Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni
Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana.
Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä.
Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.
Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.
Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä.
Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia.
Kommentit (487)
171 pahoittelee karmeannäköistä tekstiä, puhelimella tehdyt kappalejaot jäivät näköjään pois..
Täällä kanssa, mutta olen oppinut masokistiseksi. Usein jopa huvin vuoksi syön rasvaista pizzaa, maljon suklaata sekä tuoretta ruisleipää, kahvia, ketjussa tupakkaa ja käytän vyön tiukalle painaen eturauhastani.
Siinä sitten saataen venyttää perslihaksia 50 kertaa, kunnes pakki sekoaa. Olen saanut napalmin työntämisestä liiankin tarpeeksi, että rakastan sitä tunnetta. Se, kipu ja kirvely kiihottaa minua ja saan stondiksen helposti aikaa polttavasta ihan kananmunan valkuaisen hajusta.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 07:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:16"]3 ja 4, kiitos neuvoista mutta olen kokeillut molempia. En huomannut minkäänlaista muutosta. Olenkin arvellut, että jos joidenkin ruoka-aineiden pois jättäminen auttaisi, niin olisin varmaan huomannut vuosien varrella että vatsa sietäisi joitain ruokia paremmin. Näin ei ole, vaan samat oireet aiheuttaa niin vaalea leipä, tumma leipä, jogurtti, perunamuusi, riisi kuin hedelmätkin. Siis kaikki mitä suuhuni pistän. On toki kausia, kun vatsa on rauhallisempi, ja nämä kaudet olen yhdistänyt stressin vähenemiseen. . Ap [/quote] Hei AP, kohtalotoveri täällä myös. Haluaisin sen verran mainita että itselleni tekstistäsi nousi esiin se että sanot että ruokavalio on jo loppuun kokeiltu tie mutta mikään ei sovi, ei vaalea eikä tumma leipä jne. Kuitenkin kaikki mitä tuossa listassa mainitsit ja mitkä ei vatsallesi sovi ovat juuri niitä mitkä juuri usein ovat KAIKKI sopimattomia. Monilla esimerkiksi auttaa maidoton ja viljaton joten silloin ei valitettavasti auta jos kokeilee jättää ruisleivän pois mutta syö patonkia tai toisin päin. Perunamuusi ja riisi esimerkiksi taas sisältävät älyttömästi tärkkelystä joten melkeinpä kumma olisi jos vaikka maitoon tehty perunamuusi sopisi. Kansantajuisesti olen ymmärtänyt kutakuinkin niin että monet vatsavaivat johtuvat väärien bakteerien liikakasvusta suolistossa. Silloin on tärkeää ymmärtää että bakteerit käyttävät ravinnokseen muun muassa sokeria, maitosokeria ja viljaa, niitä syömällä huono kanta vain kasvaa. Nuo bakteerit taas mädättävät suolistossa ravintoa ja siksi syntyy karmeita ilmavaivoja ja kuplimista. Tuossa prosessissa syntyy myös keholle haitallista palamisjätettä joka saattaa ylläpitää tulehdusta. Ripulin avulla keho taas haluaa päästä eroon aineista jotka se katsoo sopimattomiksi. Tulehdullisissa sairauksissa keho esimerkiksi allergisoituu mitä moninaisimmille asioille ja alkaa hylkiä esimerkiksi proteiineja ja sitten ei sovi enää kanamunat, maito tai vastaavat. Maito taas pitää tulehdustiloja yllä kehossa. En ole biologi joten pahoittelut jos ymmärrykseni sisältää virheitä. Kuitenkin tuo ehkä auttaa hieman ymmärtämään sitä mekanismia mikä usein saa vatsan 'ärtymään' ja auttaa ymmärtämään ettei se ole sattumanvaraista. Monesti tuon vuoksi sokeriton, maidoton ja viljaton auttaa. Maitohappobakteerit taas auttaa elvyttämään vatsan bakteeritasapainoa. Niiden lisäksi käytän itse joitain yrttipohjaisia luontaistuotteita, monilla yrteillä on antibakteerisia, tulehdusta lievittäviä ja vatsaa tasapainottavia ominaisuuksia. Rentoutustekniikat kanssa kokeiluun. Antaa yllättävää oman kehon hallinnan tunnetta kun pystyy esimerkiksi halutessaan edes hieman rentoutumaan ja päästämään joistain ahdistuksista irti.
[/quote]
Ihana löytää joku, joka on niin kartalla asioista :) Olen niin samaa mieltä. Ihmiset ovat loppupeleissä yllättävän haluttomia tekemään suuria muutoksia elämässään, vaikka terveys niin vaatisikin.
Olen lukenut nyt useamman kommentin siitä, että pystyn esim. lääkkeiden avulla syömään, kuin "normaalit ihmiset" tai "normaalia ruokaa". Jäin ihmettelemään, mitä on normaalit ihmiset ja normaali ruoka, sillä suuri osa ihmisistä syö ruoansulatuskanavaa vahingoittavasti.
Jos haluaa kokeilla parantumista ruokavaliolla, on muutettava koko suhtautuminen ravintoon. Liikkeelle lähdetään siitä, että jätetään kaikki pois ja aloitetaan siitä, mitä vatsa kestää. Oli se sitten se kaurapuuro mustikoilla. Tätä syödään tarpeeksi kauan, että suolisto on rauhoittunut ja siihen aletaan ruoka-aine kerralla lisäämään uusia tuttavuuksia ja mieluiten soseutettuna. Kuten pienen vauvankin kanssa tehdään. Asia ei ratkea parissa viikossa, vaan se vaatii useita kuukausia, uskoa ja luonteenlujuutta.
Tähän rinnalle otetaan tueksi lisäravinteita ja niitä probiootteja. Eikä mitään apteekin pureskeltavia humpuukipillereitä, vaan laadukasta, tutkittua ja tuhtia tavaraa ja kunnon määrät! Ja moni on antanut vinkkejä hyvistä tuotteista, jotka hellivät suolistoa, kuten aloevera ja kookosöljy.
Tarkoituksena tällä on siis saada mahdollisimman monipuolinen, terveyttä ylläpitävä ruokavalio ja oireeton, tyydyttävä elämä.
Minä jouduin itsekin heittämään lopulliset hyvästit karkeille, kekseille, jäätelölle, pizzoille, margariineille, muroille, mysleille, kahvinlipittämiselle ja monelle muulle. Nekö ovat sitä normaalia ruokaa? En syö eineksiä, valmisjugurtteja, hyvin maltillisesti punaista lihaa. Harvoin ja pieninä annoksina ja ehdottomasti luomuna. Leivässä saa olla hyvintarkka. Kaikille nekään ei tule enää koskaan sopimaan. Teenkin itse leipää paljon esim siemenistä. Näihin ei tule mitään viljaa.
ja kuten olen sanonut, asenne ruokaan on ollut muutettava aivan kokonaan. Se, mistä muut puhuvat "normaalina", ei ole minulle ja suolistolleni normaalia. Ravinto ei ole enää lohduke, rentoutumisen ja palkitsemisen keino, ei tapa hemmotella itseä ja tappaa tylsyyttä. Se on elimistöni polttoaine ja haluankin tankata parasta mahdollista polttoainetta. Oikea ravinto pitää minut hengissä ja terveenä mahdollisimman pitkään.
Ja vielä, bakteeritasapainon palauttaminen ei käy hetkessä. Jos haluaa olla realistinen, voi varautua, että siihen menee kuukausia ellei vuosia. Mutta onko terve elämä sen arvoinen?
Terveisin 71
[/quote]
Hieman on nyt ristiriitaista se, että olet niin kovin lääkevastainen mutta silti kehoitat ihmisiä syömään "ruokansa" pillereiden muodossa purkista? Ihmisen ei ole tarkoitettu saamaan ravintoaineita mistään purkeista oli ne sitten apteekeista tai jostain humpuuki luontaistuotekaupasta vaan RUOASTA. Ihmettelet edelleen mitä on normaali ruoka? Minulle se ei tarkoita eineksiä, karkkia, sipsejä, pitsaa tai muutakaan epäterveellistä vaan monipuolista ja terveellistä ruokaa. Mielestäsi esim minun tulisi syödä monta kuukautta pelkkää veteen keitettyä kaurapuuroa mustikoilla mieluummin vielä soseutettuna ja popsia muut ravinteet sitten jostain pilleripurkista? Herranen aika, Ei kiitos! mieluumin otan sen 2kpl imodiumia (lääkärin määräämänä) aamuisin jonka jälkeen voin syödä sen omenan tai salaattia ripuloimatta sitä 5min päästä ulos. Tiedän kyllä ettei lääkkeet tätä vaivaa paranna mutta ei paranna myöskään ruokavaliohoito. Ne lievittävät oireita. Ja sinäkö et koskaan ikinä syö mitään lääkkeitä? Hoidatko päänsärkysikin jollain aloeveralla tai yrteillä? Ja millaista sellainen elämä on, että ruoka on vain elimistön polttoainetta ja syöminen tankkausta? Minusta ei ole siihen, että kuljen jotkin omatekemät siemenleivät taskussa kaupungilla kun voin kahvilassa halutessani juoda kupin kahvia ja ehkä jopa syödä silloin tällöin jonkin leivoksen. Tai käydä ravintolassa ilman, että söisin siellä omatekemiäni eväitä jotka maistuvatkin ihan ei miltään. Ihan todella valitsen lääkkeet, nautin elämästäni ja syön niinkuin normaalit ihmiset. Kannattasisi sinunkin nähdä sieltä oman ideologiasi takaa toisenlaisetkin vaihtoehdot eikä ajaa tuota omaa asiaasi niin kovasti kun sinun elämäntyylisi ei todellakaan ole se ainoa oikea eikä kaikille mieleinen. Ja lopuksi vielä tuo mainitsemasi hittituote kookosöljy. Hmm... melkoisen epäterveellisiä tuollaiset litkut. Jättäisin hyllyyn.
[/quote]
En tiedä nyt, missä kohtaa käskin ihmisten syödä ruokansa pillereiden muodossa??? Mielestäni kehoitin käyttämään lisäravinteita tukena hoidossa. Ymmärrät varmaan, että ihminen, joka on ripuloinut jo vuosia, kärsii monista vitamiini ja hivenaineiden puutoksista. Ymmärrät myös varmaan, että D-vitamiinia on näillä leveysasteilla hankala saada ruoasta :D Jos et syö kalaa useita kertoja viikossa, on kalaöljy oiva lisä ottaa monipuolisen ruokavalion lisäksi. En rinnastaisi myöskään lisäravinteita lääkkeisiin, kuten sinä teit. Edelleen suosittelen näitä vähintäänkin hoidon alussa. Sitten kun ravinto ei vaan kulkeudu elimistön läpi ja tule ripulina ulos ja voi alkaa luottaa siihen, että saa kaikki tarvittavat vitamiinit ja kivennäisaineet syömästä ravinnosta, voi näitä tiputtaa halutessaan pois.
Sinun ei tarvi saada minun neuvoistani helpulikohtausta. En neuvonut sinua. Jatka kaikessa rauhassa Imodiumin napsimista ja kittaa kahvia ja leivonnaisia juuri niin usein, kun mielesi tekee ;)
Ajan tätä asiaa näin intohimoisesti, koska voin todeta itseni vihdoin terveeksi. Ilman jatkuvaa vessarallia, ripulointia, pelkoa siitä, että lähin vessa löytyy nopeaa tarvittaessa, sosiaalista painetta, vatsakipuja, ilmavaivoja jne. En selättänyt pelkästään vatsaongelmia, vaan pääsin eroon anemiasta ja infektiokierteestä. Toivon niin paljon, että joku toinen hyötyisi neuvoistani ja paranisi vaivastaan. Ei ole tarkoitus ärsyttää ketään ;)
Vastakritiikkinä kuitenkin tuolle käyttämällesi loperamidihydrokloridille kommentoisin, että ko tuotteen tarkoitus ei ole poistaa oireen aiheuttajaa, vaan lievittää oireita. Ja kaikilla se ei poista edes niitä oireita. Toivottavasti sinäkin hoidat itse sairauttasi/vaivaasi, et vain oireita. Kopioin vielä lääkeinfoa kyseisestä aiheesta:
"Varoitukset ja varotoimet
Vaikka Imodium lopettaa ripulin, se ei hoida ripulin syytä. Aina kun se on mahdollista, myös ripulin syytä pitää hoitaa.
Imodium-tabletit sisältävät laktoosia (163,4 mg per tabletti)
Jos lääkärisi on kertonut, että sinulla on jokin sokeri-intoleranssi, keskustele lääkärisi kanssa ennen tämän lääkevalmisteen ottamista.
Yleiset haittavaikutukset (joita voi esiintyä enintään yhdellä käyttäjällä 10:stä mutta useammalla kuin yhdellä käyttäjällä 100:sta): päänsärky, huimaus, ummetus, pahoinvointi, ilmavaivat."
Kaikkea hyvää sinulle! Toivottavasti sinäkin joskus voit todeta itsesi täysin terveeksi etkä tarvi mitään lääkkeitä tai pillereitä yhdestäkään purkista!
Terveisin 71
[/quote]
Siinä kohtaa kun kehoitit ottamaan niitä lisäravinteita. Mistä muualta niitä saa kuin purkeista ns pillereinä tai tabletteina? Ja mielestäni tuollainen lisäravinteiden popsiminen tarkoittaa juurikin sitä, että syö ruokansa purkeista. Ja en nyt enempää jaksa kinata mutta et sinäkään vaivaasi saa parannettua tuolla ruokavaliolla. Vai voisitko esimerkiksi huomenna syödä pitsaa saamatta oireita? Tai vuoden päästä? Tuskin. Ja se mitä tuohon loppuun laitoit on kyllä tiedossa, minä kyllä luotan gastroenterologin ammattitaitoon tässä asiassa. Kerro nyt vielä parannatko ehkä mahdollisesti muutkin kipusi ilman lääkkeitä? Entä jos joskus sairastut todella vakavasti ja tarvitsisit oikeasti lääkkeitä parantuaksesi? Juotko silloin ehkä aloeveraa (syöpäriski) ja juot kookosöljyä joka tukkii verisuonesi?
[/quote]
No en ole tuo äskeinen kirjoittaja, mutta olen käynyt suht samat toimenpiteet itse läpi kipuiltuani ensin asian kanssa vuosia. Vaivan voi tosiaan saada parannettua noin, vaikka toisin väität. Kun suolisto ja koko elimistö saa levätä, niin sen jälkeen kun se on rauhoittunut, voi ruoka-aineita taas ruveta lisäämään pikkuhiljaa. Syön nykyään jo melko "normaalisti", toki kasvispainotteisesti tiettyjä ruoka-aineita edelleen vältellen. Pizzaa en voi syödä, mutta en kyllä tiedä onko se nyt suurikaan murhe :-)
[/quote]
Voi luoja, ei todellakaan saa parannettua. Siihen ei ole parantavaa hoitoa! Ainoastaan oireita voidaan poistaa/lievittää esim ruokavaliolla tai lääkkeillä. Tutkikaa nyt vähän syvällisemmin tätä oireyhtymää ennenkuin väitätte mitä sattuu.
[/quote]
Ja ainakin 2 idioottia jotka alapeukuttaa ihan lääketieteellistä faktaa. Joo pitäkää tunkkinne ja noitarumpunne ja syökää niitä siemenleipiänne ja juokaa purkeittain aloeveraa mä lähden nyt pitsalle ja kaljalle. Otan ensin pari imodiumia alle niin ei tuu paskat housuun.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 07:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:16"]3 ja 4, kiitos neuvoista mutta olen kokeillut molempia. En huomannut minkäänlaista muutosta. Olenkin arvellut, että jos joidenkin ruoka-aineiden pois jättäminen auttaisi, niin olisin varmaan huomannut vuosien varrella että vatsa sietäisi joitain ruokia paremmin. Näin ei ole, vaan samat oireet aiheuttaa niin vaalea leipä, tumma leipä, jogurtti, perunamuusi, riisi kuin hedelmätkin. Siis kaikki mitä suuhuni pistän. On toki kausia, kun vatsa on rauhallisempi, ja nämä kaudet olen yhdistänyt stressin vähenemiseen. . Ap [/quote] Hei AP, kohtalotoveri täällä myös. Haluaisin sen verran mainita että itselleni tekstistäsi nousi esiin se että sanot että ruokavalio on jo loppuun kokeiltu tie mutta mikään ei sovi, ei vaalea eikä tumma leipä jne. Kuitenkin kaikki mitä tuossa listassa mainitsit ja mitkä ei vatsallesi sovi ovat juuri niitä mitkä juuri usein ovat KAIKKI sopimattomia. Monilla esimerkiksi auttaa maidoton ja viljaton joten silloin ei valitettavasti auta jos kokeilee jättää ruisleivän pois mutta syö patonkia tai toisin päin. Perunamuusi ja riisi esimerkiksi taas sisältävät älyttömästi tärkkelystä joten melkeinpä kumma olisi jos vaikka maitoon tehty perunamuusi sopisi. Kansantajuisesti olen ymmärtänyt kutakuinkin niin että monet vatsavaivat johtuvat väärien bakteerien liikakasvusta suolistossa. Silloin on tärkeää ymmärtää että bakteerit käyttävät ravinnokseen muun muassa sokeria, maitosokeria ja viljaa, niitä syömällä huono kanta vain kasvaa. Nuo bakteerit taas mädättävät suolistossa ravintoa ja siksi syntyy karmeita ilmavaivoja ja kuplimista. Tuossa prosessissa syntyy myös keholle haitallista palamisjätettä joka saattaa ylläpitää tulehdusta. Ripulin avulla keho taas haluaa päästä eroon aineista jotka se katsoo sopimattomiksi. Tulehdullisissa sairauksissa keho esimerkiksi allergisoituu mitä moninaisimmille asioille ja alkaa hylkiä esimerkiksi proteiineja ja sitten ei sovi enää kanamunat, maito tai vastaavat. Maito taas pitää tulehdustiloja yllä kehossa. En ole biologi joten pahoittelut jos ymmärrykseni sisältää virheitä. Kuitenkin tuo ehkä auttaa hieman ymmärtämään sitä mekanismia mikä usein saa vatsan 'ärtymään' ja auttaa ymmärtämään ettei se ole sattumanvaraista. Monesti tuon vuoksi sokeriton, maidoton ja viljaton auttaa. Maitohappobakteerit taas auttaa elvyttämään vatsan bakteeritasapainoa. Niiden lisäksi käytän itse joitain yrttipohjaisia luontaistuotteita, monilla yrteillä on antibakteerisia, tulehdusta lievittäviä ja vatsaa tasapainottavia ominaisuuksia. Rentoutustekniikat kanssa kokeiluun. Antaa yllättävää oman kehon hallinnan tunnetta kun pystyy esimerkiksi halutessaan edes hieman rentoutumaan ja päästämään joistain ahdistuksista irti.
[/quote]
Ihana löytää joku, joka on niin kartalla asioista :) Olen niin samaa mieltä. Ihmiset ovat loppupeleissä yllättävän haluttomia tekemään suuria muutoksia elämässään, vaikka terveys niin vaatisikin.
Olen lukenut nyt useamman kommentin siitä, että pystyn esim. lääkkeiden avulla syömään, kuin "normaalit ihmiset" tai "normaalia ruokaa". Jäin ihmettelemään, mitä on normaalit ihmiset ja normaali ruoka, sillä suuri osa ihmisistä syö ruoansulatuskanavaa vahingoittavasti.
Jos haluaa kokeilla parantumista ruokavaliolla, on muutettava koko suhtautuminen ravintoon. Liikkeelle lähdetään siitä, että jätetään kaikki pois ja aloitetaan siitä, mitä vatsa kestää. Oli se sitten se kaurapuuro mustikoilla. Tätä syödään tarpeeksi kauan, että suolisto on rauhoittunut ja siihen aletaan ruoka-aine kerralla lisäämään uusia tuttavuuksia ja mieluiten soseutettuna. Kuten pienen vauvankin kanssa tehdään. Asia ei ratkea parissa viikossa, vaan se vaatii useita kuukausia, uskoa ja luonteenlujuutta.
Tähän rinnalle otetaan tueksi lisäravinteita ja niitä probiootteja. Eikä mitään apteekin pureskeltavia humpuukipillereitä, vaan laadukasta, tutkittua ja tuhtia tavaraa ja kunnon määrät! Ja moni on antanut vinkkejä hyvistä tuotteista, jotka hellivät suolistoa, kuten aloevera ja kookosöljy.
Tarkoituksena tällä on siis saada mahdollisimman monipuolinen, terveyttä ylläpitävä ruokavalio ja oireeton, tyydyttävä elämä.
Minä jouduin itsekin heittämään lopulliset hyvästit karkeille, kekseille, jäätelölle, pizzoille, margariineille, muroille, mysleille, kahvinlipittämiselle ja monelle muulle. Nekö ovat sitä normaalia ruokaa? En syö eineksiä, valmisjugurtteja, hyvin maltillisesti punaista lihaa. Harvoin ja pieninä annoksina ja ehdottomasti luomuna. Leivässä saa olla hyvintarkka. Kaikille nekään ei tule enää koskaan sopimaan. Teenkin itse leipää paljon esim siemenistä. Näihin ei tule mitään viljaa.
ja kuten olen sanonut, asenne ruokaan on ollut muutettava aivan kokonaan. Se, mistä muut puhuvat "normaalina", ei ole minulle ja suolistolleni normaalia. Ravinto ei ole enää lohduke, rentoutumisen ja palkitsemisen keino, ei tapa hemmotella itseä ja tappaa tylsyyttä. Se on elimistöni polttoaine ja haluankin tankata parasta mahdollista polttoainetta. Oikea ravinto pitää minut hengissä ja terveenä mahdollisimman pitkään.
Ja vielä, bakteeritasapainon palauttaminen ei käy hetkessä. Jos haluaa olla realistinen, voi varautua, että siihen menee kuukausia ellei vuosia. Mutta onko terve elämä sen arvoinen?
Terveisin 71
[/quote]
Hieman on nyt ristiriitaista se, että olet niin kovin lääkevastainen mutta silti kehoitat ihmisiä syömään "ruokansa" pillereiden muodossa purkista? Ihmisen ei ole tarkoitettu saamaan ravintoaineita mistään purkeista oli ne sitten apteekeista tai jostain humpuuki luontaistuotekaupasta vaan RUOASTA. Ihmettelet edelleen mitä on normaali ruoka? Minulle se ei tarkoita eineksiä, karkkia, sipsejä, pitsaa tai muutakaan epäterveellistä vaan monipuolista ja terveellistä ruokaa. Mielestäsi esim minun tulisi syödä monta kuukautta pelkkää veteen keitettyä kaurapuuroa mustikoilla mieluummin vielä soseutettuna ja popsia muut ravinteet sitten jostain pilleripurkista? Herranen aika, Ei kiitos! mieluumin otan sen 2kpl imodiumia (lääkärin määräämänä) aamuisin jonka jälkeen voin syödä sen omenan tai salaattia ripuloimatta sitä 5min päästä ulos. Tiedän kyllä ettei lääkkeet tätä vaivaa paranna mutta ei paranna myöskään ruokavaliohoito. Ne lievittävät oireita. Ja sinäkö et koskaan ikinä syö mitään lääkkeitä? Hoidatko päänsärkysikin jollain aloeveralla tai yrteillä? Ja millaista sellainen elämä on, että ruoka on vain elimistön polttoainetta ja syöminen tankkausta? Minusta ei ole siihen, että kuljen jotkin omatekemät siemenleivät taskussa kaupungilla kun voin kahvilassa halutessani juoda kupin kahvia ja ehkä jopa syödä silloin tällöin jonkin leivoksen. Tai käydä ravintolassa ilman, että söisin siellä omatekemiäni eväitä jotka maistuvatkin ihan ei miltään. Ihan todella valitsen lääkkeet, nautin elämästäni ja syön niinkuin normaalit ihmiset. Kannattasisi sinunkin nähdä sieltä oman ideologiasi takaa toisenlaisetkin vaihtoehdot eikä ajaa tuota omaa asiaasi niin kovasti kun sinun elämäntyylisi ei todellakaan ole se ainoa oikea eikä kaikille mieleinen. Ja lopuksi vielä tuo mainitsemasi hittituote kookosöljy. Hmm... melkoisen epäterveellisiä tuollaiset litkut. Jättäisin hyllyyn.
[/quote]
En tiedä nyt, missä kohtaa käskin ihmisten syödä ruokansa pillereiden muodossa??? Mielestäni kehoitin käyttämään lisäravinteita tukena hoidossa. Ymmärrät varmaan, että ihminen, joka on ripuloinut jo vuosia, kärsii monista vitamiini ja hivenaineiden puutoksista. Ymmärrät myös varmaan, että D-vitamiinia on näillä leveysasteilla hankala saada ruoasta :D Jos et syö kalaa useita kertoja viikossa, on kalaöljy oiva lisä ottaa monipuolisen ruokavalion lisäksi. En rinnastaisi myöskään lisäravinteita lääkkeisiin, kuten sinä teit. Edelleen suosittelen näitä vähintäänkin hoidon alussa. Sitten kun ravinto ei vaan kulkeudu elimistön läpi ja tule ripulina ulos ja voi alkaa luottaa siihen, että saa kaikki tarvittavat vitamiinit ja kivennäisaineet syömästä ravinnosta, voi näitä tiputtaa halutessaan pois.
Sinun ei tarvi saada minun neuvoistani helpulikohtausta. En neuvonut sinua. Jatka kaikessa rauhassa Imodiumin napsimista ja kittaa kahvia ja leivonnaisia juuri niin usein, kun mielesi tekee ;)
Ajan tätä asiaa näin intohimoisesti, koska voin todeta itseni vihdoin terveeksi. Ilman jatkuvaa vessarallia, ripulointia, pelkoa siitä, että lähin vessa löytyy nopeaa tarvittaessa, sosiaalista painetta, vatsakipuja, ilmavaivoja jne. En selättänyt pelkästään vatsaongelmia, vaan pääsin eroon anemiasta ja infektiokierteestä. Toivon niin paljon, että joku toinen hyötyisi neuvoistani ja paranisi vaivastaan. Ei ole tarkoitus ärsyttää ketään ;)
Vastakritiikkinä kuitenkin tuolle käyttämällesi loperamidihydrokloridille kommentoisin, että ko tuotteen tarkoitus ei ole poistaa oireen aiheuttajaa, vaan lievittää oireita. Ja kaikilla se ei poista edes niitä oireita. Toivottavasti sinäkin hoidat itse sairauttasi/vaivaasi, et vain oireita. Kopioin vielä lääkeinfoa kyseisestä aiheesta:
"Varoitukset ja varotoimet
Vaikka Imodium lopettaa ripulin, se ei hoida ripulin syytä. Aina kun se on mahdollista, myös ripulin syytä pitää hoitaa.
Imodium-tabletit sisältävät laktoosia (163,4 mg per tabletti)
Jos lääkärisi on kertonut, että sinulla on jokin sokeri-intoleranssi, keskustele lääkärisi kanssa ennen tämän lääkevalmisteen ottamista.
Yleiset haittavaikutukset (joita voi esiintyä enintään yhdellä käyttäjällä 10:stä mutta useammalla kuin yhdellä käyttäjällä 100:sta): päänsärky, huimaus, ummetus, pahoinvointi, ilmavaivat."
Kaikkea hyvää sinulle! Toivottavasti sinäkin joskus voit todeta itsesi täysin terveeksi etkä tarvi mitään lääkkeitä tai pillereitä yhdestäkään purkista!
Terveisin 71
[/quote]
Siinä kohtaa kun kehoitit ottamaan niitä lisäravinteita. Mistä muualta niitä saa kuin purkeista ns pillereinä tai tabletteina? Ja mielestäni tuollainen lisäravinteiden popsiminen tarkoittaa juurikin sitä, että syö ruokansa purkeista. Ja en nyt enempää jaksa kinata mutta et sinäkään vaivaasi saa parannettua tuolla ruokavaliolla. Vai voisitko esimerkiksi huomenna syödä pitsaa saamatta oireita? Tai vuoden päästä? Tuskin. Ja se mitä tuohon loppuun laitoit on kyllä tiedossa, minä kyllä luotan gastroenterologin ammattitaitoon tässä asiassa. Kerro nyt vielä parannatko ehkä mahdollisesti muutkin kipusi ilman lääkkeitä? Entä jos joskus sairastut todella vakavasti ja tarvitsisit oikeasti lääkkeitä parantuaksesi? Juotko silloin ehkä aloeveraa (syöpäriski) ja juot kookosöljyä joka tukkii verisuonesi?
[/quote]
No en ole tuo äskeinen kirjoittaja, mutta olen käynyt suht samat toimenpiteet itse läpi kipuiltuani ensin asian kanssa vuosia. Vaivan voi tosiaan saada parannettua noin, vaikka toisin väität. Kun suolisto ja koko elimistö saa levätä, niin sen jälkeen kun se on rauhoittunut, voi ruoka-aineita taas ruveta lisäämään pikkuhiljaa. Syön nykyään jo melko "normaalisti", toki kasvispainotteisesti tiettyjä ruoka-aineita edelleen vältellen. Pizzaa en voi syödä, mutta en kyllä tiedä onko se nyt suurikaan murhe :-)
[/quote]
Eihän se silloin ole parantunut jos kerran et edelleenkään voi syödä kuin melko "normaalisti". Jos sairautesi olisi parantunut niin voisit syödä ihan normaalisti, eikä tarvis vältellä mitään. Joten aika kaukana ollaan parantumisesta.
Onpa täällä väitelty.
Kyllä se niin on, että viallisen suolen kanssa ei voi syödä samaa kuin muut ihmiset. On ehdottoman paljon terveellisempää ottaa purkista vitamiineja kuin lääkkeitä. Suolilääkäri ei voi tietää, mikä ruoka kenenkin vatsalle sopii eikä hän muutenkaan ole ravinnon vaan lääkkeiden määräämisen asiantuntija. Siksi lääkäri ei voi suositella mitään ruokavaliohoitoa. Sitä paitsi lääkärit tietävät, että edes paskat housussa eivät riitä siihen, että ihminen muuttaisi elintapojaan.
Onhan se monessa ketjussa monet kerrat nähty. Kahvi ei sovi, mutta juon silti. Viljojen poisjättö rauhoitti, mutta aina oon puuron aamulla syönyt. Sokeri tutkitusti tekee pahaa, mutta pitäähän ihmisen saada kahvilassa leivos, eikä mitään siemenleipää.
Vedetään viinaa, tupakoidaan, lihotaan. Haitat ovat tiedossa, mutta mikään ei auta. Sitten on syöpä ja metabolinen oireyhtymä ja maksa pilalla ja pitäisi saada ne pillerit ja hoitoa.
Mikä siinä onkin, että tietää hyvin mikä auttaa, mutta ei vaan pysty luopumaan. Mikä siellä päässä on niin kieroutunut?
T: itsekin vatsavaivainen kahvin ja leivosten ystävä, mutta silti ruokavaliohoitoon uskova
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:51"]
Onpa täällä väitelty. Kyllä se niin on, että viallisen suolen kanssa ei voi syödä samaa kuin muut ihmiset. On ehdottoman paljon terveellisempää ottaa purkista vitamiineja kuin lääkkeitä. Suolilääkäri ei voi tietää, mikä ruoka kenenkin vatsalle sopii eikä hän muutenkaan ole ravinnon vaan lääkkeiden määräämisen asiantuntija. Siksi lääkäri ei voi suositella mitään ruokavaliohoitoa. Sitä paitsi lääkärit tietävät, että edes paskat housussa eivät riitä siihen, että ihminen muuttaisi elintapojaan. Onhan se monessa ketjussa monet kerrat nähty. Kahvi ei sovi, mutta juon silti. Viljojen poisjättö rauhoitti, mutta aina oon puuron aamulla syönyt. Sokeri tutkitusti tekee pahaa, mutta pitäähän ihmisen saada kahvilassa leivos, eikä mitään siemenleipää. Vedetään viinaa, tupakoidaan, lihotaan. Haitat ovat tiedossa, mutta mikään ei auta. Sitten on syöpä ja metabolinen oireyhtymä ja maksa pilalla ja pitäisi saada ne pillerit ja hoitoa. Mikä siinä onkin, että tietää hyvin mikä auttaa, mutta ei vaan pysty luopumaan. Mikä siellä päässä on niin kieroutunut? T: itsekin vatsavaivainen kahvin ja leivosten ystävä, mutta silti ruokavaliohoitoon uskova
[/quote]
Voi helvetti mitä olettamuksia sullakin. Jos mä nyt kerran kuukaudessa syön jonkun pullan tms ni se muuttuu sun päässäsi tupakoinniksi, viinan juomiseksi ja läskeydeksi. Ei täällä saatana pysty keskustella ikinä mistään kun aina heti vääristellään toisten kirjoituksia ja tarkoituksia. Good for you jos pärjäät niillä siemenleivilläsi, mä en. Eikä se tee musta lihavaa, tupakoivaa ja viinalla läträävää pilleristiä!!!!!
Vuosikausien kamppailu, jatkuvat kouristukset joka ikinen päivä ja jatkuva ripuli. Parhaimmillaaan mennyt jopa 2kk ilman että tullut kertaakaan kova uloste. Kaikenmaailman maitohappobakteerit, vi-siblinit, ynnä muut kolmiolääkkeet kokeiltu eikä yksikään auttanut tippaakaan. Nyt lopulta viimein "uskalsin" ottaa neuvosta vaarin ja lopetin VEHNÄN käytön lähes kokonaan. Aluksi kuvittelin että eihän se vehnästä voi johtua, kun en ollut saanut mitään tuloksia niillä 1-3 päivän vehnättömillä kokeiluilla.
Lopulta, tuttavani suostumuksesta päätin jättää ruokavaliosta venhän kokonaan pois. Eli kaikki leivokset, pullat, pizzat ja vehnäleivät jne. Eli toisinsanoen kaiken paskan!
Kas kummaa, hieman yli viikko venhän lopettamisen jälkeen vatsani alkoi toimimaan ensimmäistä kertaa noin kolmeen vuoteen lähes normaalisti ja olen saanut nauttia lähes terveestä elämästä nyt jo useita kuukausia. Toki vielä silloin tällöin maha vielä ilmoittaa olemassaolostaa, mutta vain 1-2x viikossa. Ennen venhän lopetusta tuota vessaan juoksemista tapahtui 3-4 kertaa päivässä.
Näin sitä tässä miettii että kuinkahan monen muunkin IBS:ää sairastavan oireet oikeasti johtuvat tuosta pullamössö-venhästä. Voin vain kuvitella kuinka moni sielu olisi pelastettavissa vehnäboikotilla!
Nyt jälkiviisaana jopa hymyillyttää lukea näitä uutisia, mitä en koskaan aikaisemmin ottanut tosissani:
Oireet voivat johtua suolistoloisista. Niitä on ihmisilläkin vaikka lääkärit uskottelee niitä olevan vain eläimillä. Heisimadot,koukkumadot,narumadot yms. Ja ne ei näy missään tähystyksessä. Ottakaa ihmiset selvää tästä. (lääkäreiltä ei kannata kysyä)
Sulla saattaa olla parasiitti suoliat
tossa. Alkoiko esim. Thaimaan matkan jälkeen oireet?
Moi oon poika ja ysil ja mul on alkanu tää saama vaiva ku alotin yläasteen. ..varmaan jotain stressii, mut mulla ei oo ripulii vaan ummetus ja halvetinmoinen turvotus, eikä ilma ees aina kierrä ja maha siks pirun kipee ku täyttyy ku potkupallo. Fodmappii en oo viel testannu, mut kohta sekin testataan. Viljaton ja laktoositon ei auttanu. Mutta! Oon huomannu et liikunta auttaa mul kaikist eniten! Harrastan kestävyysjuoksuu ni se helpottaa maha oireita ja juoksun aikana maha tyhjenee kaasuista (sääli harjotuskavereita XD) Mutta tämä ei kyllä välttämättä auta ripuli oireisiin. Mutta kannattaa ainakin yrittää, ite juoksen melkeen joka päivä 1-1h30min mut eniten auttaa lenkit joissa juostaan paljon eri tehoilla
Hei. Jos vielä palaat lukemaan tätä vanhaa ketjua, niin jätä kaikki maito pois ruokavaliostasi. Vältä siis kaikkia maidon osia mm. maitoproteiini. Tämä neuvoksi myös muille lukijoille.
Itselläni ko vaiva pitkään jonka vuoksi myös ilmeni muita vakavia terveysongelmia. Maidon välttäminen poisti vaivat.
Olethan kokeillut FODMAP ruokavaliota, maitohappobakteereja ja ripulilääkkeitä
ja onhan sulta varmasti suljettu pois keliakia, kilpirauhasensairaudet ja tulehdukselliset suolistosairaudet kuten Crohnin tauti?
mulla auttaa parhaiten viljaton ruokavalio ja syön siis paljon jäävuorisalaattia joka päivä.
Masennuslääkkeetkin ja rauhoittavat voi auttaa IBS hoidossa (joku varmaan suuttuu tästäkin kommentista)
Hei
minä sain vihdoinkin diagnoosin: kilpirauhasen liikatoiminta
ripuli, ahdistus ja paniikkioireet voi kieliä kilpirauhasen vajaa tai liikatoiminnasta!
Muuten joskus ummetus tukkii suolta ja sen koavan ulosteen taakse jää löysempää tavaraa silloin ripuli onkin ummetuksen merkki.
Voisiko ulosteensiirto auttaa vaivoihin? Antibioottiripulin hoitoon sitä on käytetty menestyksekkäästi.
Mahavaivat herättää ajatuksia täälläkin.
Minulla on aina ollut todella hidas aineenvaihdunta ja ennen jouduin käymään kakkoshädällä noin 1,5 vuorokauden välein ja silloin uloste on ollut aika kovaa tai rakeista.
Nyt kuitenkin elokuussa tapahtui täyskäännös ja nyt joka päivä joudun käymään kerran tai kaksi kertaa päivässä kakkosella. Tuotos on pehmeää puuroa. Erityisesti aamuisin vatsa on näin löysällä, joskus iltapäivällä tai illalla uloste on ihan kiinteää. Mahani ei ole kipeä (paitsi aivan aavistuksen tuntuu ennen ulostamista) enkä usko, että ilmavaivatkaan ovat lisääntyneet.
Mikähän aiheuttaa tuon vetelän? :/ En yhtään tiedä, mistä lähtisi liikkeelle, kun vaiva ei juurikaan elämää haittaa tai aiheuta kamalia kipuja. Monet ruokavaliot tuntuvat lisäksi niin monimutkaisilta, että tarvitsisin niihin jotkut todella selkeät ohjeet.
olen 20v
Löytyskö mistään sellaista suht selkeää listaa, että mikä on kiellettyä tuossa fodmapissa ja mikä taas sallittua. En vaan jostain syystä löydä itse hakemalla.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:29"]
Olisi kiva tietää, mitä kaikkia kokeita keskustelun aloittajalle on tehty. Itse kärsin samanlaisista vaivoista monta vuotta, mutta kaikkien kokeiden jälkeen sain syyn vaivalleni.
[/quote]
Mikä oli syy? En ole ap, mutta olen jonossa kolonoskopiaan, mutta luulen ettei silläkään löydy mitään. Verikokeet ja ulostenäytteet olleet normaalit.
[/quote]
Sappihapporipuli