Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni
Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana.
Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä.
Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.
Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.
Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä.
Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia.
Kommentit (487)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:08"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:30"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:51"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:29"] Nyt tulee kunnon selostus, mutta en voi hillitä itseäni: 1. IBS on kirjaimellisesti syndrooma eli oireyhtymä, ei varsinainen yksiselitteinen sairaus 2. Suoli ei toimi normaalisti 3. Jatkuva ripulointi kuukausi- saati vuositolkulla aiheuttaa reilut vitamiini- ja hivenainepuutokset, pahassa tapauksessa myös elektrolyytit ja kolesterolit tippuu reilusti 4. Mitä enemmän em. puutoksoa elimistöön tulee, niin sitä huonommin koko elimistö voi 5. Krooninen ripuli aiheuttaa suolistoon kroonisen inflammaation, eli tulehdusprosessin. 6. Tulehtunut väärin toimiva suolisto EI kestä niin suuria määriä monipuolista ruokaa, että tarvittavat elintärkeät ravintoaineet imeytyvät. 7. Suolisto pitää aluksi rauhoittaa ja antaa levätä ja toipua ja samalla tankata niitä elimistölle tärkeitä aineita. Eli erinomainen vaihtoehto on apteekin Nutridinkit, terveellistä ja monipuolista. Pitää aluksi korvata niitä puutoksia. Tärkein on kalaoljy, vaikuttaa niin paljon myös aivojen toimintaan. Siis korvata purkista. Laadukkaita valmisteita on nykyään vaikka kuinka. 8. Pitää korvata myös vitamiinit, suolisto ei tuossa vaiheessa enää kestä kasviksia, hedelmiä tms. 9. Tätä pitää jatkaa vaikka kuukauden, vatsa rauhoittuu varmasti. Pitää olla itsekuria ja kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea TAHTOA siihen, että itse haluaa muuttaa tilannetta. Se on se kaikkein vaikein asia. Ihmisluonne on heikko, ihan meillä kaikilla. 10. Pitää juoda paljon vettä. 11. Kaikki sokeri, viljat, maitotuotteet täysin pannaan sitten kun alat tuomaan ruoka-aineita takaisin yksitellen ruokavalioon. Sokeri ruokkii todella niitä huonoa bakteereita, jotka ovat vallanneet paksusuolesi. Anna tilanteen rauhoittua. Voi mennä kuukausia. 12. Aluksi niitä laadukkaita probiootteja purkista ja paljon. Niitä ei suolessasi voi olla, jos paskot kaiken ruuan saman tien ulos. Olen lääkäri. Tämä minun tarina. Paskoin ripulia n. 15 krt/vrk n. 10 vuoden ajan. Kävin joka hemmetin tutkimuksen. Mitään ei löytynyt. Tuli sen takia masennusta, olin 15kg ylipainoinen sohvaperuna. Sitten jostain syystä aloin tajuta, että minun ITSE pitää haluta parantaa tämä niin hyväksi kuin voin. Se oli aluksi niin helvetin vaikeaa. 2 viikon Nutridrink- ja kalaöljykuurin jälkeen alkoi tapahtua. Tuli pitkästä aikaa energiaa. Elimistö alkoi saada niitä rakennuspalikoita joilla toimii. Ruokaa siihen en voinut käyttää, koska olisin paskonut kaiken saman tien pois. Parhaalla mahdollisella nestemäisellä ateriankorvikkeella annoin suolelleni rauhan ja annoin samalla niitä aineita purkista, joita se oli ollut vailla hyvin kauan. Virkeys kohosi, pääsin pois kotoa. Ja siitä alkoi suoliston paraneminen. En ennen vaikka lääkäri olenkin niin todellakaan syönyt tarpeeksi hyvin. Muutin kaiken ja välillä teki todella tiukkaa. Mustikkaa, mikä muuten on todella hyvä vatsalle, sitten banaania, sitten hapanmaitotuotteita, keitettyä kalaa ja keitettyä ja kasviksia jne. Puolen Vuoden päästä painosta oli sivuvaikutuksena pudonnut 17kg. Oli niiiiin pitkästä aika ihana katsoa peiliin, olin energinen ja aloin tosissaan harrastaa liikuntaa. Ja suoliston kanssa ei nyt 6kk:n jälkeen voin mainiosti. Nyt mun ei enää tee mieli sitä pitsaa tai kakkupalaa vaikka ennen niitä himoitsin. Niistä tulee elimistööni huono olo. Saan silti nauttia suunnattomasti hyvästä ruuasta ja viinistäkin. Tuo elämänmuutos ja halu parantaa itse itsensä on avain kysymys. Se on ihan helvetin rankkaa ja tarvii sopivan elämäntilanteen että sitä haluaa tarpeeksi. Lääkärinä tiedän, kuinka vaikeaa nykyihmisen elämässä tuo kaikki on. Itse pystyin siihen vasta nelikymppisenä. 10 vuotta meni syömällä köyhää ruokaa ja paskoin suurimman osan päivästä. Työt hoidin Imodiumilla. Ihminen tottuu kyllä ihan kaikkeen. Nyt 42-vuotiaana minulla on lähes normaali suoli, olen hoikka, ennen kaikkea energinen, onnellinen ja iloinen. Mä pystyin siihen! Mutta kauan siihen meni, tää fiilis mikä nyt on, on saatavissa kaikille. Mutta paljon tahoa ja itsekuria se vaatii. Suolisto on ihmisen tärkein elin. Se vaikuttaa KAIKKEEN. Jos paskot koko ajan, ravintoaineet ei imeydy ja se todella vaikuttaa myös aivoin ja ihan psyykkiseen hyvinvointiin jopa molekyylitasolla. Minä länsimaiseen lääketieteeseen ja tutkimukseen sokeasti luottava en todellakaan halua uskoa, että joku pilleri parantaa ihmisen. Älkää provosoituko. Halusin kertoa oman tarinani. Kivinen polku, jonka päässä suoliston, pään, kropan ja koko elämänlaatu muuttui. [/quote]
Minä en itse asiassa voi edes ymmärtää tätä ilmiötä miksi ihmiset tällaisesta provosoituu. Heti kun joku mainitseekaan asian että voisi omilla syömisillä ja kovalla työllä/itsekurilla/elämäntapa muutoksella parantaa itse itsesi, tähän tulee suurimmaksi osaksi alapeukkuja ja ihmiset tykkää huonoa. - En ymmärrä tätä ilmiötä! Eikö ihmiset halua uskoa tätä siksi että se vaatisi selkärankaa?
Itse paranin vaikeasta refluksitaudista samoilla konsteilla. Kun elämänlaatu laskee tarpeeksi huonoksi sitä kokeilee vaikka mitä. Nutridinkkejä en kokeillut, aloitin paastolla, josta siirryin keittopaastoihin -> vettä, keitettyä kalaa, kanaa, porkkanaa, voita ja suolaa. Tuolla mentiin pitkän aikaa + maitohappobakteereita, ravintolisiä... Pikkuhiljaa kun aloin tuntemaan itseni oireettomaksi uskalsin lisätä ruoka-aine kerralla asioita ruokavalioon. Kaikki ei käy vieläkään, esim. viljat mutta paljon olen saanut ruoka-aineita myös takaisin. [/quote] Ehkä ne provosoituu siksi, että ihan oikeasti ovat yrittäneet jo vaikka mitä. Ja mikään ei ole auttanut. Ja sitten tulee teikäläinen joka sanoo, että sä et vaan kuule ole yrittänyt tarpeeksi. Että ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta laiskottelu. Sulla on vaan itsekurin puute kun maha oireilee. Se kuule alkaa ihan oikeasti vituttaa kun TIEDÄT jo kokeilleesi kaikkea ja se ei vaan auta. [/quote] Niin just. Mut ei nää ruokavalio fanaatikot mitään tajua, menny nuppi sekasin siemenleipien syömisestä ja aloeveran juomisesta. [/quote] Suurin este sun paranemiselle löytyy kuule sun korvien välistä. Hoidata nyt ihmeessä tuo päänuppisi ensin kuntoon! Ehkä sitten sulla voisi olla mahdollisuudet parantua myös fyysisesti. Tuollainen palstariehunta saa vaan turhat kakit tulemaan punttiin. Oletko tuollainen skitsopösilö myös livenä vai muuten vain heikkolahjainen? [/quote] "Oletko tuollainen skitsopösilö myös livenä vai muuten vain heikkolahjainen" niin miten meni? :D et sinäkään kovin lahjakkaalta kuulosta. :D ja ei mulla mitään housuun tule kun syön imodiumia. Kokeile sinäkin ihmeessä.
[/quote]
Onnea vaan sinullekin, loppuelämän pilleristille :D En todellakaan ole kade, lähinnä säälin.
Tässä kaikkein pahimmat ruoka-aineet joita vähentämällä olen saanut vatsan selvästi rauhallisemmaksi ja joista saan joka ikinen kerta vatsaoireita, jos erehdyn syömään:
-pastatuotteet
-jauheliha
-sipulit, kaali, herneet, vihannekset
-makkarat (syynä pääosin makkaran sisältämät mausteet)
-kofeiinipitoiset tuotteet
-marinoidut lihatuotteet (marinadi)
-mausteet (tuliset ruoat kaikkein pahin)
Tuotteet josta ollut apua vatsalle ja tämä lista onkin sitten todella lyhyt
- kaurapuurohiutaleet ja vettä, eli raa'at hiutaleet kylmään vesilasiin ja juomalla alas. Seoksen pitää olla sellainen laastimainen, eli toimii parhaiten kun ei ole liikaa vettä puuron kanssa. Esimerkiksi desi kaurapuuroa ja desi vettä on hyvä sekoitussuhde. Keitetty kaurapuuro ei ole auttanut koskaan aikaisemmin, mutta heti kun aloin juomaan hiutaleita raakana muutaman kerran päivässä aterioiden kanssa, niin olo parani lähes saman tien! Tätä "puuroa raakana" -vinkkiä en koskaan netistä ollut itse missään nähnytkään, kunnes sattumalta tuli kokeiltua.
- tumma riisi
- maitohappobakteerit, rela tabs toiminut itsellä parhaiten
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:51"]
Onpa täällä väitelty. Kyllä se niin on, että viallisen suolen kanssa ei voi syödä samaa kuin muut ihmiset. On ehdottoman paljon terveellisempää ottaa purkista vitamiineja kuin lääkkeitä. Suolilääkäri ei voi tietää, mikä ruoka kenenkin vatsalle sopii eikä hän muutenkaan ole ravinnon vaan lääkkeiden määräämisen asiantuntija. Siksi lääkäri ei voi suositella mitään ruokavaliohoitoa. Sitä paitsi lääkärit tietävät, että edes paskat housussa eivät riitä siihen, että ihminen muuttaisi elintapojaan. Onhan se monessa ketjussa monet kerrat nähty. Kahvi ei sovi, mutta juon silti. Viljojen poisjättö rauhoitti, mutta aina oon puuron aamulla syönyt. Sokeri tutkitusti tekee pahaa, mutta pitäähän ihmisen saada kahvilassa leivos, eikä mitään siemenleipää. Vedetään viinaa, tupakoidaan, lihotaan. Haitat ovat tiedossa, mutta mikään ei auta. Sitten on syöpä ja metabolinen oireyhtymä ja maksa pilalla ja pitäisi saada ne pillerit ja hoitoa. Mikä siinä onkin, että tietää hyvin mikä auttaa, mutta ei vaan pysty luopumaan. Mikä siellä päässä on niin kieroutunut? T: itsekin vatsavaivainen kahvin ja leivosten ystävä, mutta silti ruokavaliohoitoon uskova
[/quote]
Voi helvetti mitä olettamuksia sullakin. Jos mä nyt kerran kuukaudessa syön jonkun pullan tms ni se muuttuu sun päässäsi tupakoinniksi, viinan juomiseksi ja läskeydeksi. Ei täällä saatana pysty keskustella ikinä mistään kun aina heti vääristellään toisten kirjoituksia ja tarkoituksia. Good for you jos pärjäät niillä siemenleivilläsi, mä en. Eikä se tee musta lihavaa, tupakoivaa ja viinalla läträävää pilleristiä!!!!!
[/quote]
Aggressioita näyttää lisäävän ;-)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:51"]
Onpa täällä väitelty. Kyllä se niin on, että viallisen suolen kanssa ei voi syödä samaa kuin muut ihmiset. On ehdottoman paljon terveellisempää ottaa purkista vitamiineja kuin lääkkeitä. Suolilääkäri ei voi tietää, mikä ruoka kenenkin vatsalle sopii eikä hän muutenkaan ole ravinnon vaan lääkkeiden määräämisen asiantuntija. Siksi lääkäri ei voi suositella mitään ruokavaliohoitoa. Sitä paitsi lääkärit tietävät, että edes paskat housussa eivät riitä siihen, että ihminen muuttaisi elintapojaan. Onhan se monessa ketjussa monet kerrat nähty. Kahvi ei sovi, mutta juon silti. Viljojen poisjättö rauhoitti, mutta aina oon puuron aamulla syönyt. Sokeri tutkitusti tekee pahaa, mutta pitäähän ihmisen saada kahvilassa leivos, eikä mitään siemenleipää. Vedetään viinaa, tupakoidaan, lihotaan. Haitat ovat tiedossa, mutta mikään ei auta. Sitten on syöpä ja metabolinen oireyhtymä ja maksa pilalla ja pitäisi saada ne pillerit ja hoitoa. Mikä siinä onkin, että tietää hyvin mikä auttaa, mutta ei vaan pysty luopumaan. Mikä siellä päässä on niin kieroutunut? T: itsekin vatsavaivainen kahvin ja leivosten ystävä, mutta silti ruokavaliohoitoon uskova
[/quote]
Voi helvetti mitä olettamuksia sullakin. Jos mä nyt kerran kuukaudessa syön jonkun pullan tms ni se muuttuu sun päässäsi tupakoinniksi, viinan juomiseksi ja läskeydeksi. Ei täällä saatana pysty keskustella ikinä mistään kun aina heti vääristellään toisten kirjoituksia ja tarkoituksia. Good for you jos pärjäät niillä siemenleivilläsi, mä en. Eikä se tee musta lihavaa, tupakoivaa ja viinalla läträävää pilleristiä!!!!!
[/quote]
Syönhän minäkin pullan ja useammin kuin kerran kuussa ja kahviakin juon päivittäin, vaikka vatsavoi sen takia huonommin. Tupakoinkin, vaikka se on kaikista pahin terveyden kannalta. Sitten ollaan löysät housussa, mutta ainakin tiedän, että se on oma vika.
Joskus kun jaksan, noudatan minulle sopivaa ruokavaliota, enkä tarvitse lääkkeitä tai vaippoja. Aina en jaksa. Puhuin myös itsestäni, kun kysyin, että mikä siellä päässä on vialla. Tuntuu niin järjettömältä, että itsekin tiedän, mikä auttaa, mutta en vaan pysty tekemään niin.
Jos ihmisellä on IBD tai IBS ja tupakoi, niin lääkärit eivät suosittele lopettamista, koska jostakin syystä nikotiinin on todettu helpottavan suolioireita. Niin ja en ole lukenut netistä vaan kuullut sisuslääkärin suusta.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Eihän tässä viestissä kritisoitu vain tähän ketjuun kirjoittaneita, vaan oli puhetta muistakin ketjuista. Kyllähän moni ihminen sairastuu vakavasti, mutta ei vaan muuta elämäntapojaan. Astmaatikko valittaa sairauttaan ja tupakkaa kuluu jne.
Olen ap todella pahoillani tilanteestasi. Ehkä kokeilisin tilanteessasi sitä, mitä jo oli ehdotettukin, että mietit koko ruokavalion uusiksi niin, että aloitat vaikka yhdellä ruoka-aineella ja tutkit, sopiiko se jne. Eli vaikka sitä veteen keitettyä kaurapuuroa, esimerkiksi. Jos ruokavaliossasi on kymmeniä ruoka-aineita, saat olla aika sherlock, jotta selvität, mikä aiheuttaa eniten ja mikä vähiten oireita. Vitamiinit hakisin purkista. Tavoitteena olisi tietysti lopulta jo aika monipuolinen ruokavalio, jolloin vitamiineja ei juurikaan purkista tarvitsisi. Mutta sen nyt näyttäisi aika, mikä sopii ja mikä ei. Aloittaisin siis ihan alkeista, enkä laittaisi painoa sille, mitä ehkä on tutkittu vuonna keppi ja porkkana. Ihmisillä, myös lääkäreillä, tapaa olla ihmeellisiä käsityksiä siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei, ja voihan olla, että joku lääkäri on täysin ohittanut jonkin vaihtoehdon, pitäen sitä mahdottomana, vaikka se olisikin oikea vaivasi. Käsittääkseni tutkimukset ja asenteet ovat myös aika nopeasti muuttuneet, joten jos jotain on lääkärin luona käsitelty kymmenen vuotta sitten, nykyinen keskustelu ja tutkimus saattaisivat sujua jo ihan toisin.
Toinen juttu on sitten tuo eristäytymisesi sairauden takia, mikä on sinänsä ymmärrettävää, mutta luulen, että se vain lisää arkuuttasi astua ihmisten ilmoille, ja kun se on pakollista, jännität ja vatsa sekoaa. Kirjoitit, ettet voisi ajatellakaan esim. vertaistukiryhmää. Miksi et? Jokainen, joka sellaiseen hakeutuu, varmasti oikeasti kärsii ongelmasta, eikä todellakaan hirnu millekään ripuleille. Ja tuskin olisivat valmiita aloittamaan aiheesta keskustelua ventovieraan vastaantulijan kanssa. Siksi ne vertaistukiryhmät juuri ovat, että voi puhua sellaisesta, mistä ei yleensä voi puhua. Kaiken kaikkiaan nyt luulen, että eristäytymällä kaivat itsellesi sudenkuoppaa.
Tunnen syvää empatiaa sinua kohtaan, mutta ei se poissulje sitä, että tartut toimeen ja aloitat radikaalin, systemaattisen ruokavaliokokeilun ja jollakin konstilla pikku hiljaa, askel askeleelta pääset eristäytymisestä.
Jotkut kirjoittivat, että kaikki johtuu vain nykyihmisten huonoista elintavoista, ja onhan se varmasti liian kärjekkäästi sanottu. Silti ajattelen, että aika monella näin on. Ja kun miettii, miten esim. minä 70-luvulla syntynyt lapsena söin (ja miten suuressa osassa perheitä silloin syötiin), ja miten suuri osa nykylapsista syö, niin tuskinpa ongelmat ovat vähenemässä! Kyllä vanhemmat monesti saisivat katsoa peiliin, kuten joku kirjoitti. Oma lapseni sai 6-vuotiaana ilmeisestikin juuri ärtyneen suolen, mutta olipa hän syönytkin todella monta antibioottikuuria. Söi kyllä maitohappobakteerejakin, mutta eiväthän ne mikään ihmelääke ole. En vaan tiedä, mitä olisin voinut tehdä toisin, ja lääkärikin oli tosi pahoillaan. Mutta tässä tapauksessa ainakin on turha ajatella, että syy olisi jokin taivaasta tipahtanut, ihmisen toiminnasta riippumaton. Tietysti on juttuja, joille ei mitään voi, mutta kun katsoo mitä ihmiset suuhunsa pistävät, niin aika monelle jutulle jotain ehkä voisikin. Samaten kun se stressi vaikuttaa, niin kai sekin ihmisen toiminnasta johtuu.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:04"]
[/quote]
[/quote]
Aggressioita näyttää lisäävän ;-)
[/quote]
Tuo sun hymiöiden viljeleminen ei tee sun asiaasi ainakaan yhtään vakuuttavammaksi. päinvastoin. Jotenkin niin typerää ja lapsellista vinkkailla joka asialle. Ehkä et itsekkään ota höpöhöpö ruokavaliojuttujasi kovin vakavasti kun noin vinkkailututtaa?
Joo siis mitä sitä ruokavaliota muuttamaan, imodiumia vaan naamaan. Ei ruokavaliolla tietenkään ole yhteyttä tähän vaivaan :))) Pitäähän elämästä nauttia.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:52"]Joo siis mitä sitä ruokavaliota muuttamaan, imodiumia vaan naamaan. Ei ruokavaliolla tietenkään ole yhteyttä tähän vaivaan :))) Pitäähän elämästä nauttia.
[/quote]
Voi vittu miten yksinkertaisia ihmisiä voi olla???? Ootko ihan tarkoituksella noin idiootti? Lue nyt oikein ajatuksen kanssa: jos vatsa sietää pelkkää puuroa ja mustikoita, on varmasti parempi silloin tällöin syödä muutama vaaraton pilleri kuin elää noin ravintoköyhällä ruoalla. Ja kun sen pillerin avulla voi syödä hieman monipuolisemmin! Voit nyt tunkea oikein syvälle ne sun siemenleipäsi ja lentää sillä luudallasi jonnekin hyvin kauas!!! Tarttuu vielä tuo sun tyhmyys.
Itse kykenen ihan hyvin olemaan klo 15 syömättä, vaikka herään 06. Mikset sinä kykene?
Pakko nostaa tätä ketjua. Muutama päivä taas mennyt niin, että on ihan hirveä turvotus ja mahassa todella paljon ilmaa. En ymmärrä miksi! Noudatan jo fodmap-ruokavaliota. Mietityttää, kuinka paljon pitää ruokavaliota rajata, että tämä vaiva oikeasti helpottuu :/
Tiedän tunteen:/ Mulla on helpottanut tuo vaiva, kun olen syönyt yli vuoden vahvoja probiootteja: http://www.vitacost.com/Images/Products/1000/Essential-Formulas/Essential-Formulas-Dr-Ohhiras-Probiotics-Original-Formula-695927121251.jpg
Mitkään perus probiootit eivät ole auttaneet. Söin noita ensin pari kuukautta joka päivä ja sen jälkeen olen syönyt n. joka toinen päivä. Ei ole vatsa juurikaan kiukutellut.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:41"]Tiedän tunteen:/ Mulla on helpottanut tuo vaiva, kun olen syönyt yli vuoden vahvoja probiootteja: http://www.vitacost.com/Images/Products/1000/Essential-Formulas/Essential-Formulas-Dr-Ohhiras-Probiotics-Original-Formula-695927121251.jpg
Mitkään perus probiootit eivät ole auttaneet. Söin noita ensin pari kuukautta joka päivä ja sen jälkeen olen syönyt n. joka toinen päivä. Ei ole vatsa juurikaan kiukutellut.
[/quote]
Kiitos vinkistä :) itse syön puhdas + merkin maitohappobakteereja, mutta kiva olisi testata muitakin jos olisi apua.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:41"]Tiedän tunteen:/ Mulla on helpottanut tuo vaiva, kun olen syönyt yli vuoden vahvoja probiootteja: http://www.vitacost.com/Images/Products/1000/Essential-Formulas/Essential-Formulas-Dr-Ohhiras-Probiotics-Original-Formula-695927121251.jpg
[/quote]
Auts minkä hintaisia...
Täältä on löytänyt taas hyviä ideoita mitä vois oman vatsan kanssa kokeilla, sitten kun vielä tietäisi mikä itselle sopii. Itellä epäiltiin ärtyneen suolen oireyhtymää ensimmäisen kerran muutama vuos sitte kun ei muuta selitystä vatsaoireille löytyny, mutta en saanu oikeastaan mitään ohjeita mitä sille vois tehdä, muuta kun et se on vain ominaisuus josta ei pääse eroon. Viime vuonna hakeuduin uudestaan lääkäriin ja taas tutkittiin ja samaan lopputulokseen päädyttiin. Sen jälkeen on tullut vastaan useemman kerran tää FODMAP-ruokavalio ja vuodenvaihteen jälkeen oon YRITTÄNY noudattaa sitä. Ja voin ihan rehellisesti sanoa, että välillä on itsekuri pettäny ja syöny esim. vehnästä tehtyjä leivonnaisia ja sen on kyllä sit heti huomannu. Mutta omissa vatsaongelmissa ehkä häiritsevintä on se, että joskus vaikka söisikin esim.jotain vehnää sisältävää, saattaa monta päivää voida ihan hyvin. Sitten taas välillä tulee hirveät kivut ja ripulia yms. vaikka ei keksi että olisi syönyt mitään "väärää". Eli itsellä ainakin vielä ihan hakusessa mistä oireita tulee. Se vielä olisikin "helppoa" jos tietäis että tätä ja tätä ei saa syödä ja tästä et tule kipeeksi, mutta kun ei tiedä.
Onko kellä muulla niin että vatsa oireilee pääasiassa aamuisin? Joskus päivällä ja illalla on kyllä ilmavaivoja ja saattaa olla pientä kipuakin ja turvotusta, mutta kovat kivut ja ripulointi tulee aina aamulla. Välillä helpottaa nopeastikkin jos vaan saa vatsan toimimaan, mutta välillä taas tuntuu ettei meinaa helpottaa millään. Se onkin kiva sitten työaamuna arpoa että helpottiko jo ja uskaltaako lähteä ajamaan työpaikalle, vai tuleeko järkyttävä hätä kesken matkan. Se myös vaikeuttaa sen määrittelyä mistä maha ärtyy kun heti syönnin jälkeen ei tule oireita, vaan aamulla sitten huomaa onko edellisinä päivinä mennyt jotain pieleen.
Aikaisemmin en kehdannut puhua koko ongelmasta kenellekkään, mutta nyt on tullut tilanteita joissa on yksinkertaisesti ollut pakko selittää miksi ei ole pystynyt lähtemään vessan ääreltä mihinkään ja on hävettäny ihan hirveesti kertoa koko asiasta. Mutta onneks tähän mennessä on ollu ihan positiivista suhtautumista, kukaan ei oo nauranu tai vähätelly tai epäilly asiaa, ei ainakaan päin näköä. Välillä on tosi huonoja päiviä jolloin ajattelee ettei tästä elämästä tuu mitään, mut onneks on välissä myös hyviä päiviä. Ja ei se auta kun yrittää ettii niitä ruokia mitä pystyy syömään, tuntuu että se on tosi yksilöllistä kelle käy mikäkin. Ja tällanen vertaistuki, vaikka sitten keskustelupalstalta auttaa myös, kun tietää että ei oo ainoa.
Minä en syö lainkaan viljoja ja vatsa voi hyvin.
Olethan jo jättänyt leivät pois? Oletko kokeillut puuroja? Ja jätä kaikki maitotuotteet, mausteet ja peruna pois. Jätä pois ihan kokonaan myös sokeri ja rypsiöljy.
Mulla ei ole noin paha ongelma mutta vatsani on jatkuvasti sekaisin. Syön puuroja, vihanneksia, hedelmiä ja lihaa. Leivistä on vaikein luopua sillä rakastan nopeaa syömistä, enkä tykkää kokata. On todella vaikeaa löytää vatsalleen sopiva ruokavalio. Stressi varmasti pahentaa ihan kaikkea, joten sitäkin yritän välttää mutta sekään ei niin vaan onnistu. Pahimpiin vatsavaivoihin otan rennietä sillä närästyslääke rauhoittaa vatsaani jotenkin ja hiilitabletteja otan silloin tällöin myös sillä nekin rauhoittavat ja sitovat suolesta vettä pois ja mahdollisia haitallisia aineita. Voimia!
Tuttu tunne, juuri koiralenkillä paskansin housuni, siis litkua polvia myöden. Olen myös kärsinyt tästä kymmeniä vuosia...