Siirryin nyt tinkimatoon, raakamaitoon, aitomaitoon, miten se nyt halutaankin ilmaista.
Kommentit (66)
paljonko tuottaja saa meijeriltä? Vierailija - 10.05.12 06:24 (ID 14831124)
noin 40 snt/litra. Mutta kannattaa muistaa, että sen maidon takia ei tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä pesuja tms., kuten tinkimaidon vuoksi joutuu tekemään. Eikä tarvita ylimääräisiä jäädyttimiä jne.
Ihan samalla tavalla ne utareet ja letkut pestään, meni se maito meijeriin tai suoraan kuluttajalle! Ja samallatavalla myös jäähdytetään. Olipa kyllä asiantuntevaa tekstiä taas. Ja teillä muillakaan ole mitään käsitystä homogenoinnista ja pastöroinnista. Ottakaa asioista selvää, ennenkaikkea, perehtykää mistä se maito oikeasti tulee! Ja se navettamaito on terveellistä. Ne kököt sun muut on ihan terveellistä rasvaa, ja paljon terveellisempää kuin kaupan käsitelty maito.
Ohjeissa on määräykset tilojen, kalusteiden, välineiden sijoittelusta, maidon annosteluun liittyvistä hygieniamääräyksistä, pakkaamisesta, suojaamisesta ja jopa siitä, mistä tilasta maitoa saa tilalla luovuttaa ja kulkuyhteyksistä sinne sekä tietysti siitä, miten nämä tilat pidetään puhtaina. Erikseen pitää olla pesulaitteet sille maitohanalle, josta tilamaito otetaan. Sinustako näissä määräyksissä ei ole mitään ylimääräistä suhteessa siihen, että maitoauto hakee kaiken maidon?
Kyllä se maito lähtee asiakkaille ihan saman tankin hanasta, jonka maitoauto käy tyhjentämässä. Ja taatusti puhdasta on.
lainkaan? Mieti vähän, miten nopeasti siihen hanaan jääneeseen maitoon tulee bakteereja! Yleensä siitä maitoauton käyttämästä hanasta ei oteta maitoa tilan oman väen tarpeisiin ihan puhtaussyistä. Nykytankeissa on kaiken lisäksi alipainetyhjennys, jolloin sitä samaa hanaa ei kannata avata itsekseen ilman kiinnitettyä letkua.
Typerää, että tinkimaidon myynti sallitaan. Kielto on perusteltu siksi, että sitä maitoa voidaan sitten tarjoilla kutsuilla, lasten synttäreillä yms siten, ettei juojilla ole mitään tietoa siitä, että ottaa turhan terveysriskin.
Kun pastörointi on kerran keksitty, niin miksi joidenkin typerysten on muodin mukaan harattava vastaan.
Typerää, että se kielletään yhtään missään ja koskaan. Ihmisillä pitäisi olla oikeus ostaa ja myydä elintarvikkeita tahtonsa mukaan, kunhan tietävät mitä tekevät.
Pasteur itse ei tarkoittanut pastörointia maidolle vaan oluelle. Mikään ei ole nykypäivänä niin idioottimaista kuin maidon pilaaminen pastöroimalla ja homogenoimalla.
kotitilalla raakamaitoa, eikä kukaan koskaan siitä maidosta mitään tauteja saanut. Siitä huolimatta että olen tätä "ihmeainetta" juonut mulla on allergioita vaikka muille jakaa, lisäksi löytyy myös laktoosi-intoleranssi. En oikein jaksa uskoa raakamaidon ihmeellisyyteen. Tää on vaan taas yksi ruokabuumi johon jotkut höynähtää. Mikäs siinä jos siitä kokee hyötyvänsä. Mutta ihan saman hyödyn saa kun hakee sen maitopurkin kaupasta.
Olen koko ikäni, 45 v, juonut raakamaitoa aina kun olen saanut, koska yksinkertaisesti pidän siitä niin paljon. Se maistuu hyvälle ja sopii minulle. Sitä voi juoda myös laktoosi-intolerantikkomieheni, joten tällä tavoin koko perhe juo samaa maitoa sen sijaan että ostaisimme erikseen laktoositonta maitojuomaa, joka on sairaan kallista.
Ja mulla ratkaisee maku, eikä se haittaa, että on käsittelemätöntä. Pyrimme muutenkin mahdollisimman käsittelemättömään ravintoon.
Te ja teidän ehecit ja e-colit.
Millä todennäköisyydellä sellaisen saa? Kuinka paljon navettahygienia on mennyt eteenpäin 1900-luvun alusta? Ja mitä haittoja maidon homogenoinnista aiheutuu, tiedättekö sitä? Miksiköhän monet, jotka eivät kestä kaupan prosessoituja (homogenoituja) litkuja, kestävät kuitenkin tinkimaitoa?<a href="http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288479866403.html?pos=navnow" alt="http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288479866403.html?pos=navnow">http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288479866403.html?pos=navnow</a&…;
Kun pelottelette toisia kolibakteereilla ja muilla, niin kuinka selitätte maitotilojen lasten terveyden?
He kun juovat ihan oman tilan raakamaitoa.
Eihän niillä ole edes allergiaan niin paljon kuin purkkimaitoa käyttävien kaupunkilaisten lapsilla.