Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni

Vierailija
13.11.2014 |

Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana. 

Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä. 

Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.

Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.

Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä. 

Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia. 

Kommentit (487)

Vierailija
241/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cipralex 20mg ja huumori. Oon ollu tossa pisteessä ku sä ja nyt en enää oo. Pystyn suhtautuu asiaan terveesti ja sillai et voi paska, nyt on just muuten housus:D maailma ei siihen kaadu. Nyt madu hallitsee sun elämää, ahdistaa=noidankehä on valmis. Kokeile ees kolme kuukautta lääkkeitä, pliiiiiiiis! Sain ite elämänilon takasin!:)

Vierailija
242/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jumankekka, sulla on asenneongelma! Täällä toinen samaa vaivaa sairastava, mutta käyn kyllä luennoilla kurisemassa ja örisemässä ja välillä vessassa ripuloimassa - so what?!? Ainoa oikea tapa suhtautua tähän vaivaan on huumori. Onneksi omat ystävät on sen verran rentoa porukkaa että voin ilmoittaa että nyt vääntää siihen malliin että täytyy mennä vessaan. Big deal! Ainoa juttu missä asia hieman häiritsee on työni, jossa ei ole varsinaisia taukoja vaan 8 tunnin päivän aikana käyt vessassa ja syöt jos ei ole asiakkaita ja jos ehdit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 00:31"]

No voi jumankekka, sulla on asenneongelma! Täällä toinen samaa vaivaa sairastava, mutta käyn kyllä luennoilla kurisemassa ja örisemässä ja välillä vessassa ripuloimassa - so what?!? Ainoa oikea tapa suhtautua tähän vaivaan on huumori. Onneksi omat ystävät on sen verran rentoa porukkaa että voin ilmoittaa että nyt vääntää siihen malliin että täytyy mennä vessaan. Big deal! Ainoa juttu missä asia hieman häiritsee on työni, jossa ei ole varsinaisia taukoja vaan 8 tunnin päivän aikana käyt vessassa ja syöt jos ei ole asiakkaita ja jos ehdit.

[/quote]

Älä viitsi vähätellä toisen tunteita.

Vierailija
244/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kookosöljyä. Se on mulla auttanut. Aloita teelusikallisesta päivässä ja lisää pikku hiljaa kunnes otat sitä 2-3 ruokalusikallista päivässä. En tiedä mikä siinä auttaa mutta moni ibs potilas siitä saanut avun.

Vierailija
245/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 00:31"]

[/quote]

Älä viitsi vähätellä toisen tunteita.
[/quote]

Yritän vain laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Välillä ripuloituttaa ja pierettää, mutta ei
siitä nyt mitään ongelmaa pidä tehdä.

Vierailija
246/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 00:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 00:31"] No voi jumankekka, sulla on asenneongelma! Täällä toinen samaa vaivaa sairastava, mutta käyn kyllä luennoilla kurisemassa ja örisemässä ja välillä vessassa ripuloimassa - so what?!? Ainoa oikea tapa suhtautua tähän vaivaan on huumori. Onneksi omat ystävät on sen verran rentoa porukkaa että voin ilmoittaa että nyt vääntää siihen malliin että täytyy mennä vessaan. Big deal! Ainoa juttu missä asia hieman häiritsee on työni, jossa ei ole varsinaisia taukoja vaan 8 tunnin päivän aikana käyt vessassa ja syöt jos ei ole asiakkaita ja jos ehdit. [/quote] Älä viitsi vähätellä toisen tunteita. [/quote] Yritän vain laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Välillä ripuloituttaa ja pierettää, mutta ei siitä nyt mitään ongelmaa pidä tehdä.

[/quote]

Älä viitsi vähätellä toisen kipuja ja "laittaa niitä oikeisiin mittasuhteisiin". Se on todella loukkaavaa. Et tiedä mitään ap:stä tai hänen kivuistaan.

Vierailija
247/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on välillä niin kovat kivut etten pysty sanaakaan sanomaan. Kouristaa. Vihaan tätä. Välillä oksentelen kesken lauseen suuhuni. Ummetuspohjainen ibs.

Vierailija
248/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun IBS poistui kokonaan hiilarittomalla ja punaista lihaa sisältämättömällä dieetillä. Syön nyt kasviksia, kanaa, kalaa, pähkinöitä, kananmunaa jne. Ei mitään leipää, ei mitään sokeripitoista. Maitotuotteet ovat laktoosittomia. En alkuun syönyt edes hedelmiä, koska niissä on sokeria. Nykyään vatsa jo kestää hedelmät.

Suklaa on jostain syystä melkein pahin vatsaongelmien aiheuttaja!

Vierailija
249/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei se auta että "kokeilee", pitää olla viljattomalla useampi viikko.

Vierailija
250/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:03"]

Ap, ei se auta että "kokeilee", pitää olla viljattomalla useampi viikko.

[/quote]

Mistä sinä tiedät, kauanko AP:n kokeilu on kestänyt?

Vierailija
251/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:16"]3 ja 4, kiitos neuvoista mutta olen kokeillut molempia. En huomannut minkäänlaista muutosta. Olenkin arvellut, että jos joidenkin ruoka-aineiden pois jättäminen auttaisi, niin olisin varmaan huomannut vuosien varrella että vatsa sietäisi joitain ruokia paremmin. Näin ei ole, vaan samat oireet aiheuttaa niin vaalea leipä, tumma leipä, jogurtti, perunamuusi, riisi kuin hedelmätkin. Siis kaikki mitä suuhuni pistän. On toki kausia, kun vatsa on rauhallisempi, ja nämä kaudet olen yhdistänyt stressin vähenemiseen. 
.

Ap
[/quote]

Hei AP, kohtalotoveri täällä myös. Haluaisin sen verran mainita että itselleni tekstistäsi nousi esiin se että sanot että ruokavalio on jo loppuun kokeiltu tie mutta mikään ei sovi, ei vaalea eikä tumma leipä jne. Kuitenkin kaikki mitä tuossa listassa mainitsit ja mitkä ei vatsallesi sovi ovat juuri niitä mitkä juuri usein ovat KAIKKI sopimattomia. Monilla esimerkiksi auttaa maidoton ja viljaton joten silloin ei valitettavasti auta jos kokeilee jättää ruisleivän pois mutta syö patonkia tai toisin päin. Perunamuusi ja riisi esimerkiksi taas sisältävät älyttömästi tärkkelystä joten melkeinpä kumma olisi jos vaikka maitoon tehty perunamuusi sopisi.

Kansantajuisesti olen ymmärtänyt kutakuinkin niin että monet vatsavaivat johtuvat väärien bakteerien liikakasvusta suolistossa. Silloin on tärkeää ymmärtää että bakteerit käyttävät ravinnokseen muun muassa sokeria, maitosokeria ja viljaa, niitä syömällä huono kanta vain kasvaa. Nuo bakteerit taas mädättävät suolistossa ravintoa ja siksi syntyy karmeita ilmavaivoja ja kuplimista. Tuossa prosessissa syntyy myös keholle haitallista palamisjätettä joka saattaa ylläpitää tulehdusta. Ripulin avulla keho taas haluaa päästä eroon aineista jotka se katsoo sopimattomiksi. Tulehdullisissa sairauksissa keho esimerkiksi allergisoituu mitä moninaisimmille asioille ja alkaa hylkiä esimerkiksi proteiineja ja sitten ei sovi enää kanamunat, maito tai vastaavat. Maito taas pitää tulehdustiloja yllä kehossa.

En ole biologi joten pahoittelut jos ymmärrykseni sisältää virheitä. Kuitenkin tuo ehkä auttaa hieman ymmärtämään sitä mekanismia mikä usein saa vatsan 'ärtymään' ja auttaa ymmärtämään ettei se ole sattumanvaraista.

Monesti tuon vuoksi sokeriton, maidoton ja viljaton auttaa. Maitohappobakteerit taas auttaa elvyttämään vatsan bakteeritasapainoa. Niiden lisäksi käytän itse joitain yrttipohjaisia luontaistuotteita, monilla yrteillä on antibakteerisia, tulehdusta lievittäviä ja vatsaa tasapainottavia ominaisuuksia.

Rentoutustekniikat kanssa kokeiluun. Antaa yllättävää oman kehon hallinnan tunnetta kun pystyy esimerkiksi halutessaan edes hieman rentoutumaan ja päästämään joistain ahdistuksista irti.

Vierailija
252/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot kokeilleesi lukuisia ruokavalioita, mutta olethan varmasti kokeillut aikaisemminkin mainittua SCD- ruokavaliota? Tarpeeksi kauan?

Olen samaa mieltä mitä joku kirjoitti että uskon myös vahvasti että voit saada vielä suolistosi tasapainoon ja kuntoon. Perehdyhän seuraaviin asioihin ja kokeile ainakin vielä nämä: 

- SCD- ruokavalio
- Hyvä funktionaalinen lääkäri jotka todella tutkii mistä on kyse. Nimittäin vuotavansuolen oireyhtymä on myös yksi mahdollisuus ja tämä on ihan todellinen diagnoosi (nimimerkillä kokemusta on) ja tämän voi hoitaa! Googleta tuo. Kunnallisen puolen lääkärit eivät tätä tunne. 
Allergioista ei välttämättä myöskään ole kyse, vaan suolistosi on voinut kehittää yliherkkyyksiä jo suurimmalle osalle ruoka-aineista. Ne ei näy allergiatesteissä (nimimerkillä kokemusta on). Funktionaalisen lääketieteen ravintoterapeutti tekee sinulle ruokavalion testien perusteella ja määrää ravintolisiä tukemaan oman elimistösi/suolistosi toimintaa niin että pyritään sen korjaavan itse itsensä. 
- Testatkaa varalta myös parariitit. Nämä näkyy todella huonosti testeissä, ja monen suolistosairaan suolistossa on todellisuudessa vaikka minkälaista ylimääräistä soutajaa (Nimimerkillä kokemusta on) 

Tilanteesi on jo siinä pisteessä ettet varmaankaan löydä apua yksittäisistä asioista, eli ei välttämättä auta että jätät pois yksistään sokerit tai viljat tai muuta... uskon että tilanne on jo äitynyt sen verran pahaksi että tarvii jo laajempia kokonaisvaltaisia toimia. 

Minä olen saanut "elämäni takaisin" ja suolistoni jälleen toimimaan oikein niin toivottomalta kuin tilanne vaikuttikin. Kaikkea tuli kokeiltua ja aikaa meni ennenkuin palaset alkoivat loksahdella paikoilleen. Toivon todella että kokeilet vielä etkä luovuta. Se on ihan totta ettei koululääketiede sinua voi tänäpäivänä auttaa enempää, nyt on siis aika kokeilla funktionaalista puolta. 

Vierailija
253/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan tähän auttaa muuten ulosteensiirto terveeltä ihmiseltä? Ainakin jotain kroonista ripulia näin parannetaan. 

Vierailija
254/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ,,    Sinä olet varmaan nainen ,minä mies ,, käytä ainostaan laktoosittomia maitotuotteita , rupea käyttämään pakurinteetä, kerää koivusta pakuria ,murskaa ja kuivata . Keitä niinkuin kahvia ,, oikein tummaa voit juoda kuumana /kylmänä , käytä ensiksi 1. Vuosi jatka käyttämistä jatkossa , olen varma asiasta että auttaa,, Olen saannut itselleni avun terv,,,Hannu

Vierailija
255/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!
Olen ollut itse samassa veneessä.
Vatsaa on tutkittu, mitään erikoista ei ole löydetty. On vain toiminnallinen vaiva.
Pelastukseni on ollut Nogasin-kapselit apteekista, koulupäivinä syön kapselin ennen aamupalaa, lounasta jne. ja mahassa ei tunnu yhtään vaikealta, pystyn hyvin istumaan luennot sun muut vaikka 8h putkeen.
Tätä ennen alkoi jo sosiaalinen elämä kärsimään kun välttelin illanistujaisia mahani takia, opiskelutkin olivat tauolla monta vuotta vain tämän ongelman takia. Siitä tosiaan tulee noidankehä. Tsemppiä! Toivottavasti saat avun!

Vierailija
256/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin 15 vuotta samasta vaivasta. Ratkaisuksi on löytynyt psykoterapia, gluteeniton ja laktoositon kasvisruokavalio sekä Propral ja Cuplaton silloin kun on mentävä esim. koulutukseen tai palaveriin. Minulla vaiva meni psyykkisesti tosi pahaksi opiskeluaikoina muutaman nolon kokemuksen takia ja siksi tuo terapia on auttanut kovasti. Lihansyönnin lopettaminen oli myös tärkeä hoksata, nykyään jos joskus syön lihaa niin samantien alkaa vatsan vääntely ja vessassa ramppaaminen. Olen pahoillani Ap, tämä on kurja vaiva. Tsemppiä!

Vierailija
257/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vain käy koululla ja ole syömättä. Juot vain vettä ja iltapäivällä kotona syöt mitä sinulle sopii ja käyt koko illan vessassa. Kyllä ihminen päivän ruoatta kestää.

Vierailija
258/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:16"]3 ja 4, kiitos neuvoista mutta olen kokeillut molempia. En huomannut minkäänlaista muutosta. Olenkin arvellut, että jos joidenkin ruoka-aineiden pois jättäminen auttaisi, niin olisin varmaan huomannut vuosien varrella että vatsa sietäisi joitain ruokia paremmin. Näin ei ole, vaan samat oireet aiheuttaa niin vaalea leipä, tumma leipä, jogurtti, perunamuusi, riisi kuin hedelmätkin. Siis kaikki mitä suuhuni pistän. On toki kausia, kun vatsa on rauhallisempi, ja nämä kaudet olen yhdistänyt stressin vähenemiseen.  . Ap [/quote] Hei AP, kohtalotoveri täällä myös. Haluaisin sen verran mainita että itselleni tekstistäsi nousi esiin se että sanot että ruokavalio on jo loppuun kokeiltu tie mutta mikään ei sovi, ei vaalea eikä tumma leipä jne. Kuitenkin kaikki mitä tuossa listassa mainitsit ja mitkä ei vatsallesi sovi ovat juuri niitä mitkä juuri usein ovat KAIKKI sopimattomia. Monilla esimerkiksi auttaa maidoton ja viljaton joten silloin ei valitettavasti auta jos kokeilee jättää ruisleivän pois mutta syö patonkia tai toisin päin. Perunamuusi ja riisi esimerkiksi taas sisältävät älyttömästi tärkkelystä joten melkeinpä kumma olisi jos vaikka maitoon tehty perunamuusi sopisi. Kansantajuisesti olen ymmärtänyt kutakuinkin niin että monet vatsavaivat johtuvat väärien bakteerien liikakasvusta suolistossa. Silloin on tärkeää ymmärtää että bakteerit käyttävät ravinnokseen muun muassa sokeria, maitosokeria ja viljaa, niitä syömällä huono kanta vain kasvaa. Nuo bakteerit taas mädättävät suolistossa ravintoa ja siksi syntyy karmeita ilmavaivoja ja kuplimista. Tuossa prosessissa syntyy myös keholle haitallista palamisjätettä joka saattaa ylläpitää tulehdusta. Ripulin avulla keho taas haluaa päästä eroon aineista jotka se katsoo sopimattomiksi. Tulehdullisissa sairauksissa keho esimerkiksi allergisoituu mitä moninaisimmille asioille ja alkaa hylkiä esimerkiksi proteiineja ja sitten ei sovi enää kanamunat, maito tai vastaavat. Maito taas pitää tulehdustiloja yllä kehossa. En ole biologi joten pahoittelut jos ymmärrykseni sisältää virheitä. Kuitenkin tuo ehkä auttaa hieman ymmärtämään sitä mekanismia mikä usein saa vatsan 'ärtymään' ja auttaa ymmärtämään ettei se ole sattumanvaraista. Monesti tuon vuoksi sokeriton, maidoton ja viljaton auttaa. Maitohappobakteerit taas auttaa elvyttämään vatsan bakteeritasapainoa. Niiden lisäksi käytän itse joitain yrttipohjaisia luontaistuotteita, monilla yrteillä on antibakteerisia, tulehdusta lievittäviä ja vatsaa tasapainottavia ominaisuuksia. Rentoutustekniikat kanssa kokeiluun. Antaa yllättävää oman kehon hallinnan tunnetta kun pystyy esimerkiksi halutessaan edes hieman rentoutumaan ja päästämään joistain ahdistuksista irti.

[/quote]

Ihana löytää joku, joka on niin kartalla asioista :) Olen niin samaa mieltä. Ihmiset ovat loppupeleissä yllättävän haluttomia tekemään suuria muutoksia elämässään, vaikka terveys niin vaatisikin.

Olen lukenut nyt useamman kommentin siitä, että pystyn esim. lääkkeiden avulla syömään, kuin "normaalit ihmiset" tai "normaalia ruokaa". Jäin ihmettelemään, mitä on normaalit ihmiset ja normaali ruoka, sillä suuri osa ihmisistä syö ruoansulatuskanavaa vahingoittavasti. 

Jos haluaa kokeilla parantumista ruokavaliolla, on muutettava koko suhtautuminen ravintoon. Liikkeelle lähdetään siitä, että jätetään kaikki pois ja aloitetaan siitä, mitä vatsa kestää. Oli se sitten se kaurapuuro mustikoilla. Tätä syödään tarpeeksi kauan, että suolisto on rauhoittunut ja siihen aletaan ruoka-aine kerralla lisäämään uusia tuttavuuksia ja mieluiten soseutettuna. Kuten pienen vauvankin kanssa tehdään. Asia ei ratkea parissa viikossa, vaan se vaatii useita kuukausia, uskoa ja luonteenlujuutta.

Tähän rinnalle otetaan tueksi lisäravinteita ja niitä probiootteja. Eikä mitään apteekin pureskeltavia humpuukipillereitä, vaan laadukasta, tutkittua ja tuhtia tavaraa ja kunnon määrät! Ja moni on antanut vinkkejä hyvistä tuotteista, jotka hellivät suolistoa, kuten aloevera ja kookosöljy.

Tarkoituksena tällä on siis saada mahdollisimman monipuolinen, terveyttä ylläpitävä ruokavalio ja oireeton, tyydyttävä elämä.

Minä jouduin itsekin heittämään lopulliset hyvästit karkeille, kekseille, jäätelölle, pizzoille, margariineille, muroille, mysleille, kahvinlipittämiselle ja monelle muulle. Nekö ovat sitä normaalia ruokaa? En syö eineksiä, valmisjugurtteja, hyvin maltillisesti punaista lihaa. Harvoin ja pieninä annoksina ja ehdottomasti luomuna. Leivässä saa olla hyvintarkka. Kaikille nekään ei tule enää koskaan sopimaan. Teenkin itse leipää paljon esim siemenistä. Näihin ei tule mitään viljaa.

ja kuten olen sanonut, asenne ruokaan on ollut muutettava aivan kokonaan. Se, mistä muut puhuvat "normaalina", ei ole minulle ja suolistolleni normaalia. Ravinto ei ole enää lohduke, rentoutumisen ja palkitsemisen keino, ei tapa hemmotella itseä ja tappaa tylsyyttä. Se on elimistöni polttoaine ja haluankin tankata parasta mahdollista polttoainetta. Oikea ravinto pitää minut hengissä ja terveenä mahdollisimman pitkään.

Ja vielä, bakteeritasapainon palauttaminen ei käy hetkessä. Jos haluaa olla realistinen, voi varautua, että siihen menee kuukausia ellei vuosia. Mutta onko terve elämä sen arvoinen?

Terveisin 71

Vierailija
259/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika lailla samaa mieltä kuin 71. Itselleni juuri ruokavalion muutos oli todella iso juttu, koska rakastan herkuttelua. Päätin kuitenkin, että jos tähän rupean, rupean tosissani. Olen myös ymmärtänyt, että esimerkiksi gluteeni ei ihan heti poistu elimistöstä, joten jotkut parin viikon viljattomat kokeilut voivat olla ihan tyhjän kanssa. Itse olen ainakin sen pari kuukautta ensin gluteenittomalla. 

Ennen tykkäsin syödä aamupalaksi munakkaita, enää en pysty syömään niitäkään. Leipää jos syön, se on yleensä itetehtyä ja aina gluteenitonta. "Tuorepuuroa" teen esimerkiksi mantelimaidosta, chia-siemenistä ja marjoista. Lihaa ja kalaa syön ihan normaalisti lounaalla/päivällisellä ja niitä kasviksia, joita pystyn. Raa'at kasvikset suurina määrinä voivat aiheuttaa ongelmia. 

Vierailija
260/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:41"]

Kauhea vaiva, otan osaa. Minä olen myös seurannut läheltä ärtyneestä suolesta kärsivän elämää.

Tuota typerää sairausten vertailua (tää on pahempi ku sun!!) lukuun ottamatta ihmiset ovat kommentoineet myötätuntoisesti ja hienosti tähän. Mukavaa lukea näin positiivisessa hengessä kirjoitettuja viestejä kerrankin.

Ihmetyttää taas tämä alapeukkujen määrä... Joku alapeukuttaa viestiä, missä toinen surullisena kertoo vaivastaan. Miksi?

[/quote]

Koska sairaus ja sen kanssa eläminen on yksilöllistä, on vaikea neuvoa.  Kuitenkin on hyviä ja pahoja vaiheita, muutoinhan läkähtyisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi