kERTOKAA KOKEMUKSIA masennuslääkkeistä
miten ne auttavat / auttavatko ? minkälaisia sivuvaikutuksia, entä oliko vaikutuksena selkeästi positiivisempi mieliala? kaikenlaisia kokemuksia ottaisin mielelläni vastaan kun itse harkitsen lääkityksen aloittamista.
Kommentit (35)
Semmoinen juttu vielä, että masennus kannattaa hoitaa kunnolla ensimmäisellä kerralla. Uusiutumisen mahdollisuus kasvaa merkittävästi jos esim lääkehoito tai terapia jää kesken.Itselläni on 4 masennuskertaa ja minullekin suositeltiin jo lopussa jatkuvaa estolääkitystä, otin kuitenkin riskin ja halusin kokeilla lääkkeetöntä elämää vielä, nyt on jo vuosia oltu ilman mutta aina on pieni pelko että jos se sittenkin vielä uusiutuu. Helppoa ei ole tuon sairauden kanssa mutta olisin varmaan jo haudassa jos en olisi saanut apua.
Ataraxiaa otin joskuss vähän. Alkoi ohimoon pistää vtusti
Käytin ite serotoniinia joka aiheutti mulle agressioita joiden takia mulla on nyt masennuksen sekä ahdistuksen lisäksi vihanhallinta ongelmia. Mun masennus on jo kai krooninen että ei siinä mitään. Vähän vituttaa kun oon käynyt kolmannesta luokasta asti terapiassa (eli nyt noin seitsemän vuotta) enkä oo hyötynyt siitä mitenkään. Oon myös käyttäny kahta muuta masennus lääkettä, mutta valitsen mieluummin masennuksen kuin toistuvat agressio purkaukset ja murhan himon :)
Oon alkanut miettii että mut on ehkä diagnosoitu väärin, koska edellinen psykologi totes mulla maniaa. Eli mul voi olla kaksisuuntainen mielialahäiriö, sillä selittyis myös miks lääkkeet vaikutti miten vaikutti.
Suomen mt palvelut on vaan iha perseestä.
https://www.dailymail.co.uk/health/article-4197460/Could-antidepressant…
Could antidepressants really cause brain damage? Experts reveal the pills don't work for most people and could even cause PERMANENT harm
* Now, experts say that for many, antidepressants work no better than placebos
But a controversial new book, The Sedated Society, claims these drugs, said to correct a chemical imbalance in the brain, are the wrong thing to give to emotionally vulnerable people — adults or children.
In an excoriating assessment of the drug industry and psychiatry, experts claim the evidence for antidepressants is flawed and say the drugs have never been shown to correct a chemical imbalance.
According to the ten expert authors, drugs such as SSRIs and the heavyweight tranquillisers known as anti-psychotics, not only are no better than a placebo for most people, but some raise the risk of suicide in children and adults.
They also lower libido and could cause a deeply unpleasant muscular condition called tardive dyskinesia.
Furthermore, they claim the drugs are capable of inflicting long-term damage that lasts even when the patient has stopped taking them.
Research on animals has found that antidepressants can shrink the connections between brain cells and that these don't grow back after the drugs are stopped.
'I have never seen any convincing evidence showing a psychiatric disease is causing brain damage, but have seen plenty that medication causes brain damage.'
Also hidden was the suicide risk, he says. None of the children getting a placebo or therapy had any risk while a clear link with Prozac showed up.
In addition to the raised risk of suicide and the serious problems that some patients have with withdrawal, there is the risk, though rare, of a deeply unpleasant side-effect from long-term use of anti-depressants known as tardive dyskinesia (TD), the result of permanent brain changes.
Sufferers lose control of muscles, especially around the head and neck and in the arms and legs.
Trying to come off SSRIs can produce a similar condition known as akathisia, which Dr Breggin describes as 'an extreme form of restlessness, where patients can't sit still and that predisposes to suicide and homicide'.
Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla 5-htp-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
Itselläni on vaikein ymmärtää tulevia äitejä, jotka käyttää ssri lääkettä kun odottaa vauvaa. Mikä saa vihaamaan lasta niin paljon, että lapsen aivojen kemiat täytyy tuhota jo ennen hänen syntymää? Tutkimukset kuitenkin osoittaa, että noin 100prosentia lapsista syntyy jotain häikkää päässä jos äiti on syönyt kyseisiä myrkkyjä. Toinen asia jota on vaikea ymmärtää, että kuinka vanhempi voi olla niin vastuuton jos antaa alle 18vuotiaan lapsen syödä lääkettä, joka aiheuttaa 33prosentilla ennenaikasen kuoleman? Usein kuulee saman selityksen, muttakun lääkäri sanoi niin. Siis oikeesti? Sinä olet lapsestasi vastuussa, ei lääkäri. Tässä vielä linkit kyseisiin aiheisiin, koska ei kukaan tunnu uskovan muiden puheita ilman todisteita, koska lääkäri sanoo niin, että ihmiset demonisoi lääkkeitä ja selittää kaikkea omaa.
https://www.apteekkari.fi/uutiset/naytto-masennuslaakkeiden-haitoista-s…
Jaa'a löysin tämän keskustelun. Olen ollut stressaantunut viimeiset pari vuotta ja nivelsäryn vuoksi uni ei enää palauta. Lisäksi epäillään sydänoireita. Onhan sitä väsynyt kun uni ei palauta. Siitä huolimatta kaikki muun slan erikoislääkäritkin kyselevät olenko masentunut. Mielestäni en ole. Ja nyt kun luin nämä kirjoitukset, en tosiaankaan uskalla aloittaa masennuslääkitystä. Orgasmi on ollut aina hankala saada ja vaihdevuosien jälkeen en tunne seksuaalista halua juuri koskaan. Olen täyttänyt itse usein BDI masennuskyselyn, eikä nouse pisteet masennulsen puolelle. Ehdottaako lääkärit aina masennusta syyksi, jos ei fyysistä syytä löydy?
En tässä tarkemmin ryhdy kertomaan sivuvaikutuksista, mutta kokeile kaikki muut vaihtoehdot masennuksen hoitamiseen ennen, kuin päädyt lääkevaihtoehtoon. Ravintohoito, liikunta, läheiset suhteet sekä terapia. Aiheesta löytyy tietoa googlettamalla ja kirjallisuudesta. Lääkkeet vasta viimeisenä vaihtoehtona, sillä harvalle ne auttavat, mutta sivuvaikutukset saattavat olla riesana loppuelämän ajan.
Mä söin vuoden venlafaksiinia. Aika rajut aloitusoireet; uni pätki, sydän tykytti, kohonnut mieliala. About kuukaudessa tasoittu niin, että jäi vaan unen pätkiminen, johon auttoi reseptiannos melatoniinia (ja saattoi johtua myös masennuksesta). Ei silti nostettu missään välissä aloitusannosta 75mg/aamu isommaksi.
Mieliala tasaantui muutamassa kuukaudessa ja alkoi puolen vuoden jälkeen nousta. Muutaman kerran unohtelin lääkkeitä, oireina itkuisuus ja vähän vatsaväänteitä. Ei kuitenkaan sellaisia vieroitusoireita, mistä monet puhuu. Vuoden kuluttua työterveys ei uusinut repetiä netin kautta, ja ketään ei saanut kiinni - näin ollen, kun lääkkeet loppuivat, lopetin seinään. (Sain lopulta lääkärin kiinni useita kuukausia myöhemmin... Hyvä työterveys...). Lopetusoireita ei juuri ollut ollenkaan, vähän mieli herkkänä, mutta muuten meni ihan nappiin.
Näin 9kk lopetuksen jälkeen ajattelen, että olisin voinut jatkaa vielä vähän pitempään. Pärjään nyt siis paremmin kuin ennen lääkitystä, mutta vähän jännitän masennuksen ja ahdistuksen uusiutumisriskiä. Mietin pitkään aloittamista, mutta kyllä se lopulta kannatti
Onpa taas pelotteluketju. Tällaisten takia mielen sairaudet ihmisillä kroonistuvat kun ei uskalleta syödä lääkkeitä kokeilla useampiakin. Itse sairastanut 10 vuotta masennusta ja nyt käytössä brintellix, monia eri lääkkeitä kokeiltu mutta brintellix sopii minulle. Tunnen että minulla on toivoa taas
Vierailija kirjoitti:
en suosittele, vaikka lääkäri niin tekisikin. Siitä on kamala päästä eroon, vierotusoireet on niin pahat et tekis mieli tappaa itsensä. Sähkösokkeja yms jo käytön aikana.. Ja kokoajan olo että ei oikeen tajuu mistään mitään, muistikin huononee. Lääkkeet auttaa masennukseen, mut tätä en enää ottaisi.
Kertoisiko mitä masennuslääkettä tarkoitat.
Minulle on kokeiltu monenlaisia masennuslääkkeitä, mutta yksikään ehkä 5-10 ei vain ole sopinut. Sivuvaikutukset todella pahat.
Katsokaa tämä ennen kuin lähdette siihen masennuslääkkeillä kikkailuun
Minulle oli aikoinaan iso apu escitalopramista. Lääkärien tulisi aina kertoa lääkkeiden vaikutuksista ja myös mahdollisista sivuoireista. Useissa masennuslääkkeissä on se huono puoli, että alussa parin, kolmen ensimmäisen viikon aikana olotila saattaa ensin huonontua, sitten alkaa pikkuhiljaa paranemaan. Samoin saattaa alussa olla huonovointisuutta joka myös loppuu kun lääkkeeseen tottuu. Jos noista ei tiedä etukäteen, ei ihme että moni lopettaa lääkkeen ottamisen ennenkuin se kunnolla alkaa tehoamaan. Itse jouduin kokeilemaan useaa eri lääkettä ennenkuin sopiva löytyi ja se on aina raskasta.