Mulla on vähän tunne, että ne joita pelottaa jonkun ammattilaisen puuttuminen
esim tulee joku perhetyöntekijä kotiin, elto tapaa lasta hoitopaikassa tms. niin jos joku pelkää että nyt perhe tai lapsi saa jonkun leiman, niin silloin on kyllä jotain syytäkin.
Ei kai kukaan nyt oikeesti kuvittele että 'syyttömiä' leimataan??
Ihan kuin että jos pyydetään hammaslääkäriin tarkastukseen, niin syytettäisiin jo valmiiksi että on reikiä. Tai että papa-kontrollissa epäillään jo valmiiksi, että kyllä sulla nyt on syöpä.
Kommentit (85)
aloituksen todeksi. Kaikilla pelkääjillä ja jännittäjillä tuntuu olevan jonkinlainen trauma peiteltävänään
aloituksen todeksi. Kaikilla pelkääjillä ja jännittäjillä tuntuu olevan jonkinlainen trauma peiteltävänään
vaan siitä, ettei näe mitään tarvetta oman elämänsä levittelylle. Ei siellä taustalla tarvitse mitään traumoja olla.
mutta olen huomannut, että usein noilla ammatti-ihmisillä on tietty standardi ja jos joku poikkeaa siitä, alkaa horna.
En ole keskiverto, enkä pidä siitä, että minua väkisin ahdetaan vääränmalliseen uomaan.
Lisäksi olen kokenut kaksi pahaa hoitovirhettä, joten luottamukseni terveydenhuoltoon on mennyt täysin.
Olkaa tyytväisiä ja onnellisiä niistä omista lapsistanne sellaisina kuin ne on. Ette te tarvitse neuvolalta kehuja kuinka lapsenne osaa sitä ja tätä paremmin kuin keskimäärin samanikäiset. Eikö teille itsellenne kelpaa se oma lapsi puhe-, laulu- tai liikuntataitoineen, täyttkö siihen erinomaisuuteen saada joku todistus? Neuvolassa yritetään löytää mahdolliset hoidettavissa olevat ongelmat mahdollisimman aikaisin, eikä suinkaan antaa jotain suoritusmitalleja siitä kuinka jonkun lapsi on niin lajjakas hyppimään yhdellä jalalla.
Kukaan täällä ei halua mitään todistuksia, vaan positiivisen kokemuksen neuvolakäynnistä.
Se että vanhempaa syyllistetään lapsen puhumattomuudesta tai liikkumattomuudesta, koska lapsi ei mene "käyrillä" on absoluuttisen typerää. Nykyään tuntuu että kaikille pikkuisenkin käyriltä poikkeaville pitää saada jokin diagnoosi. Tuntuu että joka toinen lapsi on erityislapsi. Oma lapseni meinattiin leimata autistiksi, koska ei suostunut puhumaan neuvolassa. Tuttuni lapsi meinattiin diagnosoida kehitysvammaiseksi, koska ei juossut kaksivuotiaana.
Minäkin olen törmännyt siihen että neuvolan työntekijät etsimällä etsivät lapsista vikaa, ihan vain noiden legendaaristen käyrien takia. Yhdestä tuttavastani tehtiin neuvolan toimesta ls-ilmoitus, koska hän sanoi ettei ole huolissaan poikansa puheenkehityksestä. Poika alkoi puhumaan vasta 4-vuotiaana, mutta kun hän aloitti puhumisen, hän puhui todella hyvin.
Jos siis viittasit tuohon ylempään tekstiin, niin itse en ainakaan ymmärtänyt sitä niin että ko. äiti haluaisi "todistuksen lapsen erinomaisuudesta" vaan sellaisen neuvolakäynnin jossa häntä ei syyllistettäisi lapsen kehityksestä. Ilmeisesti sinä et ole tuollaista kokenut ikinä, joten et voi ymmärtää sitä mille tuo voi tuntua.
No, empatia on hävinnyt suomalaisten tunneskaalasta jo aikoja sitten.