Join reippaasti juhannuksena ja olenkin raskaana!
Juhannuksena meni ainakin 10 annosta alkoholia viikonlopun aikana ja nyt testi näytti positiivista.
Itsesyytökset on valtavat. Eka lapsi tulossa ja olen jo 36 v.
Mitä neuvolassa sanotaan? En tiennyt että olen raskaana kävin gynekologillakin vähän ennen juhannusta ja siellä kehotettiin jatkamaan yrittämistä raskaaksi.
Ja tietenkin juhannusta edeltävänä viikonloppuna trassilla ja varmaan saman verran join sinä viikonloppuna.
Häpeän määrä on suunnaton.
Kommentit (64)
se ei todellakaan vaikuta mitenkään..
en tosiaankaan usko.
kyllä mäkin join ihan varmasti vaikka siitä on jo niin kauan aikaa etten hyvin muista mutta kyllä join niihin aikoihin niin usein että varmasti kävin pari kertaa bilettämässä ennen kuin tajusin olevani raskaana. Aivan täysin terve vaavi syntyi.
Tosi monelle käy niin, että siinä vaiheessa kun ei vielä edes tiedä olevansa raskaana, juo alkoholia (joskus reilustikin).
Jos raskaus jatkuu tästä huolimatta, ei sikiölle ole tullut mitään vaurioita. Sitten kun tietää olevansa raskaana, toki kannattaa olla ilman alkoholia.
Terveisin lääkäri ja äiti.
Raskaushan voi olla vaikka kuinka pitkällä ennenkuin sen tietää.
Raskaushan voi olla vaikka kuinka pitkällä ennenkuin sen tietää.
Toki näin, mutta AP:n kertomaan viitaten raskaus oli niin alussa, ettei sitä aiemmin olisi voinut havaita, ja tätä tarkoitin myös omalla kirjoituksellani.
ns. valemenkat, mutta yks kaks tuntui olo oudolta, varsinkin aamuisin, epäilin raskauden ajatustakin, koska olin ollut 10 vuotta ilman ehkäisyä (aviossa). No, teinpä silti testin, koska niin kuvotti, plussaahan se oli, ylläri 38-vuotiaalle totisesti. Ultrassa tärähti tieto, että raskaus oli jo noin 11.-12. viikolla. Epäuskon ja varovaisen ilahtumisen jälkeen iski suuri synkkyys rankasti juodusta vapusta, parista loivemmasta viikonloppukännistä ja muutamasta yksittäisestä iltalasillisesta. Syyllistin itseäni niin hirveästi, etsin tietoa kaikesta mahdollisesta, mitä tietämättäni olisin voinut aiheuttaa tulevalle lapselleni. Rakenneultrassa kaikki oli kuitenkin ok, olisin voinut tehdä sen punktionkin ikäni vuoksi, mutta pelkäsin vielä lisää riskejä. Synnytin täysin terveen pojan 39-vuotiaana, ihmeiden ihme omasta mielestäni, luulin olevani maailman vanhin ensisynnyttäjä. Äitiyden huuman ohella tarkkailin vauvaani myös siltä varalta, että mikä nyt menee pieleen, pakkohan kohtalon on mua jotenkin rankaista, mutta ei. Kehityskäyrät menivät oppikirjan mukaan, ja vihdoin, vihdoinkin 46-vuotiaana alan uskoa, että terve lapsihan mulla on, seitsenvuotias. Kaikesta sydämestäni: onnea sinulle!
näin minua lohdutettiin neuvolassa :)
Faktahan on se, että jos alkiolle/sikiölle on tässä vaiheessa tullut jotain vaurioita niin raskaus menee kesken.
Otin itse aikoinaan asiasta aika tavalla selvää kun yllätysraskauden takia olin humalaasa useampaan otteeseen ihan alkuraskaudesta. Ja sekä neuvola että gyne sanoivat suoraan, että tilanne on varsin yleinen ja näitä kysymyksiä esitetään todella usein ja että näin varhaisessa vaiheessa raskautta raskaus menee kesken jos jotain vaurioita olisi tullut.
Nykyisin tuo lapsukainen on jo varsin normaali yläkouluikäinen :)
Älä stressaa, se on pahasta. Jos asia mietityttää niin kysy asiaa neuvolassa, ovat tottuneet tällaisiin kysymyksiin :)
Ja silloin alkio olisi jo kiinni kohdussa ja solujen kaikkivoipaisuus muuntautua ohi.
riipaisin alkuraskaudesta muutamat kännit koska en tiennyt. Raskaus oli yllätys muutenkin, joten en edes osannut odottaa sitä saati sitten vähentää juomista. Uusi vuosi tuli juhlittua pitkän kaavan mukaan, muutamat synttärit ja vielä sellaista ihan muuten vaan juomistakin oli. Join paljon enemmän kuin normaalisti join keskimäärin. Voit varmaan kuvitella syyllisyyden määrän kun menkkojen ollessa myöhässä tein raskaustestin joka näyttikin plussaa. Kysyin lääkäristä ja neuvolasta että mitä haittaa olen voinut tehdä alkiolle. Positiivisen testin tein joskus viikolla 6 ja join testin tekoa edeltävänäkin iltana. Lääkärissä ja neuvolassa molemmat sanoivat että juominen olisi voinut aiheuttaa sen että alkio ei edes kiinnity kohtuun. Sen jälkeen niin alkuvaiheessa juominen olisi todennäköisesti aiheuttanut keskenmenon jos se olisi jotain aiheuttanut. Muunlainen haitta olisi hyvin epätodennäköistä niin alkuvaiheessa. Eihän se juominen siis turvallista ole ihan alussakaan, mutta raskauden jatkuessa tuskin mitään haittaa on aiheutettu.
älä stressaa turhaan, kuten jo kirjoitettu, niin jos jotain vaurioita olisi tullut, olisi raskaus mennyt jo kesken sen vuoksi.
Mulla oli ihan sama juttu, tein negatiivisen testin torstaina, perjantaina vedin kaljaa kuin sieni ja lauantainakin vähän, kunnes maanantaina plussasin. Ihan kamala morkkis ja stressi läpi raskauden mutta kaikki meni hyvin. Esikoinen jo 5-vuotias ja kaikin puolin terve ja normaali pakkaus.
Kuukautiset on nyt noin neljä päivää myöhässä, testissä tuli tosi vahva plus-viiva heti. Gynekologi sanoi myös että verikokeen mukaan ovuloin hyvin, sitä jo täällä kyselin pari päivää sitten, jos ovuloiva voi olla raskaana. Ilmeisesti voi. En ole kertonut mihellekään vielä.
jos edelliset kuukautiset ovat alkaneet 1.6. 28 päivää on 29.6 joten jos ne menkat eivät alkaneet 30.6. niin ne on olleet vain päivän myöhässä eli eivät ollenkaan myöhässä. Eli olet tainnut sepittää koko jutun.
Miksi keksisin tällasen jutun?
Kuukautiset alkoi 1.6. kesti viisi päivää ja sen jälkeen on yleensä noin 21 päivää taukoa ennen seuraavia kuukautisia. Kierto on siis noin 26 päivää.
Noin kolme päivää oli kuukautiset myöhässä kun tein testin eilen.
Miksi keksisin tällasen jutun? Kuukautiset alkoi 1.6. kesti viisi päivää ja sen jälkeen on yleensä noin 21 päivää taukoa ennen seuraavia kuukautisia. Kierto on siis noin 26 päivää. Noin kolme päivää oli kuukautiset myöhässä kun tein testin eilen.
Naurettavaa edes tehdä tetejä noin aikaisin. Mutta selityksiähän löytyy. Viikon päästä voit tehdä sitten aloituksen kuinka masentunut olet "keskenmenosta".
mitähän sillä oikeasti haetaan? Aihe oli hyvä (muillekin) ja ap:lla on kaikella todennäköisyydellä hyvin ns. pullat uunissa, turha pelko pois.
Eihän se verenkierto vielä istukan kautta ole alkanut, joten alkoholi tuskin vaikuttaa. Itsekin join ennen kuin tiesin olevani raskaana. Kuukautisten olisi pitänyt niihin aikoihin alkaa.
Nauti vain raskaudesta äläkä turhaan syytä itseäsi juomisesta :)
mitähän sillä oikeasti haetaan? Aihe oli hyvä (muillekin) ja ap:lla on kaikella todennäköisyydellä hyvin ns. pullat uunissa, turha pelko pois.
pitäisi pystyä keksimään "tositarina". Tästä ko. aiheesta olisi voinut aloittaa ketjun ihan muutenkin.
En tiennyt tuota 28 päivän laskusääntöä, olisishan sen voinut kertoa täällä sen sijaan että epäilee viestejä keksityiksi.
Kerroinhan myös että en ole sanonut miehelle enkä ystäville vielä koska tiedän km riskin jo ikänikin takia.
Onneksi suurin osa kommenteista on asiallisia ja avuksi mulle. Voin tulla raportoimaan jos km tulee tai sitten neuvolan kommentit myöhemmin.
En tiennyt tuota 28 päivän laskusääntöä, olisishan sen voinut kertoa täällä sen sijaan että epäilee viestejä keksityiksi. Kerroinhan myös että en ole sanonut miehelle enkä ystäville vielä koska tiedän km riskin jo ikänikin takia. Onneksi suurin osa kommenteista on asiallisia ja avuksi mulle. Voin tulla raportoimaan jos km tulee tai sitten neuvolan kommentit myöhemmin.
kuukautiskierto on 28 päivää? Ja sen mukaan lasketaan myös raskausviikot? Ja ikääkin oli muka 36v? No sun provoilus meni nyt mönkään. Tiedoksi, raskaustestiä ei kukaan tolkku ihminen tee silloin kun menkat on päivän myöhässä.
eli silloin kun ei edes tiedetä olevan raskaana.
ne nykyajan raskaustestit on kyllä aika hyviä. Ja perussääntöhän on, että plussa on aina plussa, nega voi joskus olla plussakin. Kai tiesit sen, kun kaiken muunkin tiedät?
Kuukautiset on nyt noin neljä päivää myöhässä, testissä tuli tosi vahva plus-viiva heti.
Gynekologi sanoi myös että verikokeen mukaan ovuloin hyvin, sitä jo täällä kyselin pari päivää sitten, jos ovuloiva voi olla raskaana. Ilmeisesti voi.
En ole kertonut mihellekään vielä.