No jopas oli laiska nainen!!Mies oli apuna maalaushommissa ja..
Miehen kaveri oli pyytänyt miestäni maalaamaan uutta taloaan ja mies menikin auttamaan hommissa.
Miehet sit maalasivat taloa, mutta mieheni kertoi että tämän kaverin vaimo oli vaan istunut koko ajan sisällä lukemassa kirjaa! Ei ollu laittanut miehille mitään ruokaa, ja miehen ystävä lähti sit hakemaan paikallisesta baarista pitsat (kun sen vaimo ei niitäkään voinu kai hakee tai käydä kaupassa ostaa ruokaa??) ja mieheni jäi jatkamaan maalaamista ihmetellen no jopas. Tämä rouva ei edes puhunut miehille mitään, ja laittoi itselleen voileipiä.
Mies ajatteli että eipä kyllä rouvaa paljon kiinnostaa talonsa maalaus, että miksiköhän hän edes on täällä maalaamassa. Jos nyt rouva ei voi jostain syystä osallistua talon maalaamiseen, niin edes laittaisi tekijöille sapuskaa/kävisi kaupassa?
Seuraavaksi päiväksi mieheni "keksikin muuta tekemistä" vaikka häntä pyydettiin maalaushommiin.
On kyllä ihme ämmä täytyy sanoa, joku tulee maalaamaan sulle taloa, eikä yks jaksa persettään penkistä nostaa.
Kommentit (163)
Jos mieheni pyytää meille kaverinsa juomaan kaljaa, en osallistu siihenkään.
joillekinhan se kaljan kittaaminenkin käy työstä.
Ei kuulemma menisi enään koskaan kyseiseen perheeseen ilmaiseksi töihin ja yrittäisi lähteä aikaisemmin pois.
Voisi nainenkin olla siinä mukana, koska se on kuitenkin hänen talo.
Törkeä akka mieheni mielestä.
Itse olen samaa mieltä kuin mieheni.
Ruoka kertoo myös arvostuksesta ja vieraanvaraisuudesta.
Ilmanen talkootyö rakennustöissä on suoraa ilmaista rahaa. Ei palkatut raksatyöntekijät mitään halpoja ole.
Jos ei viitsi talkooporukalle evästä laittaa valmiiksi, on kyllä jo päässä vikaa.
Ei ole vissiin kyseisessä paikassa ihan oivallettu, mitä talkoot tarkoittaa. Talkoovakuutuksessakin, jonka otimme yhtä talkoopäivää varten, mainitaan, että talkoolainen on sellainen rakennusapulainen, jolle ei makseta rahapalkkaa vaan hän tekee työtä ruokapalkalla, joten kyllä ainakin Lähivakuutus tulkitsee, että talkoolaisen täytyy saada talon puolesta ruokaa :).
ei autojen rassaaminen ole mitään talkootyötä. Sehän on harrastus jota monet miehet tekee mielellään ja vapaaehtoisesti.
Juu, meilläkin ravaa tämän tästä näitä autonsa korjaajia, koska mieheni ymmärtää niiden päälle enemmän kuin monet miehet. Kaverin rämää autoa pidetään joskus viikkokin meidän autotallissa, ja sitä sitten yhdessä mieheni kanssa ronkitaan iltakaudet. Kyse ei siis niinkään ole talkoista vaan tavallisesta kaveriavusta, eikä edes meidän autosta vaan kaverin autosta. Siltikin minusta on vähintään kohteliasta talon puolesta keitellä välillä kahvit ja käydä pyytää miehiä tauolle sieltä autotallista. Ei se ole minulta pois, jos käytän illastani vartin kahvin keittämiseen, pullan esiin laittamiseen ja pöydän kattamiseen ja taas tavaroiden pois keräämiseen. En koe olevani piika enkä mitenkään erityisesti passaavani ihmisiä. Minusta on ihan kiva, kun pöydän ääressä on välillä jutustelemassa muitakin kuin minä ja mieheni, vaikken näitä kavereita sen kummemmin tunne enkä autojen päälle mitään ymmärrä. Ja tosiaan, mieheni muistaa kyllä aina jälkeenpäin sanoa, kuinka hyvillään hän on, kun tarjotaan kahvia ja pullaa kavereille.
Ei kuulemma menisi enään koskaan kyseiseen perheeseen ilmaiseksi töihin ja yrittäisi lähteä aikaisemmin pois. Voisi nainenkin olla siinä mukana, koska se on kuitenkin hänen talo. Törkeä akka mieheni mielestä. Itse olen samaa mieltä kuin mieheni. Ruoka kertoo myös arvostuksesta ja vieraanvaraisuudesta. Ilmanen talkootyö rakennustöissä on suoraa ilmaista rahaa. Ei palkatut raksatyöntekijät mitään halpoja ole.
mutta jossain talkoo-ohjeessa lienee kirjattuna, että talossa asuvan naisen pitää se ruoka laittaa, valmista ei saa hakea.
mutta jossain talkoo-ohjeessa lienee kirjattuna, että talossa asuvan naisen pitää se ruoka laittaa, valmista ei saa hakea.
Se JOUTILAS ihminen olisi sen voinut tehdä, ja tällä kertaa hän oli nainen.
Ei kuulemma menisi enään koskaan kyseiseen perheeseen ilmaiseksi töihin ja yrittäisi lähteä aikaisemmin pois.
Törkeä akka mieheni mielestä.Itse olen samaa mieltä kuin mieheni.
Ilmanen talkootyö rakennustöissä on suoraa ilmaista rahaa. Ei palkatut raksatyöntekijät mitään halpoja ole.
ollaan täällä huudeltu ja niiden tärkeydellä perusteltu talonomistajan käytöstä. Kuitenkin jatkuvasti myös huudellaan siitä miten se oma kallisarvoinen aika on aivan liian kallisarvoista antaa ILMAISEKSI jonkun käyttöön.
Tässä oli kai kyse kaveruksista, jotka yhdessä maalasivat taloa. Jos talonomistaja koki heidän kaveruutensa syvemmäksi kuin apumies, jolle oli noin hiton tärkeää se, saako arvokkaan aikansa vastineeksi naisen tilaamaa pitsaa vai ei.
Törkeä akka mieheni mielestä.Itse olen samaa mieltä kuin mieheni.
Ilmanen talkootyö rakennustöissä on suoraa ilmaista rahaa. Ei palkatut raksatyöntekijät mitään halpoja ole.ollaan täällä huudeltu ja niiden tärkeydellä perusteltu talonomistajan käytöstä. Kuitenkin jatkuvasti myös huudellaan siitä miten se oma kallisarvoinen aika on aivan liian kallisarvoista antaa ILMAISEKSI jonkun käyttöön.
Tässä oli kai kyse kaveruksista, jotka yhdessä maalasivat taloa. Jos talonomistaja koki heidän kaveruutensa syvemmäksi kuin apumies, jolle oli noin hiton tärkeää se, saako arvokkaan aikansa vastineeksi naisen tilaamaa pitsaa vai ei.
OIKEIN MIEHELTÄÄN mielipidettä ja kun MIES sanoo, että asia on näin niin meidän pitäisi uskoa.
EDELLEEN; me emme tiedä taustoja tähän juttuun. Se nainen saattoi olla sairas, masentunut, menettänyt juuri läheisen tms. tms. tms. Joka tapauksessa ap:n mies sai ruokaa, eikö niin?
On talonväen asia päättää, miten ruokatarjoilu hoidetaan ja he olivat nyt päättäneet näin. Miksi se niin paljon kaikkia hiertää?
Niinkuin jo sanoin, itse en ilman painavaa syytä olisi noin tehnyt mutta ymmärrän ihan täysin että jotkut tekevät. Mitä jos se nainen ei olisi edes halunnut maalata koko taloa ja mies päätti, että maalataan ja lupasi vaimolleen, ettei tämän tarvitse osallistua?
todella huonotapainen kyllä.
Mekin olemme rakentaneet talon, lähinnä oikeiden työmiesten avulla. Mutta niin talkoolaisille kuin palkatuille työmiehillekin olen aina käynyt juttelemassa ja ihastelemassa heidän työskentelyään ja erityisesti heidän lähtiessään kiittämässä tehdystä työstä.Kahvia ja ruokaa olen tarjoillut aina, kun tilanne sen sallii. Koskaan en ole laiskotellut silloin, kun meillä on joku töissä. En todellakaan kehtaisi. Mielestäni kaltaiseni tapa toimia pitäisi olla itsestäänselvää kaikille.
Ihmisillä on kyllä niin perus-käytöstavat hukassa, sen sain jälleen tästä ketjusta lukea.
Tai edes sitä, omistaako sitä taloa. Tai edes sitä, oliko tehnyt ruokaa vai kertoiko ap:n mies, että piti hakea pizza. Ehkä siellä oli ateria odottamassa, mutta kaveri päätti käydä noutamassa jotain muuta.
Jos minun miehelläni on kavereita käymässä, tekivät sitten mitä tahansa, niin en laita ruokaa tai keitä kahvia. Ja ihan sama, kun minulla kaverit kylässä, mies ei ole huushollaamassa. Tuollainen toiseen ripustautuminen on minusta kamalaa.
todella huonotapainen kyllä. Mekin olemme rakentaneet talon, lähinnä oikeiden työmiesten avulla. Mutta niin talkoolaisille kuin palkatuille työmiehillekin olen aina käynyt juttelemassa ja ihastelemassa heidän työskentelyään ja erityisesti heidän lähtiessään kiittämässä tehdystä työstä.Kahvia ja ruokaa olen tarjoillut aina, kun tilanne sen sallii. Koskaan en ole laiskotellut silloin, kun meillä on joku töissä. En todellakaan kehtaisi. Mielestäni kaltaiseni tapa toimia pitäisi olla itsestäänselvää kaikille. Ihmisillä on kyllä niin perus-käytöstavat hukassa, sen sain jälleen tästä ketjusta lukea.
Kun olin lapsi, piti koko porukan tehdä ihan kamalasti näytösluonteisesti töitä, jos meillä oli joku töissä, vaikka vain tuomassa sorakuorman. Heti, kun se maa-aines oli kipattu pihaan, piti meidän rynnätä lapiot tanassa paikalle näyttämään, miten ahkeria olemme. Isä vei tietty kuskin kahville, saattoivat kahvitella tunninkin katsoen, miten lapset tekevät töitä. Siis sitä työtä, jota varten oli palkattu apumies, joka tietty myös oli kahvilla. Mutta kun "meillä ei laiskotella, jos on joku vieras töissä".
Onneksi olen päässyt tuollaisesta ulkokultaisuudesta eroon. Jos joku on meillä töissä, hän saa työstään palkkaa. En suostu maksamaan noin 40 e/h + alv siitä, että maalari tai kirvesmies istuu kanssani kahvilla. Jos mies on pyytänyt kaverinsa meille vaikka pihaa laittamaan, ei ole minun tehtäväni ryhtyä ahkeroimaan sisätiloissa näyttääkseni, miten olen hengessä mukana. Minulla on lupa istua alas ja vaikka lukea, en tunne siitä huonoa omaatuntoa.
Peruskäytöstapoihin ei kuulu, että palkatessaan jonkun töihin täytyy itse tehdä hulluna töitä. Eikä peruskäytöstapoihin kuulu sekään, että kun pyydetään talkoisiin niin jäädään yhden ikkunan äärelle kyttäämään talonväen tekemisiä.
JOS naisella oli joku syy olla osallistumatta maalaamiseen tai edes ruoanhankintaan niin luulisi että hänen miehensä olisi siitä sanonut. Siis esim. vaimolla on selkä nyt niin kipeä että ei voi tehdä mitään.
Ilman syytä tuollainen käytös naiselta kuulostaa tosi omituiselta. Yhtä omituiselta kuin jos mies olisi myös istunut lukemaan siihen vaimonsa viereen ja sanonut että tuolla on maali, maalaa sinä talo, me tässä vietetään lomapäivää.
minua pyydettiin muuttoavuksi. Olinkin koko päivän. Vaan missä oli perheen rouva? Kylpylässä uimassa. Hyvin saatiin muutettua, mutta otti kyllä päähän.
Ap:n tapauksessa tarkoitus oli saada talo maalattua, minun tapauksessani tavarat muutettua.
Meillä on jatkuvasti 2-6 henkeä töissä, mutta en tarjoa ruokaa tai edes kahvia. En laittanut tänäänkään edes miehelle ruokaa, vaikka olen lomalla kotona. En ymmärrä ap:n ajatusmaailmaa: jos mies sai ruokaa, niin sama kai se, kuka sen haki. Ja jos se nainen istui sisällä ja miehet maalasi ulkona, niin miksi ihmeessä olisi pitänyt rupatella niitä näitä? Samalla logiikalla päiväkodissa ei hoideta lapsia, jos ei isä tai äiti jää sinne päiväksi apuun.
Jos kaveri tukee TALKOOapuun, niin kyllä safkat tarjotaan. Ja eukko saisi oiekasti nostaa peffansa tuolista.
Sovittu siis että mies hoitaa sen yksinään. Sitten mies keksi pyytää kaveria avukseen. Joo, olishan se nainen toki voinut kahvit keittää, mutta toisaalta jos homma oli aviomiehen kanssa sovittu niin miksi naisen velvollisuus olis hoitaa ruokapuoli? Jos mies pyysi ja sopi maalaushomman, niin kai se ruokahuoltokin oli hänen heiniään? Talohan esim. tosiaan saattoi olla miehen yksin omistama.
Talkooväkihän sai ruokaa, en näe tilanteessa mitään ongelmaa.
Miksi sen naisen olisi pitänyt miehille ruokaa alkaa kokkailemaan?
Hänhän saattoi tehdä töitä.
Ei se nyt mitenkään tavatonta ole, että työssään joutuu kirjoja lukemaan. Ainakin minä luen lähes päivittäin kirjallisuutta työssäni, eikä se mitään joutilasta laiskottelua ole vaan tiukkaa keskittymistä vaativaa työtä. Ei siinä mitään talkooväen ruokia ehtisi laittaa.
Meillä on jatkuvasti 2-6 henkeä töissä, mutta en tarjoa ruokaa tai edes kahvia. En laittanut tänäänkään edes miehelle ruokaa, vaikka olen lomalla kotona. En ymmärrä ap:n ajatusmaailmaa: jos mies sai ruokaa, niin sama kai se, kuka sen haki. Ja jos se nainen istui sisällä ja miehet maalasi ulkona, niin miksi ihmeessä olisi pitänyt rupatella niitä näitä? Samalla logiikalla päiväkodissa ei hoideta lapsia, jos ei isä tai äiti jää sinne päiväksi apuun.
Jos kaveri tukee TALKOOapuun, niin kyllä safkat tarjotaan. Ja eukko saisi oiekasti nostaa peffansa tuolista.
Ap:n mies sai ruokaa. Millaisia miehiä teillä oikein on, jos eivät kykene edes syömään ilman että nainen on laittanut ruuan?
Miksi naisen olisi pitnyt nostaa takamuksensa tuolista? Ei hän ketään pyytänyt avuksi.
Mutta näin ei nyt jostain, meille tuntemattomasta, syystä, käynyt. AP:n mies sai kuitenkin ruokaa, ainoa ongelma että se oli väärän ihmisen tarjoilemaa.
ap:n miehen mielestä väliä, vaan siinä että yksi ei laita rikkaa ristiin, vaikka kaksi tekee hommia. Ja sitten se toinen joutuu menee hakee ne pitsat vaikka yksi olisi ollut toimettomana. AP:n mies on ehkä tulkinnut sen arvostuksen puutteeksi hänen ja toisen miehen tekemää työtä kohtaan.