vastasyntynyt - onko mulla oikeus määrätä tässä asiassa?
Saimme pari viikkoa sitten esikoisemme ja kaikkihan nyt tietävät mitä on olla vastasyntyneen kanssa, univelkaa, imetystä, tissit koko ajan esillä ja kipee olo... Molemmat isovanhemmat on tosi innoissaan, mikä on ihanaa, mutta... Molemmat mummot ja miehen isä tykkää käydä auttamassa ja ihailemassa vauvaa, mutta mä en oikeestaan haluis tänne nyt kuin oman äitini. En tunne oloani mukavaks tissit koko ajan esillä anopin ja apen kanssa, sit kastuu paita, kipuja ja kaikkee :( äitini kanssa kaikki tämä on ok, olemme läheiset. Sanoin tästä miehelleni, joka loukkaantui siitä ettei vanhempansa saa viettää täällä yhtä paljon aikaa kuin minun äitini. Toisaalta ymmärrän mut toisaalta...
Kommentit (358)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:05"]
Vain joku erittäin pikkusieluinen marttyyri voi ajatella noin. Jo 3 kk vauva on ihan eri tavalla riippuvainen äidistä kuin esim. 3 päivää vanha vauva. Heh, sinulla taitaa olla napanuora vieläkin omissa (aikuisissa?) lapsissasi kiinni jos et todellakaan ymmärrä sitä että lapsen kasvaessa myös tämän elinpiiri kasvaa.
[/quote]
Totta, 3 kk ikäinen on paljon riippuvaisempi äidistään kuin muista hoitajista, joten vauvaa ei pidä tuossa iässä erottaa äidistään.
[/quote]
Kuten sanottu, pikkusieluista marttyyriajattelua. Jos ei päivästä yksi hyppää isovanhempien mielen mukaan ja päästä näitä menemään ja tulemaan omaan kotiinsa miten lystäävät, niin sitten on aivan turha kuvitella saavansa mitään apua koskaan.
[/quote] kuka nyt outoa lasta haluaa hoitaa
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:52"]
No jospa minä sitten lyhentelen sillä aikaa, kun sinä rapsutat hiekkaa pois pillustasi. Voit toki opetella käyttämään sitä kännykkääsi, urpo. Sulla näköjään loppui sitten asiasta argumentointi tähän, mitä en tosiaan yhtään ihmettele. Kuten edellisessä jo sanoin, ongelma on miniälläni, ei suinkaan minulla, tyttärelläni tai edes pojallani. Miniäni on ihan itse tiensä valinnut ja vanha suomalainen sananlaskukin sanoo, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
[/quote]
Kun nyt ei kulta pieni puhuta sinusta ja sinun miniästäsi vaan ap:n tapauksesta! Ja yllärinäkö sinulle tulee, että av:n koodaus ei tosiaan toimi kuin unelma kaikkien kännyköiden käyttiksissä?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 17:14"]
Meillä miniä teki juuri noin kuin ap nyt kaavailee. Vauvaa ei saanut tulla katsomaan kuukauteen, pojan (vauvan isän) lähettämistä kuvista katsottiin, että tuommoinen se nyt on.
Kyllä se loukkasi enkä ole viiteen vuoteen tuohon lapseen oikein mitään suhdetta luonut. Alusta asti se oli jotenkin tehty miniän sukua varten, koska sieltä on lapselle pyydetty hoitajat ja siellä kyläillään. Minä kelpaan vain silloin, jos toinen isoäiti ei ehdi. Joka kerta olen kieltäytynyt, koska soitto on voinut tulla aamulla, että heillä lähtö puoliltapäivin häihin eikä lapsella hoitopaikkaa. En minä rupea elämääni muuttamaan sen takia, että käskytetään hoitajaksi.
Tyttären lasten kanssa olen läheinen, vaikka siellä onkin alusta asti mummous jaettu toisen isoäidin kanssa. Sovussa on joskus kumpikin mummo ollut samaan aikaan kahta lasta hoitamassa ja tehtiinpä me "mummoparina" näitten lasten kanssa yhteinen sisävesireissukin. Enemmän annan lahjojakin näille tyttären lapsille, koska heidät tunnen ja tiedän.
[/quote]
Mitä ihmettä? Katkaisit välit lapsenlapseesi kokonaan kun et päässyt kyläilemaan ensimmäisten viikkojen aikana?!!! Aivan uskomattoman itsekkäältä kuulostaa. Surettaa lastenlastesi puolesta. :( Toivottavasti toinen mummo on sitten sitäkin rakkaampi ja ihanampi.
Kuulostaa siltä että mummot kiristävät poikiensa perhettä: päästätte katsomaan tai katkaistaan välit lapsenlapseen. Aika kovilla ammutaan, sanoisin. Kannattaako ihan oikeasti tuollaisen takia sulkea lapsenlapsi elämästä!? Ja tuo lahjojen antaminen. Hykerteletkö tyytyväisenä kun annat lahjoja tyttäresi lapsille, että tässäpä nyt samalla rankaisen poikani lapsia?
Voit olla varma ettei lapsenlapsia ole tehty miniän sukua varten. Ihan omaa perhettä varten ne on tehty. Mukavat sukulaiset ovat sitten kiva lisä "laajennettuna perheenä".
Pystyisitkö vielä jotenkin parantamaan välejä poikasi perheeseen? Ehkä ei ole liian myöhäistä.
[/quote]
Miksi niitä pitää parantaa? Eihän ne poika ja miniäkään mitään välejä halua vaan ilmaisen hoitopaikan. Enkä minä tyttären lapsille lahjoja ostaessani mieti, että tätäkään ei se pojan lapsi saa. Ei sitä lasta oikeastaan ole olemassakaan samalla tavalla rakkaasti kuin tytön lapsia, joita on alusta asti saanut liekutella isoäitinä.
Onhan sillä pojan lapsella se toinen isoäiti, joka joskus kaupassa tavatessa valittaa, miten raskasta on, kun joka viikonloppu täytyy jotain lapsenlasta hoitaa ja lomat pitää sen mukaan, koska nuorilla on lomansa. Nytkin on koko heinäkuun ollut hoitamassa lapsenlapsia, kun päiväkodit suljettuna. Minä olen onnekkaana saanut reissata ja nauttia Suomen suvesta. Soittihan se poika, että ensi viikonksi tarvitaan hoitajaa, kun toinen isoäiti palaa töihin, mutta kun minä jo lupasin lähteä tyttären perheen kanssa Tukholmaan, niin en nyt jouda.
[/quote]
Sinustahan se on kiinni, ei tarvitse parantaa välejä jos ei siltä tunnu. Taidat tosiaan nauttia tilanteesta ihan tällaisenaan.
[/quote] Voin kuvitella, että nauttii. Kuka haluaa pilata kesäloman ilmaisena lapsenvahtina. Tuttavani vietti juuri 3 viikkoa kaitsemassa lapsenlapsia ja viikko jäi vain omaa aikaa. Aika poikki on, kun palaa töihin. Ei todellakaan tuntunut nauttivan roolistaan. Mutta minkäs tekee, kun tyttö oli siirtänyt hoitopaikkaa, että säästävät vielä kuukauden hoitomaksuissa ja saavat kotihoidontuen.
Miehen äiti on tyytyväisenä maannut laiturin nokassa ja ottanut aurinkoa ja levännyt.
[/quote]
Hyväksikäyttäminen on tottakai väärin ja kurjaa, eikä siihen pidä suostua.
Mitä luulet, olisiko tilanne eri jos tuo anoppi olisi saanut käydä kylässä mielensä mukaan heti kun pojan lapsi syntyi? Siitäkö tässä on nyt kyse? Jättäisikö poika pyytämättä lastenhoitoapua äidiltään jos mummu olisi ollut kylässä vauvan ensipäivistä lähtien? Vai suostuisiko mummu nyt ilomielin ilmaseksi lastenhoitoavuksi jos olisi saanut vapaasti hengailla pojan kotona vastasyntyneelle lepertelemässä?
Suostuvatko mummot siis samalla johonkin piinaavaan lastenhoitosopimukseen jos pääsevät useammin kylään? Silloinhan mummojen kannattaa suorastaan kieltäytyä vierailemasta vastasyntyneen luona, voivat sitten myöhemmin vapaammin myöhemmin päättää milloin lapsenlapsiaan näkevät. Ne aikaisin ja usein vierailevat mummot taas nääntyvät taakkansa alle kun nuori perhe pakottaa heidät lapsenvahdiksi.
Jos päästät äitisi nyt hääräämään teille, varaudu siihen, että hän touhottaa siellä jatkossakin, "neuvoo ja opastaa". Jos miehesi ei edes ole kotona nyt alussa, niin äitisi ottaa lastenhoidossa miehesi paikan ja tulevaisuudessa ei ole kuin ongelmia.
No isää estää jo sekin, että kaikenlaiset kuljeskelijat tuovat vauvan kotiin pöpöjä. Ja aikaisemmin miehen vanhemmat nimenomaan katsottiin varsinaisiksi pöpöpesiksi.
Toiseksi tuore äiti ei halua kotiinsa kuin äitinsä, joka seisoo ovella ja estää muita tulemasta.
Tuore isä lähtee varpajaisiin ja iskee lohduksi parikymppisen tytönhuitukan, joka ei vuoda ja valita.
[/quote]
No se on tietenkin tosi harmi, jos ei anoppi tuon vertaa osaa hygieniastaan huolehtia, että ei olisi ihan kävelevä terveysuhka pienelle vauvalle. Siihen tosin anopilla itselläänkin olisi mahdollisuus vaikuttaa aika paljon
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:58"]
kuka nyt outoa lasta haluaa hoitaa
[/quote]
No esim. kaikki perhepäivähoitajat, lastenhoitajat, päikkärin tädit jne. tekevät tuota ihan työkseen. Ja siinäkö se lapsi sitten oudoksi tulee kun sitä ei joka jeesuksen päivä näe?
Onneksi minulla on A.luikan lapsenlapsia ja B-luokan lapsenlapsia
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:58"]
kuka nyt outoa lasta haluaa hoitaa
[/quote]
No esim. kaikki perhepäivähoitajat, lastenhoitajat, päikkärin tädit jne. tekevät tuota ihan työkseen. Ja siinäkö se lapsi sitten oudoksi tulee kun sitä ei joka jeesuksen päivä näe?
[/quote] mutta ilmaiseksi. Ei ketään kiinnosta B.luokan lapsenlapsia hoitaa, kun niitä ei ole oppinut edes tuntemaan
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:59"]
No jospa minä sitten lyhentelen sillä aikaa, kun sinä rapsutat hiekkaa pois pillustasi. Voit toki opetella käyttämään sitä kännykkääsi, urpo. Sulla näköjään loppui sitten asiasta argumentointi tähän, mitä en tosiaan yhtään ihmettele. Kuten edellisessä jo sanoin, ongelma on miniälläni, ei suinkaan minulla, tyttärelläni tai edes pojallani. Miniäni on ihan itse tiensä valinnut ja vanha suomalainen sananlaskukin sanoo, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
[/quote]
Kun nyt ei kulta pieni puhuta sinusta ja sinun miniästäsi vaan ap:n tapauksesta! Ja yllärinäkö sinulle tulee, että av:n koodaus ei tosiaan toimi kuin unelma kaikkien kännyköiden käyttiksissä?
[/quote]
Voi tyttö pieni, ikävää, että sulla on huonot välit anoppiisi. Ja nyt sitten muistat, että et kommentoikaan minun kommenttejani vaan pelkästään ap:n aloitusta. Lapsellinen temppu koittaa siirtää asia takaisin alkuasetelmiin ja perääntyä omista sanoistasi.
Minusta ap voi tehdä lapselleen, miehelleen, äidilleen, anopilleen ja appiukolleen ihan mitä haluaa. Vaikka pistäisi hengiltä koko porukan , niin ei kostettaisi mun elämääni millään tavalla. Minä kerron vain mielipiteeni siitä, miten meillä on toimittu ja miten ap:n tilanteessa toimittaisiin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:36"]
Jos päästät äitisi nyt hääräämään teille, varaudu siihen, että hän touhottaa siellä jatkossakin, "neuvoo ja opastaa". Jos miehesi ei edes ole kotona nyt alussa, niin äitisi ottaa lastenhoidossa miehesi paikan ja tulevaisuudessa ei ole kuin ongelmia.
[/quote]
VOi ristus taas näitä...
Kun sinä olet kotona päätät ketä siellä on kanssasi. Eli olet äitisi kanssa jos siltä tuntuu. Kun miehesi on kotona päättää hän ketä siellä on hänen kanssaan. Kun olette yhdessä kotona päätätte yhdessä ketä siellä on kanssanne.
Onko mikään ihme kun masennutaan ja lapset voi pahoin, kun pitää tällasia edes miettiä. Se tulee jota pyydetään ja jonka kanssa homma sujuu niin, ettei äiti ressaannu. Muut odottaa vuoroaan kiltisti ja napisematta!
Se osallistuminen ja avun tarjoaminen tapahtuu avustettavan ehdoilla, sitä on pyyteetön rakkaus lähimmäistä kohtaan, ei sitä että odotetaan jotain itselle ennenkuin voi auttaa!!!!
Eli vauvaa ei saa nähdä, kylässä ei saa käydä, mutta kaikki herkut hoitovelvoitteineen vaaditaan miehen äidiltä :). Huhhuh. Onneksi elämässämme miehen kanssa on muutakin elämää, kuin tulevat lapsenlapset. Poikien äidit pääsevät paljon helpommalla
En enää yhtään ihmettele eroja, jotka tulee pikkulapsiaikaan
Ap, miksi miehesi ei ole kotona jos synnytys oli vaikea ja tarvitset vauvan kanssa apua?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 22:05"]
Voi tyttö pieni, ikävää, että sulla on huonot välit anoppiisi. Ja nyt sitten muistat, että et kommentoikaan minun kommenttejani vaan pelkästään ap:n aloitusta. Lapsellinen temppu koittaa siirtää asia takaisin alkuasetelmiin ja perääntyä omista sanoistasi.
Minusta ap voi tehdä lapselleen, miehelleen, äidilleen, anopilleen ja appiukolleen ihan mitä haluaa. Vaikka pistäisi hengiltä koko porukan , niin ei kostettaisi mun elämääni millään tavalla. Minä kerron vain mielipiteeni siitä, miten meillä on toimittu ja miten ap:n tilanteessa toimittaisiin.
[/quote]
:D:D Minulla on ihan mahtava anoppi :) Ei esim. luokittele lapsiaan ja lapsenlapsiaan A ja B-luokkiin eikä suutu silmittömästi jos en juuri sillä siunaamalla hetkellä jaksa vieraita. Ja missäs minä olen sanoissani perääntynyt? Koko ajanhan tässä on ketjun aiheesta keskusteltu, harmi jos sinä olet ollut jossain ihan muissa maailmoissa. Alkavaa dementiaa?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 18:51"]
Ketjun perusteella appivanhempien tärkein tehtävä on hyppiä polkkaa miniän tahdon mukaan. Vauvaa ei pääse kotiin katsomaan väärän bakteerikannan takia, mutta kun paikalle kutsutaan, on syytä mennä juosten, koska muuten loukkaannutaan.
Luojalle kiitos minulla oli hyvät välit anoppiin. Hän sai tulla alusta alkaen lasta hoitamaan vaikka samaan aikaan äitini kanssa. Minä sain rauhassa nukkua päiväunia kun tiesin, että kaksi aikanaan lapsensa ihan täyspäisiksi kasvattanutta piti huolta meidän pienestä.
Minusta on turha huutaa jonkun "koko kylä kasvattaa" tai yhteisöllisyyden perään, jos itse ei lapsensa kanssa alusta asti siihen kykene. Jos ei halua kotiin kuin äitinsä, on se OK, mutta ei pidä kuvitella, että siten luo appivanhempiin parhaat mahdolliset välit.
[/quote]
Mullakin on hyvät välit anoppiin, ollaan hiukan samanhenkisiä ja tullaan hyvin juttuun ylipäätään. Hän tuli katsomaan vastasyntyneitä lapsiamme heti kun se minulle sopi, ei tuppautunut missään vaiheessa. Tän keskustelun luettuani osaan arvostaa sitä ihan erityisen paljon! <3
Joskus anoppi pyytää itse lapset yökylään, joskus kysytään lastenhoitoapua itse jos on tarvetta. Silloin kun anopille ei sovi tai hän ei jaksa, silloin järkätään asia jotenkin muuten. Yleensä hänelle sopii, tosin kauhean usein ei ole tarvettakaan. Yleensä hän on se joka pyytää lapset luokseen. Lapset tykkäävät mummosta ihan valtavasti - ja mummo lapsenlapsistaan. :)
En minäkään ymmärrä tätä anoppivihaa. Minun on ollut aina helppo tulla toimeen ihmisten kanssa ja en ymmärrä tällaista nirppanokkaisuutta
naisten välinen valtataistelu. selkäänpuukotus. palstan kiellettyjä aiheita.... hyss....
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:51"]Minulla on yksi tyttö ja hänen kotiinsa on helppo mennä auttamaan. Miniän koti on aina miniän koti ja vauva miniän vauva. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne auttamaan. Kyllä miniän kodissa käydään kohteliaasti kylässä ja juodaan kahvit ja lähdetään pois. Poika käy sitten kotona rupattelemassa omia kuulumisiaan.
Joten ei olisi mitään hinkua tunkea ap.n tapauksessa katsomaan miniän lasta.
[/quote]
Eiköhän se pojan koti ole siellä "miniän kotona", ei sinun luonasi?
[/quote] kai poika saa käydä lapsuudenkodissaan, vai kieltääkö vaimot senkin. Harva mies viihtyy kotona, jos sinne on vaimon äiti majoittunut