Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yhdys sana virheiden tekeminen FB:ssä muoti-ilmiö vai oikea häiriö?

Vierailija
29.04.2012 |

Voisitteko valaista?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan usein puhelimen netin kautta ja oikolukuohjelma jättää välin jokaisen tunnistetun sanan jälkeen. Yritän pakittaa takaisin sanan loppuun aina kun muistan, mutta joskus en muista. Jotkut eivät varmaan välitä poistaa välejä. Oma äitini osaa tosi hyvin oikeinkirjoituksen, mutta kännykän oikolukuohjelman vuoksi jää välit, eikä ole tarpeen korjata, kun viesti tulee vain minulle. Viisaat ymmärtää kyllä tekstin virheilläkin eikä välitä kytätä oikeinkirjoitusta ystävien teksteistä. Tyhmistä ja ilkeistä ei tarvitse välittää.

Vierailija
2/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsopas tätä palstaa. Pitkissä viesteissä jonkun virheen ymmärtää. Mutta kun täällä on suurin osa otsikoista jo pielessä - yhdyssanat, kirjaimia puuttuu jne. Olen miettinyt joskus samaa, ehkä se on muotia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko valaista?

Joten kielikorva on rapistunut. Pahat yhdyssanavirheet ovat kyllä karmeaa luettavaa ja katsottavaa.

Vierailija
4/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sanoi, että on noloa kirjoittaa kaikki oikein niin kuin mummot. Me olemme siis mummoja. :D

Vierailija
5/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei me olla millään äikän tunnilla niin ei tarvi osaa täydellistä äidin kieltä ethän säkään puhu täydellistä kirja kieltä oikeessa elämässä ja mitä välii sillä on onko joku sana yhdys sana vai eri sana ja missä pilkku olis".

Tuolla tavalla minulle vastattiin kun pyysin yhtä kaveria kirjoittamaan niin että tekstin ymmärtäisi. Tiedän että hän osaa kirjoittaa oikein, mutta ilmeisesti netti-, ja tekstiviestikulttuuri on huonontanut ihmisten oikeinkirjoitushaluja tai tyhmentänyt ihmisiä.

Tottakai ymmärrän muutamat virheet, mutta jos kirjaimet menevät koko ajan sekaisin, yhdyssanat ovat erikseen, erikseen olevat sanat yhdessä, eikä pilkuista, kappalejaoista, isoista alkukirjaimista tai yleisimmistä oikeinkirjoitussäännöistä ole tietoakaan, niin teksti on vaikeaa ja ärsyttävää lukea.

Vierailija
6/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.feissarimokat.com/2011/02/ylivoimaiset-yhdyssanat/

Yhdys sanat = perässä hiihtoa.. *sight*

Vierailija
7/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat aina olleet tosi työläitä, pilkkusäännöt aiheuttavat päänvaivaa myös. Luen todella paljon, eli se ei ainakaan voi olla syynä. Olen aikoinaan saanut kirjoitettuakin äidinkielestä laudaturin, kun oiken pänttäämällä pänttäsin kaikki kielioppisäännöt, ja toki osasin tekstissä hienosti kiertää ne kohdat, joissa en ollut varma tarvitaanko yhdyssana ;)

SIis helpot yhdyssanat toki sujuu (esim. lähihoitaja) mutta sitten on niitä joille olen täysin sokea (työn teko vai työnteko, maan omistaja vai maanomistaja). En siis tee näitä virheitä tahallani, olisi tosi kiva osata kieliopi täydellisesti niin ei tarvitsisi palstaallakaan kuunnella vittuilua, kun joidenkin mielestä juuri ne yhdyssanavirheet tarkoittavat että olen wt, kouluttamaton, tyhmä, köyhä ja mitä niitä nyt on kuultukaan...

Vierailija
8/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi pähkäillä asiaa aivan itse. Miksi hän itse teki yhdyssanavirheen?

Vierailija
9/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi pähkäillä asiaa aivan itse. Miksi hän itse teki yhdyssanavirheen?

Vierailija
10/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on köyhtymässä. Syytä ei tiedetä, ilmeisesti englanninkielen yleistyminen vaikuttaa.

Tämä on siis ihan kansanlaajuinen ilmiö, joka on näkynyt jo ainakin parikymmentä vuotta.

Monet kielentutkijat epäilevät, että yhdyssanat ovat kielessämme katoamaan päin, ja pian vain oikeinkirjoitushifistelijät osaavat niitä ihan oikeasti käyttää (tähän menee tietysti kymmeniä vuosia), ja sitten erikseen kirjoittaminen jo hyväksytään yleiskielen oikeinkirjoitukseen.

Mielestäni harmi juttu ja kielen köyhtymistä, mutta toisaalta ymmärrettävää kehitystä, jota on hyvin vaikea pysäyttää väkisin millään kielipoliisitoimella tai opetusohjelmilla.

Vierailija
11/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIis helpot yhdyssanat toki sujuu (esim. lähihoitaja) mutta sitten on niitä joille olen täysin sokea (työn teko vai työnteko, maan omistaja vai maanomistaja).

Yhdyssanataju kehittyy jossain vaiheessa nuoruutta, ja sinulle se ei ole kehittynyt kauhean hyväksi.

Varmasti tuollalinen maan omistaja / maanomistaja -tyyppinen juttu on vaikea monille muillekin. Itselleni ei ole, ymmärrän hyvin mikä ero noilla on ja milloin käytettäisiin kumpaakin muotoa (kumpi tahansa voi olla oikein, riippuu yhteydestä). Minulle on siis päässyt kehittymään kohtalaisen hyvä yhdyssanataju, mutta tuskin siinä mitään omaa ansiota on. Ehkä se on kielikorvakysymys?

Vierailija
12/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdyssanat on vaikeita ja ko kirjoitan nopeasti niin virheitä tulee. faceen yritän korjailla, mutta keskustelupalstoille en yhtään välitä.

joskus kirjoitan pojan puolesta jotain sen juttuja, jos on kiire. ehdottomasti pilkut ja isot kirjaimet ovat kiellettyjä! Pisteitä saa joskus käyttää. Huuto- ja kysymysmerkit saa laittaa.

Vierailija
13/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkityyli ja englantilainen kielikulttuuri heijastuu suomenkieleen. Siellähän ei yhdyssanoja tunneta ollenkaan. Ja tietysti nopeatempoinen viestintä mahdollistaa kielioppi- ja kirjoitusvirheet ihan eri tavalla kuin tarkkaan harkitut lauserakenteet.

Vierailija
14/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus kirjoitan pojan puolesta jotain sen juttuja, jos on kiire. ehdottomasti pilkut ja isot kirjaimet ovat kiellettyjä! Pisteitä saa joskus käyttää. Huuto- ja kysymysmerkit saa laittaa.

Nuorilla voi olla just se tapa erottautua "mummoista". Tämänköhän takia ihan monet fiksutkin aikuiset ihmiset kirjoittaa "niimpä" ja "ompas". Ei siksi, että eivät tietäisi miten sana oikeasti kirjoitetaan vaan siksi, että pitävät oikeaa kirjoitusasua jotenkin sievistelevänä pingottamisena? Halutaan tavallaan tuoda rentoutta siihen tekstiin. Ja sitten jos tuo periaate viedään pitkälle niin päästään siihen, että väärin kuuluukin kirjoittaa.

Vierailija
15/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ongelmaa vastaan pitää taistella kaikin keinoin. Kirjoitustaidottomia pitää pilkata aina ja kaikkialla. Siitä on tehtävä sosiaalisesti epähyväksyttävää käytöstä. Tai paremminkin niin päin, että kirjoitustaidottomuuden nouseminen yleisesti hyväksyttäväksi ominaisuudeksi on estettävä. Sääliksi käy niitä, joilla on oikeasti lukihäiriö tms. aito ongelma. Emme siltikään voi sallia sitä, että kun kaksi tuntematonta ihmistä tapaa, on jotenkin hyväksyttävää viljellä kirjoitusvirheitä. Kaverien kesken olkoot teksti mitä tahansa. Tämä ei ole Vietnam ja vuosi ei ole 1969. Se tarkoittaa sitä, että meitä koskevat säännöt.

Vierailija
16/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistahan opettaa lapsesikin kiusaajiksi, varsinkin vammaisia kannattaa osoitella sormella ja nauraa!

Kirjoitustaidottomia pitää pilkata aina ja kaikkialla.

Vierailija
17/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulevinani myös puheessa yhdyssanoja lausuttuna erikseen. Sanapainosta sen kuulee: yhdyssanassa pääpaino on ensimmäisellä tavulla, mutta jos yhdyssanan lausuu erikseen pääpaino on yhdyssanan molempien osien ensimmäisellä tavulla.

Vierailija
18/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistahan opettaa lapsesikin kiusaajiksi, varsinkin vammaisia kannattaa osoitella sormella ja nauraa!

Kirjoitustaidottomia pitää pilkata aina ja kaikkialla.

Vierailija
19/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhekieli osoittaa tuttavallisuutta ja rentoutta.

Vierailija
20/28 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat aina olleet tosi työläitä, pilkkusäännöt aiheuttavat päänvaivaa myös. Luen todella paljon, eli se ei ainakaan voi olla syynä. Olen aikoinaan saanut kirjoitettuakin äidinkielestä laudaturin, kun oiken pänttäämällä pänttäsin kaikki kielioppisäännöt, ja toki osasin tekstissä hienosti kiertää ne kohdat, joissa en ollut varma tarvitaanko yhdyssana ;)

SIis helpot yhdyssanat toki sujuu (esim. lähihoitaja) mutta sitten on niitä joille olen täysin sokea (työn teko vai työnteko, maan omistaja vai maanomistaja). En siis tee näitä virheitä tahallani, olisi tosi kiva osata kieliopi täydellisesti niin ei tarvitsisi palstaallakaan kuunnella vittuilua, kun joidenkin mielestä juuri ne yhdyssanavirheet tarkoittavat että olen wt, kouluttamaton, tyhmä, köyhä ja mitä niitä nyt on kuultukaan...

tarkoitinkin sellaisia helppoja virheitä. Mutta pitää katsoa, onko kännykällä lähetettyjä viestejä. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi