Joissakin perheissä on ihan ok syödä vain sitä mitä haluaa (lihapullapäivänä koulussa kuuluu siis ottaa 30 lihapullaa, muttei perunoita ja salaattia "koska mä en pidä niistä") tai istua ruokapöydässä jalat pepun alla, lippalakki päässä. Koulun tehtävä on sosiaalistaa oppilaita ympäröivään yhteiskuntaan. Ainakin toistaiseksi vielä hyvät pöytätavat ovat pääsääntöisesti kunniassa. Vaikka joku ei olisi ikimaailmassa kuullut hyviin pöytätapoihin liittyvistä asioista (mm.haarukan ja veitsen oikea käyttö, oikea lusikkaote jne.)opetajan tehtäviin kuuluu sitkeästi opettaa näitä. Musiikin ja käsityön tunneillakin opetetaan oikeita otteita nokkahuilunsoitossa, neulomisessa jne.

t. ope

Tulee sanomista, jos ei osaa pitää soppalusikkaa oikein. Huh huh!

Ja miksi tähän aina sotketaan epäolennaisia asioita, tietysti otetaan lihapullia se max sallittu määrä ja lisukkeita, mutta on ihan sama syökä ne lihapullat ja muussin pelkällä haarukalla vai haarukalla ja veitsellä.

Vierailija
92/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syön pelkällä haarukalla joka on oikeassa kädessä. Eikä tää tunnu ketään häiritsevän.

Vierailija
93/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oikeakätisen on helpompi pidellä lihapalaa paikoillaan haarukan avulla vasemmalla kädellä ja leikata sitä oikealla. Samoin on helpompi kasata oikeassa kädessä olevan veitsen avulla pottua ja soosia vasemmassa kädessä olevan haarukan päälle ja viedä sitten se haarukka suuhun. Niinkuin melkein kaikki etikettiin ja käytöstapoihin kuuluva, tämäkin tapa perustuu perimmältään käytännöllisyyteen.

saattaisi vetää johtopäätöksiä sivistyksestäni sen perusteella, että pidänkö veistä vasemmassa vai oikeassa kädessä syödessäni..

t. ap

Vierailija
94/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömään haarukka vasemmassa kädessä, tämä aiheuttaa sen, että hän _leikkaa_ haarukalla, oikea käsi (ja veitsi) vain ovat lautasen luona.

Mutta, maailma on oikeakätisten!

Hurraa!

(ongelmia tuovat myös esim. sähkötyökalut,joita ei voi käyttää turvallisesti vasenkätisesti)

Vierailija
95/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta ei ole oikein pakottaa muita noudattamaan niitä.

Esimerkkejä vaikka kuinka paljon:

- Ei meidän lasta pakoteta pitämään pyöräilykypärää.

- Ei meidän lapsen tarvitse maistaa tomaattia.

- Ei meidän lasta voi pakottaa pitämään pipoa päässä. jne. jne. jne.

Odotan sitä päivää, kun joku vanhempi tulee sanomaan, ettei meidän lasta saa pakottaa lukemaan ja laskemaan.... t. se sama ope

Voi apua! Ope hei, etkö tosiaan tajua, että antamasi esimerkit ovat ihan perseestä?!

Pyöräilykypärää pidetään turvallisuuden vuoksi, se saattaa jopa pelastaa hengen.

Tomaattia maistetaan jotta opitaan syömään uutta makua ja saadaan terveellistä ruokaa.

Pipoa pidetään jotta ei paleltaisi, ei tulla kipeäksi jne.

Nämä esimerkit koskevat terveyttä ja hyvinvointia. Ne ovat tärkeitä.

Haarukan ja veitsen oikeaoppinen jako oikean ja vasemman käden välillä on tärkeää vain etiketin kannalta. Eli se ei ole oikeasti tärkeää. Se on vain kulttuurisidonnainen hömppähumppaleikki, jonka avulla pätemiskiimainen av-mamma saa perseensä kutiamaan.

Vierailija
96/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö KAIKKI, aikuiset ainakin, tiedä ja ole opetettu syömään veitsen kanssa haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä?? Pitäisi ainakin!!

Ja kyllä esim. terävän pihviveitsen käsittely oikealla kädellä on vähän helpompaa ja turvallisempaakin kuin vasemmalla... etiketin tai tavan oletuksenahan siis on, että enemmistö ihmisistä on oikea kätisiä.

Mä olen työläisperheen lapsi, mutta kyllä silti osaan pitää ruokailuvälineitä oikein ja jättää ne syötyäni kello viiteen...

Vierailija
97/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä esim. terävän pihviveitsen käsittely oikealla kädellä on vähän helpompaa ja turvallisempaakin kuin vasemmalla... etiketin tai tavan oletuksenahan siis on, että enemmistö ihmisistä on oikea kätisiä.

Vasenkätisen mielestä vasen käsi on ns turvallisempi käsi.

Vierailija
98/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miten helppoa ja vaivatonta se mielestäsi on?

terv. yksi vasenkätinen, joka syö haarukka vasemmassa kädessä, jos on paikalla muitakin kuin oma perhe

Vierailija
99/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä pöytä on ollut katettuna valmiiksi? Ystävien luona? Ravintolassa? Häissä? Et ole voinut välttyä!! Ootko sä sit vaan ajatellu, että idiootit kattaneet haarukan ja veitsen väärin päin? Ei ole leikannut siinä vaiheessakaan, että varmaan siinä on joku pointti... tai huomannut, että ohoh, muut syövät eri tavoin... Tai jos itse katat pöydän, pitäisi varmaan huomata, että vieraat vaihtavat ruokailuvälineet toisin päin, jos itse katat väärin...

Et sä mikään penaalin terävin kynä ihan ole...

Vierailija
100/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisen mielestä vasen käsi on ns turvallisempi käsi.

Mitäs meinaat, että kirjoittaja tarkoitti tuolla "oletuksenahan siis on, että enemmistö ihmisistä on oikea kätisiä".

Tokihan kirjoittaja tajuaa, että vasenkätiselle se ei ole helpompaa noin, mutta kun tapojen tulee johonkin perustua, ja yleensä ne perustuu enemmistön tapaan toimia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä