Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tätä mä en ole ikinä tajunnut: Miksi perheellä pitää olla yhteinen sukunimi?

Vierailija
18.04.2012 |

Naiset luopuvat omasta nimestään, jotta PERHEELLÄ olisi YHTEINEN sukunimi. En tajua. Mitä etua on samasta sukunimestä, tai vastaavasti mitä haittaa on eri sukunimistä saman perheen sisällä? Vai haittaako näitä perheenäitejä se, että joku neuvolantäti/terveysaseman lääkäri luulee, että on tullut tehtyä au-lapsi kun ei sukunimikään ole äidillä lapsen kanssa sama, ai kamala! Oletteko vastaavasti ajatelleet, että ehkä tuo neuvolantäti huomaa nimettömässä kimaltelevat timankinne ja ajatteleekin että, siinäpä edistyksellinen, itsenäinen, varma nainen kun ei ole ottanut ukkonsa nimeä.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla eri sukunimi, kun muulla perheellä. Naimisissa oltu 18v. Ja eipä ole minkään sortin ongelmia ollut.

Mun nimi erikoinen ja halusin sen ehdottomasti pitää. On osa mun identiteeettiä. Vanhin lapsemme 16v., on vähän miettinyt, josko haluaisi vaihtaa äidin sukunimen. Sen hän voi halutessaan tehdä.

Ei todellakaan mikään ongelma. Jokainen taplaa tyylillään ja hyvin on nimet mahtunneet postilaatikkoon:).

Vierailija
42/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä!

T. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että perheellä on sama sukunimi.

En tiedä kuin jonkun eronneen joilla oli eri nimet, joten toimin ihan sen ajan tavan mukaan mennessäni naimisiin.

Mulle toi nimi ei ole niin kamalan tärkeä asia. Kun joudun pitämään etunumeäkin josta en yhtään tykkää niin sukunimi on sentään paljon vähäarvoisempi. Etenkään kun sukunikaan ei ole mitenkään erityisen häävi, että sitä pitäisi mainostaa.

Vierailija
44/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap ei ole sinut oman valintansa kanssa, koska täytyy niin lujasti arvostella muiden valintoja. Minä olen vaihtanut nimeni omasta tahdostani ja olen valintaani todella tyytyväinen. Ja tätä valintaani minun ei tarvitse perustella yhdelläkään seikalla, enkä ehkä osaakaan perustella. Minä halusin toimia näin. Paras ystäväni toimi toisin, eikä hänelläkään siihen mitään erityisperusteita ole. Hän vain halusi toimia niin.

Vierailija
45/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sä et taida ymmärtää nyt että kysyn tässä että MIKSI? MIKSI yleensä halutaan yhteinen sukunimi? Kuten aloituksessa kysyin, mitkä on ne hyödyt/haitat joita ihmiset kokee? Ihan vain pari asiallista vastausta tullut. Jos osaa lukea tuon katkotun juttuni yhteen putkeen, niin ymmärtää että molemmat kirjoittamani olettamukset ovat mielestäni hölmöjä. Eli siis kun viesti katkesi, tuli siitä provosoivampi kuin se olisi kokonaisena ollut. Ehkä siksi vain niin vähän kunnon vastauksia.

Aika tunteita herättävää. Naarasleijonat lyövät kuin vierasta sikaa, kun vähän kysyy/kyseenalaistaa heidän nimipäätöksiään. Hmmmm, miksiköhän?

Tunteita herättävää? :D Ainoastaan sinä olet tunteita herättävä. Oletko oikeasti noin yksinkertainen vai esitätkö vaan, kysyin jo? MIKSI yhteinen sukunimi pitäisi perustella jotenkin? MIKSI se ei riitä että haluaa yhteisen sukunimen kaikille ja piste. Jankkaatko aina kaikista muistakin ihmisten mieltymyksistä että MIKSIMIKSIMIKSI ja haukut niitä hölmöiksi joilla on erilaiset mieltymykset kuin sulla? Sinuako täällä lyödään kuin vierasta sikaa vaikka sinä haukut täällä muita? :D En ole koskaan vielä huudellut täällä tai muuallakaan provoa mutta nyt on aika lähellä...

Vierailija
46/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaminen on täysin vapaaehtoista, eli ne vastaavat, jotka asiaa haluavat kysyvälle selventää. En ole vaatinut jokaista nimensä vaihtanutta tilille tässä. Ihmettelen, mitä teet ketjussa jonka alkuperäiseen viestiin et halua vastata, vaan jankuttaa vain, kuinka tyhmä aloittaja on. Kertoo enemmän kai sinusta?

Tottakai kysyn "miksi?", silloin kun jokin minua askarruttaa. On vaikea kuvitella maailmaa, jossa ei kysyttäisi "miksi?"

MIKSI en saisi kysyä perustelua jollekin asialle joka minua mietityttää? Tosin ei niin suuressa mittakaavassa kuin nyt tämä ketju antaa jo ymmärtää :) Sentään en yöuniani menetä.

Vierailija
47/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka muka ajattelee jotain negatiivista perheestä, jossa äidillä ja isällä on eri sukunimet? Tämä on nyt vuosi 2012! Jotenkin kummallista, jos nimen vaihtamisen motiivi on joidenkin konservatiivisten ihmisten pahansuopainen ajattelu tai yleensäkin se, "mitä muut ajattelee".

Vierailija
48/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin miehen nimen koska minusta on käytännöllistä että perheellä on sama sukunimi..

millä tavalla käytännöllistä? Miten se käytännössä eroaa sellaisten arjesta, joilla on eri sukunimi? Anna ihan konkreettinen esimerkki. tapaus A, jossa on sama sukunimi ja tapaus B, jossa on eri sukunimi.

Jään odottamaan mielenkiinnolla.

Vierailija
49/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla eri sukunimi, kun muulla perheellä. Naimisissa oltu 18v. Ja eipä ole minkään sortin ongelmia ollut.

Mun nimi erikoinen ja halusin sen ehdottomasti pitää. On osa mun identiteeettiä. Vanhin lapsemme 16v., on vähän miettinyt, josko haluaisi vaihtaa äidin sukunimen. Sen hän voi halutessaan tehdä.

Ei todellakaan mikään ongelma. Jokainen taplaa tyylillään ja hyvin on nimet mahtunneet postilaatikkoon:).

Meillä aika pienet lapset, mutta pohdittu, että saavat ihan vapaasti nimensä vaihtaa aikanaan. Jos siis siltä tuntuu:). Ja myös etunimensä, niihinkinhän he ovat "syyttömiä". Olen oman sukunimen aviossa pitänyt ja etunimenä käytän kolmatta nimeäni. Ja sinut olen asian kanssa myös.

Ei ole mitään ongelmia ollut missään.

Kyllä täällä keskustelut on joskus niin MUSTAVALKOISIA.

Onneksi on valinnanvapaus!

Vierailija
50/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä pidetään "perinteenä" esim tätä sukunimen antoa, niin varmaan muutkin "perinteet" on teillä samaa luokkaa. Sinähän olet myös itse kertonut, ettet välitä, että mikä tausta tällä "sukunimiperinteellä" on. Tällöin sinulla ei todennäköisesti ole aavistustakaan ns. oikeista perinteistä, jotka ovat muodostuneet suvun sisällä, eikä pelkästään pakosti lainsäädännön avulla.

Tuo sukunimiperinnehän on jossain määrin verrannollinen esim entisen Neuvostoliiton ajan "perinteisiin". Joulua ei saanut viettää, mutta otettiinpas ns. pakkasukkojuhla tilalle. Nyt sitten sitä vietetään "perinteenä". Toki saavat viettää ja hauskaakin voi olla, mutta hyvä olisi tiedostaa tuon perinteen tausta.

Samoin on tämän sukunimen kanssa Suomessa. Nimen vaihto tuli pakolliseksi tietyssä vaiheessa Suomen historiaa tiettyjen ideologisten suuntien ollessa vallalla. Pidä toki miehesi nimi, mutta ole tietoinen omista valinnoistasi. Tee myös ne valinnat tämän päivän mukaan, äläkä tee tuollaisia valintoja sellaisten "perinteiden" takia, joiden taustoja et edes _välitä_ tietää.

Kyllä meidän suvussa on paljon perinteitä,

Omasta istoriasta ei välitetä sen vertaa, että välittäisisi tiedostaa edes sen, että mikä suvun tavoissa oli pakkoa, mikä ei. tämän kirjoittaja varmaan tekee kaiken muunkin kuin heidän suvussaan on "perinteenä" tehty. Ihan tiedoksesi, että moni 70-luvun tapa on sitten nykyään laitonta!

No mulle on aivan sama oliko pakko vai vapaaehtoinen, näin oli kuitenkin

Heillä ei ollut valinnanvaraa pitää kokonaan omaa sukunimeään.

Olen itsekin syntynyt 70-luvulla, mutta ei tulisi mieleenikään sanoa tällä tiedolla, että miehen nimen ottaminen olisi perinne.

Ihan ohis, mutt Suomessa on vasta 1930-luvulla tullut tavaksi ottaa se miehen miehen sukunimi. Silloin tuli pakolliseksi.

meidän osataan yhdistää perheeksi helpommin kun kaikilla on sama nimi. Ei minun tyttönimi ollut mikään harvinainen, en tajua miksi olisin pitänyt siitä kynsin hampain kiinni. Mitä hemmetin edistyksellisyyttä siinä on, että pitää oman nimensä. Enemmän siitä haittaa on pitää tyttönimi, kuin toisinpäin. Ainoa haitta ottaa miehen nimi on että henkilökortit menee uusiksi.

Eli jatkan perinteitä, olen syntynyt 70-luvulla

Jestas mitä jankkaamista ja pilkunviilaamista. Mulle se on perinne ja sillä hyvä, jos sulle ei niin anna olla.

harmi jos teillä ei ole mitään etkä siirrä niitä lapsillesi

Vierailija
51/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka muka ajattelee jotain negatiivista perheestä, jossa äidillä ja isällä on eri sukunimet? Tämä on nyt vuosi 2012! Jotenkin kummallista, jos nimen vaihtamisen motiivi on joidenkin konservatiivisten ihmisten pahansuopainen ajattelu tai yleensäkin se, "mitä muut ajattelee".

Ei kukaan. Tässä ketjussa on suhtauduttu ylimielisesti niihin, jotka vaihtavat sukunimensä. Kuten aina näissä "feministiketjuissa". Sitten kun argumentit loppuvat, haukutaan muut tyhmiksi tai yritetään kääntää asia päinvastoin - ikään kuin tyttönimensä pitäjää olisi paheksuttu jossain. Ketään normaalia ihmistä ei kiinnosta teidän mukaradikaalit ratkaisunne, jotka ovat olleet mahdollisia jo 30 vuotta.

Vierailija
52/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiivistikin tuossa jo hyvin asian ytimen. AP jää myös odottamaan.

Vierailija
53/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin miehen nimen koska minusta on käytännöllistä että perheellä on sama sukunimi..

millä tavalla käytännöllistä? Miten se käytännössä eroaa sellaisten arjesta, joilla on eri sukunimi? Anna ihan konkreettinen esimerkki. tapaus A, jossa on sama sukunimi ja tapaus B, jossa on eri sukunimi.

Papereissa sama nimi. On kätevämpää myös kortteihin kirjoittaa esim. Niemiset kuin nimetä jokainen erikseen. Monessa arkipäivän tilanteessa on helpompaa kun yksi nimi riittää, esim. vaikka erilaiset varaukset. Kun varaa sukunimellä on ihan sama kuka varauksen sitten kuittaa kun kaikilla on sama nimi.

Lisäksi sama yhteinen nimi lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tunnetta siitä, että me ollaan me ja perhe.

Vierailija
54/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymyksestäsi paistaa kilometrien päähän se, että et voi hyväksyä muuta kuin oman tapasi ajatella, kaikki muu on väärin. Siksi sinulle on vaikea vastata mitään, mikä sinua tyydyttäisi.

Minä vastasin, että halusin vaihtaa (ehkä viestissä 45 tai jotain). Eikä siihen tarvita mielestäni sen kummempaa perustelua

Vierailija
55/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en sitten missään vaiheessa ole haukkunut ketään nimensä vaihtanutta hölmöksi, kuten tuossa väitettiin! Nyt on mennyt lukijalta pahasti ohi. Heiluttelen ihmisten hölmöyttä heidän edessään tarkoitti sitä, että ne ovat hölmöjä, jotka tekevät noita olettamuksia ihmisistä lääkäreissä, pankeissa yms. Sellaiseksi on tässäkin ketjussa muutama tunnustautunut :) Nimenvaihtajia en ole kuitenkaan hölmöksi sanonut. Tahallaan vääristellään kirjoituksiani!

Vierailija
56/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en sitten missään vaiheessa ole haukkunut ketään nimensä vaihtanutta hölmöksi, kuten tuossa väitettiin! Nyt on mennyt lukijalta pahasti ohi. Heiluttelen ihmisten hölmöyttä heidän edessään tarkoitti sitä, että ne ovat hölmöjä, jotka tekevät noita olettamuksia ihmisistä lääkäreissä, pankeissa yms. Sellaiseksi on tässäkin ketjussa muutama tunnustautunut :) Nimenvaihtajia en ole kuitenkaan hölmöksi sanonut. Tahallaan vääristellään kirjoituksiani!

No siinä tapauksessa kannattaa laittaa lainaukset oikein. Vai onkohan sekin lukijan hölmöyttä, kun neroutesi menee pahasti ohi?

Vierailija
57/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun viesteistä paistaa kilometrien päähän vain se, mitä niissä on. Loput on lukijan päässä.

Vierailija
58/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitää pitää omasta nimestään kiinni naimisiin mentäessä? En ole koskaan ymmärtänyt niitä naisia, jotka väen väkisin pitävät kiinni omasta vanhasta sukunimestään, kun menevät naimisiin. Ja haluankin nyt kysyä, että miksi? Mitä ihmettä te sillä kuvittelette saavuttavanne?

Vierailija
59/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden etunimen ja senkin mahdollisimman lyhyen: esim Kai, Pia, Myy jne.

Moni kun antaa etunimeksi väliviivalla yhdistetyn nimen ja lisäksi vielä kolmannen etunimen!

Papereissa sama nimi. On kätevämpää myös kortteihin kirjoittaa esim. Niemiset kuin nimetä jokainen erikseen. Monessa arkipäivän tilanteessa on helpompaa kun yksi nimi riittää, esim. vaikka erilaiset varaukset. Kun varaa sukunimellä on ihan sama kuka varauksen sitten kuittaa kun kaikilla on sama nimi.

Lisäksi sama yhteinen nimi lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tunnetta siitä, että me ollaan me ja perhe.

Vierailija
60/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos tarkoitat alkuperäisen viestin copypeistaamista tähän, niin sitä en harrasta. En yhteenkään viestiin. Tarkista huviksesi.