Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "perinteisien roolien perhe" aiheuttaa niin paljon närää?

Vierailija
20.04.2012 |

Perhe, jossa mies hoitaa ns. miesten työt, ja nainen ns. naisten työt, molemmat omasta halustaan, yhdessä yhteisen perheen hyväksi.

Miksi tällainen perinteinen ratkaisu tuntuu nykyään vaivaavan, jopa suututtavan, ulkopuolisia?

Heittäkää ajatuksia, aihe on mielenkiintoinen.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka huppu/huivi päässä kulkevat naiset herättää...

Yleensä typeryys ärsyttää.

Vierailija
2/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka huppu/huivi päässä kulkevat naiset herättää...

Yleensä typeryys ärsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ulkopuoliset eivät edes tiedä taustoja?

Entä miksi tummaihoinen lapsi yh-äidillä herättää närää?

Miksi tuon lapsen isän tekemiset herättävät närää, jos ei ehdi tavaa lastaan tai ehtii tapaamaan lastaan? Kumpikin on huono asia... Ainakin niiden ulkopuolisten mielestä.

Vierailija
4/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juttu siinä on se, että nykyaikana tuossa "perinteisessä" mallissa nainen päätyy tekemään helvetisti enemmän töitä kuin mies. Siis jos on työelämässä. Usein kun tämä "perinteinen" työnjako tarkoittaa sitä, että nainen ja mies käyvät töissä molemmat 8h/pvä, mutta mies makaa illat sohvalla ja nainen käy kaupassa, tekee ruuat, pyykkää, siivoaa ja hoitaa lapset. Jäänteet "perinteisestä" työnjaosta siis johtavat nykyaikana monesti epäreiluun tilanteeseen perheessä. Nainen uupuu ja vastaa kaikesta, mies vain omasta palkkatyöstään.

Vierailija
5/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti jos se on molempien tahto, että perheessä on jaoteltu naisten ja miesten työt. Niin toisaalta mikäs siinä sitten. Ehkä kuitenkin arveluttavaa kasvattaa lapset siinä ilmapiirissä (mikä on katoava luonnonvara) Perheen pojat oppivat, että heidän ei tarvitse tehdä kotitöitä ja tytöt olettavat, että heidän taas täytyy tehdä. Tuollaisen perheen poikien on sitten vaikea nyky yhteiskunnassa löytää itselleen kumppania joka tekee kotona naisetentyöt. valikoima on ainakin niukkaa! Ja tuollaisessa perheessä kasvaneet tytöt sitten taas puolestaan saattaavat hämmästyö myöhemmin kun tajuavat miten heitä on "kusetettu" uskomaan oma paikkansa talossa. Ehkä he eivät haluakaan sellaista elämää ja suuttuvat sitten vanhemmilleen siitä mallista minkä ovat saaneet...

Vierailija
6/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ihmetyttää perheessä se, että äiti kantaa ruokakasseja isolle perheelle bussilla, kun isä voisi käydä kaupassa autossa.

ja lisäksi minua ihmetyttää, että äiti ei harrasta mitään tai käy kodin ulkopuolella ilman lapsia esim ystävän kanssa syömässä tai leffassa tms.

Sinällään muut perinteiset roolit mua ei ihmetytä.

Vierailija
7/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin kiinnostunut oppimaan "miesten töitä" ja suon miehen tekevän "naisten töitä". Sitten tehdään sen mukaan mitä kukin jaksaa ja kerkiää. Miksei jopa yhdessä.

Vierailija
8/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten töitä on vaan aika vähän, jos asuu kerrostalossa.

Miesten työt on muutenkin kivempia.

Meillä mies laittaa verhot ja minä valitsen auton ja ostan uudet renkaatkin.

Myös kaikki lasten urheiluvälineet hankin minä.

Lumia en auraa, sillä en viitsi.

Naisten työt on sitä paskaa siivousta ja ruuanlaittoa.

Vierailija
9/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi sitten leskeksi 46-vuotiaana ja kulki työttömänä 20 vuotta. Nyt elää sitten katkerana koiranruoalla ja tässä välissä tumpuloi raha-asiansa, kun ei osannut mitään, kun oli melkein 30 vuotta keskittynyt perinteiseen rooliin, eikä edes yhtä ainutta laskua maksanut.

En keksi hänelle muuta määrettä kuin typerä, edesvastuuton idiootti.

Vierailija
10/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat käy töissä. Nainenko imuroi, pyykkää, käy kaupassa, hoitaa lapset, laittaa ruuat jne.?

Ja mies...Tekee silloin tällöin lumityöt, vaihtaa autoon talvirenkaat ja -- ööö. Eli mitä ne miesten työt oikein ovat, mitä jatkuvasti, päivittäin tai useita kertoja päivässä pitäisi tehdä? Jos mies harrastaa autojen rassausta tai rakentelee jotain lennokkeja autotallissa niin nämä eivät kyllä ole mitään "pakollisia, päivittäisiä kotitöitä". Myöskäään saunan tai grillin lämmittäminen eivät ole.

Vierailija
11/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat käy töissä. Nainenko imuroi, pyykkää, käy kaupassa, hoitaa lapset, laittaa ruuat jne.?

Ja mies...Tekee silloin tällöin lumityöt, vaihtaa autoon talvirenkaat ja -- ööö. Eli mitä ne miesten työt oikein ovat, mitä jatkuvasti, päivittäin tai useita kertoja päivässä pitäisi tehdä? Jos mies harrastaa autojen rassausta tai rakentelee jotain lennokkeja autotallissa niin nämä eivät kyllä ole mitään "pakollisia, päivittäisiä kotitöitä". Myöskäään saunan tai grillin lämmittäminen eivät ole.

nainen ei käy töissä, vaan hoitaa kodin, ja mies työssä käymällä hoitaa perheen taloudellisen puolen.

ap

Vierailija
12/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syystöiden jälkeen mieluummin neulon villasukkaa kuin huollan traktorin ja sen oheislaitteet!

Vierailija
13/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika perinteiset roolit.

Minä hoidan pääasiassa ruuat, kaupassa käynnit, auton huoltoon viennit, lumityöt, ruohon leikkuun ja muut kevyet puutarha työt, siivouksen, pyykit, lasten harrastukset.

Mies tekee kaikki raskaat työt sekä tuo rahat taloon sekä tekee kotitöitä mitä ehtii. Itse en ole vakituisessa työssä, mutta töissä ollessani mies tekee enemmän kotitöitä paitsi ruohoa en anna leikata.

Naapureita ja tuttavia tämä kauheasti häiritsee

Vierailija
14/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meillä imuroiminen on miesten työtä. Niin sen lisäksi mies mm. tekee lumitöitä, leikkaa nurmikot, putsaa rännit, tekee polttopuut, hoitaa muutenkin pihaa, pesee, huoltaa ja vaihtaa renkaat autoihin, pesee lattiakaivot, saunan, listaa voisi jatkaa loputtomiin, isossa omakotitalossa, isoinen tontteineen riittää kyllä paljon niitä miesten töitä tehtäväksi. Vaikka minä teen ruuat, usein miten siivoan keittiön, pesen pyykit, viikkaan pyykit mitä niitä naisten töitä nyt onkaan niin meillä loppujen lopuksi mies tekee enemmän töitä kuin minä. Silloin kun olen iltavuoroissa, niin luonnollisesti mies tekee silloin kotityöt mitä illalla tarvitsee tehdä..

Vierailija
15/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jaoteltu joko naisten tai miesten töiksi, onko ne niin kiveen kirjoitettuja, ettei tätä iäikuista asetelmaa voida ikinä kyseenalaistaa ja muuttaa. Minä en ymmärrä miksi esim. imurointi on jotain sellaista, jota mies ei muka kykenisi tekemään? Olen yksinhuoltajan lapsi ja tottunut siihen, että koska äitini hoiti kaikki kodin hommat, (myös ne kuuluisat miesten työt) niin kuka tahansa pystyy sukupuolesta riippumatta tekemään erinäisiä asioita kotona. Eri asia on kun sen sukupuolen taakse piilloudutaan, olen vain tyhmä nainen: en minä voi maalata oman kotini seiniä-tyyliin.

Molemmat käy töissä. Nainenko imuroi, pyykkää, käy kaupassa, hoitaa lapset, laittaa ruuat jne.? Ja mies...Tekee silloin tällöin lumityöt, vaihtaa autoon talvirenkaat ja -- ööö. Eli mitä ne miesten työt oikein ovat, mitä jatkuvasti, päivittäin tai useita kertoja päivässä pitäisi tehdä? Jos mies harrastaa autojen rassausta tai rakentelee jotain lennokkeja autotallissa niin nämä eivät kyllä ole mitään "pakollisia, päivittäisiä kotitöitä". Myöskäään saunan tai grillin lämmittäminen eivät ole.

Vierailija
16/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sellaisia harvoja perinteisten roolien perheitä nykyään yleisesti jopa "paheksutaan"/kauhistellaan?

ap

Vierailija
17/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat sellaisia joissa se nainen on jo valmiiksi jotenkin hidas, avuton, epäsosiaalinen ja outo.

ap

Vierailija
18/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on perinteiset roolit. Huonona puolena keksin, että jos minä sairastun, miehen on vaikea hoitaa lapsia ja kotia, kun ei ole tottunut. Siis on toki imuroinut sentään joskus, heh, mutta rutiini puuttuu, ei ymmärrä lasten asioita jne. Todennäköisesti kämppä ja lapset olisivat retuperällä parannuttuani. Ja jos miehelleni käy jotain, on minun vaikea löytää töitä. Hyvänä puolena on se, että näin meille jää enemmän vapaa-aikaa ja mielenterveys säilyy todennäköisemmin, kun kumpikin ns. toteuttaa itseään eikä tee asioita siksi, että "on tapana tehdä näin".

Vierailija
19/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat sellaisia joissa se nainen on jo valmiiksi jotenkin hidas, avuton, epäsosiaalinen ja outo.

ap

Vierailija
20/83 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on luonteeltaan naisia sortava - nykyään kun nuo perinteiset miesten työt (raskaat pihatyöt, metsästys, kalastus, eläinten hoito, kiinteistön huoltaminen)tuppaavat olemaan aika vähäisiä.

Sen sijaan perinteiset naisten työt (lasten hoitaminen ja kasvatus, ruokahuolto, siivoaminen) eivät ole kadonneet minnekään. Ja esimerkiksi isovanhemmat, jotka ovat näissä askareissa auttaneet (varsinkin lapsia vahtimalla) eivät enää asu samassa pihapiirissä.

Että kerrostalossa asuvan miehen miesten työt vievät muutaman tunnin vuodessa: auto huoltoon ja renkaan vaihtoon, kattolamppujen vaihtaminen ja soitto isännöitsijälle isommissa ongelmissa.

Siksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä