Tätä mä en ole ikinä tajunnut: Miksi perheellä pitää olla yhteinen sukunimi?
Naiset luopuvat omasta nimestään, jotta PERHEELLÄ olisi YHTEINEN sukunimi. En tajua. Mitä etua on samasta sukunimestä, tai vastaavasti mitä haittaa on eri sukunimistä saman perheen sisällä? Vai haittaako näitä perheenäitejä se, että joku neuvolantäti/terveysaseman lääkäri luulee, että on tullut tehtyä au-lapsi kun ei sukunimikään ole äidillä lapsen kanssa sama, ai kamala! Oletteko vastaavasti ajatelleet, että ehkä tuo neuvolantäti huomaa nimettömässä kimaltelevat timankinne ja ajatteleekin että, siinäpä edistyksellinen, itsenäinen, varma nainen kun ei ole ottanut ukkonsa nimeä.
Kommentit (119)
Siis miksi oman sukunimen pitäminen tekisi naisesta edistyksellisen ja varman ym? Varmaan 20 vuotta sitten näin on ollut ja se on ollut tosi cool pitää se oma nimi, mutta heräileppäs ap sinäkin tähän aikaan. Väitätkö, että vuonna 2012 tämä olisi edistyksellistä!
Varmasti nykyään monet haluavat miehensä sukunimen, koska haluavat saman sukunimen kuin lapsilla, miehestä nyt ei niin väliä. Mulla ainakin näin. En mä nyt miehen takia sukunimeä vaihtanut. Haluan kuitenkin ehdottomasti, että mulla on sama sukunimi kuin lapsilla. Ja mua ei kiinnosta pätkääkään mitä joku neuvolantäti asiasta ajattelee.kun edelleen suurin osa ottaa miehen nimen, niin on se oman nimen pitäminen edistyksellisempää. Ja yhteisen nimen kuin lapsilla saa tietenkin myös siten, että lapsille annetaan äidin nimi. Sinunkin viestistäsi paistaa jonkinlaisena itsestäänselvyytenä se, että lapsille tuli isän nimi.
On aika kummallinen ajattelutapa, että omaa nimeä ei pidetä siksi, että "se on ollut mahdollista jo niin pitkään". Jostain se kuitenkin kertoo, että suurin osa pareista ottaa miehen nimen. Jos nimiasia olisi aika samantekevä tai ei niin merkityksellinen/arvolatautunut, olisi luultavaa, että nimivalinnat menisivät aika lailla tasan.
Pidätkö naisia niin tyhminä, että he eivät kykene tekemään valintaa itsenäisesti? Miksi miehen sukunimeä ei saisi ottaa, jos sen haluaa ottaa? Mikä oikeus sinulla on puuttua aikuisten ihmisten nimivalintoihin? Millä perusteella sinun valintasi on oikea?
Pidätkö naisia niin tyhminä, että he eivät kykene tekemään valintaa itsenäisesti? Miksi miehen sukunimeä ei saisi ottaa, jos sen haluaa ottaa? Mikä oikeus sinulla on puuttua aikuisten ihmisten nimivalintoihin? Millä perusteella sinun valintasi on oikea?
Ja sinun ikäsi oli...?
Mielenkiintoista:
Suurin osa naisista siis tekee täysin itsenäisesti, ilman että MIKÄÄN vaikuttaa ratkaisuun, sen valinnan, että ottavat miehen nimen? Mitä se on - sattumaa, vai? Jostain arvomaailmoista se kyllä kertoo.
Vaikka pitäisit oman sukunimesi, niin silti
lapsillasi voi olla sama sukunimi kuin sinulla.
Itseasiassa Suomessa, jos vanhemmat eivät kykene sopimaan kumman sukunimen saa, niin lapsi saa äidin sukunimen.
Ja voihan se mieskin ottaa naisen sukunimen!
Miehen sukunimeä ei siis tarvitse ottaa siitä syystä, että saisi saman sukunimen kuin lapsilla on.
Tekstisi perusteella näyttää siis olevan, että nimenomaan on edistyksellistä vuonna 2012 pitää se oma nimensä. Tällöin ainakin tietoinen siitä, että mitä laki sanoo sukunimistä.
ps. Minulla on mieheni sukunimi, joten tästä ei nyt ole kyse.
Siis miksi oman sukunimen pitäminen tekisi naisesta edistyksellisen ja varman ym? Varmaan 20 vuotta sitten näin on ollut ja se on ollut tosi cool pitää se oma nimi, mutta heräileppäs ap sinäkin tähän aikaan. Väitätkö, että vuonna 2012 tämä olisi edistyksellistä!
Varmasti nykyään monet haluavat miehensä sukunimen, koska haluavat saman sukunimen kuin lapsilla, miehestä nyt ei niin väliä. Mulla ainakin näin. En mä nyt miehen takia sukunimeä vaihtanut. Haluan kuitenkin ehdottomasti, että mulla on sama sukunimi kuin lapsilla. Ja mua ei kiinnosta pätkääkään mitä joku neuvolantäti asiasta ajattelee.
niin hyvin vähän keksin mitään konkreettista.
Ehkä ainut asia on ollut asiointi kunnan maaseutuviranomaisen kanssa. Heille oli alkuun jotenkin hankalaa mieltää, että olemme samaa perhettä ;) Tilan y-tunnus on siis mieheni nimellä, mutta minä olen hoitanut kaikki paperiasiat.
Toisaalta en kyllä keksi asiasta mitään konkreettista hyötyäkään, paitsi ehkä se, ettei tarvinnut uusia papereita ja ilmoittaa nimenmuutoksesta.
Mun mielestä on aika lailla yks ja sama, onko sama sukunimi vai eri. Itse pidin oman sukunimeni, koska se on aika harvinainen ja miehen sukunimi puolestaan on yleisempi ja rumempi. Lapset saivat miehen sukunimen, se asia merkitsi miehelle jotain, minulle ei mitään. Jos joku ei pysty pitämään minua lasteni äitinä eri sukunimen takia, niin se on ihan sen ihmisen oma ongelma :)
Minä otin riemumielin mieheni sukunimen avioituessani, koska se on kauniimpi ja halusin eroon juopon isäni nimestä. Minulle ei tarvitse minkään feministiksi itsensä kuvittelevan pellen tulla selittämään kuinka väärin tekoni oli ja kuinka hän olisi pitänyt tyttönimensä vaikka se olisi kuinka ruma ja vanhempansa kuinka paskoja. Ei kiinnosta. Valinta oli minun. Ei kenenkään muun.
Pidätkö naisia niin tyhminä, että he eivät kykene tekemään valintaa itsenäisesti? Miksi miehen sukunimeä ei saisi ottaa, jos sen haluaa ottaa? Mikä oikeus sinulla on puuttua aikuisten ihmisten nimivalintoihin? Millä perusteella sinun valintasi on oikea?Ja sinun ikäsi oli...?
Mielenkiintoista:
Suurin osa naisista siis tekee täysin itsenäisesti, ilman että MIKÄÄN vaikuttaa ratkaisuun, sen valinnan, että ottavat miehen nimen? Mitä se on - sattumaa, vai? Jostain arvomaailmoista se kyllä kertoo.
Jos se on heidän arvomaailmansa, heillä on siihen oikeus. Et sinä sitä voi päättää muiden puolesta. Olennaista on valinnanvapaus. Ei se ole vapautta, jos sinä tai kaltaisesi tulevat sanomaan kuinka olisi pitänyt valita.
Miten ikäni tähän liittyy? Olen 30. Mikä on omasi? 20?
että vaihdoit sukunimesi, koska halusit. Halusit että perheellä on yhteinen nimi.
Vastaa toki näin. Mutta ei se vastaa kysymykseeni. Tiedänhän minä että sinä haluat perheelle yhteisen nimen, ethän muutoin olisi sellaista hankkinut.
Mä en kauheasti vietä aikaani ajatellen, mitä neuvolan terkka mahtaa ajatella valinnoistamme.
Ap:lle kelpaa vain yksi mielipide - hänen omansa. Eipä tässä juuri keskusteltavaa ole.
Minulla on eri sukunimi kuin lapsellani, ja haluaisin että se olisi sama. Ollaan avoliitossa ja ajattelin että annetaan isän nimi kun se on nätimpi. Ketuttaa. Haluaisin vaihtaa itselleni ja lapselle uuden nimen suvustani, mutta ei taida mies suostua.
että vaihdoit sukunimesi, koska halusit. Halusit että perheellä on yhteinen nimi.
Vastaa toki näin. Mutta ei se vastaa kysymykseeni. Tiedänhän minä että sinä haluat perheelle yhteisen nimen, ethän muutoin olisi sellaista hankkinut.
Miksi siitä pitäisi olla etua tai haittaa? Miksi sinulle ei riitä se että halusin saman sukunimen? Tai miksi ei riitä se että halusin pitää oman sukunimen jos näin olisi? Vaikutat hyvin ikävältä ihmiselle jolle kelpaa vain oma mielipide.
Naiset luopuvat omasta nimestään, jotta PERHEELLÄ olisi YHTEINEN sukunimi. En tajua. Mitä etua on samasta sukunimestä, tai vastaavasti mitä haittaa on eri sukunimistä saman perheen sisällä? Vai haittaako näitä perheenäitejä se, että joku neuvolantäti/terveysaseman lääkäri luulee, että on tullut tehtyä au-lapsi kun ei sukunimikään ole äidillä lapsen kanssa sama, ai kamala! Oletteko vastaavasti ajatelleet, että ehkä tuo neuvolantäti huomaa nimettömässä kimaltelevat timankinne ja ajatteleekin että, siinäpä edistyksellinen, itsenäinen, varma nainen kun ei ole ottanut ukkonsa nimeä.
Miksi toinen tapa olisi parempi tai oikeampi kuin toinen? Eikös se valinnan mahdollisuus ole juuri edistyksellistä?
Jos noin yksioikoisesti ajattelee, kuin sinä, niin vois kysyä: Onko niillä naisilla, jotka eivät nimeään vaihda, omanarvontunto kiinni siitä nimestä? Kuvitteleeko joku tosiaan olevansa edistyksellinen, itsenäinen ja varma, koska ei ottanut miehensä nimeä? :D
Huomaatko, asiaa voi katsella monelta kantilta ja tuo nimijuttu on monelle merkityksetön. Mun mielestäni edistyksellinen, itsenäinen ja varma nainen tekee juuri niin, kuin itsestä tuntuu parhaalta. Epävarma nainen kuvittelee, että on vain yksi oikea tapa. ;D
[Mun mielestäni edistyksellinen, itsenäinen ja varma nainen tekee juuri niin, kuin itsestä tuntuu parhaalta.
Mutta se on kyllä erittäin mielenkiintoista, että suurin osa näistä edistyksellisistä, itsenäisistä ja varmoista naisista (oletetaan nyt lähtökohtaisesti, että nykyisin naiset olisivat kaikkea tätä, koska siihen on mahdollisuus) päätyvät nimenomaan siihen ratkaisuun, että ottavat miehen nimen.
Miksiköhän? Onko se pelkkää sattumaa?
[Mun mielestäni edistyksellinen, itsenäinen ja varma nainen tekee juuri niin, kuin itsestä tuntuu parhaalta.
Mutta se on kyllä erittäin mielenkiintoista, että suurin osa näistä edistyksellisistä, itsenäisistä ja varmoista naisista (oletetaan nyt lähtökohtaisesti, että nykyisin naiset olisivat kaikkea tätä, koska siihen on mahdollisuus) päätyvät nimenomaan siihen ratkaisuun, että ottavat miehen nimen.
Sulla on näitä vastauksia tässä jo jotain sata. Lue ne.
Jos se on heidän arvomaailmansa, heillä on siihen oikeus. Et sinä sitä voi päättää muiden puolesta. Olennaista on valinnanvapaus. Ei se ole vapautta, jos sinä tai kaltaisesi tulevat sanomaan kuinka olisi pitänyt valita.
Ei tässä olekaan kyse siitä, mikä minusta olisi parempi ratkaisu, vaan miksiköhän suurin osa naisista valitsee miehen nimen ja mikähän arvomaailma siinä on taustalla? Ja miksiköhän täydessä valinnanvapaudessa ne valinnat ovat useimmiten kaikki samanlaisia - eikö mikään muu taho todellakaan vaikuta taustalla?
ottaa ihan uuden sukunimen mutta sellainen ei ollut silloin mahdollista (tuskin nytkään?) niin päädyin miehen nimeen koska se sointui omaan etunimeeni hieman isäni nimeä paremmin.
Sulla on näitä vastauksia tässä jo jotain sata. Lue ne.
tuohon kysymykseen ei ole kukaan vastannut.
yksinkertaisuuden vuoksi järkevää. Mua ärsyttää kaikkein eniten perheet,joissa on Virtanen,Virtanen-Laaksonen ja lapset Virtanen,Laaksonen ja vielä ex-liitosta Juntunen. Siis voi taivas,kun yrität tälle perheelle lähettää korttia tai kutsua,kun ei tiedä miten sais kaikki mahdutettuu. Postinkantajalla on myös helpompaa,kun laatikossa yksi sukunimi ja siihen kuuluu kaikki perheenjäsenet.
Minusta sukunimi on sellainen perheen nimi,perhe Virtanen esim tarkoittaa koko perhettä.
Jos se on heidän arvomaailmansa, heillä on siihen oikeus. Et sinä sitä voi päättää muiden puolesta. Olennaista on valinnanvapaus. Ei se ole vapautta, jos sinä tai kaltaisesi tulevat sanomaan kuinka olisi pitänyt valita.Ei tässä olekaan kyse siitä, mikä minusta olisi parempi ratkaisu, vaan miksiköhän suurin osa naisista valitsee miehen nimen ja mikähän arvomaailma siinä on taustalla? Ja miksiköhän täydessä valinnanvapaudessa ne valinnat ovat useimmiten kaikki samanlaisia - eikö mikään muu taho todellakaan vaikuta taustalla?
Tietenkin vaikuttaa. Lue tätä ja vastaavia ketjuja, joita on ollut jo monena päivänä. Siellä nimensä vaihtaneet ovat kertoneet syistään. Mikä se ongelma on?
Feministimamma ilmeisesti tietää todelliset syyt, miksi naiset vaihtavat sukunimensä. Nimensä vaihtaneiden itse kertomat syyt eivät taida kelvata? No kertokaas nyt meille tyhmillekin.
Ette vittu kommentoi mun juttua, kun ne ei ollut teille!!!