Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siirryin nyt tinkimatoon, raakamaitoon, aitomaitoon, miten se nyt halutaankin ilmaista.

Vierailija
10.05.2012 |

Perkele, mutta se on kallista!

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko tuottaja saa meijeriltä? Vierailija - 10.05.12 06:24 (ID 14831124)

noin 40 snt/litra. Mutta kannattaa muistaa, että sen maidon takia ei tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä pesuja tms., kuten tinkimaidon vuoksi joutuu tekemään. Eikä tarvita ylimääräisiä jäädyttimiä jne.

Ihan samalla tavalla ne utareet ja letkut pestään, meni se maito meijeriin tai suoraan kuluttajalle! Ja samallatavalla myös jäähdytetään. Olipa kyllä asiantuntevaa tekstiä taas.

Ja teillä muillakaan ole mitään käsitystä homogenoinnista ja pastöroinnista. Ottakaa asioista selvää, ennenkaikkea, perehtykää mistä se maito oikeasti tulee!

Ja se navettamaito on terveellistä. Ne kököt sun muut on ihan terveellistä rasvaa, ja paljon terveellisempää kuin kaupan käsitelty maito.

Vierailija
22/66 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko kaupan luomumaidon. Sekottuu paljon helpommin eikä ole sellaisena hiutaleina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erottuu pinnalle sellaista kökköä :( Ja maitolasin pinnallekin jää jotain ihmeellistä :( Ei taatusti ole terveellistä

Sehän on sitä maidon omaa, luonnollista rasvaa joka taas "kaupan maidossa" pilkotaan sinne maidon joukkoon niin epäluonnolliseen muotoon, ettei se monelle maitovaivaiselle sovi...

Vierailija
24/66 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja siihen tinkimaidon pinnalle nousee KERMA! :D

Sen voi kuoria, ja siitä voi vatkata vaikka kermavaahdon kakun päälle. Taikka sitten kuoria ihan vain kahvikermaksi.

Tai sitten sekoittaa maidon sekaan, ja "liukenee" täysin tasaisesti.

;D

Vierailija
25/66 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrän luonnollisia ja huippuhyviä maitohappobakteereja parhaassa mahdollisessa muodossaan!

Suolistosi tulee hyvään kuntoon ja ehkäisee monia sairauksia.

Säästät myös valtavasti rahaa kun et osta apteekin teennäisiä maitohappobakteereja!

Itse syön vain raakamaidosta tehtyä juustoa. Eipähän ole ehecit vierailleet vielä kehossani.

Vierailija
26/66 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juokaa vettä, sitä tulee ilmaiseksi hanasta. Vain imeväiset tarvitsevat maitoa.

Vierailija
27/66 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko tuottaja saa meijeriltä? Vierailija - 10.05.12 06:24 (ID 14831124)

noin 40 snt/litra. Mutta kannattaa muistaa, että sen maidon takia ei tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä pesuja tms., kuten tinkimaidon vuoksi joutuu tekemään. Eikä tarvita ylimääräisiä jäädyttimiä jne.

Ihan samalla tavalla ne utareet ja letkut pestään, meni se maito meijeriin tai suoraan kuluttajalle! Ja samallatavalla myös jäähdytetään. Olipa kyllä asiantuntevaa tekstiä taas. Ja teillä muillakaan ole mitään käsitystä homogenoinnista ja pastöroinnista. Ottakaa asioista selvää, ennenkaikkea, perehtykää mistä se maito oikeasti tulee! Ja se navettamaito on terveellistä. Ne kököt sun muut on ihan terveellistä rasvaa, ja paljon terveellisempää kuin kaupan käsitelty maito.

Ohjeissa on määräykset tilojen, kalusteiden, välineiden sijoittelusta, maidon annosteluun liittyvistä hygieniamääräyksistä, pakkaamisesta, suojaamisesta ja jopa siitä, mistä tilasta maitoa saa tilalla luovuttaa ja kulkuyhteyksistä sinne sekä tietysti siitä, miten nämä tilat pidetään puhtaina. Erikseen pitää olla pesulaitteet sille maitohanalle, josta tilamaito otetaan.

Sinustako näissä määräyksissä ei ole mitään ylimääräistä suhteessa siihen, että maitoauto hakee kaiken maidon?

Vierailija
28/66 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut ei oo navettaa mailla halmeilla.

Vierailija
29/66 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilalla ei ole hygienia kunnossa niin varmasti käy noin. Ei se Ehecci siinä maidossa ole, hölmöt

Kylläpäs on maidossakin.

<a href="http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/…" alt="http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/…">http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/…;

En kiistä sitä etteikö tilamaito olisi sopivaa joillekin jotka eivät voi tavallista maitoa juoda. Mutta huonolla tuurilla siitä voi saada EHEC-bakteerin, koska sitä ei ole pastöroitu (homogenointi on aivan eri asia, joku täällä sekoittaa kaksi käsitettä). Terveille aikuisille siitä ei välttämättä tule mitään oireita mutta pienille lapsille se voi olla jopa tappava.

Omat lapsenne voitte vapaasti yrittää tappaa mutta kerrottehan sitten jos vieraille tarjoatte pastöroimatonta maitoa, jotta kukin voi itse tehdä valinnan mille altistaa lapsensa. Sitä maidon tai ilan "saastuneisuutta" (eli siis jos sattuu olemaan ehec-bakteeria kantavia eläimiä) kun ei voi mitenkään päällepäin nähdä. Eikä sekään todista vielä mitään vaikka oma perhe joisi maitoa. Kaikki kun eivät saa vakavaa tautia saastuneestakaan maidosta, kun taas toiset saavat.

Ihanko tosissasi luulet että maito lypsetään suolesta?

Vierailija
30/66 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis Turun kaupungin museonavetta ei oikea maatila.

Vierailija
31/66 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen säilyvyys ole jotain yhden vuorokauden luokkaa?

Miten sinä sitten sen selität, että kaupan maito säilyy viikkotolkulla? Ei pelkästään pastörointi riitä, sillä maito seisoo maatilan tankissa jo kaksi päivää ennen kuin se edes haetaan meijeriin.

Sinun logiikkasi mukaan se olisi pilalla jo ennen pastörointia.

Pintaan nouseva kerma saattaa olla yksi syy siihen, että pitää hakea aina tankista tuoreempaa maitoa. Sitä tilamaitoa kun ei ole homogenoitu.

Toisaalta, kun se maitovarasto on pihanperällä, niin mitäpä sitä "vanhaa" maitoa käyttämään. Ihan sama periaate kuin hyvän kalaveden ääressä asuva kalansyöjä: eilen pyydetty kala on jo vanhaa.

Vierailija
32/66 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tavallisella tuotantotilalla.

Eikä sitä maitoa käsin ole lypsetty ;)

Vierailija
33/66 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tarkempia hygieniavaatimuksia, maitoon ei saa päästä paskaa. Itse maidossa sitä paskaa ei ole, vaikka tuossa ylempänä joku idiootti yritti väittää.

Vierailija
34/66 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tarkempia hygieniavaatimuksia, maitoon ei saa päästä paskaa. Itse maidossa sitä paskaa ei ole, vaikka tuossa ylempänä joku idiootti yritti väittää.

Se EHEC joutuu siihen maitoon ympäristöstä, ja pastörointi tuhoaa sen. Raakamaidosta sitä ei ole tuhottu, jos on käynyt niin ikävästi että sitä on sinne tankkiin joutunut.

Muuta maalle, ja juo vaikka suoraan lehmän tissistä jos sen on sulle ok.

Vierailija
35/66 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä siitä vielä niin kovin pitkä aika ole, kun minäkin olen käsin lypsänyt. En toki koko karjaa, mutta jonkun vaikeasti koneella lypsettävän.

Noin 30. ikävuoteen saakka olin luultavasti juonut enemmän käsinlypsettyä pastöroimattomatonta maitoa kuin konelypsettyä meijerimaitoa.

Voin vakuuttaa, että mummoni navetassa hygienia ei ollut lähelläkään sitä, mitä se on nykyään, kun on putket ja tankit. Mummolla aikoinaan vain jäätä, sen sulamisen jälkeen vain kaivokylmä vesi.

Ei käsilypsyaikaan ollut sen enempää eheciä, kolia tai muuta vaan pastörointia alettiin käyttää nimenomaan tuberkuloosin poistamiseksi.

Siihen aikaan kai maito oli tavallinen tapa saada tuberkuloosi ja muistaakseni jossakin vaiheessa piti "työterveystodistuksen" tapaan toimittaa tuberkuloositodistus eli käydä keuhkokuvauksessa.

Muistaako joku, milloin tämä on loppunut kun mullakin on hämäriä muistikuvia siitä.

Vierailija
36/66 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka pääsee, kun se elää suolistossa ja maito tulee ihan muualta.

Mun mielestä tässä jutussa on nyt jotain mätää, joku on tuonut EHECiä sinne Kuralan tilalle, todennäköisesti mamut Varissuolta tai Halisista.

Vierailija
37/66 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan maidon rasva imeytyy ihmiskehoon haitallisesti kun taas raakamaidon rasva ei läheskään kaikki imeydy.. kyllä on vatsa kivuttomampi raakamaidolla. Mutta jos joku julistaisi eviralta raakamaidon puolesta nii valio menis nurin koko paska. Se on nääs raha kun puhuu

Vierailija
38/66 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä nuo tilamaidot minun makuuni. Lapsena olen pari kestaa maistanut ja oli todella ällön rasvaista, yyh. Siihen aikaan meillä juotiin kevytmaitoa, joten siihen verrattuna rasvaisuus oikein tarttui kieleen ja teki maidosta todella tunkkaisen makuista. Samoin kävi mummolassa, kun oli vain kulutusmaitoa.

Sittemmin olen itse siirtynyt teidän kammoamaan rasvattomaan maitoon. Ihan vain siksi, koska se maistuu raikkaimmalta. Jännästi nyt jo kevytmaitokin maistuu ruokajuomana liian ällörasvaiselta. Kahvissa tosin kevytmaito on parempaa. Minun vatsalleni onneksi sopivat homogenoidut maidot, niin pääsen halvalla.

Vierailija
39/66 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kinattiin letkujen pesuista ym.?

Samat tyypit kinaa mokomasta asiasta.

Vierailija
40/66 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuule labrassa tutkittu ja mulla on laktoosi-intoleranssi. Vaan tankkimaitopa sopii! Ei ole vatsa kipiä. Jos hörppään tavallista kaupan maitoa puolkin desiä, jo tulee niin kovat vatsakivut ja ripuli, että oksat pois.

kauheat vatsavaivat ilmavaivoineen. Ettei sekään kaikille sovi...minulla onkin laktoosi-intoleranssi. Maitosokerin pilkkoutumisen kanssa ongelmia siis, eikä mikään itse tehtyjä diagnooseja...höpö höpö, jos on laktoosivaivaa, ei sillä ole merkitystä onko maito pastöroitu vai ei.

Miten se vaikuttaa laktoosi-intoleranssiin, samaa maitosokeria siinäkin maidossa on...? Kuvittelet vain. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän