Tätä mä en ole ikinä tajunnut: Miksi perheellä pitää olla yhteinen sukunimi?
Naiset luopuvat omasta nimestään, jotta PERHEELLÄ olisi YHTEINEN sukunimi. En tajua. Mitä etua on samasta sukunimestä, tai vastaavasti mitä haittaa on eri sukunimistä saman perheen sisällä? Vai haittaako näitä perheenäitejä se, että joku neuvolantäti/terveysaseman lääkäri luulee, että on tullut tehtyä au-lapsi kun ei sukunimikään ole äidillä lapsen kanssa sama, ai kamala! Oletteko vastaavasti ajatelleet, että ehkä tuo neuvolantäti huomaa nimettömässä kimaltelevat timankinne ja ajatteleekin että, siinäpä edistyksellinen, itsenäinen, varma nainen kun ei ole ottanut ukkonsa nimeä.
Kommentit (119)
musta taas on kamalaa, että joku ajattelee että ukko se on joka kelpuuttaa vaimon. Vähän säälin kyllä. Ei mun identiteetti ole "kiinni" omasta nimestä, vaikka en tätä yhteyttä täysin kiistäkään. Kyllähän se on osa identiteettiä. En vain tajua, miksi se pitäisi vaihtaa. Olen syntynyt tällä nimellä, se riittäköön loppuelämäksi. T. ap
Luulen, että et vaan halua tajuta. Minä ymmärrän molempia, on ihana olla fiksu ja ymmärtää erilaisuutta.
en ymmärrä miksi mennä edes naimisiin. meillä on suurperhe, ollaanoltu yhdessä monta kymmentä vuotta eikä ole tllut mieleenkään mennä naimisiin. joku sitä välillä kysyy mutta mun eka ajatus naimisiinmenosta on nolo, miksi pitäis pitää prinsessapäivä, sii niin noloa ja tyhmää.
en ymmärrä miksi mennä edes naimisiin. meillä on suurperhe, ollaanoltu yhdessä monta kymmentä vuotta eikä ole tllut mieleenkään mennä naimisiin. joku sitä välillä kysyy mutta mun eka ajatus naimisiinmenosta on nolo, miksi pitäis pitää prinsessapäivä, sii niin noloa ja tyhmää.
Sen voi tehdä siviilissä. Siksi ollaan naimisissa, että perintöasiat on selvät ja leski saa oikeutetun perinnön / eläkkeen.
-ei pidä, se on vapaaehtoista
-nykyisin myös miehet voivat ottaa sen vaimon sukunimen (tiedän itsekin tällaisia ainakin 5 kpl)
-sukunimen vaihtoon voi olla monia syitä, esim. oma nimeni oli sellainen että yliopistolla oli 4 täysnimikaimaa mikä aiheutti sekaannusta, enää ei ole täysnimikaimoja ollnekaan.
Omasta istoriasta ei välitetä sen vertaa, että välittäisisi tiedostaa edes sen, että mikä suvun tavoissa oli pakkoa, mikä ei. tämän kirjoittaja varmaan tekee kaiken muunkin kuin heidän suvussaan on "perinteenä" tehty.
Ihan tiedoksesi, että moni 70-luvun tapa on sitten nykyään laitonta!
No mulle on aivan sama oliko pakko vai vapaaehtoinen, näin oli kuitenkin
Heillä ei ollut valinnanvaraa pitää kokonaan omaa sukunimeään.
Olen itsekin syntynyt 70-luvulla, mutta ei tulisi mieleenikään sanoa tällä tiedolla, että miehen nimen ottaminen olisi perinne.
Ihan ohis, mutt Suomessa on vasta 1930-luvulla tullut tavaksi ottaa se miehen miehen sukunimi. Silloin tuli pakolliseksi.
meidän osataan yhdistää perheeksi helpommin kun kaikilla on sama nimi. Ei minun tyttönimi ollut mikään harvinainen, en tajua miksi olisin pitänyt siitä kynsin hampain kiinni. Mitä hemmetin edistyksellisyyttä siinä on, että pitää oman nimensä. Enemmän siitä haittaa on pitää tyttönimi, kuin toisinpäin. Ainoa haitta ottaa miehen nimi on että henkilökortit menee uusiksi.
Eli jatkan perinteitä, olen syntynyt 70-luvulla
Jestas mitä jankkaamista ja pilkunviilaamista. Mulle se on perinne ja sillä hyvä, jos sulle ei niin anna olla.
Naiset luopuvat omasta nimestään, jotta PERHEELLÄ olisi YHTEINEN sukunimi. En tajua. Mitä etua on samasta sukunimestä, tai vastaavasti mitä haittaa on eri sukunimistä saman perheen sisällä? Vai haittaako näitä perheenäitejä se, että joku neuvolantäti/terveysaseman lääkäri luulee, että on tullut tehtyä au-lapsi kun ei sukunimikään ole äidillä lapsen kanssa sama, ai kamala! Oletteko vastaavasti ajatelleet, että ehkä tuo neuvolantäti huomaa nimettömässä kimaltelevat timankinne ja ajatteleekin että, siinäpä edistyksellinen, itsenäinen, varma nainen kun ei ole ottanut ukkonsa nimeä.
idea, kuin ettäsuomalaiset eivät halua kutsua itseään ruotsalaisiksi, vaikka ei kai se ruostsalaiseksikutsuminen ihmisarvoa suoranaisesti loukkaa tai ihmistä toiseksi muuta.
Halutaan että tiedetään mihin kuulutaan.
En minä naisena haluaisi tulla sekoitetuksi naapurin Jormaan jolla on sama sukunimi kuin minulla, kun omalla kullalakin on ihan hyvä nimi käytettäväksi, joka liittää minut lapsiini ja perheeseni.
Omasta istoriasta ei välitetä sen vertaa, että välittäisisi tiedostaa edes sen, että mikä suvun tavoissa oli pakkoa, mikä ei. tämän kirjoittaja varmaan tekee kaiken muunkin kuin heidän suvussaan on "perinteenä" tehty. Ihan tiedoksesi, että moni 70-luvun tapa on sitten nykyään laitonta!
No mulle on aivan sama oliko pakko vai vapaaehtoinen, näin oli kuitenkin
Heillä ei ollut valinnanvaraa pitää kokonaan omaa sukunimeään.
Olen itsekin syntynyt 70-luvulla, mutta ei tulisi mieleenikään sanoa tällä tiedolla, että miehen nimen ottaminen olisi perinne.
Ihan ohis, mutt Suomessa on vasta 1930-luvulla tullut tavaksi ottaa se miehen miehen sukunimi. Silloin tuli pakolliseksi.
meidän osataan yhdistää perheeksi helpommin kun kaikilla on sama nimi. Ei minun tyttönimi ollut mikään harvinainen, en tajua miksi olisin pitänyt siitä kynsin hampain kiinni. Mitä hemmetin edistyksellisyyttä siinä on, että pitää oman nimensä. Enemmän siitä haittaa on pitää tyttönimi, kuin toisinpäin. Ainoa haitta ottaa miehen nimi on että henkilökortit menee uusiksi.
Eli jatkan perinteitä, olen syntynyt 70-luvulla
Jestas mitä jankkaamista ja pilkunviilaamista. Mulle se on perinne ja sillä hyvä, jos sulle ei niin anna olla.
harmi jos teillä ei ole mitään etkä siirrä niitä lapsillesi
jos et ole KOSKAAN tajunnut miksi perheellä on sama nimi. HEH HEHE HEH. Mietis vielä pikkuisen, jos vaikka aukeaisi. Mutta ei kai voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu.
siis tuo nimikaimaisuus. Siinä alkais olla jo mullekin riittävä syy vaihtaa nimi. Siis jos jossain "yhteisössä" on paljon nimikaimoja ja siitä syntyy hankaluutta, on nimenvaihto avioliiton myötä oiva keino päästä tuosta, kyllä.
T. ap
Käytin sanaa "pitäisi" vaihtaa, koska todellakin, monen mamman mielestä nimi "pitäisi" vaihtaa.
Ja tuota puolen minuutin etu-juttua en tajunnut sitten ollenkaan. Täydensin vain omaa alkuperäistä kirjoitustani tuolla jatkolla, jota ei kokonaan julkaissut.
Esimerkiksi mieheni ex-vaimo vaihtoi heidän yhteisten lastensa sukunimet uuden miehensä rumalle sukunimelle, jotta uusperheellä olisi sama nimi. Aivan oikein tehty. Nyt ainoastaan minun ja mieheni lapset ovat isänsä, ja nykyään myös minun, kauniilla sukunimellä ja nämä entiset eivät. Ei ole kenellekään epäselvää, missä perheen rajat menevät.
musta taas on kamalaa, että joku ajattelee että ukko se on joka kelpuuttaa vaimon. Vähän säälin kyllä.
Ei mun identiteetti ole "kiinni" omasta nimestä, vaikka en tätä yhteyttä täysin kiistäkään. Kyllähän se on osa identiteettiä.
En vain tajua, miksi se pitäisi vaihtaa. Olen syntynyt tällä nimellä, se riittäköön loppuelämäksi.
T. ap
Sun elämä taitaa olla aika kamalaa? :D Ihan vapaasti voit olla omalla nimelläsi, SINÄHÄN tässä ihmettelet että miksi muut vaihtaa nimeä. Huvittavaa että säälit minua sen vuoksi mitä ajattelen :D Säälin oikeastaan koko asetelmaa. On tehty monta muksua mutta siltikään ei uskalleta mennä naimisiin, kun ei ollakaan varmoja suhteesta, pidetään ns. takaovi auki..näin minä AJATTELEN. Kai sinä itsenäinen, viisas nainen osaat sivuuttaa muiden ajatukset?
30 että miten nimi liittyy mihinkään? Olemmeko vähemmän sukulaiset? Meneekö nyt sukupuu ihan kertakaikkiaan sekaisin? Onko sukututkimus vaikeampaa? Vai mikä?
Kaikki tuo on vain paperilla olevaa tai kyse siitä miltä näyttää ulospäin. Kyllä mä olen mun lasten verisukulainen yhtä paljon vaikka olen eri nimellä. Pääasia että itse tiedän tämän :)
T.ap
30 että miten nimi liittyy mihinkään? Olemmeko vähemmän sukulaiset? Meneekö nyt sukupuu ihan kertakaikkiaan sekaisin? Onko sukututkimus vaikeampaa? Vai mikä?
Kaikki tuo on vain paperilla olevaa tai kyse siitä miltä näyttää ulospäin. Kyllä mä olen mun lasten verisukulainen yhtä paljon vaikka olen eri nimellä. Pääasia että itse tiedän tämän :)
T.ap
En ole 30 mutta oletko sä noin yksinkertainen vai esitätkö vaan? Jotkut haluaa koko perheen olevan samalla sukunimellä, ei siihen liity sukupuut mitenkään. Ymmärrätkö? Halutaan olla koko perhe Heiskasia, ei Heiskasia ja Virtasia ja vielä pahimmillaan siihen Toloset ja Väyryset jos entisiä lapsia ja ne eri sukunimillä. Sori vaan mutta ei todellakaan vaikuta siltä että olet asian kanssa sinut =)
Miksi tehdä asioista monimutkaisia. Ihmiset antavat symboliarvoa eri asioille - jotku kokevat saman sukunimen yhdistävän perheen, jotku kokevat että nimi on osa omaa identiteettiä. Osa pohtii mistä nimi tulee, ja mitä haluaa viedä eteen päin. Osalle nimi on käyttöesine - kaunis harvinainen nimi on parempi tylsä ja yleinen.
Mitä näistä riitelemään? Toki tosi telaketjufeministi lähtee siitä, ettei mieheltä oteta mitään, kuin ehkä spermaa. Sekin mieluiten keinohedelmöityksen kautta ja lingottuna niin, että varmasti tulee X-siittiö. Ja nimeksi otetaan tietenkin äidinäidin tyttönimi.
Mutta saahan sitä nyt ääneen ihmetellä miten hölmöä kansaa voi olla. Saat ajatella siis ihan mitä lystäät. Mun kirjoitusteni tarkoitus ei ole yrittää muuttaa kenenkään ajatusmaailmaa, koska tajuan kuitenkin oman ja tämän palstan rajallisuuden :D Mutta onhan se mukava heilutella ihmisten tyhmyyttä heidän edessään. Taisi käydä nyt omaan nilkkaan.
Joku kommentoi että ihmettelee mieluummin nälänhätää yms. No ei ole tainnut paljon av:tä seurailla, täällä kun ihmetellään välillä pimppakarvan väriäkin. Aloitukseni ei liene siis "päättömin ikinä", kuten kommentoija antoi ymmärtää.
Kuvitelma siitä, että on oikeus määrätä muiden ihmisten elämänvalinnoista kääntyy helposti itseä vastaan. Siksi fanaattisuus on huono tyyli viedä asioita eteenpäin.
Mutta saahan sitä nyt ääneen ihmetellä miten hölmöä kansaa voi olla. Saat ajatella siis ihan mitä lystäät. Mun kirjoitusteni tarkoitus ei ole yrittää muuttaa kenenkään ajatusmaailmaa, koska tajuan kuitenkin oman ja tämän palstan rajallisuuden :D Mutta onhan se mukava heilutella ihmisten tyhmyyttä heidän edessään. Taisi käydä nyt omaan nilkkaan.
Et sä mitenkään älykkäältä vaikuta. Mustavalkoisesti ajattelevalta lähinnä.
mutta sä et taida ymmärtää nyt että kysyn tässä että MIKSI? MIKSI yleensä halutaan yhteinen sukunimi? Kuten aloituksessa kysyin, mitkä on ne hyödyt/haitat joita ihmiset kokee? Ihan vain pari asiallista vastausta tullut. Jos osaa lukea tuon katkotun juttuni yhteen putkeen, niin ymmärtää että molemmat kirjoittamani olettamukset ovat mielestäni hölmöjä. Eli siis kun viesti katkesi, tuli siitä provosoivampi kuin se olisi kokonaisena ollut. Ehkä siksi vain niin vähän kunnon vastauksia.
Aika tunteita herättävää. Naarasleijonat lyövät kuin vierasta sikaa, kun vähän kysyy/kyseenalaistaa heidän nimipäätöksiään. Hmmmm, miksiköhän?
että muutkin sukulaiset ovat ottaneet aikoinaan? Hei haloo, ennen vanhaan, siis 1930-luvulta vuoteen 1986 se OLI PAKOLLISTA. Ehkä kaikki niistä rakkaista sukulaisistanne ei olisi ottanu samaa sukunimeä aikoinaan, jos se ei olisi ollu pakko. Kauheeta, että joku ottaa saman sukunimen, kun ei uskalla pitää omaa mielipidettä ja haluaa jatkaa perinteitä. Just joo.
Mun äiti vaihtoi oman sukunimensä takas heti kun se oli mahdollista eli vuonna 1986 ja mä pidin oman sukunimeni mennessäni naimisiin. Mulle on aivan se ja sama, mitä neuvolassa täti miettii kun meillä eri sukunimet. Sentään kimaltelee timantit nimettömässä ja on pitkä avioliitto ja kaksi lasta samassa liitossa.
musta taas on kamalaa, että joku ajattelee että ukko se on joka kelpuuttaa vaimon. Vähän säälin kyllä.
Ei mun identiteetti ole "kiinni" omasta nimestä, vaikka en tätä yhteyttä täysin kiistäkään. Kyllähän se on osa identiteettiä.
En vain tajua, miksi se pitäisi vaihtaa. Olen syntynyt tällä nimellä, se riittäköön loppuelämäksi.
T. ap