Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni
Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana.
Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä.
Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.
Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.
Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä.
Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia.
Kommentit (487)
APn aloitus on yli 10 vuotta vanha. Mutta toivottavasti hän on saanut avun. Onneksi tietoisuus ja informaatio aiheesta on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
APn aloitus on yli 10 vuotta vanha. Mutta toivottavasti hän on saanut avun. Onneksi tietoisuus ja informaatio aiheesta on lisääntynyt.
Kannattaa puhua vain rehellisesti asioista, kyseessä on kuitenkin normaalit kehon toiminnot. Osalla näitä herkistymisiä on hyvin paljon enemmän tai joitakin kausia esimerkiksi jolloin olokin voi olla aika tuskaisa. Informaatio lisääntyy myös siksi että asioista puhutaan mutta kannattaa nyt muistaa se että koska kyseessä on normaalit kehon toiminnot, välttämättä mikään ei sinänsä auta.
Suosittelen että lueskelette myös muiden kokemuksia ja mietitte omianne kuten omaa elämäänne ja elämäntyyliännekin.
Lisäksi aina lääkäriin jos tulee sellainen tunne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltalehden toimittajalla ei varmaankaan ole IBS-ongelmaa, sillä jos olisi, hän ei varmaankaan salaisi niitä ruokavaliotietoja, joiden hän tietää tutkitusti auttavan helpommin ja paremmin ärtyvän suolen oireyhtymään kuin esim. fodmap. Jotenkin noloakin, että IL haluaa rahastaa ihmisten kärsimyksellä.
Ei ole mitään ruokavaliota joka auttaisi. Henkilökohtaisesti täytyy tarkastella mitkä ruoat sopii itselle ja käy parhaiten. Joskus täytyy vaihdella koska voi olla että jokin ei pian sovikaan ja joku toinen taas sopii. Sain lääkäriltä joskus ohjeen että mielellään mitään ruoka-aineita ei jätettäisi turhanpäiten pois ainakaan pitkiksi ajoiksi, välillä voi kokeilla taas uudestaan. Lääkäriin kannattaa mennä jos on huolissaan omasta voinnista, joitakin testejä voidaan tehdä tarvittaessa. Joskus nämä asiat tuovat mielenrauha
No onneksi ne lääkkeet eivät ole pakollisia joten sen suhteen ei kannata stressata.
Keskittykää hyvinvointiinne ja jos keho oireilee ja olet tehnyt kaikkesi itsesi eteen, hyväksy se että muuta et voi tehdä.
Järjen käyttöä asioissa.
Kannattaa kokeilla pätkäpaastoa pysyvänä ruokavaliona. Itselle ei tule edes nälkä ennen iltapäivää, alussa tietenkin voi vaatia parin viikon totuttelun ja aloittaa vaikka lyhyemmällä esim 12 tunnin yöpaastolla. Kun siihen tottuu välillä voi mennä vahingossa 20 tuntia ihan huomaamattakin syömättä. Vettä ja vaikka piparminttuteetä kannattaa tietysti juoda paastonkin aikana. Monilla pätkäpaasto rauhoittaa suolistoa merkittävästi, ja piparminttutee saattaa auttaa myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/eebe9de8-7e78-420d-af66-06af4…
Iltalehdessä on maksullinen juttu siitä, kuinka joku tutkimus on paljastanut, että ärtyvän suolen oireyhtymään on olemassa joku paljon helpompi keino kuin Fodmap -ruokavalio.
Onko kukaan lukenut tuota maksullista juttua ja onko kyse taas vain jostain huijauksesta, että saataisiin ihmiset maksamaan, jotta saa jutun lukea.
Eli tiedätkö sinä, mikä on helpompi tapa hoitaa ärtynyttä suolta kuin Fodmap, joka ei ainakaan minulle auta. En mm. kestä yhtään kuituja...
Paras tapa hoitaa on syödä sitä mikä hyvältä tuntuu.
IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, ei mikään sairaus vaan kertoo suoliston toiminnallisesta häiriöstä. Suoli reagoi herkästi, on siis herkistynyt. Vanhan ymmärryksen mukaan kyseessä on nk. stressivatsa joka on yhteydessä siis stressiin, jännitykseen
Höpö höpö. Ärtyvä suoli on keksitty roskakoridiagnoosi, joka annetaan kun mitään muuta ei löydetä. Ärtyvän suolen taustalta voi paljastua mitä tahansa. Osalta löytyy allergioita sitten kun joku jaksaa tutkia, osalta keliakia ja osalta tulehduksellinen suolistosairaus. Osalla on limakalvovauroita ja osalla mikroskooppikoliitti, osalla joku hermostollinen ongelma. Lista ei lopu tähän.
Minulla on "ärtyvä suoli" joka paranee kortisonilla eikä millään muulla, eli suolessa on tulehdus koko ajan. Mitään ei löydy vaikka miten tähystetään.
Sadan vuoden päästä ärtyvän suolen taustalta paljastuu neljä erilaista suolistovaivaa joita nykyään ei osata edes määritellä. Koko diagnoosille nauretaan kuten "hysterialle".
Tämäpä juuri. Kantapään kautta on pitänyt opetella, mitä välttää ja mitä ei. Nykyään voi mennä pitkiä aikoja oireetta. Alkuun oli maidottomat, gluteenittomat..laktoosittomat yms. Kun löytää tasapainon, olen pystynyt syömään nykyisin sellaistakin, mistä ennen vain haaveili. Tiettyjä välttelen, tai otan hyvin harvoin. Limppari on harvinaisuus, mutta meillä ei onneksi lapsetkaan edes tykkää limpparista. Alkoholista ainoastaan kuiva viini on ok. Oluet, drinkit ja siiderit saa unohtaa. Keinomakeutetut tuotteet yms.on pahinta ja välttelen. Monien vuosien jälkeen olen pystynyt taas syömään ruisleipää. Sitä on ollut ihan ikävä. Toisaalta sellainen höttövehnäleipä taas on sellainen, jota välttelen. Apteekkiin on onneksi tullut reseptivapaita lääkkeitä ibs:n hoitoon. Toki niissä on harmi, että osa toimii toisella, osalla ei. Ja hinnat on harmillisesti aika korkeahkoja..