Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lemmikkien oikeus olla vanhoja ja vähän raihnaisiakin

Vierailija
09.05.2026 |

Heti alkuun sanon, että minusta lemmikin lopettaminen oikeassa kohtaa on rakkaudellinen ja epäitsekäs teko ja olen itsekin vienyt kaikki lemmikkini (koiria ja kissa) tuohon toimenpiteeseen sitten kun aika on tuntunut oikealta.

Pohdin vaan sitä, kuinka nykyään eläinlääkäreillä on tapana sanoa, että "parempi liian aikaisin kuin liian myöhään" ja "on parempi jos koira pystyy itse kävelemään paikalle, sitten kun aika on". Tavallaan ymmärrän tämän, mutta toisaalta onko tässä jo menty liian pitkälle siihen toiseen suuntaan? Eli onko lemmikkieläimellä nykymaailmassa oikeutta olla vanha ja ehkä vähän sairaskin ja raihnainen?

Ja toki tässä tullaan nyt siihen vaikeaan aiheeseen, eli kipuun. Vaikea siksi, että eivät osaa sitä itse ilmaista ja sitä on meidän vaikea tietää onko sitä ja jos on, niin miten vaikeaa. Toisaalta kipu on osa elämää ihmisilläkin, varsinkin vanhuudessa. Nuori eläinkin voi kärsiä jostain vaivasta ja kivusta eikä omistajalla ole siitä tietoa. Mun kaikilla koirilla on senioreina ollut jo kipulääkitys nivelvaivojen takia jopa vuosien ajan.

Kun vein viimeisimmän koirani piikille, niin muutama tuttava kommentoi jälkeen päin tyyliin "kyllä oli jo aikakin!" ja "huonolta jo näyttikin" jne. Juu, koira oli vanha ja jo laihtunut, mutta kävellä köpsötteli pikkuisen ulkona ja leikkikin vielä hetkittäin. Seurasin erittäin tarkasti sen elekieltä ja liikkumista, syömistä ja juomista ja tein sitten päätöksen kun se tuntui oikealta. Muistan sen hetkenkin kun koirani tuli viereeni ja jotenkin vaan tuli voimakkaasti sellainen olo että nyt on se hetki. Hyvin vaikea on ulkopuolisen siitä tilanteesta tietää tarkkaan mikä se on, vaikka koira näyttää hyvinkin vanhalta ja "huonolta". Ja omistajan voimavarat ja halu hoitaa vanhusta toki vaikuttavat myös. 

Kysymys kuuluu siis: onko nykyajassa lemmikillä oikeus elää vanhuutta vai painostavatko eläinlääkärit ja ehkä ulkopuolisten paheksuvat katseet omistajan tekemään lopullisen ratkaisun liian aikaisin?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkärit sanovat noin siksi, että näkevät työssään jatkuvasti kuinka paljon yleisempi ongelma on, että omistaja ei raaski lopettaa kärsivää lemmikkiään ajoissa, kuin että vanhoja eläimiä lopetettaisiin liian hyvässä kunnossa.

Eläin ei lopetuksesta kärsi. Kipu ei myöskään aina näy päällepäin. Miksi antaa kärsiä, jos lopetus on joka tapauksessa edessä lähiaikoina?

Vierailija
2/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi että lemmikki pystyy kävelemään itse paikalle. Onko tuo jotenkin liikaa toivottu.

Jos tilanne on pikkuhiljaa ajautunut tuohon, niin siinä on ehtinyt olla monta kivuliasta kuukautta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheenjäseniä ei lopeteta oman mukavuudenhalumme vuoksi. Yhtä koiraa kannoin ulos monta kuukautta, jos ei pystynyt kävelemään. Usein kuitenkin pystyi. Ja ihanat, parhaimat hetket oli kun hieroin vanhan koiran lihaksia ja se painoi päänsä mun kättä vasten ja nuoli mun kättä.

Ei ikinä ketään piikille, ellei selvästi sellaiset kivut, joita mikään lääkitys ei vie pois.

Vierailija
4/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus näkee lenkillä raihnaisia koiria,jotka selvästi eivät enää pysty hyvin kävelemään.

Se on eläinrääkkäystä.

Vierailija
5/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkärit sanovat noin siksi, että näkevät työssään jatkuvasti kuinka paljon yleisempi ongelma on, että omistaja ei raaski lopettaa kärsivää lemmikkiään ajoissa, kuin että vanhoja eläimiä lopetettaisiin liian hyvässä kunnossa.

Eläin ei lopetuksesta kärsi. Kipu ei myöskään aina näy päällepäin. Miksi antaa kärsiä, jos lopetus on joka tapauksessa edessä lähiaikoina?

Niin tiedän että kipu ei aina näy päällepäin. MIten siinä kohtaa vanha koira eroaa nuoresta? Kumpikaan ei osaa kertoa jos jotain paikkaa kolottaa. Ei nuorten koirien omistajat silti käytä koiriaan kerran kk lääkärissä kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa ja kuvauksissa, jotta saataisiin selville onko koiralla mahdollisesti joku sairaus ja kipua.

ap

Vierailija
6/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu joutui lopettamaan yli 19 vuotiaan koiransa, ei pysynyt pystyssä kuin maton päällä, eläinlääkäri tuli kotiin tekemään viimeisen palveluksen. Oli käynyt jo aiemmin kysymässä pitääkö koira lopettaa kun sokeutui, joku oli huudellut että pitää viedä piikille mutta eläinlääkäri ei suostunut, noin vuosi meni ennen kuin viimeinen palvelus piti tehdä. Koira siis söi hyvin, käveli hyvin kuono maassa kun ei enää nähnyt.

Vierailija
7/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tiedän että kipu ei aina näy päällepäin. MIten siinä kohtaa vanha koira eroaa nuoresta? Kumpikaan ei osaa kertoa jos jotain paikkaa kolottaa. Ei nuorten koirien omistajat silti käytä koiriaan kerran kk lääkärissä kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa ja kuvauksissa, jotta saataisiin selville onko koiralla mahdollisesti joku sairaus ja kipua.

ap

Siinä vaiheessa nuortenkin koirien omistajat toivottavasti käyttävät lemmikkinsä tutkimuksissa, kun sen olemus ja liikkuminen näyttää siltä että ulkopuolisetkin huolestuvat.

Vierailija
8/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itsekin katsoneeni vähän pahasti hyvin vanhan näköisten koirien omistajia ennen kuin mun ensimmäinen koira vanheni. Sitten ymmärsin miten arvokasta aikaa se voi olla. Ja siinä mennään hiljaa koiran ehdoilla, hoivaten ja rakastaen. 

ap

Vierailija
9/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siinä vaiheessa nuortenkin koirien omistajat toivottavasti käyttävät lemmikkinsä tutkimuksissa, kun sen olemus ja liikkuminen näyttää siltä että ulkopuolisetkin huolestuvat.

Mutta kun vanhuus itsessään ei ole sairaus. Ei ihmisillä eikä eläimillä.

Vierailija
10/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos koira ei voi liikkua enää normaalisti,on aika viedä piikille.

Tämä on selkeä merkki.

Silloin koira ei nauti enää elämästä ja tuntee varmasti kipua.

Vierailija
11/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi että lemmikki pystyy kävelemään itse paikalle. Onko tuo jotenkin liikaa toivottu.

Jos tilanne on pikkuhiljaa ajautunut tuohon, niin siinä on ehtinyt olla monta kivuliasta kuukautta. 

Koira stressaa tilannetta jossa se on sairas. Laumaeläimenä se feikkaa pitkään pysyäkseen jengissä. Siksi emme aina tiedä sen kipuja.

Tylsää on ollut katsella kipulääkitty täysin  masentunutta koiraa. Siksi, kun ell ottaa asian puheeksi sanon aina kyllä

Vierailija
12/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisätietona, että olen itse saanut paheksuntaa ulkopuolisilta sekä koiran liian aikaisesta että liian myöhäisestä lopettamisesta. Kyllähän se pahalta tuntuu kun itse yrittää parhaansa mukaan tehdä oikean ja vaikean päätöksen oikeaan aikaan.

ap

Vierailija
13/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos koira ei voi liikkua enää normaalisti,on aika viedä piikille.

Tämä on selkeä merkki.

Silloin koira ei nauti enää elämästä ja tuntee varmasti kipua.

Mikä on normaalia liikkumista? Koirankin askel lyhenee ja hidastuu vanhana kuten ihmisen. 

ap

Vierailija
14/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat rakastavalta eläimiä kohtaan 

Vierailija
15/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä perheenjäseniä ei lopeteta oman mukavuudenhalumme vuoksi. Yhtä koiraa kannoin ulos monta kuukautta, jos ei pystynyt kävelemään. Usein kuitenkin pystyi. Ja ihanat, parhaimat hetket oli kun hieroin vanhan koiran lihaksia ja se painoi päänsä mun kättä vasten ja nuoli mun kättä.

Ei ikinä ketään piikille, ellei selvästi sellaiset kivut, joita mikään lääkitys ei vie pois.

Tässä kommentissa oli sikäli hyvä pointti, että ehkä nykyelämä on monilla ihmisillä ja perheillä niin hektistä, että ei ole yksinkertaisesti mahdollista ja aikaa hoivata vanhaa lemmikkiä. Mikä on tietenkin surullista, jos näin on. Ja onko sille lemmikille ollut tarpeeksi aika silloinkaan kun se on ollut nuori ja terve? Pitäisikö lemmikeille olla omat palvelutalot, joissa omistajat voisivat vierailla? ;-)
ap

Vierailija
16/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinrääkkääjä.

Vierailija
17/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinrääkkääjä.

Tämä oli nyt todella asiaton kommentti ihmiselle, joka selvästi rakastaa lemmikkejään.

ap

Vierailija
18/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä pitää kärsivää lemmikkiä hengissä, kun "ei kestä" luopumista ja pitkittää eläimen tuskaa.

Vierailija
19/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä pitää kärsivää lemmikkiä hengissä, kun "ei kestä" luopumista ja pitkittää eläimen tuskaa.

Se että lemmikki on vanha, ei automaattisesti tarkoita että se kärsii.

ap

Vierailija
20/63 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinrääkkääjä.

Tämä oli nyt todella asiaton kommentti ihmiselle, joka selvästi rakastaa lemmikkejään.

ap

Olisin tehnyt eläinsuojeluilmoituksen. Taidat olla provo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan