Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni

Vierailija
13.11.2014 |

Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana. 

Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä. 

Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.

Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.

Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä. 

Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia. 

Kommentit (487)

Vierailija
201/487 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
202/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama vaiva, ei ehkä ihan noin paha mutta kuitenkin. Pahimpina päivinä jouduin käymään melkein 10 kertaa paskalla, ja arvaa oliko perse kipeänä.. 

Minullakin on tietyt ruuat jota en voi syödä ollenkaan, mutta vaivoja aiheuttaa myös stressi yms. Itse sain avun kun aloin syömään ViSibliniä, oletko kokeillut? Jos et niin menet heti ostamaan! 1mitta päivässä ja voin elää suht. normaalisti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile lopettaa kaiken viljan syönti.

Vierailija
204/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan kokeillu fodmap-ruokavaliota?

Vierailija
205/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 ja 4, kiitos neuvoista mutta olen kokeillut molempia. En huomannut minkäänlaista muutosta. Olenkin arvellut, että jos joidenkin ruoka-aineiden pois jättäminen auttaisi, niin olisin varmaan huomannut vuosien varrella että vatsa sietäisi joitain ruokia paremmin. Näin ei ole, vaan samat oireet aiheuttaa niin vaalea leipä, tumma leipä, jogurtti, perunamuusi, riisi kuin hedelmätkin. Siis kaikki mitä suuhuni pistän. On toki kausia, kun vatsa on rauhallisempi, ja nämä kaudet olen yhdistänyt stressin vähenemiseen. 

Pahimmaksi ongelmaksi nimeäisin ilmavaivat, sillä ne vaivaavat koko ajan ja joka päivä, toisin kuin esim. ripuli ja nämä "kiire vessaan" -tilanteet. Ilmavaivoihin on onneksi lääkkeitä, jotka helpottavat, mutta ongelma ei silti poistu.

Ap

Vierailija
206/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus pahentaa oireita ja samoin stressi - ja sitä mahaahan sä paljon mietit? Sännöllinen elämänrytmi on tärkeää: säännölliset ruokailut, liikunta, nukkuminen. Mieti onko joku ruoka-aine joka erityisesti aiheuttaa oireita. Mulle ei käy ruis ollenkaan, samoin laktoosi - olen siirtynyt kauraan ja laktoosittomiin maitotuotteisiin. Tuo laktoosi aiheuttaa todella monelle ärtyneestä suolesta kärsivälle ongelmia - voisit koittaa jättää maitotuotteet vähäksi aikaa kokonaan pois. Sitten on tietysti vatsaa tasapainottavat kuituvalmisteet, kuten ViSiblin. Sitäkin voisit kokeilla. Tosin mulle ViSiblin ei käy ollenkaan - jos vatsa on kovalla tekee ripulin ja toisin päin. Toivottavasti näistä neuvoista ois jotain apua :)

T: toinen samasta vaivasta kärsivä

Vierailija
207/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vaiva ja vietin suurimman osan 17-20 vuotiaana kotona, koska vatsa oli aina sekaisin. Tilanne helpottui, kun sain lääkityksen masennukseen ja paniikkihäiriöön (tulivat todennäköisesti vatsavaivojen seurauksena) sekä aloin ottamaan kerran tai kaksi päivässä loperamidia (esim. Imodium).

Nyt 26 vuotiaana vatsan toiminta on rauhoittunut vähitellen ja vältän tiettyjä ruoka-aineita, joiden tiedän aiheuttavan oireita (herneet, varsinkin raaka kaali, pavut ja pahimpana kahvi). Tosi usein kyläillessäni joudun selittelemään, miksen juo kahvia ja selitän sen närästyksellä. En viitsi enkä halua kertoa, että sen jälkeen p**ka lentää koko loppupäivän. Tämäkin kyllä vaihtelee, välillä on ns. "Hyviä" kausia, ettei vatsa juuri reagoi ja sitten taas pahempia, jolloin tuntuu, ettei mikään ruoka ole hyväksi.
Maitohappobakteereista koin parhaimmaksi probiootti plussan, jota saa esim. Yliopiston apteekista tai Life-myymälöistä. Se rauhoittaa vatsaa, kun oikein kiertää ja vääntää. Rauhallinen elämä ilman stressiä olisi parasta, mutta aika mahdoton välillä toteuttaa.

Tsemppiä, tämä on todella ikävä vaiva ja minulla helpotti juuri tuon lääkityksen avulla...monesti sitä stressaa, että "apua jos vatsa meneekin nyt sekaisin". Ja senhän tietää, miten siinä käy...

Vierailija
208/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama vika, ei tosin ihan noin pahana. Onneksi mulla auttaa imodium. Sellaisen nappaan jos joudun olemaan liikkeellä tai syömään muualla kuin kotona. Ei sekään aina auta, mutta antaa ainakin aikaa mennä vessaan. Mulla on imodiumia jokaisessa laukussa. 

Vierailija
209/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kokeiltu solusalpaajia eli perinteisesti syöpään käytettyä lääkitystä? Ystävälläni on se ja vaikka onkin aika rankka lääke, on auttanut...

Vierailija
210/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Immodiumia pahimpaan hätään.itsellä pahimpia oireita aiheutti ruis ( melkein kaikissa vaaleissakin leivissä on ruista jossain muodossa) sekä makeutusaineella makeutetut tuotteet, limsat , mehut ja jugurtit.

Vierailija
211/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä kysyä lääkäriltä apua tuohon ahdistukseen, kuulostaa nimittäin samanlaiselta, mitä itselläni on ollut. Nykyäänkin kartan esim. busseja ja elokuvateattereita sekä ylipäätäänsä paikkoja, joista en voi heti päästä pois. Voihan elokuvista tietenkin lähteä, mutta noloa pomppia siellä kesken elokuvan...

Itselläni ainakin helpotti vatsavaivat, kun sain lääkityksen. Kannattaa kokeilla :)

Vierailija
212/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vielä lannistu. Kaikki gluteeniviljat absoluuttisesti pois. Mausteet pois. Maito ainakin aluksi pois. Ei kahvia. Sokeri minimiin. A-vitamiinia suoliston limakalvoille. Ota miniannoksia kalanmaksaöljyä. Ministi siksi, että ehtii imeytyä, ennen kuin mahdollisesti ärsyttää. A-vitamiinia myös voissa.

Porkkanasosekeittoa pienellä rasvalisällä, esim avokadoöljyä. Parsakaalisosekeittoa, hyvin sileäksi soseutettuna, siinä on proteiiniakin.

Peruna, tomaatti ja muut koisokasvit pois. Hyvin kypsää hirssipuuroa veteen keitettynä, hirssissäkin on valkuaista. Mutta hirssi pitää pestä hyvin ennen keittämistä, kuumalla vedellä ja vispilällä niin kauan, että vesi selvästi kirkastuu. Itse heitän vielä senkin veden pois, kun on ensimmäistä kertaa kiehahtanut. Sitten uusi vesi ja keittäminen kypsäksi, n. 40 min. Siementen pinnalla on ns. antiravinteita, jotka ärsyttävät herkkää mahaa, siksi nämä pesut, sama koskee riisiä, kvinoaa ja tattaria.

tällaisilla keinoilla mieheni ärtynyt suoli on rauhoittunut. Sitten kun rauha mahassa, voi lisätä valkuaisen määrää, kanaa, kalkkunaa, kalaa keitettynä ja vain suolalla maustettuna. 

Silica-geeli on myös rauhoittanut suolta.

Sitä fodmap-ruokavaliota kannattaa vielä kokeilla, älä heitä toivoasi.

Vierailija
213/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! 

Oletko käynyt missään vertaistukiryhmissä? Siskoni kärsii samasta sairaudesta ja on hyötynyt kovasti vertaistapaamisista. Esimerkiksi puolisonkin voi löytää tuota kautta. Silloin ei ainakaan olisi kovin kiusallista puhua ongelmasta :) Oletko saanut apua mielenterveyden ongelmiin? Jos et, niin sinuna hakisin niihin erikseen apua. Voisit esimerkiksi pyytää toimintaterapeutin arviota työ- ja toimintakyvystäsi ja yhdessä pohtia millä tavoin voisit työskennellä vointisi mukaisesti. 

Tsemppiä ja voimia sinulle! 

Vierailija
214/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3 Suosittelen kokeilemaan Foreverin aloe vera-juomaa. Lämmöllä. Käytän tuotetta itse ja iedän että se auttaa useimpiin vatsavaivoihin. Se ei ole lääke, joka auttaa tunneissa tai päivissä, ei, eikä viikoissakaan. Mutta pitkäaikaisen käytön on todettu rauhoittavan ja tasapainottavan suolen toimintaa.

Itselläni oli jännitysvatsa eli aina ennen esiintymistä tai vaikka hammaslääkärikäyntiä, työpaikkahaastatteluja ramppasin ripulilla vähän väliä. Nyt sitä ei enää ole. Samoin viheliäinen närästys on poissa.

Vierailija
215/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS on vielä pieni vaiva verrattuna Cu:aan tai Crohniin. Jäät kyllä eloon vaikka joudutkin katsomaan mitä suuhusi laitat. Ja tiedoksi, ei välttämättä poistu kaikki oireet ruokavaliolla.

Vierailija
216/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös ns herkkä maha, ei onneksi noin paha. Yritän tässä itsekin päästä jyvälle mistä johtuu mikökin oire. Olen huomannut, että yllättäen suklaa saa mahani ripulille. En tajua mikä siinä on (rasva?). Kovin mauseista ruokaa ei kannata myöskään syödä, vaikka ihanaa oliskin. Voiko kaurakin (kaurapuuro aamulla) aiheuttaa ilmavaivaa?

Vierailija
217/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kirjotin tänään tänne aloituksen tuosta, että vatsa menee sekaisin jos syön munakasta/banaanilettuja. Itsellänikin oli vuosia oireita ja kävin kolonoskopiassa ja gastroskopiassa. Mitään ei löydetty, joten diagnoosi ärtynyt suoli. Haluaisin ravitsemusterapeutille, ihmettelin ettei minua määrätty sinne, mutta ehkä menen erikseen vaatimaan sitä. Olen ollut kohta kuukauden fodmap-ruokavaliolla ja koko ajan tuntuu, että kiellettyjen ruoka-aineiden lista kasvaa ja välillä en todellakaan tiedä, mikä edes aiheuttaa oireita ja mikä ei. Ilman näitä yritän olla: gluteeniviljat, tavalliset maitotuotteet, sipulit, paprikat, omena, päärynä, melonit, keinotekoiset makeutusaineet (yksi pahimmista!), tuoremehu, palkokasvit... Ilmeisesti pitää jättää nyt kananmunakin kokonaan pois. Yhtä helvettiä tämä kyllä on, etenkin just tuo ilman kertyminen vatsaan ja kuinka helposti menee maha sekaisin... Puhdas+ saccharomyces boulardii-maitohappobakteeri on auttanut mulla vähän, mutta tietenkään se ei auta jos syön miten sattuu. Olen ihan koukussa sokeriin, ollut vuosia ja kaikenlaisten "herkkujen" syönti on nykyisellä ruokavaliolla melkein mahdotonta. Toisaalta hyvä vaan, epäterveellisiähän ne on, mutta harmittaahan se etenkin juhlissa. 

Ihmettelen, kun suositellaan perunan, tomaatin yms. pois jättämistä ja suositellaan esim. parsakaalia. Minä ainakin saisin parsakaalista todennäköisesti mahan täyteen ilmaa, mutta se on varmaan yksilöllistä.

Vierailija
218/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman samassa tilanteessa, mutta ahdistus ja paniikki aiheuttavat noita vatsavaivoja. Suljetut tilat ikäviä.

t. Ktm

Vierailija
219/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiseenkin ketjuun kommentoinut, mutta jos yhtään lohduttaa niin synnynnäisen sulkijalihasvian takia ei ole jäänyt yhteen kertaan se, etten ehtinyt.

Turha itkeä kun on paskat housussa. Opin kuljettamaan imodiumia aina laukussa, samoin varahousuja. Ja nauramaan itselleni ja ennen kaikkea puhumaan. Yllätyin, kuinka monella ihan tavallisena pitämälläni ihmisellä on tullut löysät housuun, keskustassa ja taksin ratissa. Kuinka monella ei maha kestä vehnää tai maitoa tai yhtään mitään, niinku meillä. Turha häpeä pois. Kun et sille mitään voi, niin ole avoin. Ei se helppoa oo, tiedän. Kun on uusi mies ja otat suihin ja mahassa vihlaisee ja kurahtaa ja tiedät, että vessassa piti olla jo ja vedät löysät housuun muna suussa, ei paljon naurata. Ja onnistuin vielä salaamaan tilanteen, sanoin vaan että nyt on mentävä vessaan. Pesulle.

Et ole ainoa. Ei se minuakaan lohduta kun kolme metriä ennen työpaikan vessan ovea se tapahtuu, taas, mutta jos edes vähän.

Vierailija
220/487 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kuulee, että suomalaisten vatsat voivat huonosti ja itsekin tiedän, että ärtynyt suoli on todella yleinen vaiva. Silti tuntuu välillä, että olen kurkkua myöten täynnä sitä ihmisten kyselyä, että mikäs dieetti tämä on ja miks et syö sitä ja tätä. Yleisin kysymys on: mitä sä sitten muka voit syödä? Ilmeisesti en kohta mitään. T.17 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan