Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni
Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana.
Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä.
Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.
Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.
Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä.
Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia.
Kommentit (487)
Kuinka pian teillä alkaa vatsavaivat kun syö jotakin sopimatonta ja kuinka kauan vaivat kestää?
Itse olen 22v. Ja nyt 4 vuosi ärtyneen suolen kanssa. Olen kokeillut fodmap ruokavaliota ja vaikka mitä muuta. Mutta mistään ei ole varmaa apua. On päiviä kun ei ole mitään ongelmia. Ja päiviä kun ei imodiumkaan pidä paskaa sisässä. Syön päivittäin maitohappoja ja silicageeliä. Olen hierojakoulussa ja suurinosa on asiakaspalvelua. Se on mukava tunne 90minuutin hieronnan aikana kun tuntee että alkaa vääntämään vatsaa eikä voi vain lähteä juoksemaan vessaan. Imodiumia käytän kerran päivässä koulupäivinä. Mutta olen kanssa alkanut miettiä eikö oikeasti ole muuta vaihtoehtoa. Itsellä on lisäksi ahdistuskohtauksia jotka ei tarvi alkaakseen mitään normaalista poikkeavaa. Jos saan ahdistuskohtauksen on varmaa että kohta lentää paska. Ja tämän lisäksi usein tulee oksettava olo. Refluksitautikin minulla on.. Onko kukaan kokeillut lääkettä joka tuhoaa vain kaasuja suolesta?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:03"]Entä jos söisit kiinteää ruokaa vain illalla kotona ja sitten aamulla ja päivällä lähinnä joisit? Ehkä olisit jo keksinyt tämän, jos näin pystyisi tekemään, mutta tuli vain mieleen. Pelkkä vedenjuonti ei varmaan aiheita oireita?
[/quote]
Itselläni tämmöinen ei toimisi. Jos illalla ennen nukkumaan menoa syö, aamulla töihin/kouluun lähtö on lähes mahdotonta vatsan takia. Itse olen selvinnyt nyt kaksi vuotta ärtyneen suoleni kanssa imodiumilla ja karusti sillä, etten syö, jos tiedän ettei vatsa saa nyt mennä sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 17:44"]
Mä ajattelin kertoa oman tilanteeni ja sen mikä mulla on helpottanut asiaa. Olen kärsinyt ärtyneestä suolesta 15-vuotiaasta saakkaa, ja nyt mittarissa keinuu 28 vuotta. Käyn keskimäärän kakkosella päivän aikana 15 kertaa, useimmiten välillä 8-25 kertaa. Ja yleensä se on vesiripulia. Olen kokeillut kaikkea, ihan kaikkea. Mikään ei auta.
Se millä minä olen kyennyt elämään lähes normaalia elämää on imodium. Pillereitä menee päivässä 2-16 kpl. Lääkärissä olen asiasta kertonut ja keskustellut kymmeniä ja kymmeniä kertoja, eikä kukaan ole sanonut että immut ainakaan kuolemaksi olisivat. Suoli voi tavallaan kuulemma jäädä niihin "koukkuun", mutta minulle se on yksi ja sama. Jos pystyn käymään kaupassa, elokuvissa, piknikillä, ihmisten luona syömässä, juhlissa ym. niin syön ihan tyytyväisenä noita pillereitä.
Suomessahan ne ovat aivan hävyttömän kalliita, imodiumit maksavat n. 8 euroa 16 kappaleen paketti. Tähänkin olen keksinyt jo edullisemman vaihtoehdot: sama lääke (eri nimi) maksaa virossa hieman yli euron, 10 kpl paketti. Sieltä sitten roudailen aina muutaman kymmentä pakettia suomeen, ja pääsee samalla tallinan risteilylle ja päiväksi shoppailemaan. Odotan innolla sitä kertaa kun jään tullissa "kiinni" näiden lääkkeiden tuomisesta rajan yli. Saattaa siinä tullimiehen ilme olla erikoinen kun kassista löytyy 20 pakettia imodiumeja, joiden kerron kestävän n. kuukauden päivät, ja sitten uudelle hakureissulle. :D
[/quote]
Tuota, mitäs jos kävisit kummiskin lääkärillä asti ihan Suomessakin? Minulla ei ole edes yleisesti ottaen noin paha tilanne, p*skalla pitää käydä ehkä kolmisen kertaa päivässä, mutta Imodiumeja syön ihan reseptillä; 30 kpl paketti maksaa silloin 6 euroa. On se toki kalliimpi silti kun tuo virosta haettava, mutta siihen viroversioon on toki laskettava matkojen hinnat mukaan. Oma oireilu alkoi myös teininä, nyt olen kolmekymppinen. Olen jo tottunut tähän 3 krt päivässä juttuun ja ne Imodiumitkin on sit niitä tilanteita varten jossa suoli suuttuu jostain enempi ja seuraa sellainen viehättävä vesiripuliräjähdys. Lääkäri näytti virheää valoa myös sille, että jos on tilanteita joissa ei vaan voi lähteä vessaan räjähtelemään, Imodiumin voi napata ihan ennaltaehkäisyksi. Jos olen reissussa niin napsin siis naamaan nappeja anyways, niin eipähän tarvitse jännittää että kestääkö maha vai ei.
Toki sinulla tuo kulutus on siltikin aika valtava, että voi olla Viron visiitit silti kannattavia, mutta eikö tuossa voisi jo miettiä sit vaikka niitä psyykelääkkeitäkin? Lääkäri väläytti minulle niitä vaihtoehtona sitten jos ei millään muuten pärjää, mutta samaan hengenvetoon vakuutti että annostus on niin pieni, että päähän ne ei vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:29"]
Nyt tulee kunnon selostus, mutta en voi hillitä itseäni: 1. IBS on kirjaimellisesti syndrooma eli oireyhtymä, ei varsinainen yksiselitteinen sairaus 2. Suoli ei toimi normaalisti 3. Jatkuva ripulointi kuukausi- saati vuositolkulla aiheuttaa reilut vitamiini- ja hivenainepuutokset, pahassa tapauksessa myös elektrolyytit ja kolesterolit tippuu reilusti 4. Mitä enemmän em. puutoksoa elimistöön tulee, niin sitä huonommin koko elimistö voi 5. Krooninen ripuli aiheuttaa suolistoon kroonisen inflammaation, eli tulehdusprosessin. 6. Tulehtunut väärin toimiva suolisto EI kestä niin suuria määriä monipuolista ruokaa, että tarvittavat elintärkeät ravintoaineet imeytyvät. 7. Suolisto pitää aluksi rauhoittaa ja antaa levätä ja toipua ja samalla tankata niitä elimistölle tärkeitä aineita. Eli erinomainen vaihtoehto on apteekin Nutridinkit, terveellistä ja monipuolista. Pitää aluksi korvata niitä puutoksia. Tärkein on kalaoljy, vaikuttaa niin paljon myös aivojen toimintaan. Siis korvata purkista. Laadukkaita valmisteita on nykyään vaikka kuinka. 8. Pitää korvata myös vitamiinit, suolisto ei tuossa vaiheessa enää kestä kasviksia, hedelmiä tms. 9. Tätä pitää jatkaa vaikka kuukauden, vatsa rauhoittuu varmasti. Pitää olla itsekuria ja kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea TAHTOA siihen, että itse haluaa muuttaa tilannetta. Se on se kaikkein vaikein asia. Ihmisluonne on heikko, ihan meillä kaikilla. 10. Pitää juoda paljon vettä. 11. Kaikki sokeri, viljat, maitotuotteet täysin pannaan sitten kun alat tuomaan ruoka-aineita takaisin yksitellen ruokavalioon. Sokeri ruokkii todella niitä huonoa bakteereita, jotka ovat vallanneet paksusuolesi. Anna tilanteen rauhoittua. Voi mennä kuukausia. 12. Aluksi niitä laadukkaita probiootteja purkista ja paljon. Niitä ei suolessasi voi olla, jos paskot kaiken ruuan saman tien ulos. Olen lääkäri. Tämä minun tarina. Paskoin ripulia n. 15 krt/vrk n. 10 vuoden ajan. Kävin joka hemmetin tutkimuksen. Mitään ei löytynyt. Tuli sen takia masennusta, olin 15kg ylipainoinen sohvaperuna. Sitten jostain syystä aloin tajuta, että minun ITSE pitää haluta parantaa tämä niin hyväksi kuin voin. Se oli aluksi niin helvetin vaikeaa. 2 viikon Nutridrink- ja kalaöljykuurin jälkeen alkoi tapahtua. Tuli pitkästä aikaa energiaa. Elimistö alkoi saada niitä rakennuspalikoita joilla toimii. Ruokaa siihen en voinut käyttää, koska olisin paskonut kaiken saman tien pois. Parhaalla mahdollisella nestemäisellä ateriankorvikkeella annoin suolelleni rauhan ja annoin samalla niitä aineita purkista, joita se oli ollut vailla hyvin kauan. Virkeys kohosi, pääsin pois kotoa. Ja siitä alkoi suoliston paraneminen. En ennen vaikka lääkäri olenkin niin todellakaan syönyt tarpeeksi hyvin. Muutin kaiken ja välillä teki todella tiukkaa. Mustikkaa, mikä muuten on todella hyvä vatsalle, sitten banaania, sitten hapanmaitotuotteita, keitettyä kalaa ja keitettyä ja kasviksia jne. Puolen Vuoden päästä painosta oli sivuvaikutuksena pudonnut 17kg. Oli niiiiin pitkästä aika ihana katsoa peiliin, olin energinen ja aloin tosissaan harrastaa liikuntaa. Ja suoliston kanssa ei nyt 6kk:n jälkeen voin mainiosti. Nyt mun ei enää tee mieli sitä pitsaa tai kakkupalaa vaikka ennen niitä himoitsin. Niistä tulee elimistööni huono olo. Saan silti nauttia suunnattomasti hyvästä ruuasta ja viinistäkin. Tuo elämänmuutos ja halu parantaa itse itsensä on avain kysymys. Se on ihan helvetin rankkaa ja tarvii sopivan elämäntilanteen että sitä haluaa tarpeeksi. Lääkärinä tiedän, kuinka vaikeaa nykyihmisen elämässä tuo kaikki on. Itse pystyin siihen vasta nelikymppisenä. 10 vuotta meni syömällä köyhää ruokaa ja paskoin suurimman osan päivästä. Työt hoidin Imodiumilla. Ihminen tottuu kyllä ihan kaikkeen. Nyt 42-vuotiaana minulla on lähes normaali suoli, olen hoikka, ennen kaikkea energinen, onnellinen ja iloinen. Mä pystyin siihen! Mutta kauan siihen meni, tää fiilis mikä nyt on, on saatavissa kaikille. Mutta paljon tahoa ja itsekuria se vaatii. Suolisto on ihmisen tärkein elin. Se vaikuttaa KAIKKEEN. Jos paskot koko ajan, ravintoaineet ei imeydy ja se todella vaikuttaa myös aivoin ja ihan psyykkiseen hyvinvointiin jopa molekyylitasolla. Minä länsimaiseen lääketieteeseen ja tutkimukseen sokeasti luottava en todellakaan halua uskoa, että joku pilleri parantaa ihmisen. Älkää provosoituko. Halusin kertoa oman tarinani. Kivinen polku, jonka päässä suoliston, pään, kropan ja koko elämänlaatu muuttui.
[/quote]
Minä en itse asiassa voi edes ymmärtää tätä ilmiötä miksi ihmiset tällaisesta provosoituu. Heti kun joku mainitseekaan asian että voisi omilla syömisillä ja kovalla työllä/itsekurilla/elämäntapa muutoksella parantaa itse itsesi, tähän tulee suurimmaksi osaksi alapeukkuja ja ihmiset tykkää huonoa. - En ymmärrä tätä ilmiötä! Eikö ihmiset halua uskoa tätä siksi että se vaatisi selkärankaa?
Itse paranin vaikeasta refluksitaudista samoilla konsteilla. Kun elämänlaatu laskee tarpeeksi huonoksi sitä kokeilee vaikka mitä. Nutridinkkejä en kokeillut, aloitin paastolla, josta siirryin keittopaastoihin -> vettä, keitettyä kalaa, kanaa, porkkanaa, voita ja suolaa. Tuolla mentiin pitkän aikaa + maitohappobakteereita, ravintolisiä... Pikkuhiljaa kun aloin tuntemaan itseni oireettomaksi uskalsin lisätä ruoka-aine kerralla asioita ruokavalioon. Kaikki ei käy vieläkään, esim. viljat mutta paljon olen saanut ruoka-aineita myös takaisin.
[/quote]
Ehkä ne provosoituu siksi, että ihan oikeasti ovat yrittäneet jo vaikka mitä. Ja mikään ei ole auttanut. Ja sitten tulee teikäläinen joka sanoo, että sä et vaan kuule ole yrittänyt tarpeeksi. Että ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta laiskottelu. Sulla on vaan itsekurin puute kun maha oireilee. Se kuule alkaa ihan oikeasti vituttaa kun TIEDÄT jo kokeilleesi kaikkea ja se ei vaan auta.
[/quote]
Niin just. Mut ei nää ruokavalio fanaatikot mitään tajua, menny nuppi sekasin siemenleipien syömisestä ja aloeveran juomisesta.
[/quote]
Suurin este sun paranemiselle löytyy kuule sun korvien välistä. Hoidata nyt ihmeessä tuo päänuppisi ensin kuntoon! Ehkä sitten sulla voisi olla mahdollisuudet parantua myös fyysisesti.
Tuollainen palstariehunta saa vaan turhat kakit tulemaan punttiin. Oletko tuollainen skitsopösilö myös livenä vai muuten vain heikkolahjainen?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:29"]
Nyt tulee kunnon selostus, mutta en voi hillitä itseäni: 1. IBS on kirjaimellisesti syndrooma eli oireyhtymä, ei varsinainen yksiselitteinen sairaus 2. Suoli ei toimi normaalisti 3. Jatkuva ripulointi kuukausi- saati vuositolkulla aiheuttaa reilut vitamiini- ja hivenainepuutokset, pahassa tapauksessa myös elektrolyytit ja kolesterolit tippuu reilusti 4. Mitä enemmän em. puutoksoa elimistöön tulee, niin sitä huonommin koko elimistö voi 5. Krooninen ripuli aiheuttaa suolistoon kroonisen inflammaation, eli tulehdusprosessin. 6. Tulehtunut väärin toimiva suolisto EI kestä niin suuria määriä monipuolista ruokaa, että tarvittavat elintärkeät ravintoaineet imeytyvät. 7. Suolisto pitää aluksi rauhoittaa ja antaa levätä ja toipua ja samalla tankata niitä elimistölle tärkeitä aineita. Eli erinomainen vaihtoehto on apteekin Nutridinkit, terveellistä ja monipuolista. Pitää aluksi korvata niitä puutoksia. Tärkein on kalaoljy, vaikuttaa niin paljon myös aivojen toimintaan. Siis korvata purkista. Laadukkaita valmisteita on nykyään vaikka kuinka. 8. Pitää korvata myös vitamiinit, suolisto ei tuossa vaiheessa enää kestä kasviksia, hedelmiä tms. 9. Tätä pitää jatkaa vaikka kuukauden, vatsa rauhoittuu varmasti. Pitää olla itsekuria ja kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea TAHTOA siihen, että itse haluaa muuttaa tilannetta. Se on se kaikkein vaikein asia. Ihmisluonne on heikko, ihan meillä kaikilla. 10. Pitää juoda paljon vettä. 11. Kaikki sokeri, viljat, maitotuotteet täysin pannaan sitten kun alat tuomaan ruoka-aineita takaisin yksitellen ruokavalioon. Sokeri ruokkii todella niitä huonoa bakteereita, jotka ovat vallanneet paksusuolesi. Anna tilanteen rauhoittua. Voi mennä kuukausia. 12. Aluksi niitä laadukkaita probiootteja purkista ja paljon. Niitä ei suolessasi voi olla, jos paskot kaiken ruuan saman tien ulos. Olen lääkäri. Tämä minun tarina. Paskoin ripulia n. 15 krt/vrk n. 10 vuoden ajan. Kävin joka hemmetin tutkimuksen. Mitään ei löytynyt. Tuli sen takia masennusta, olin 15kg ylipainoinen sohvaperuna. Sitten jostain syystä aloin tajuta, että minun ITSE pitää haluta parantaa tämä niin hyväksi kuin voin. Se oli aluksi niin helvetin vaikeaa. 2 viikon Nutridrink- ja kalaöljykuurin jälkeen alkoi tapahtua. Tuli pitkästä aikaa energiaa. Elimistö alkoi saada niitä rakennuspalikoita joilla toimii. Ruokaa siihen en voinut käyttää, koska olisin paskonut kaiken saman tien pois. Parhaalla mahdollisella nestemäisellä ateriankorvikkeella annoin suolelleni rauhan ja annoin samalla niitä aineita purkista, joita se oli ollut vailla hyvin kauan. Virkeys kohosi, pääsin pois kotoa. Ja siitä alkoi suoliston paraneminen. En ennen vaikka lääkäri olenkin niin todellakaan syönyt tarpeeksi hyvin. Muutin kaiken ja välillä teki todella tiukkaa. Mustikkaa, mikä muuten on todella hyvä vatsalle, sitten banaania, sitten hapanmaitotuotteita, keitettyä kalaa ja keitettyä ja kasviksia jne. Puolen Vuoden päästä painosta oli sivuvaikutuksena pudonnut 17kg. Oli niiiiin pitkästä aika ihana katsoa peiliin, olin energinen ja aloin tosissaan harrastaa liikuntaa. Ja suoliston kanssa ei nyt 6kk:n jälkeen voin mainiosti. Nyt mun ei enää tee mieli sitä pitsaa tai kakkupalaa vaikka ennen niitä himoitsin. Niistä tulee elimistööni huono olo. Saan silti nauttia suunnattomasti hyvästä ruuasta ja viinistäkin. Tuo elämänmuutos ja halu parantaa itse itsensä on avain kysymys. Se on ihan helvetin rankkaa ja tarvii sopivan elämäntilanteen että sitä haluaa tarpeeksi. Lääkärinä tiedän, kuinka vaikeaa nykyihmisen elämässä tuo kaikki on. Itse pystyin siihen vasta nelikymppisenä. 10 vuotta meni syömällä köyhää ruokaa ja paskoin suurimman osan päivästä. Työt hoidin Imodiumilla. Ihminen tottuu kyllä ihan kaikkeen. Nyt 42-vuotiaana minulla on lähes normaali suoli, olen hoikka, ennen kaikkea energinen, onnellinen ja iloinen. Mä pystyin siihen! Mutta kauan siihen meni, tää fiilis mikä nyt on, on saatavissa kaikille. Mutta paljon tahoa ja itsekuria se vaatii. Suolisto on ihmisen tärkein elin. Se vaikuttaa KAIKKEEN. Jos paskot koko ajan, ravintoaineet ei imeydy ja se todella vaikuttaa myös aivoin ja ihan psyykkiseen hyvinvointiin jopa molekyylitasolla. Minä länsimaiseen lääketieteeseen ja tutkimukseen sokeasti luottava en todellakaan halua uskoa, että joku pilleri parantaa ihmisen. Älkää provosoituko. Halusin kertoa oman tarinani. Kivinen polku, jonka päässä suoliston, pään, kropan ja koko elämänlaatu muuttui.
[/quote]
Minä en itse asiassa voi edes ymmärtää tätä ilmiötä miksi ihmiset tällaisesta provosoituu. Heti kun joku mainitseekaan asian että voisi omilla syömisillä ja kovalla työllä/itsekurilla/elämäntapa muutoksella parantaa itse itsesi, tähän tulee suurimmaksi osaksi alapeukkuja ja ihmiset tykkää huonoa. - En ymmärrä tätä ilmiötä! Eikö ihmiset halua uskoa tätä siksi että se vaatisi selkärankaa?
Itse paranin vaikeasta refluksitaudista samoilla konsteilla. Kun elämänlaatu laskee tarpeeksi huonoksi sitä kokeilee vaikka mitä. Nutridinkkejä en kokeillut, aloitin paastolla, josta siirryin keittopaastoihin -> vettä, keitettyä kalaa, kanaa, porkkanaa, voita ja suolaa. Tuolla mentiin pitkän aikaa + maitohappobakteereita, ravintolisiä... Pikkuhiljaa kun aloin tuntemaan itseni oireettomaksi uskalsin lisätä ruoka-aine kerralla asioita ruokavalioon. Kaikki ei käy vieläkään, esim. viljat mutta paljon olen saanut ruoka-aineita myös takaisin.
[/quote]
Ehkä ne provosoituu siksi, että ihan oikeasti ovat yrittäneet jo vaikka mitä. Ja mikään ei ole auttanut. Ja sitten tulee teikäläinen joka sanoo, että sä et vaan kuule ole yrittänyt tarpeeksi. Että ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta laiskottelu. Sulla on vaan itsekurin puute kun maha oireilee. Se kuule alkaa ihan oikeasti vituttaa kun TIEDÄT jo kokeilleesi kaikkea ja se ei vaan auta.
[/quote]
Niin just. Mut ei nää ruokavalio fanaatikot mitään tajua, menny nuppi sekasin siemenleipien syömisestä ja aloeveran juomisesta.
[/quote]
Suurin este sun paranemiselle löytyy kuule sun korvien välistä. Hoidata nyt ihmeessä tuo päänuppisi ensin kuntoon! Ehkä sitten sulla voisi olla mahdollisuudet parantua myös fyysisesti.
Tuollainen palstariehunta saa vaan turhat kakit tulemaan punttiin. Oletko tuollainen skitsopösilö myös livenä vai muuten vain heikkolahjainen?
[/quote]
"Oletko tuollainen skitsopösilö myös livenä vai muuten vain heikkolahjainen" niin miten meni? :D et sinäkään kovin lahjakkaalta kuulosta. :D ja ei mulla mitään housuun tule kun syön imodiumia. Kokeile sinäkin ihmeessä.
Hoivaa suoltasi rakkaudella, silloin se on vähemmän ärtyneellä tuulella.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:41"]Tiedän tunteen:/ Mulla on helpottanut tuo vaiva, kun olen syönyt yli vuoden vahvoja probiootteja: http://www.vitacost.com/Images/Products/1000/Essential-Formulas/Essential-Formulas-Dr-Ohhiras-Probiotics-Original-Formula-695927121251.jpg Mitkään perus probiootit eivät ole auttaneet. Söin noita ensin pari kuukautta joka päivä ja sen jälkeen olen syönyt n. joka toinen päivä. Ei ole vatsa juurikaan kiukutellut. [/quote] Auts minkä hintaisia...
[/quote]
Siinä vaiheessa, kun kärsit kunnollisista vatsakivuista niin ei kauheasti tuo hinta enää ole esteenä. En ole katunut päivääkään, että ostin noita. Halvalla ei saa hyvää, valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:41"]Tiedän tunteen:/ Mulla on helpottanut tuo vaiva, kun olen syönyt yli vuoden vahvoja probiootteja: http://www.vitacost.com/Images/Products/1000/Essential-Formulas/Essential-Formulas-Dr-Ohhiras-Probiotics-Original-Formula-695927121251.jpg Mitkään perus probiootit eivät ole auttaneet. Söin noita ensin pari kuukautta joka päivä ja sen jälkeen olen syönyt n. joka toinen päivä. Ei ole vatsa juurikaan kiukutellut. [/quote] Auts minkä hintaisia...
[/quote]
Siinä vaiheessa, kun kärsit kunnollisista vatsakivuista niin ei kauheasti tuo hinta enää ole esteenä. En ole katunut päivääkään, että ostin noita. Halvalla ei saa hyvää, valitettavasti.
[/quote]
Niin no ymmärrän kyllä :) olen vaan työtön tällä hetkellä, siksi kirpaisee. Elämä tämän vaivan kanssa on kyllä välillä yhtä tuskaa. Jotenkin oli varmaan liian suuret odotukset tuolle ruokavaliolle... Sekin tuntuu rajoittavalta, eikä auta tarpeeksi...
Olen pahoillani tilanteestasi, ap.
Olen itse sinua muutaman vuoden vanhempi ja olen keliaakikko. Ennen keliakian toteamista elämäni oli kutakuinkin tuota mitä kuvailit aloituksessa. Mihinkään ei uskaltanut mennä, Imodiumeja vedin usean paketillisen viikossa, stressasin ja en uskaltanut syödä mitään, jos oli pakko lähteä johonkin. Kahvi oli aivan ehdoton ei, mikäli halusi poistua talosta neljän tunnin sisään.
Töissä oli ihan helvettiä, kun ei tiennyt miten vatsa kestää ruokaa. Tauoilla en uskaltanut syödä, enkä juoda kahviakaan, mikä tällaiselle kofeiiniaddiktille oli kova paikka. Työni oli tuolloin asiakaspalvelua, joten en olisi päässyt työpisteeltä pois nopeasti, jos sitten vatsa olisi mennyt ruoan takia sekaisin. Muutamia kertoja tuli tehtyä pikainen poistuminen, kun erehdyin syömään.
Vaikka vaiva on todella kiusallinen ja nolottaisi puhua siitä, niin silti asioista on puhuttava niiden oikeilla nimillä. Se nimittäin helpottaa omalta osaltaan elämää. Minusta tuo koettelemus opetti pois turhan häveliäisyyden, enhän kehdannut oireiden alkaessa edes miehelleni kertoa, että btw minulla on sitten nykyään ripuli useaan kertaan päivässä ja en uskalla lähteä kotoa mihinkään sen takia. Oli raskasta keksiä tekosyitä, miksi jonnekin lähteminen saattoi peruuntua siinä vaiheessa, kun oltiin laittamassa jo ulkovaatteita niskaan (=vatsa veti solmuun, niin siinä en hirveästi miettinyt lähdenkö vai jäänkö kotiin). Töissäkin olin pitkään hiljaa asiasta, kunnes lopulta pokkana ilmoitin, että asia on nyt näin ja jos poistun työpisteeltä, niin asia on kirjaimellisesti kiireellinen.
Itse voin nykyään jo paremmin. Toivottavasti sinulle saadaan myös apu tilanteeseen. Lääketiede kehittyy kuitenkin jatkuvasti.
Oletko muuten kokeillut jättää viljatuotteita pois? Joillakin se on tuonut apua ärtyneeseen suoleen.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:31"]
Joku kyseli mitä minulta on testattu. Kaikkea en todellakaan edes muista, testaukset aloitettiin kun olin niin nuori. On tehty allergiatestit, tähystykset sekä ylä- että alakautta useaan kertaan, ruokavalioita on kokeiltu lukemattomia erilaisia, ei ole löytynyt keliakiaa, laktoosi-intoleranssia, ei mitään. Suvussamme on edellämainittuja vaivoja melko paljonkin, joten kyllä sitä ovat lääkäritkin ihmetelleet että minulta ei löydy mitään. Olen joskus tuntenut, että kertomukseni on kyseenalaistettu ja minua on luultu luulosairaaksi, ja se on tuntunut kaikkein pahimmalta. Kauheat kivut ilmavaivoista johtuen ja jokapäiväinen syömisten miettiminen ja aikataulujen sovittaminen vessareissujen ympärille, olisikin niin että vain kuvittelen. Joku täällä ehdotti liikuntaa, noh, lenkkeily on ainakin sellainen laji mitä en voi kuvitellakaan harrastavani. Vatsa menee aivan sekaisin.
Ap
[/quote]
Onko muuten helicobakteeri testattu?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:00"]
Kärsin aiemmin ärtyneestä suolesta, ja yritin etsiä parannuskeinoa ruokavaliolla. Vaiva ei millään helpottanut, välillä oli parempia ja huonompia kausia. Noin pahaa tilannetta minulla ei ollut kuin aloittajalla, enimmäkseen vaan vatsakipua, ilmavaivoja ja kramppeja. Uskomatonta mutta totta, lopetettuani e-pillerit myös ärtyvän suolen ongelma katosi. Vatsani on edelleen herkkä, mutta ilmeisesti pillereiden hormonit tavalla tai toisella edesauttoivat ongelman syntyä.
[/quote]
Minulla ihan sama juttu! Yhdeksän vuotta ripulia, ja pillereiden poisjättämisen jälkeen loppui kuin seinään! Edelleen välillä menee maha sekaisin milloin mistäkin ja oikuttelee, mutta nämä on lyhyitä parin päivän tapahtumia. Nyt olen puolitoista vuotta syönyt taas toista laimeampaa e-pillerimerkkiä, ja vatsa on tähän asti kestänyt. Olen jopa voinut juoda kahvia, vaikka joka päivä! Viimeisen ehkä kolmen viikon ajan on kuitenkin ollut taas ongelmaa, ja nyt sitten pohdiskelen, että pitäisikö kokeilla ruokavalion muutosta, vai alkaako nämäkin pillerit viimein vaikuttaa negatiivisesti.
Olenkin miettinyt, että onko kukaan muu huomannut e-pillereillä tällaista vaikutusta.
Tsemppiä ap! Mitään apua en osaa tarjota, mutta voin kertoa opiskelukaveristani, jolla on suoliongelmia (jatkuva ripulointi, ja välittömästi ruokailujen jälkeen). Opiskelemme oppiainetta, jossa on paljon kontaktiopetusta ja läsnäolopakko. Kaverini on kertonut avoimesti ongelmastaan, joten kukaan ei ihmettele, kun hän käy kesken luentojen vessassa ja saattaa joskus piereskelläkin. Kukaan ei kiinnitä näihin huomiota.
Sama kuin edel. ↑
Eli siis onko kellään mitään neuvoja ummetusvoittoiseen ibs:ään? Liikunta on siis mulla auttanut, mutta vain liikunnan aikana ja jälkeen (kun syö ruokaa, vaivat palaa). Mulla ummetus pahentaa turvotusta ja ummetus on ollu nyt paha kun oon jättäny ruisleivän vähemmäl, ettei kaasuja muodostuis niin paljoo ja ku oon käyttäny jotain ns.kaasujen poistolääkettä. Koska liikun suht.paljon ja kasvan ni en mielelläni söis kauheen rajottuneest, koska juoksijat tarvii paljon hiilihydraatteja ja tietenkin proteineja, mutta vähän rasvaa .
Anteeksi jos on ehdotettu jo, mutta oletko kokeillut paleota?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:20"]Anteeksi jos on ehdotettu jo, mutta oletko kokeillut paleota?
[/quote]
kun vaan tietäis mitä se on :3
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:36"]
Oireet voivat johtua suolistoloisista. Niitä on ihmisilläkin vaikka lääkärit uskottelee niitä olevan vain eläimillä. Heisimadot,koukkumadot,narumadot yms. Ja ne ei näy missään tähystyksessä. Ottakaa ihmiset selvää tästä. (lääkäreiltä ei kannata kysyä)
[/quote]
? Tietenkin ihmisillä voi olla suolistoloisia, tämähän on aivan yleistä tietoa. Mikä ihmeen lääkäri on väittänyt ettei ihmisillä niitä muka voisi olla? Sen kyllä uskon, että monella lääkärillä ei välttämättä ole omaa kokemusta asiasta, koska suolistoloiset ovat nykyään varmasti aika lailla harvinaisempia kuin vanhoina hyvinä aikoina.
suolistoloiset voisivat itseasiassa auttaa vatsaongelmissa! googlettamalla löytyy, myös tiede-lehdessä ollut artikkeli tästä!
Hiivasyndroomaa ei ole taidettu vielä mainita? Kannattaa mitettiä myös sitä!
Oireet moninaiset, taudin vaikeusaste vaikuttaa oireiden laatuun.
Hiivojen erittämät myrkyt vaikuttavat immuunivasteeseen, sisäeritysrauhasiin (haima, kilpirauhanen, lisämunuaiset jne) ja aivotoimintaan, jotka vaikuttavat toisiinsa. Tästä johtuen oirekirjo on laaja. "Sick all over".
Yleisimpiä oireita ovat:
Suolisto ja virtsatiet: ummetus ja/tai ripuli, runsas kaasunmuodostus, turvotus, "kouristelut", kutina peräaukossa, toistuvat virtsatietulehdukset
Hengitystiet: nenän tukkoisuus, jatkuva nuha, allergiat, astma,
Psyyke: mielialan voimakkaat vaihtelut, väsymys, masennus, hermostuneisuus, aloitekyvyttömyys.
Suu: sammas, pahanhajuinen hengitys, krooninen ientulehdus, rakot suupielissä tai kielessä
Emätin: toistuva hiivavalkovuoto, kutina, kirvely
Iho: kutina, vaippa- tai taiveihottuma, jalka- ja kynsisieni
Korvat: toistuvat tulehdukset, kutina, kivut
Silmät: krooniset tulehdukset, kirvely, läikät ja sumuisuus näkökentässä
Pää: päänsärky, pistely, huimaus, tasapainohäiriöt
Muut: makean himo, leivän himo, alentunut alkoholin sietokyky