vastasyntynyt - onko mulla oikeus määrätä tässä asiassa?
Saimme pari viikkoa sitten esikoisemme ja kaikkihan nyt tietävät mitä on olla vastasyntyneen kanssa, univelkaa, imetystä, tissit koko ajan esillä ja kipee olo... Molemmat isovanhemmat on tosi innoissaan, mikä on ihanaa, mutta... Molemmat mummot ja miehen isä tykkää käydä auttamassa ja ihailemassa vauvaa, mutta mä en oikeestaan haluis tänne nyt kuin oman äitini. En tunne oloani mukavaks tissit koko ajan esillä anopin ja apen kanssa, sit kastuu paita, kipuja ja kaikkee :( äitini kanssa kaikki tämä on ok, olemme läheiset. Sanoin tästä miehelleni, joka loukkaantui siitä ettei vanhempansa saa viettää täällä yhtä paljon aikaa kuin minun äitini. Toisaalta ymmärrän mut toisaalta...
Kommentit (358)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 14:10"]
Isäkin olisi voinut myös jäädä isyyslomalle. Miksi nainen ei saisi rauhassa toipua synnytyksestä ilman että aletaan syyllistämään avuttomaksi. Aika harva nainen nyt oikeasti mitään prinsessakohtelua vaatii. Äkkiä se arki sen vauvan kanssa alkaa eikä se aina herkkua ole.
[/quote]
no tätä ketjua lukiessa kyllä huomaa päinvastaista, aika moni nainen sitä prinsessa kohtelua vaatii.
[/quote]
Prinsessakohtelun sisällöstä on näemmä monenlaisia mielikuvia. Jos jollekin prinsessakohtelun suon niin nimenomaan juuri synnyttäneelle tuoreelle äidille. :) Anoppi saakoon prinsessakohtelunsa joskus muulloin ja joltain muulta kuin pikkuvauvan äidiltä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:34"]
Ne äidit tulee sinne auttaa omia tyttäriään (sekä samalla uutta lastenlasta) ja sille miesten äidit ei voi mitään.
[/quote]
Tuo on totta. Kun se miniä myöhemmin kaipaa apua, kannattaa miehen vanhempien muistuttaa, että oman äidin tehtävänä on se apu tarjota, ei miehen vanhempien. Kun miniä on väsynyt tai haluaa omaa aikaa, antaa apua silloinkin oma äiti, ei anoppi. Niin se vaan menee.
[/quote]
No ehkä se anoppi voi ajatella, että myöhemmin tarjoaa apua pojalleen! Sille samalle pojalle, jolla on niin h*lvetin tärkeä työ, että ei itse ole puolisoaan ja lastaan auttamassa, vaan puoliso turvautuu oman äitinsä apuun. Minä en ainakaan eläissäni ole anopille edes soittanut, eikä hänkään minulle. Eikä minun mieheni myöskään soittele minun äidilleni ja pyydä häntä apuun.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 12:00"]
En oikein jaksa samaistua. Kun kotiuduin viidennen muksun kanssa sairaalasta niin meillä oli naapureistakin lapsia kylässä ja sitten vielä sukulaiset samaan syssyyn!
[/quote]
Aikamoista! Oliko sinusta mukavaa palata kotiin sellaisen väenpaljouden keskelle vai olisitko arvostanut sitä että olisti saanut olla jonkin aikaa ihan rauhassa? En tiedä, ehkä se viidennen kohdalla menee jo enemmän rutiinilla..? Ilmeisesti synnytyksen alkavat olla iisimpiä jos on saanut jo monta lasta ja mahdollisesti vielä melko perätysten?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:34"]
Ne äidit tulee sinne auttaa omia tyttäriään (sekä samalla uutta lastenlasta) ja sille miesten äidit ei voi mitään.
[/quote]
Tuo on totta. Kun se miniä myöhemmin kaipaa apua, kannattaa miehen vanhempien muistuttaa, että oman äidin tehtävänä on se apu tarjota, ei miehen vanhempien. Kun miniä on väsynyt tai haluaa omaa aikaa, antaa apua silloinkin oma äiti, ei anoppi. Niin se vaan menee.
[/quote]
Mitä jos mies on se joka tarvitsee ja pyytää apua vanhemmiltaan?
[/quote]
Silloin mennään auttamaan sitä miestä autonkorjaamisessa, halonhakkuussa ja talonrakennuksessa. Vauvanhoidossa mies ei apua tarvitse, koska lapsen äiti ja isoäiti ovat jo sitä hoitamassa. Ja jos mennään avuksi, niin tehdään vai se, mitä mies on tehnyt eli hipsitään varuillaan sivummalla ja luetaan tabletilta uutisia, että äiti ja vauva saa levätä.
[/quote]
Entä jos mies tarvitsee apua lastenhoidossa (vauva-ajan jälkeenkin)? Äiti on vaikka työmatkalla ja mies itse kipeänä kotona? Tai jos mies haluaisi viedä vaimonsa teatteriin ja tarvitsisi lastenhoitoapua siksi aikaa?
Kyllä minäkin useamman lapsen äitinä hämmästelen. Mihin nämä prinsessat työntää isomman lapsen, kun tulevat toisen kanssa kotiin. Meillä myös arki on jatkunut normaalina, kun olen tullut kotiin, enkä olisi edes jaksanut maata sängyssä äitini passattavana montaa viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:00"]
Mielestäni äidillä on tässä suhteessa suurempi oikeus vetää rajoja, on kuitenkin hänen kehostaan kyse
[/quote]
Samaa mieltä. Toki on miehenkin lapsesta kyse, mutta kuinka monen mies haluaisi oman anoppinsa paikalle, jos itse kärsii intiimeistä vaivoista ja olo on tukala?
[/quote]
Käykö ne siellä vessassa ja suihkussa äitinsä kanssa, ihmetellen vuotavia tissejä ja jälkivuotoista alapäätä ja tikkejä? Tuskin. Anoppi on toisekseen kokenut ihan saman, onhan hän itsekin äiti. Oma anoppini on neuvolan terkkari, sain häneltä kullanarvoisia vinkkejä, mutta ei hän tunkenut kädestä pitäen näyttämään, miten se imetys oikein pitääkään tehdä. Kun tultiin meidän kolmannen kanssa kotiin, talo oli putsplank siisti, jääkaapissa ruokaa ja tuoreita leivonnaisia ja lappu "lähdimme purjehtimaan, palaamme viikon kuluttua". Aivan mahtavaa. Antakaa niille anopeillekin tilaisuus joskus, kaikki siinä voittavat!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:00"]
Mielestäni äidillä on tässä suhteessa suurempi oikeus vetää rajoja, on kuitenkin hänen kehostaan kyse
[/quote]
Samaa mieltä. Toki on miehenkin lapsesta kyse, mutta kuinka monen mies haluaisi oman anoppinsa paikalle, jos itse kärsii intiimeistä vaivoista ja olo on tukala?
[/quote]
Käykö ne siellä vessassa ja suihkussa äitinsä kanssa, ihmetellen vuotavia tissejä ja jälkivuotoista alapäätä ja tikkejä? Tuskin. Anoppi on toisekseen kokenut ihan saman, onhan hän itsekin äiti. Oma anoppini on neuvolan terkkari, sain häneltä kullanarvoisia vinkkejä, mutta ei hän tunkenut kädestä pitäen näyttämään, miten se imetys oikein pitääkään tehdä. Kun tultiin meidän kolmannen kanssa kotiin, talo oli putsplank siisti, jääkaapissa ruokaa ja tuoreita leivonnaisia ja lappu "lähdimme purjehtimaan, palaamme viikon kuluttua". Aivan mahtavaa. Antakaa niille anopeillekin tilaisuus joskus, kaikki siinä voittavat!
[/quote]
Toihan ois just mahtava tapa anopille olla avuksi; siivota kämppä, hankkia ja valmistaa ruokaa valmiiksi etukäteen. :)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:36"]
Kyllä minäkin useamman lapsen äitinä hämmästelen. Mihin nämä prinsessat työntää isomman lapsen, kun tulevat toisen kanssa kotiin. Meillä myös arki on jatkunut normaalina, kun olen tullut kotiin, enkä olisi edes jaksanut maata sängyssä äitini passattavana montaa viikkoa.
[/quote]
Sinä et ole tarvinnut apua, hieno juttu! Tuossa tilanteessa ei mummojen tarvitse olla tukkanuottasilla siitä kumpi tulee äidin avuksi.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:36"]Kyllä minäkin useamman lapsen äitinä hämmästelen. Mihin nämä prinsessat työntää isomman lapsen, kun tulevat toisen kanssa kotiin. Meillä myös arki on jatkunut normaalina, kun olen tullut kotiin, enkä olisi edes jaksanut maata sängyssä äitini passattavana montaa viikkoa.
[/quote]
Tämä on tätä tyypillistä av-logiikkaa. Kun minä en tarvinnut apua ja pärjäsin itse niin ei kukaan muukaan saa tarvita.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:15"]
Kyllä siitä aika pyhä kolminaisuus tulee: äiti, mummo ja vauva. Isä on jutusta ihan pihalla, kun lopulta töistä kotiutuu, vaikka se on hän, jonka siellä kotona pitäisi olla apuna.
[/quote]
Se sitten taas ei ole millään tavoin AP:n vika, jos isä ei kerran ole saatavilla. Jos isä ei auta tarpeeksi, niin apu on otettava sieltä mistä sitä saa.
Meille oli alusta asti selvää että ekat pari viikkoa ollaan ihan vaan kolmisin. Oli kesäkuuma, en kotona halunnut pitää paljoa vaatteita. Rinnat todellakin valuttivat maitoa koko ajan, niin kuin se meneekin ennen kuin maidontulo tasaantuu. Pidin siinä päällä vain toppia, koska rintsikat olisivat siinä vaiheessa painaneet liikaa.
Jälkivuoto oli niukkaa, joten istuin vain pyyhkeen päällä ilman housuja. Housut nimittäin tekivät kipeää vähän normaalia rajumman synnytyksen jälkeen. Ilmakylpyjä suositellaan muutenkin, eikä pyyhkeestä ikinä mennyt läpi. Ilman housuja oleminen oli siitäkin hyvä, että en pystynyt pissaamaan muutoin kuin seisaallaan suihkussa. Kävin muutenkin suihkuttelemassa alapäätä lukuisia kertoja päivässä. Muuten en viihtynyt paljoa seisten, koska tikkeihin sattui.
En myöskään pystynyt istumaan normaalisti. Ei tuon kaiken säädön keskelle voinut vieraita ottaa, vasta sitten kun asiat normalisoituivat.
Meillä kun kolmaslapsi syntyi ja vauva oli kaksi viikkoa tuli anoppi kylään viikoksi. Olin aivan innoissaan että saan apua lasten hoitoon ja ehkä välillä vähän levähtää...ja paskat anoppi istu persellään viikon sohvalla ja odotti kaikki ruuat pöytään tarjottuina ja minä passasin vauva sylissä ja kaitsin samalla muutkin lapset! Nyt meillä tulossa neljäs ja ajattelin että anoppi on tervetullut seuraavan kerran passattavaksi kun tämä nuorin on 2v enää en suostu rouvaa passaamaan! Olisin ikionnellinen jos minulla olisi anoppi joka tulisi avuksi! Mutta ymmärrän ap :n pointin asiasta ja mielestäni sinulla on täysi oikeus itse päättää vieraista uskoisin että anoppikin ymmärtää jos asian selittää tai pyytää edes jättämään apen pois matkasta nyt alkuaikoina!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:36"]
Jos päästät äitisi nyt hääräämään teille, varaudu siihen, että hän touhottaa siellä jatkossakin, "neuvoo ja opastaa". Jos miehesi ei edes ole kotona nyt alussa, niin äitisi ottaa lastenhoidossa miehesi paikan ja tulevaisuudessa ei ole kuin ongelmia.
[/quote]
VOi ristus taas näitä...
[/quote]
Kyllä siitä aika pyhä kolminaisuus tulee: äiti, mummo ja vauva. Isä on jutusta ihan pihalla, kun lopulta töistä kotiutuu, vaikka se on hän, jonka siellä kotona pitäisi olla apuna.
[/quote]
Nää on taas näitä AV-mammojen juttuja.
Jos nyt sysäät toisen mummoista syrjään, joudut myös hyväksymään sen, että syrjäytetty mummo ei välttämättä olekaan apunasi sitten myöhemminkään. Minä kohtelisin molempia mummoja samalla tavalla enkä alkaisi suosimaan toista ja syrjimään toista lapsenlapsen elämässä.
Minä vetäydyin makuuhuoneeseen imettämään ja ottamaan rennosti. Vauvaa saivat katsoa vain silloin, kun tulin ulos huoneesta, eivät siis koko vierailun ajan. Käskin mieheni vartioimaan lepoani, keittämään vanhemmilleen kahvit ym. Toimi.
Teette juuri niinkuin teidän perheestä tuntuu hyvältä. Kerro avoimesti tuntemuksistasi anopille. Anoppisi on äiti, kyllä hänen olettaisi hyvin ymmärtävän. Sopikaa vaikka tietyt päivät, vaikkapa viikonlopulta joku aika, kun voivat tulla käymään. Sopikaa yhteiset pelisäännöt.
Anna miehesi vanhempia viedä vauvaasi vaikka vaunulenkille, niin saavat pällistellä pientä ja pääset itse rauhassa käymään suihkussa tai nukkua päikkärit?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:42"]
Jos nyt sysäät toisen mummoista syrjään, joudut myös hyväksymään sen, että syrjäytetty mummo ei välttämättä olekaan apunasi sitten myöhemminkään. Minä kohtelisin molempia mummoja samalla tavalla enkä alkaisi suosimaan toista ja syrjimään toista lapsenlapsen elämässä.
[/quote]
Minä taas ajattelisin ennen kaikkea paranemistani, ja selittäisin muille ihmisille, että nyt täytyy saada olla rauhassa. Jos se toinen mummo ei sitä ymmärrä, ei varmaan muutenkaan ole sitten sellainen ihminen, jonka kanssa on kiva olla tekemisissä. Tai en minä ainakaan tykkää olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät osaa yhtään joustaa.
Mulla oli itsellä vaikea synnytys, ja olin kyllä henkisesti tosi nujerrettu sen jälkeen. Toinen synnytys oli tosi hieno kokemus, ja sen jälkeen olin hyvissä voimissa ja valmis ottamaan vastaan vaikka kenet!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:42"]Jos nyt sysäät toisen mummoista syrjään, joudut myös hyväksymään sen, että syrjäytetty mummo ei välttämättä olekaan apunasi sitten myöhemminkään. Minä kohtelisin molempia mummoja samalla tavalla enkä alkaisi suosimaan toista ja syrjimään toista lapsenlapsen elämässä.
[/quote]
Se, että tahtoo toipua rauhassa synnytyksestä, ei ole mitään syrjimistä. Minusta on aika itsestäänselvää, että noin intiimissä tilanteessa melkein jokaiselle on vähemmän häiritsevää olla oman kuin miehen äidin (saati jos miehen isäkin änkee paikalle) nähden.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etteikö molemmat mummot olisi ihan yhtä tervetulleita lapsenlapsen elämään, kun lapsivuodeaika on ohi, imetys saatu käyntiin ja maidontulo tasaantunut ja ylipäänsä normaali vieraiden vastaanottaminen onnistuu aiheuttamatta kohtuutonta stressiä vastasynnyttäneelle äidille. Tämän myös tajuaa mummo, jolla on minkäänlaista empatiakykyä, eikä ala marttyyroimaan.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:07"]Missä vaiheessa se verinen pimppi on kaikkien katsottavana kotona? Ja missä ihmeen vaiheessa maitoa valuu vastasyntyneen kanssa, minä luulin, että silloin rinnat vasta "opettelevat" tehtäväänsä eikä ruiski maitoa mihin sattuu.
Jos haluat vain oman äitisi avuksi, niin OK. Samalla sinetöit sen, kuka on tulevaisuudessa apunasi, koska moni anoppi osaa kertoa suvulle, että "ei ole kelvannut edes hetken avuksi, vaikka Lauralla oli niin vaikea synnytys". Älä ota apua vastaan nyt => et saa sitä myöhemminkään ja se on ihan OK sinulle.
[/quote]
Kuka voi olla noin lapsellinen mulkku, että loukkaantuu siitä että juuri muutaman ekan viikon synnyttäjä toivoo apua niiltä, jotka ovat hänelle läheisimpiä?
Lapsenlapseen tutustumisen kannalta on ihan se ja sama, hoitaako häntä heti vai vasta kuukauden kuluttua. Vauvan suurin etu tuossa tilanteessa on se, että imetys saadaan käyntiin, jonka kannalta äidin lepo, synnytyksestä toipuminen ja rento olo ovat kaikista tärkeimpiä. On itsekästä ennenkaikkea vauvaa kohtaan kutsua taloon ensimmäisinä viikkoina ketään sellaisia vieraita, jotka näitä asioita häiritsevät.
[/quote]
Ja se vauvahan on vain äidin vauva! Juuri hyväksymällä avun van omalta äidiltään sitä kätevästi sulkee miehen suvun pois vauvan läheltä. Jos sillä kerran ei ole väliä, hoitaako vastasyntyneenä vai myöhemmin, niin miksi ihmeessä hoitaa vauvaa ollenkaan? Ottakoot nuori perhe rennosti seuraavat 10 vuotta ja nauttikoot toistensa seurasta, jos isän vanhemmat halutaan sulkea pois vauvanhoidosta jo alusta alkaen.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:34"]
[/quote]
[/quote]
Mitä jos mies on se joka tarvitsee ja pyytää apua vanhemmiltaan?
[/quote] Mies on varmaan lähtenyt ap.n tapauksessa jo lätkimään aikoja sitten. Kuka jaksaa elää naisen kanssa, jonka kotkaäiti kyylää koko ajan perseen takana, että hänen pikkuprinsessaa kohdellaan hyvin. Kuohitaan mieheltä vielä munat päälle, ettei hänen pikkuprinsessa joudu enää antamaan seksiäkään, kun lapsihan on jo saatu. Mamman pikku prinsessa, hyi ilkeä aviomies kiusaa, kun sillä on vaatimuksia sua kohtaan ja haluaa omienkin vanhempien saada tutustua meidän vauvaan.
[/quote]
Olipas aikamoinen purskahdus tuo puheenvuoro. Helpotti varmaan. Entä oisko sulla tuohon itse kysymykseen vastausta?