Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos menet muuttoavuksi, odotatko ruokatarjoilua?

Vierailija
22.02.2014 |

Sain kiertoteitse kuulla, että olin ollut vittumainen ihminen kun muuttotalkoissani en ollut tarjonnut lounasta. Olin ostanut limsaa ja kivennäisvettä muuttajille. Olen ollut itse joskus muuttamassa kaveria eikä hän silloin tarjonnut edes tuota limsaa, siksi en itse osannut ajatella, että voisin tarjota heille vielä jotain ruokaakin. En siis itse osaa ajatella, että jos joku ei tarjoa muuttajille muutossa mitään, hän olisi törkeä. Ajattelin, että muuttajien "palkka" on kutsu tupareihin.

Millaiset kokemukset teillä on, onko ruokatarjoilu oletusarvo?

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää tarjota ruokaa ja rahallinen korvaus myös. muutoin on hyväksikäytön makua

Vierailija
22/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen muuttanut kolme kertaa, joista kahdessa ensimmäisessä tavaraa oli peräkärryllinen, kaikki valmiiksi pakattuja. Muutot menivät sujuvasti eikä nälkä tai jano ehtinyt tulla. Viimeisin muutto oli vähän isompi, silloin tarjottiin kahdelle apuna olleelle ruuat muuton jälkeen jossain ravintolassa.

Muutot, joissa olen ollut apuna, ovat vaihdelleet tarjoiluillaan. Yleensä, jos on ollut paljon kamaa ja osa tavaroista vielä pakkaamatta, aikaa on mennyt paljon ja ruokaakin on saanut. Sitten on ollut pari tällaista yksinkertaista tavaroiden kantamista, jossa ei kauaa nokka tuhissut eikä mitään tarjoiluitakaan ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja lähipizzerian sapuska plus 50 egee riittää ihan hyvin päivän huhkimisen korvaukseksi, jos kyseessä on kaveri tai kaverin kaveri. ammattimuuttomies on toinen vaihtoehto ja tullee hieman kalliimmaksi

Vierailija
24/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatimattomia ovat muuttoapulaisesi olleet. mieheni pyytää semmoiset korvaukset että voi sitä raasua, joka joutuu hänen apuaan ja autoaan ruinaamaan. talkoohenkeä ei löydy nimeksikään ja kaikkein vähiten sukulaisille

Vierailija
25/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:03"]

Meillä ei tainnut mennä aikaa kuin ehkä 3-4 tuntia. Se oli yksiöstä toiseen muuttaminen ja välimatkaakin oli n. 2 km.

Olin luultavasti ajatellut, että ruokaa ei tarvitse, koska kyseessä ei ollut koko päivän urakka ja myös koska en itse olisi odottanut sitä.

Mutta kiva tietää muiden kokemuksia, tuli kuitenkin itselleni puun takaa se, että olenkin "törppö".

Ap

[/quote] 3-4 tuntia on pitkä aika ja tulee nälkä ja sinä et antanut mitään. Kai vettä sai ottaa. Kerran olen ollut muuttamassa ja toista kertaa en mene. Ei tarjoiltu mitään. 

Vierailija
26/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 22:11"]

Jos muutetaan, niin tavarathan on laatikoissa. Miten helkutissa sitä pystyy mitään ruokaa laittamaan? Joku ehdotti, että tekee lihakeiton etukäteen, paljonkohan keitosta on jäljellä muuton jälkeen? Jos lähtee avuksi muuttamaan, niin järkikin sanoo, että ruokailua on mahdotonta järjestää muuton keskellä. Omat eväät mukaan.

[/quote]  Ei ole mahdotonta järjestää. Tilaa pitsat, siinä se on. Tarvitsee vaan veitsen. 

Vierailija
27/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 22:05"]

Mä ajattelen asian näin: jos muuttaisin esim nykyisestä asunnosta miehen ja laosen kanssa niin meniai tosi kauan aikaa...

Jos palkkaisin firmasta apua, menis ihan hirveesti rahaa.

Eli jos ystävät auttais sijoittaisin mielelläni heihin" sen rahan" joka olisi mennyt firmalle, vieraille ihmisille.

[/quote]  En antaisi vieraiden pakata perheen tavaroita. Kantoapua tarvin mutta itse olen tehnyt niin että muuttoauto ja 2 miestä ja eurot handuun kun työ tehty. 

Vierailija
28/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse edes veitseä, kun muistaa pizzeriassa pyytää leikkaamaan valmiiksi paloiksi laatikkoon!! Slaissien syönti onnistuu vaikka seisaaltaan suoraan pizzalaatikosta!!

Vierailija
29/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 22:11"]

Jos muutetaan, niin tavarathan on laatikoissa. Miten helkutissa sitä pystyy mitään ruokaa laittamaan? Joku ehdotti, että tekee lihakeiton etukäteen, paljonkohan keitosta on jäljellä muuton jälkeen? Jos lähtee avuksi muuttamaan, niin järkikin sanoo, että ruokailua on mahdotonta järjestää muuton keskellä. Omat eväät mukaan.

[/quote]  mikäli 5 ihmistä muuttamssa niin ottaa ne 5 lautasta, 5 lusikkaa, yhden veitsen esiin, ottaa lihakeiton jääkaapista ja panee liedelle kun on aika syödä ja varaa vielä leipää runsaasti ja juustoviipaleita ja mzaitoa plus limua ja kahvit termariin. Eihän jääkaappia ekana viedä ja muutto saattaa kestää yli 5 t

Vierailija
30/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 16:52"]

Sain kiertoteitse kuulla, että olin ollut vittumainen ihminen kun muuttotalkoissani en ollut tarjonnut lounasta. Olin ostanut limsaa ja kivennäisvettä muuttajille. Olen ollut itse joskus muuttamassa kaveria eikä hän silloin tarjonnut edes tuota limsaa, siksi en itse osannut ajatella, että voisin tarjota heille vielä jotain ruokaakin. En siis itse osaa ajatella, että jos joku ei tarjoa muuttajille muutossa mitään, hän olisi törkeä. Ajattelin, että muuttajien "palkka" on kutsu tupareihin.

Millaiset kokemukset teillä on, onko ruokatarjoilu oletusarvo?

[/quote]

Olen ollut ystävien ja sukulaisten muuttoapuna ihan omasta aloitteestani,enkä kyllä ole mitään "palkkiota" odottanut. Tietysti toivon,että he taas vastaavasti auttavat tarvittaessa  minua vastapalvelukseksi.

Vierailija
31/148 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 22:09"]

Kyllä mulle olisi 3-4 tunnin muutossa heikotus päässyt tulemaan. Helposti matkaan menee vaikkapa puoli tuntia suuntansa lisää ja se tekee päivälle jo pituutta 4-5 tuntia. Muuttopuuhat on sen verran rankkoja, että siinä kuluu energiaa hyvin, vaikka olisi juuri lähtiessään syönyt.

[/quote]

Juuri näin. En varmasti olisi ottanut eväitä muuttoa varten (kun olisin olettanut että ruokaa tarjotaan), joten olisi pitänyt varmaan kesken muuton lähteä kauppaan.

Juuri tästä asiast miehen kanssa puhuttiin. Kummallekin muistui mieleen 10 v sitten ollut muutto, jossa EI tarjottu ruokaa (siis edes voileipää tms.). On oikein jäänyt mieleen erikoisuudellaan, vaikkei tietenkään välejä mitenkään tuon takia katkaistu tai haukuttu jälkeenpäin.

En ole muuttopuuhissa mitenkään nirso, eli sellainenkin ruoka kelpaa, jota en tavallisesti söisi kuten kylmät lihapiirakat suoraan muovipussista. Jotain kuitenkin pitäisi olla tarjolla. Vaikka halpaa linssikeittoa pahvilautasilta. Pizza on kuitenkin se tavallisin ruoka muutoissa. 

Vierailija
32/148 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran auttamassa yhtä kaveriani noin puolen päivän muutossa. Mitään ruokaa ei tarjottu, eikä juotavaa. Mulla oli polvi tosi kipeä ja laittoi minut silti kantamaan kaikkein painavimmat laatikot.
Valitti siitä, että jotkut kaveripojat olisivat tulleet muuttamaan "kaljapalkalla" ja kuinka törkeä heidän pyyntönsä oli. Edes tupareissa kaverini ei tarjonnut mitään ja kiitteli lähinnä niitä kavereitaan, jotka eivät edes olleet muutossa mukana...? Hän on vielä varakkaasta perheestä lähtöisin, joten ei ole rahasta pulaa!

Enää en ole tuota ihmistä auttamaan menossa. Mulla on myös hänen muuttonsa jälkeen ollut kaksi omaa muuttoa. Eipä ole tarjoutunut avuksi, enkä ole jaksanut pyytääkään. Hänet tuntien olisi tullut joku hieno selitys, miksei paikalle pääseminen onnistu. :D

Toista kaveriani autoin kokopäivämuutossa ja hän tarjosi pitsat ja juomat ihan asiaankuuluvasti. Hän on myös auttanut minua mm. pesukoneen hakemisessa ja sen roudaamisessa kämppääni. Tätä kaveria autan mielelläni jatkossakin!

Varsinaista ruokatarjoilua en muuten kuin kokopäivämuutossa odota, mutta edes jonkinnäköistä huomioimista. Ymmärrän, jos raha on tiukilla, eikä ole yksinkertaisesti varaa hommata lahjuksia, mutta sitten pitäisi olla valmis tekemään joitain muita palveluksia muuttoapua antaneille.

Vierailija
33/148 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oletan että jotakin syötävää ja juotavaa on tarjolla, jos menen auttamaan muutossa. Me oltiin auttamassa anopin muutossa ja siellä ei ollut mitään tarjottavaa vaikka meillä meni koko päivä. Lisäksi kuskattiin omalla autolla tavaroita pitkin poikin kaatopaikkaa ja uuden asunnon ja vanhan asunnon väliä. Jälkeenpäin vaan mietin, että olishan se ollut kiva jotain ruokaa edes saada kun bensatkin maksettiin koko päivän ajeluista. Mutta ei kyllä yllättänyt yhtään kun anoppi kyseessä... :D

Vierailija
34/148 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaminen on raskasta hommaa ja siinä tulee nälkä ja jano. En auttaisi sinua, kun olet noin kitsas. Lisäksi kun saa syödä ja juoda niin jaksaa taas kanniskella tavaroita.

Vierailija
35/148 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten varmistan etukäteen et on ruokaa ja juomaa on  tarjolla ja jos ei ole niin en mene auttamaan. Olen avoin ja suorasanainen ihminen ja uskallan kysyä. Pihit hoitakoot itse muuttonsa. 

5v. sitten tehtiin muutto miehen kanssa kaksistaan ja oksensin illalla, kun olin niin poikki. Jatkossa on muuttofirma, sen verran raskasta on muuttaminen. Ikää mulla jo 50v.

Vierailija
36/148 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:03"]Meillä ei tainnut mennä aikaa kuin ehkä 3-4 tuntia. Se oli yksiöstä toiseen muuttaminen ja välimatkaakin oli n. 2 km.

Olin luultavasti ajatellut, että ruokaa ei tarvitse, koska kyseessä ei ollut koko päivän urakka ja myös koska en itse olisi odottanut sitä.

Mutta kiva tietää muiden kokemuksia, tuli kuitenkin itselleni puun takaa se, että olenkin "törppö".

Ap

[/quote]

En odottais ruokaa tolla keikalla. Et ole törppö.

[/quote]

Mä odottaisin. Meidän tuttavaporukassa kyllä tarjottaisiin vähemmästäkin ajasta ainakin kahvit ja leipää tms. Itselleni tulee kyllä 3-4 tunnin fyysisestä työstä nälkä. Ylipäätänsä mieluummin oon avokätinen ja kiitollinen kuin sitten pihistelen väärässä kohtaa.

Vierailija
37/148 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ollaan muutettu. Käytiin aamulla tekemässä valmiiksi iso satsi siskonmakkarakeittoa ja muutamaa erilaista salaattia uudella asunnolla. Vanhassa asunnossa oltiin pakattu valmiiksi. Uuden asunnon päässä sis syötiin, keiton ja salaatin lisäksi tarjottiin leipää ja juomisia. Pidän ruoan tarjoamista tosi tärkeänä enkä kehtaisi muuttoapua pyytää tarjoamatta mitään. Ollaan opiskelijoita eikä rahaa hirveästi,mutta ei tohon tarjoiluun rahaa mennyt, varsinkin kun miettii miten kallisarvoista saamamme apu oli. Kalliimmaksi olisi tullut tilata jokaiselle pizzat, siksi päädyttiin itse tekemään muuttopöperöt. Ens muuttoon aion ehkä tehdä jotain tuhdimpaa kuin keittoa.

Vierailija
38/148 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tarjonnut ruokaa muuttajille ja myös aina itse saanut ruokaa kun olen ollut roudaamassa. Joihinkin kaverimuuttoihin olen osallistunut tekemällä ruokaa muuttoporukalle (chili con carne hyvä ja suosittu :)). 

Vierailija
39/148 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut useita kertoja, nuorena ensin opiskelupaikkakunnalta toiselle, takaisin kotikuntaan, avoliittoon yms enkä ole tarvinnut isompaa muuttoapua (muuttoapuna isompia kantamassa äitini), joten kummallista mielestäni on että yksiön muuttamiseen menee kuudellakin henkilöllä useita tunteja! :o.

Viimeisimmässä muutossa muutin avopuolison luo:

- Olin pakannut tavaroita laatikoihin monta päivää valmiiksi

- Käytössäni oli farmariauto, sillä kulkivat kaikki kalusteet, sohva ja sänky purettuna ja osina autoon kannettuna. Ruokapöydän myin ja ostaja haki.

Muutin itse päivän aikana, ja YKSIN. Joten on hirveän vaikeaa kuvitella tuollaista muuttoporukkaa ja ajanhukkaa.. 

Sitten kun muutetaan miehen kanssa tästä omakotitaloon, niin tarjotaan kyllä muuttoporukalle pizzaa, lihapiirakoita, limsaa, juotavia jogurtteja jne. Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita.. 

Kyllä jäisi paskan maku suuhun jos olisin muuttoapuna ilman ruokapalkkaa.

Koska talkoothan tarkoittaa työtä ruokapalkalla. Niin ja tuparit eivät ole palkka, vai kutsutko sinne vain muuttoavun?

t: Kokenut muuttaja

Vierailija
40/148 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä talkoissa kuuluu aina olla kunnolla ruokaa! Kukaan ei saa koskaan lähteä talkoista nälkäisenä! Eikä muutenkaan kenenkään kodista, jossa on isäntäväen pyynöstä..