Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja pakottaa lapsen syömään haarukka

Vierailija
07.08.2012 |

vasemmassa kädessä. On kuulemma huono tapa syödä toisinpäin eli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa. Lapsi tuntuu olevan nyt myös kovin huolissaan äitinsä huonotapaisuudesta, olen nimittäin itse aina syönyt haarukka oikeassa kädessä.

Olen oikeakätinen, mutta haarukka vasemmassa kädessä syöminen tuntuu mahdottomalta enkä toisaalta näe mitään järjellistä syytä miksi pitäisi opetella syömään niin päin.

Onko tosiaan aivan täysin vastoin etikettiä syödä haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä? Jos siis kuitenkin syö suunnilleen sivistyneesti sekä haarukan että veitsen kanssa?

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

firmassa ja syn usein työlounaita ja illallisia ulkomaalaisten kollegojen kanssa.

Olen jo aiemmin pannut merkille että esim. Amerikkalaiset kollegani huolellisesti syövät jopa lounaan kolmioleivät veitsellä ja haarukalla Eurooppalaiseen tapaan veitsi oikeassa ja haarukka vasemmassa. (Brittikollegat taas tottakai syövät leipänsä käsin)

Jenkeissä paikallinen normi haarukkaruoalle on leikata pala ja sitten siirtää haarukka oikeaan käteen sen palan ottamista varten.

On siis ilmeisesti ihan bisneskulttuuria pelata varman päälle ja mennä sen konservatiivisimman käytännn mukaan jollei toisin mainita.

Vähän sama asia kuin vaikkapa pukukoodit ja kättely tai esittely.

Perheen arjessa harvoin joutuu noita miettimään, mutta ihan tavalliselle toimistorotallekin tulee usein vastaa tilaisuuksia joissa vallitsevan tapakulttuurin ymmärtäminen ja noudattaminen helpottaa elämää kummasti.

Bisnestapakulttuuri tuppaa olemaan varovaisempaa ja konservatiivisempaa kuin puhtaasti sosiaalinen.

Vierailija
122/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

edellinen Tissä kävijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana en ehkä olisi suorastaan pakottanut ketään syömään haarukka vasemmassa kädessä, jos muuten olisi syönyt siististi.

Sen sijaan useamman kerran huomautin 3-luokkalaista veitsen laittamisesta suuhun.

t. toinen ope.

Vierailija
124/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana en ehkä olisi suorastaan pakottanut ketään syömään haarukka vasemmassa kädessä, jos muuten olisi syönyt siististi.

Sen sijaan useamman kerran huomautin 3-luokkalaista veitsen laittamisesta suuhun.

t. toinen ope.

Vierailija
125/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(En pysty lukemana loppuun kommentoimatta, pahoittelen jos tulee toistoa.)

Tottakai alkusalaatti haarukalla, pasta haarukalla ja lusikalla jne.

Mistä lähtien pasta on syöty haarukalla ja lusikalla?! :O Paitsi ihan taaperot ehkä. Älkää nyt vaan siellä Nobel-illallisilla lusikkaa tuohon käyttäkö!

Joo kuule spakettia syyään lusikalla njam njam pantterin pätkä spakettia jauheliha soosilla njam njam vaan.

Kuules toope. Spaghetti on yksi pastan muoto. Muita ovat esimerkiksi tahgliatelle ja linguine. Pitkiä pastoja kumpikin, samoin kuin se spaketti mitä sinä vedät ketaupin kanssa kotonasi.

Italialaiset tappais itsensä jos ne joutuis elämään ja syömään suomalaisten sontaruokaa.

Vierailija
126/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks porukka vetoo siihen, että "ei kukaan oo ikinä vielä huomauttanu tms"? Joo ei kai, ite oon ihan normaalin kotikasvatuksen saanut normaali aikuinen, mutta kyllä mä todellakin pikkusen mietin, jos joku pöytäseurueesta pitää haarukkaa oikeessa kädessä! Kyllä siitä heti semmonen mielikuva tulee, että onkohan kaveri ihan täys juntti. Apua, missä ootte kasvanu? Pahvilaatikossa?

Aika usein tulee syötyä illallisia käsittääkseni erittäin sivistyneissä ympyröissä. Ikinä en ole kuitenkaan älynnyt kiinnittää huomiota seuralaisteni pöytätapoihin. Kun keskustelee innokkaasti esim. kirjallisuudesta, musiikista, politiikasta jne., ei tule ajatelleeksi pätkääkään tällaisia pikkuasioita. Tietysti jos istuu illallisella tuppisuuna, on aikaa kytätä, miten muut aterioivat. Tai sitten olen itse keskittynyt illallisilla aivan vääriin asioihin.

Osaan kyllä itse käyttää ruokailuvälineitä etiketin mukaisesti, oli sitten kyseessä haarukka ja veitsi tai syömätikut, mutta en todellakaan jaksa kytätä pikkusieluisesti, miten muut syövät. Enkä todellakaan tekisi tällaisten muotoseikkojen pohjalta päätelmiä kenenkään sivistyneisyydestä.

Vierailija
127/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vaan ainakaan opeta. Minun käsityötunneilla saa neuloa vaikka varpaillaan, jos se tuntuu helpoimmalta ja sillä saa hyvää jälkeä aikaiseksi. Toki näytän ja opetan minkälaisia otteita neulonnassa, virkkauksessa jne. yleensä käytetään (ei ole yhtä ainoaa oikeaa) mutta jos joku oppilaista tekee mieluummin jollain muulla tavalla ja se on hänelle luontaista niin saa tehdä ihan vapaasti.

En rupea tappamaan luovuutta ja tekemisen intoa turhalla nipottamisella, niin kuin omat opettajani aikoinaan yrittivät.

Opettajat joutuvat opettamaan monenlaisia asioita myös pöytätapoihin liittyen. Joissakin perheissä on ihan ok syödä vain sitä mitä haluaa (lihapullapäivänä koulussa kuuluu siis ottaa 30 lihapullaa, muttei perunoita ja salaattia "koska mä en pidä niistä") tai istua ruokapöydässä jalat pepun alla, lippalakki päässä. Koulun tehtävä on sosiaalistaa oppilaita ympäröivään yhteiskuntaan. Ainakin toistaiseksi vielä hyvät pöytätavat ovat pääsääntöisesti kunniassa. Vaikka joku ei olisi ikimaailmassa kuullut hyviin pöytätapoihin liittyvistä asioista (mm.haarukan ja veitsen oikea käyttö, oikea lusikkaote jne.)opetajan tehtäviin kuuluu sitkeästi opettaa näitä. Musiikin ja käsityön tunneillakin opetetaan oikeita otteita nokkahuilunsoitossa, neulomisessa jne.

t. ope

Vierailija
128/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatella että jokainen pitää välineitä niissä käsissä, joissa se itselle on helpointa.

T:oikeakätinen, jolle kuvailemasi tapa ei ole helppoa

että oikeakätisen on helpompi pidellä lihapalaa paikoillaan haarukan avulla vasemmalla kädellä ja leikata sitä oikealla. Samoin on helpompi kasata oikeassa kädessä olevan veitsen avulla pottua ja soosia vasemmassa kädessä olevan haarukan päälle ja viedä sitten se haarukka suuhun. Niinkuin melkein kaikki etikettiin ja käytöstapoihin kuuluva, tämäkin tapa perustuu perimmältään käytännöllisyyteen.

saattaisi vetää johtopäätöksiä sivistyksestäni sen perusteella, että pidänkö veistä vasemmassa vai oikeassa kädessä syödessäni..

t. ap

Vierailija
129/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatko, se on sinusta tärkeää. Mutta se ei tee siitä muiden mielestä tärkeää. Mitä haittaa siitä on että syö vain haarukalla? Ja miksi pitää korostaa että opettamasi tapa on oikea, ja se mitä lapset ovat oppineet kotona väärä?

joka pistää nyt lusikkansa soppaan. Kun saan uuden luokan käyn heidän kanssaan aina läpi hyviä ruokailutapoja ja yksi niistä on, että ruokaa syödään haarukalla ja veitsellä. Kerron myös, että haarukkaa pidetään vasemmassa ja veistä oikeassa kädessä. Tässä vaiheessa tulee ne kommentit, että meillä kotona syödään just toisinpäin tai meillä syödään vain haarukalla.

Sitten kun menemme ruokalaan niin asiasta ei yleensä tarvitse muistuttaa, koska oppilailla on hyvä muisti ja he HALUAVAT syödä oikein. Muutamien viikkojen kuluttua huomaan, että joillain oppilailla kääntyy veitsi ja haarukka väärinpäin. EN huomauta asiasta. He eivät tee sitä tahallaan vaan se on luontevampaa heille niin.

Päivittäin joillain jää veitsi lepäämään tarjottimelle, ja he lappaavat ruokaa pelkällä haarukalla. Tällöin huomautan aina, että koulussa syömme haarukalla ja veitsellä. Minusta on siis tärkeämpää, että syövät sekä haarukalla ja veitsellä, kuin se että missä käsissä ne ovat.

Eräs vanhempi kollegani käy sitkeästi joka päivä vaihtamassa haarukan ja veitsen paikkoja oppilaiden käsissä.

Vierailija
130/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä ravintoloissa että juhlissa, ja olen jo lapsesta asti tiennyt mikä on "oikea" tapa mutta silti syön toisella tapaa. En siis ihmettele, miksi ihmettelisin? Otan vaan välineet niihin käsiin mitkä itsestä tuntuu luontevalta.

Ja kaikkien mielestä ei ole "kaikessa ruokailussa luontevampaa" syödä haarukalla ja veitsellä, jatkuvasti näitä esitetään yleispätevänä totuutena. Jos se olisi luontevampaa, kukaan ei tekisi toisin.

joka on umpivasuri, tekee numerotkin jotenkin oudosti alhaalta ylös, että miten hän syö veitsellä ja haarukalla (tiedän kyllä että syö haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa). Mietti ihan äimänä hetken ja kokeili, että tietenkin "perinteisesti".

Ettekö te haarukalla kauhojat tai toisinpäin syöjät koskaan istu valmiiksi katettuun pöytään? Syöttekö koskaan ravintolassa? Ihan varmasti on ok vaikka kotona syödä kinkkukiusausta pelkällä haarukalla, tosin itse syömme sitäkin haarukalla ja veitsellä, koska se on kaikessa ruokailussa luontevmapaa. Mutta siis esim. vaikka häissä? Ihmettelettekö kattausta ja vaihdatte aterimet eri käsiin? Ilmeisesti...Entä useamman ruokalajin päivällisillä, jolloin eri aterioille on erilaiset aterimet? Aloitatteko ulommista vai kauhotteko vaan sillä joka oikeaan käteen sattuu ensimmäisenä?

En ihan oikeasti usko että voi olla aikuisia ihmisiä joille tällainen asia tulee yllätyksenä. Syökää toki vaikka hammastikuilla, ei kai tuollaista nyt kukaan ääneen ihmettele vaikka pöytäseurueessa, mutta kyllä se vaan jotain kertoo kasvatuksesta ja tapakulttuurin tuntemuksesta ja itse ainakin kiinnitän tuollaiseen huomiota. Kai sen sähläyksen nyt sentään jo pöydässä huomaa kun joku sinkslaa aterimia, en tosin ole vielä törmännyt moiseen. Olen kasvanut isomummin sunnuntaipäivällisten parissa ja voin sanoa ettei minulle ole mummin opetuksista ollut koskaan kuin silkkaa hyötyä ja iloa. Varmaan teistä Aasiassakin on ihan oikein elehtiä ja osoitella puikoilla kun se tuntuu vaan paremmalta.

Mutta toisaalta, av:n säännön mukaanhan on ihan ok vaikka illallispöydässä olla maistamatta yhtään mitään, koska tykkää mieluummin syödä kotonaan ja ruoka voi olla erimakuista kuin mihin on tottunut - se ei ole epäkohteliasta, vaan emäntä on ainoastaan tyhmä kun ei tajua ettei hänen tarjoilunsa nyt vaan maistu ja se, ettei syö ei ole mitenkään epäkohteliasta vaan ihan vaan jokaisen oma oikeus toimia. Eipä siis hämmästytä että pöytätavatkaan ei kauheasti hetkauta porukkaa, nehän on vaan kivikautisia perinteitä ja kieltämättä omasta mielestänikin vähäisempi moka kuin kieltäytyä edes maistamasta

Vierailija
131/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti? Varsinkin, kun nykymaailmassa saa olla onnellinen jo siitä että se lapsi oikeasti edes ylipäätään SYÖ. Sitten kun se syö, voi kiinnittää huomiota siihen MITÄ se syö. Ja sitten vasta siihen että miten. Joo, on hyvä opettaa se "oikea" tapa lapselle, mutta ei ope koulussa voi vaatia että aina syö itselle sopimattomalla tavalla. Eiköhän ne ajat ole jo eletty jolloin lapsista koitettiin kitkeä kaikki "vääräkätisyys" pois. Mä olen molempikätinen niin että piirrän, leikkaan, syön aterimilla ja lyön kirveellä ihan niin päin kun se sattuu käteen osumaan. Osaan syödä "molemmin päin" ja pitkään lapsena teinkin niin että jos oli virallisempi ruokailu, esim. jouluna, tai jos oltiin ravintolassa, söin "kuten kuuluu" haarukka vasemmassa veitsi oikeassa. Aikuisena en ole tähän vaivautunut koska sillä ei oikeasti ole hitonkaan väliä. Minun tapani syödä on minulle se oikea tapa. Ja ihan kuka tahansa saa tulla mukaan sinne hienoon ravintolaan, lupaan osata etikettini kaikin puolin, mutta en vaihda aterimien paikkaa vain miellyttääkseni jotakuta jonka ajatusmaailma on jämähtänyt 50-luvulle.

Ap, anna lapsesi syödä miten syö, kunhan syö ja tekee sen siististi. Opeta pöytätavat ja hiukan hienompiakin tapoja, mutta joku raja :) Opeta muksu kotona syömään "oikein päin", sitten pyydä häntä näyttämään koulussa opettajalle että hän osaa niin tehdä, ja sen jälkeen saa luvan kelvata opellekin.

Vierailija
132/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä esim. terävän pihviveitsen käsittely oikealla kädellä on vähän helpompaa ja turvallisempaakin kuin vasemmalla... etiketin tai tavan oletuksenahan siis on, että enemmistö ihmisistä on oikea kätisiä.

ja miten helppoa ja vaivatonta se mielestäsi on?

terv. yksi vasenkätinen, joka syö haarukka vasemmassa kädessä, jos on paikalla muitakin kuin oma perhe

Siis oikeastiko jotkut (vasen)kätiset syö oikealla kädellä?? Saati vielä niin että veitsi on vasemmassa??? :O Mä en edes OSAIS syödä oikealla kädellä, täysin luonnonton ajatuskin. Saati että leikkaisi vasemmalla kädellä???

Hämmentävää. :D

Mä olen aina syönyt haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa, koska se tuntuu luontevalta. :D

Vierailija
133/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä esim. terävän pihviveitsen käsittely oikealla kädellä on vähän helpompaa ja turvallisempaakin kuin vasemmalla... etiketin tai tavan oletuksenahan siis on, että enemmistö ihmisistä on oikea kätisiä.

ja miten helppoa ja vaivatonta se mielestäsi on?

terv. yksi vasenkätinen, joka syö haarukka vasemmassa kädessä, jos on paikalla muitakin kuin oma perhe

Siis oikeastiko jotkut (vasen)kätiset syö oikealla kädellä?? Saati vielä niin että veitsi on vasemmassa??? :O Mä en edes OSAIS syödä oikealla kädellä, täysin luonnonton ajatuskin. Saati että leikkaisi vasemmalla kädellä???

Hämmentävää. :D

Mä olen aina syönyt haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa, koska se tuntuu luontevalta. :D

ajatellut että se on vasenkätiselle juuri oikein päin. :D

Vierailija
134/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein tulee syötyä illallisia käsittääkseni erittäin sivistyneissä ympyröissä. Ikinä en ole kuitenkaan älynnyt kiinnittää huomiota seuralaisteni pöytätapoihin. Kun keskustelee innokkaasti esim. kirjallisuudesta, musiikista, politiikasta jne., ei tule ajatelleeksi pätkääkään tällaisia pikkuasioita. Tietysti jos istuu illallisella tuppisuuna, on aikaa kytätä, miten muut aterioivat. Tai sitten olen itse keskittynyt illallisilla aivan vääriin asioihin.

Osaan kyllä itse käyttää ruokailuvälineitä etiketin mukaisesti, oli sitten kyseessä haarukka ja veitsi tai syömätikut, mutta en todellakaan jaksa kytätä pikkusieluisesti, miten muut syövät. Enkä todellakaan tekisi tällaisten muotoseikkojen pohjalta päätelmiä kenenkään sivistyneisyydestä.

Ei sillä ole mitään tekemistä sivistyksen kanssa, mitä ihminen päästää suustaan, vaan sillä miten hän käyttää veistä ja haarukaa. Olepa tarkempi ensi kerralla :D :D :D

Vierailija
135/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näköjään. Minulla ottaa pahasti silmään jos aterimet on jollain väärässä kädessä...

Onko oikeasti niin, että tärkempää on mikä sinun silmääsi miellyyttää kuin kumminko on sujuvampi ja luontevampi syödä???

Tämä on hyvin lähellä sitä, kun ennen pakotettiin kirjoittamaan tai tekemään työt oikealla kädellä. Todella raivostuttavaa kiusata lasta kätsyyden takia. Ymmärrän, että veitsen käyttö opetallaan, mutta pitäisi riittää, että sen tekee niinpäin kuin se on luontevaa.

Kokeilkaa huvikseen alkaa syömään toisinpäin kuin tähän asti. Ei ole ihan helppoa ja on vaikea käsittää miksi luontevasta pitäisi vaihtaa päinvastaiseen tapaan. Pitäisikö kaikilla myös hiusjakaus olla oikealla puolella ja vasemmalla olevaa jakausta katsottaisiin aivan kieroon. Pakko olla aina lapsia kiusaamassa. Milloin opetetaan, että erilainen saa olla kunhan, eikä sitä tarvitse hävetä! Hyvä käytös on vähän muuta kuin kummassako kädessä on haarukka ja kummassako veitsi. Jos joku joskus pääsee jonnekn todella hienoon ruokailuun, hän saa varmasti siellä arvostusta kätisyydestä huolimatta. Jos on voittanut Nobelin tjs, niin kukaan ei kätisyyden takia tuskin ala arvostelaan moukaksi. Ehkä siinä on jo meriittiä ihan muutenkin.

Vierailija
136/175 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti? Varsinkin, kun nykymaailmassa saa olla onnellinen jo siitä että se lapsi oikeasti edes ylipäätään SYÖ. Sitten kun se syö, voi kiinnittää huomiota siihen MITÄ se syö. Ja sitten vasta siihen että miten.

No tuonhan vaiheen kuuluisi olla ohi jo eskariin mennessä. Joka tapauksessa lapsen kanssa väittely kannattaa viedä pois itse asiasta. Ruokailukysymyksistä ei synny vastaavaa ongelmaa kun mainitsee, että nyt syöt ja jatkaa heti perään, että veitsi oikeaan käteen neuvoen, miten kuuluu syödä. Jos jää odottamaan lapsen vastausta käskyyn nyt syöt, silloin siitä saa kyllä neuvotella.

Jos lapsi ylipäätään syö, niin en tekisi ruokailusta milloinkaan sen suurempaa kysymystä. Kyllä nälkä ohjaa lapsen syömään ja on hyvä oppia, että syö vain sen verran kuin on nälkä. Jos lapsi ei syö, ottaa kaikki makeat ainakin pois, niin jossain vaiheessa lapsi haluaa syödä. Ruoka-ajat oppii helpoiten, kun lapselle, joka ei syö, ei tarjoile omien ruoka-aikojen ulkopuolella sen takia, kun lapsi ei syö.

Syöminen on loppujen lopuksi helpoin oppia. Ne lapset, jotka kuitenkin pärjäävät ilman ruokaa, taitavat olla aika harvassa. Meilläkin neljä lasta syö oikein innolla sen, mitä eteen tarjotaan. Enempää ei tarvitse syödä kuin on nälkä, mutta jos syö liian vähän "kun ei maistu", eikä ylimääräisiä välipaloja saa, sitten saattaa tulla nälkä. Välipaloja tai ruokaa odotellessa saattaa kiukuttaa, mutta äkkiä se menee ohi, kun ruokaa saa ruoka-aikaan.

Vierailija
137/175 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautaselle jauhelipihvi ja keitettyjä (kuorittuja) perunoita, kastiketta, sekasalaattia. Lapseni pilkkoo veitsellä pihvin ja perunat (veitsi oikeassa, haarukka vasemassa pitäen kiinni mm pihvistä), laittaa veitsen pois ja syö pelkällä haarukalla. Miten sitten pitäisi syödä? Pilkkoa joka pala erikseen ja laittaa vasemmalla suuhun? Miksi? Se ei tunnut lapsesta luontevalta.

Ehkä myöhemmin tuntuu luontevalta ja nyt osaan opastaa (kiitos av:n), että sitten isompana työhaastattelussa, työelämässä ja hienoilla päivällisillä pitää syödä ns etiketin mukaan, muuten pidetään junttina eikä saa töitä tai ei ylene.

Vierailija
138/175 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te haarukalla kauhojat tai toisinpäin syöjät koskaan istu valmiiksi katettuun pöytään? Syöttekö koskaan ravintolassa? Ihan varmasti on ok vaikka kotona syödä kinkkukiusausta pelkällä haarukalla, tosin itse syömme sitäkin haarukalla ja veitsellä, koska se on kaikessa ruokailussa luontevmapaa. Mutta siis esim. vaikka häissä? Ihmettelettekö kattausta ja vaihdatte aterimet eri käsiin? Ilmeisesti...Entä useamman ruokalajin päivällisillä, jolloin eri aterioille on erilaiset aterimet? Aloitatteko ulommista vai kauhotteko vaan sillä joka oikeaan käteen sattuu ensimmäisenä?

En ihan oikeasti usko että voi olla aikuisia ihmisiä joille tällainen asia tulee yllätyksenä. Syökää toki vaikka hammastikuilla, ei kai tuollaista nyt kukaan ääneen ihmettele vaikka pöytäseurueessa, mutta kyllä se vaan jotain kertoo kasvatuksesta ja tapakulttuurin tuntemuksesta ja itse ainakin kiinnitän tuollaiseen huomiota. Kai sen sähläyksen nyt sentään jo pöydässä huomaa kun joku sinkslaa aterimia, en tosin ole vielä törmännyt moiseen. Olen kasvanut isomummin sunnuntaipäivällisten parissa ja voin sanoa ettei minulle ole mummin opetuksista ollut koskaan kuin silkkaa hyötyä ja iloa. Varmaan teistä Aasiassakin on ihan oikein elehtiä ja osoitella puikoilla kun se tuntuu vaan paremmalta.

Elämä ei ole mustavalkoista, paitsi av-palstalla. Se, että ei tee jotain ns etiketin mukaan, ei tarkoita (automaattisesti) ettei tunne ko etikettiä.

Olen monta kertaa käynyt ns paremmassa ravintolassa, jossa on haarukat ja veitset valmiina pöydässä. Tiedän miten niitä käytetään etiketin mukaan. Silti saatan syödä pelkällä haarukalla, ainakin osan ruoasta, ihan riippuu mitä lautasella on. En ole kiinnittänyt huomiota. Ehkä pitää videoida seuraava kerta :D En myöskään ole kiinnittänyt huomiota miten muu pöytäseurue käyttää veitsiä ja haarukoita. Pitää sekin muistaa seuraavalla kerralla.

Mummon ruokapöydästä olen minäkin oppini saanut. Sunnuntailounaalla saattoi olla 20 henkeä, alku-, pää- ja jälkiruoka, kaikkiin omat viinit. Ruokakulhot kiersivät pitkin pöytäää jne. Välillä nostettiin emännän malja. Siellä muuten lapsille katettiin pienemmät veitset ja haarukat noin 12-v asti, kun katsottiin että isot pöytähopeat ovat liian isoja lapsille (=liian kömpelöt käyttää).

Vierailija
139/175 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ei ole mustavalkoista, paitsi av-palstalla. Se, että ei tee jotain ns etiketin mukaan, ei tarkoita (automaattisesti) ettei tunne ko etikettiä.

Olen monta kertaa käynyt ns paremmassa ravintolassa, jossa on haarukat ja veitset valmiina pöydässä. Tiedän miten niitä käytetään etiketin mukaan. Silti saatan syödä pelkällä haarukalla, ainakin osan ruoasta, ihan riippuu mitä lautasella on. En ole kiinnittänyt huomiota. Ehkä pitää videoida seuraava kerta :D En myöskään ole kiinnittänyt huomiota miten muu pöytäseurue käyttää veitsiä ja haarukoita. Pitää sekin muistaa seuraavalla kerralla.

Mummon ruokapöydästä olen minäkin oppini saanut. Sunnuntailounaalla saattoi olla 20 henkeä, alku-, pää- ja jälkiruoka, kaikkiin omat viinit. Ruokakulhot kiersivät pitkin pöytäää jne. Välillä nostettiin emännän malja. Siellä muuten lapsille katettiin pienemmät veitset ja haarukat noin 12-v asti, kun katsottiin että isot pöytähopeat ovat liian isoja lapsille (=liian kömpelöt käyttää).

Vitun idiootti, lue se aloitusviesti. Aivoton tollo AP ei siis tiennyt että tällainen etiketti on olemassa, ja monikin alkoi nyöykytellä sen tahtiin. Eli homma paisui koska AP tosiaan on niin tyhmä ettei tiennyt tätä itsestäänselvyyttä. Joillekin simppelimmätkin etiketisäännöt tuntuvat olevan oman luolamieskasvatuksen vastaisia.

Vierailija
140/175 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin aikoinaan koulussa yritettiin laittaa sitä haarukkaa vasempaan ja veistä oikeaan käteen, vaikka se tuntui vaikealta ja luonnottomalta ja tuntuu edelleen. Toinen järjettömyys oli liha- ja kalakeiton syöminen. Rehtorin mielestä perunoita ja kasviksia ei saanut mössätä liemeen vaan niistä piti pilkkoa paloja ja lientä piti juoda sellaisenaan. Tänäkin päivänä mössään keittoni, ihan vaan koska se on MINUN mielestäni paras tapa. Ei kiinnosta yhtään jos jonkun kurpan mielestä se on sivistymätöntä.