Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja pakottaa lapsen syömään haarukka

Vierailija
07.08.2012 |

vasemmassa kädessä. On kuulemma huono tapa syödä toisinpäin eli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa. Lapsi tuntuu olevan nyt myös kovin huolissaan äitinsä huonotapaisuudesta, olen nimittäin itse aina syönyt haarukka oikeassa kädessä.

Olen oikeakätinen, mutta haarukka vasemmassa kädessä syöminen tuntuu mahdottomalta enkä toisaalta näe mitään järjellistä syytä miksi pitäisi opetella syömään niin päin.

Onko tosiaan aivan täysin vastoin etikettiä syödä haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä? Jos siis kuitenkin syö suunnilleen sivistyneesti sekä haarukan että veitsen kanssa?

Kommentit (175)

Vierailija
61/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö esim ap ole koskaan ollut missään syömässä missä ruokailuvälineet on olleet valmiiksi katettuna pöydässä? Ainahan ne on niin että haarukka vasemmalla ja veitsi oikealla puolella.

Tule nyt vielä sanomaan ettet tiennyt että aina aloitetaan ulommaisilla välineillä.

Vierailija
62/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja veitsi oikeassa kädessä. Ohjaan oppilaitani aina tähän tapaan, se kuuluu mielestäni osata. Meidän koulussa ainoastaan esikoululaiset syövät pelkällä haarukalla, muut käyttävät sekä haarukkaa että veistä. t. luokanopettaja

Ei kaikkia ruokia syödä haarukalla ja veitsellä! Veistä käytetään vain leikkaamiseen. Esim. salaatit, pastaruuat, laatikot... mitä näitä nyt on, syödään pelkällä haarukalla (haarukka oikeassa kädessä). On moukkamaista (ja valitettavan yleistä) syödä esim. salaattia veitsellä ja haarukalla. Mutta ihmekös tuo, että sitä alvariinsa näkee, jos kerran jo koulussa niin opetetaan!

Suomessa tuntuu olevan vallalla omituinen käsitys, että lapsi omaa hyvät pöytätavat kun "osaa syödä veitsellä ja haarukalla". Säälittävää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekkään täydellinen sivistyksen perikuva, mutta hei, miten aikuiset ihmiset voi oikeesti hämmästellä ja kummastella tätä päivän selvää asiaa?! Katatteko pöydänkin niin, että haarukat on lautasten oikealla puolella?? Mahtaa illallisvierailla olla ihmettelemistä.. Mulla meni maku, en oo tajunnu että täällä suurin osa näin moukkamaisia on. Apua.

Vierailija
64/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina tehnyt toisin. Haarukan ja veitsen käyttö kai normaalisti opetetaan niin, että annetaan ne suoraan oikeisiin käsiin. Eihän kukaan opeta hiihtoakaan lapselleen niin, että ensin antaa laittaa sukset takaperin jalkaan ja sitten kouluiässä kerro, että ne pitäsii oikeasti kääntään toisin päin.

Vierailija
65/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetettiin kotona miten ruokailuvälineitä pidetään, ja tiesin missä kädessä mitäkin pidetään. Silti ahdistuin ja stressasin, juuri sen takia että joidenkin mielestä toisten välineiden käyttöä pitää kyylätä ja siitä huomautella. Pidin ja pidän siis edelleenkin niitä väärissä käsissä, syön siististi eikä pitäisi ketään haitata miten välineitä pidän, silti nämä "sivistyneet" ja "hyvät käytöstavat" omaavat ihmiset katsovat oikeudekseen huomautella ja ihmetellä asiaa suureen ääneen. Eli se siitä sivistyksestä...

niihin tapoihin kiinnitettäisiin siellä kotona huomiota! Tottakai ekluokkalainen ahdistuu, jos kaikki muut osaavat koulussa syödä haarukalla ja veitsellä, mutta itse ei edes tiedä kmmassa kädessä niitä pitäisi. Minusta on oikein, että opettaja kiinnittää pöytätapoihin huomiota, mutta se opetus tulisi tapahtua kotona! Ihan luonnollisesti. Tämä kertoo kyllä aika paljon kotioloista.

Vierailija
66/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdenkään lapsen ei tarvitsisi stressata tällaista, jos niihin tapoihin kiinnitettäisiin siellä kotona huomiota! Tottakai ekluokkalainen ahdistuu, jos kaikki muut osaavat koulussa syödä haarukalla ja veitsellä, mutta itse ei edes tiedä kmmassa kädessä niitä pitäisi. Minusta on oikein, että opettaja kiinnittää pöytätapoihin huomiota, mutta se opetus tulisi tapahtua kotona! Ihan luonnollisesti. Tämä kertoo kyllä aika paljon kotioloista.

Lapseni on lyhyt eli yltää hädin tuskin ottamaan sitä ruokaa, syö hitaasti ja jos vielä pitää miettiä, että miten päin nyt näitä välineitä pitää pitää, kun lappaa lasangea suuhun, niin siinä on jo monta stressaavaa tekijää.

Vierailija
67/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luojan kiitos enää ei pakoteta ketään oikeakätiseksi. Vasurit saa kirjoittaa vasemmalla eikä heitä pakoteta oikeakätisiksi.

Samaa päivitystä kaipaa tämä haarukkaetiketti. Itse olen oikeakätinen, mutta haarukka on silti minulla oikeassa kädessä. Olen aika hienoillakin illallisilla ollut ja ei kyllä kukaan ole ollut niin tylsistynyt, että olisi kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Ja jos joku tulevaisuudessa kiinnittää, niin siitä vaan jos on muuten niin köyhä elämä.

Vierailija
68/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja veitsi oikeassa kädessä. Ohjaan oppilaitani aina tähän tapaan, se kuuluu mielestäni osata. Meidän koulussa ainoastaan esikoululaiset syövät pelkällä haarukalla, muut käyttävät sekä haarukkaa että veistä. t. luokanopettaja

Ei kaikkia ruokia syödä haarukalla ja veitsellä! Veistä käytetään vain leikkaamiseen. Esim. salaatit, pastaruuat, laatikot... mitä näitä nyt on, syödään pelkällä haarukalla (haarukka oikeassa kädessä). On moukkamaista (ja valitettavan yleistä) syödä esim. salaattia veitsellä ja haarukalla. Mutta ihmekös tuo, että sitä alvariinsa näkee, jos kerran jo koulussa niin opetetaan!

Suomessa tuntuu olevan vallalla omituinen käsitys, että lapsi omaa hyvät pöytätavat kun "osaa syödä veitsellä ja haarukalla". Säälittävää!

Joillekin jopa veitsen ja haarukan käyttö tulee yllätyksenä. Eli parempi aloittaa edes siitä, ja edetä poikkeuksiin jatkokurssilla. ;)

Vierailija
69/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitättekö, että lapsi tai aikuinen joka ei edes tiedä kummassa kädessä haarukka tai veitsi kuulu olla, osa sitten muut pöytätavat muita parmmin? Tottakai alkusalaatti haarukalla, pasta haarukalla ja lusikalla jne. Nää kaikki tavat täytyy opettaa! Sulkeeko nää nyt jotenkin toisiaan pois?

Vierailija
70/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään hämmästytä, että kiinalaislapset osaavat jo muutaman vuoden iässä syödä puikoilla? Mahtavat olla motorisesti paljon lahjakkaampia kuin suomalaiset!

Vierailija
71/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä opetella monta vuotta ennen kuin osaa? Jos nyt opettaa lapsensa syömään ensin siististi, ja kasvattaa lapsestaan normaalijärkisen niin kyllä se lapsi kykenee isompana käsittämään aika nopeasti jos kerrotaan mikä on etiketti missäkin tilaisuudessa.

Eikä se, että pitää ruokailuvälineitä väärin, sulje pois sitä etteikö tietäisi miten niitä "oikeasti" käytetään.

Väitättekö, että lapsi tai aikuinen joka ei edes tiedä kummassa kädessä haarukka tai veitsi kuulu olla, osa sitten muut pöytätavat muita parmmin? Tottakai alkusalaatti haarukalla, pasta haarukalla ja lusikalla jne. Nää kaikki tavat täytyy opettaa! Sulkeeko nää nyt jotenkin toisiaan pois?

Vierailija
72/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän häntä on kannustanut niin päiväkodin henkilökunta kuin toimintaterapeuttikin.

Eikö ole aivan loogista, että sillä kädellä leikkaa, joka on vahvempi eli veitsi on siis vahvemmassa kädessä? Mielestäni ihan jo turvallisuudenkin takia. Ei lennä ruoka ympäriinsä eikä satu vahinkoja.

Minäkin kannatan tapakasvatusta ja olen ope. Mutta koen kyllä, että vasenkätiset saavat pitää veistä vahvemmassa kädessä eli vasemmassa kädessä leikatessaan ruokaa. Tavat ovat vielä siltä ajalta, jolloin vasenkätisiä ei tunnustettu olemassa oleviksi ja kaikkien piti olla oikeakätisiä. Eiköhän se ole jo menneen talven lumia, ja tavat päivitetään nykypäivään.

Sen sijaan en koe tarpeelliseksi jokaisen itse päättää, mikä on se vahvempi käsi leikatessa. Se vahvempi käsi on kynäkäsi eli veitsi siihen käteen, jolla kirjoittaa. Muu on vain vääränlaista tottumusta ja selittelyä. Veitsen hallinnassa ei tarvita vain voimaa vaan myös kynämaista liikettä eli kynäkäsi on veitsikäsi.

Vierailija
73/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokailutapaan?

Meidän lapsen koulussa ei edes huomata, kun lapseni ei mene koko ruokalaan. Menee nyt toiselle luokalle.

Vierailija
74/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytätavat ovat tärkeä osa sivistystä ja niitä täytyy opettaa nimen omaan lapsille! Vaikeaa se tietysti on, jos vanhemmatkaan eivät omaa tapoja. Itse olen oppinut jo lapsena ja pidän erittäin tärkeänä, että myös lapseni osaavat. Silloin käytöstavat ovat osa persoonaa, eikä niitä tarvitse erikseen stressata. Olen ollut paljonkin hienoissa tilaisuuksissa ja kyllä se helpottaa kummasti, kun ei tarvitse miettiä miten päin olisi, vaan voi nauttia juhlista ja keskittyä kokonaan keskustelemiseen.

Minulla on myös etikettikirja, jossa on käyty lähes kaikki etikettiasiat läpi. Opetan niitä lapsilleni ikäkausien mukaan. Mutta en jaksa nipottaa, tärkeintä ei ole etiketti, ei edes niillä hienoimmilla päivällisillä. Fiksu pöytäkaveri ei edes huomaa, kun vieruskaveri syö väärällä haarukalla tai pitää haarukkaa väärässä kädessä.

Vierailija
75/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitää veistä vasemmassa kädessä tietysti ja haarukkaa oikeassa.

Vierailija
76/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on lyhyt eli yltää hädin tuskin ottamaan sitä ruokaa, syö hitaasti ja jos vielä pitää miettiä, että miten päin nyt näitä välineitä pitää pitää, kun lappaa lasangea suuhun, niin siinä on jo monta stressaavaa tekijää.

Että lapsei tietää kummassa kädessä niitä välineitä pidetään? Näkeeän se lapsi sen jo kotona, miksi se stressaa sitten koulussa? Saahan sitä motoriikkaa harjoitella, ei kai kukaan odota, että se heti sujuu täydellisesti. Mutta kerro mulle miten se motoriikka paranee, jos lapsi ei ole kotona nähnytään veistä, eikä tiedä kumpaan käteen sen ottaisi?

Vierailija
77/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka siellä Nobel-juhlissa, ei se varmasti ketään haittaa.

Pointti tässä opettajan kannalta on se, että kaikille pitää antaa tasavertaiset mahdollisuudet elämään. Joissakin kodeissa opetaan perinteiset ruokailutavat lapsille, ja jotkut työnantajat ja työyhteisöt ym pitävät niitä tärkeinä. Siksi jokaisen pitää ne osata, ja sitten kun ne osaa, voi vapaasti tehdä sen valinnan, toimiiko tapojen mukaan vai ei. Silloin se on oma tietoinen päätös.

Jos tapoja ei osaa, näyttää vain oman yhteiskuntaluokkansa, ja on ihmisiä, jotka leimaavat toisia sen perusteella. Tämä on niitä syitä, miksi minusta yhteiskuntaluokista pidä vaieta, koska muuten luokkaerot vain vahvistuvat ja vahvistuvat.

Vierailija
78/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas teki sinusta päättäjän tässä asiassa? Miksi jonkun ulkopuolisen pitäisi päättää tämä asia, jos kerran jo sinunkin mielestä vasenkätiset saavat pitää eri kädessä välineitä niin miksi ei joku muu jonka mielestä se tuntuu paremmalta? Käytkö juhlissa ja ravintoloissa aina kysymässä jokaiselta jolla on veitsi väärässä kädessä että olethan varmasti vasenkätinen?

Tähän häntä on kannustanut niin päiväkodin henkilökunta kuin toimintaterapeuttikin.

Eikö ole aivan loogista, että sillä kädellä leikkaa, joka on vahvempi eli veitsi on siis vahvemmassa kädessä? Mielestäni ihan jo turvallisuudenkin takia. Ei lennä ruoka ympäriinsä eikä satu vahinkoja.

Minäkin kannatan tapakasvatusta ja olen ope. Mutta koen kyllä, että vasenkätiset saavat pitää veistä vahvemmassa kädessä eli vasemmassa kädessä leikatessaan ruokaa. Tavat ovat vielä siltä ajalta, jolloin vasenkätisiä ei tunnustettu olemassa oleviksi ja kaikkien piti olla oikeakätisiä. Eiköhän se ole jo menneen talven lumia, ja tavat päivitetään nykypäivään.

Sen sijaan en koe tarpeelliseksi jokaisen itse päättää, mikä on se vahvempi käsi leikatessa. Se vahvempi käsi on kynäkäsi eli veitsi siihen käteen, jolla kirjoittaa. Muu on vain vääränlaista tottumusta ja selittelyä. Veitsen hallinnassa ei tarvita vain voimaa vaan myös kynämaista liikettä eli kynäkäsi on veitsikäsi.

Vierailija
79/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö esim ap ole koskaan ollut missään syömässä missä ruokailuvälineet on olleet valmiiksi katettuna pöydässä? Ainahan ne on niin että haarukka vasemmalla ja veitsi oikealla puolella.

Tule nyt vielä sanomaan ettet tiennyt että aina aloitetaan ulommaisilla välineillä.

mutta toki tiedän tuon, mutta usein syön silti pelkällä haarukalla. Pihviä syödessä käytän molempia ja veistä oikeassa. Vielä ei minua ole heitetty pois yhdestäkään ravintolasta, kun syön pelkällä haarukalla eikä ole edes hovimestari tullut hiljaa opastamaan :D

Vierailija
80/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies osaa teititellä, kätellessä katsoa silmiin, avaa aina naisille oven jne. On todellinen herrasmies ja pitkälti perinteiset käytöstavat. Syö vaan aina haarukka oikeassa. Se on hänen tapansa ja kokee vaikeaksi syödä väärinpäin, jos ei ole pakko. Erityistilanteessa söisi, mutta normaaleissa juhlissakin syö sukulaisten kanssa niin kuin parhaaksi näkee. Ja ei tosiaan huido ruokavälineillä, ei hotki, ei aloita ennen kuin vieruskaveri saa ruuan jne.

Kyllä Suomessa tapojen rappio on ihan jotain muuta kuin haarukkaongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän