Miksi "perinteisien roolien perhe" aiheuttaa niin paljon närää?
Perhe, jossa mies hoitaa ns. miesten työt, ja nainen ns. naisten työt, molemmat omasta halustaan, yhdessä yhteisen perheen hyväksi.
Miksi tällainen perinteinen ratkaisu tuntuu nykyään vaivaavan, jopa suututtavan, ulkopuolisia?
Heittäkää ajatuksia, aihe on mielenkiintoinen.
Kommentit (83)
jos kotiäitiydellä tarkoitetaan sitä että on kotona kun lapset ovat jo koulussa niin kysyisin ihan ekaksi että
-miksi juuri äidin pitää olla kotona, miksi isä ei voi?
-ja sitten vielä että mitä ihmettä siellä kotona tehdään jos lapset on päivän koulussa? KUn ruoan tekeminen onnistuu ihan normityötä tekeviltäkin, samoin viikkosiivous niin mitä siellä kotona on tekemistä niin hirveästi että tarttee olla kotona ne päivät?
Kun minusta vaikuttaa siltä että ihmisillä jotka tosiaan "valitsevat" kotiäitiyden käsitys työnteosta on jotain sellasta että se
-vaatii hirveesti uhrauksia
-on raskasta ja ahdistavaa ja väsyttää ja vetää burnouttiin pahemman kerran
-pistää parisuhteen niimmaanlujille että ero se olikin jo oven takana
eli siis
käsitys siitä että työn tekeminen voi olla itsessään tarkoituksellista ja merkityksellistä, jopa tosi kivaa (pikkuvinkki: siksi monet miehet tekevät sitä) ja että ihan oikeasti voisi itse olla hyvä jossain tällaisessa sen lastenhoidon ohella (joka mua ihmetyttää että miten niitä lapsia päivisin siellä kotona hoidetaan kun ne on koulussa) eli tämän vaatimuksen (mulla on kiva ja mielekäs työ odottamassa jossa olen vielä hyvä) täytyy täyttyä jotta VALINTA jäädä kotiin on oikeasti todellinen
muussa tapauksessa paha kyllä pitää paikkansa täällä esitetyt määritteet siitä millaisia käsityksiä viljelee etiäpäin vaikka kuinka kannustaisi...
ja eriasia on tietty sit uskonnollisesti aivopestyt sankarittaret jotka varsinkin saavat sen oman merkityksellisyytensä lasten kautta
ja oma lukunsa on naiset jotka ei haluu tehdä mitään vaan elellä toisen siivellä - joskin minusta sellaisessakin tapauksessa ei vaan ole tunnistettu niitä omia lahjoja
minusta on huomattavasti mukavampi tuhlata itse ansaittuja rahoja, varsinkin kun se työ jota tekee on kivaa...
suosittelen lämpimästi!
[ Kotiäitiys on paljon hauskempaa!Ja elämästä saa enemmän irti kun ei kuluta aikaansa mukatärkeässä ja jonnin joutavassa työssä.
Kotiäitiys kuulostaa puuduttavalta ja tylsältä. Elämästä saa enemmän irti, kun ei vain kuluta aikaansa kotona muka-siivoilemalla ja puuhastelemalla ja esittämällä, että muka_on_tärkeä tehtävä pitää "koti rullaamassa" vaikka asiat rullaisi siellä ihan hyvin ilman jatkuvaa hössötystä ja puunausta.
Lastenhoito on vaativaa, mutta kotityöt osaa apinakin.