Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tätä mä en ole ikinä tajunnut: Miksi perheellä pitää olla yhteinen sukunimi?

Vierailija
18.04.2012 |

Naiset luopuvat omasta nimestään, jotta PERHEELLÄ olisi YHTEINEN sukunimi. En tajua. Mitä etua on samasta sukunimestä, tai vastaavasti mitä haittaa on eri sukunimistä saman perheen sisällä? Vai haittaako näitä perheenäitejä se, että joku neuvolantäti/terveysaseman lääkäri luulee, että on tullut tehtyä au-lapsi kun ei sukunimikään ole äidillä lapsen kanssa sama, ai kamala! Oletteko vastaavasti ajatelleet, että ehkä tuo neuvolantäti huomaa nimettömässä kimaltelevat timankinne ja ajatteleekin että, siinäpä edistyksellinen, itsenäinen, varma nainen kun ei ole ottanut ukkonsa nimeä.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito feministi laittaa lapsensa nimeksi Ruu!

Vierailija
62/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita annettuja käytännön esimerkkejä mutta joo tosiaan, noi käytännön esimerkit on mun mitta-asteikolla täysin olemattomia. Siis en näe että on hankalaa kirjoittaa korttiin kaikkien nimet (tosin niin ei tehdä, koska virallista postia harvemmin lähetämme koko perheen voimin, eli etunimet riittää) Mieheni myöskin tietää sukunimeni, joten voi vaivoitta kuitata jonkin, minkä olen nimelläni varannut.

T.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me avioiduimme kahdeksisen vuotta ennen esikoisen syntymää, kumpikin piti oman nimensä. Kun sitten ensimmäinen lapsi syntyi, hän sai äidin nimen. Se on ainutlaatuinen, miehen/lapsen isän tavanomainen.

Mies vie "erinimistä" lastaan sujuvasti vaikka lääkäriin, hänellä lienee sitten poikkeuksellisen vahva itsetunto?

Vierailija
64/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos tarkoitat alkuperäisen viestin copypeistaamista tähän, niin sitä en harrasta. En yhteenkään viestiin. Tarkista huviksesi.

siitä on kyse. Me emme voi tietää, mihin viittaat, jos et viittaa mihinkään. Siitä näitä "väärinkäsityksiä" tulee. Luulisi noin viisaan sen tajuavan, kun palstalle kirjoittavien älykkyys tuli jo haukuttua. Siis niiden, jotka ovat eri mieltä tietenkin.

Vierailija
65/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllähän yhteinen nimi on myös symboli yhteisestä elämästä. En tajua miksi siitä pitäs herne vetää nenään, onhan se kiva että on "perhe-nimi"- minusta kuvastaa halua sitoutua ja olla samaa porukkaa.

Vierailija
66/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskelleenä on nimiasia tullut monesti esille. Monelle naiselle ja miehellekin, on ollut siellä ahaa-elämys, että kaikkialla ei nainen ole miehen omaisuutta, vaan naisella on oikeus omaan rahaan, omaan pankkitiliin, työpaikkaan, sananvaltaan jne. Kuitenkin ovat niin miehet kuin naisetkin nähneet, että miehelläni ja minulla on hyvä suhde, jossa kumpikin kunnioittaa toista.

Tämä on ehköpä se suurin asia, mitä olen omalla nimivalinnallani saanut aikaan. Todistettavasti se on ainakin muutaman ystäväperheemme elämää muuttanut kovasti tasa-arvoisempaan ja parempaan suuntaan (lue tyttöjä koulutettu pidemmälle, vaimo saanut päättää enemmän asioistaan...)

Miksi ihmeessä pitää pitää omasta nimestään kiinni naimisiin mentäessä? En ole koskaan ymmärtänyt niitä naisia, jotka väen väkisin pitävät kiinni omasta vanhasta sukunimestään, kun menevät naimisiin. Ja haluankin nyt kysyä, että miksi? Mitä ihmettä te sillä kuvittelette saavuttavanne?

Vierailija
67/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina sen verran että se, joka on viestin kirjoittanut tajuaa mihin viittaan ja bongaa vastaukseni. Muista viis, koska vastaan siis tälle kirjoittajalle.

Peistaamista en harrasta sen vuoksi, koska pidän sitä turhana nokitteluna, tai siihen se ainakin väistämättä aina menee. Joten, jos en vastaa sinulle (et tunnista viittauksestani omaa kirjoitustasi) niin älä vastaa siihen. Koska silloin tämä soppa ja nokittelukäräjät on valmiina.

Vierailija
68/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmilla on eri nimi, lapsille tulee vain toisen vanhemman nimi. En pysty päättämään, millä logiikalla pitäisi valita kumman vanhemman nimi se sitten on. Joka tapauksessa tilanne tulisi vaikuttamaan siltä, että lapset ovat "enemmän" jomman kumman vanhemman lapsia. Tällaisesta en tykkää yhtään, koska olemme tavallinen ydinperhe, kumpikin menossa ensimmäistä kertaa naimisiin ja lapset tulevat olemaan tasan tarkkaan meidän yhteisiä.

En silti halua luopua omasta nimestäni eikä mies omastaan, joten hankalaksi menee.

Vierailija
69/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina sen verran että se, joka on viestin kirjoittanut tajuaa mihin viittaan ja bongaa vastaukseni. Muista viis, koska vastaan siis tälle kirjoittajalle.

Peistaamista en harrasta sen vuoksi, koska pidän sitä turhana nokitteluna, tai siihen se ainakin väistämättä aina menee. Joten, jos en vastaa sinulle (et tunnista viittauksestani omaa kirjoitustasi) niin älä vastaa siihen. Koska silloin tämä soppa ja nokittelukäräjät on valmiina.

Neroudessasi siis luot myös uudet säännöt av-palstalle. Olet sä kova.

Vierailija
70/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaminen on täysin vapaaehtoista, eli ne vastaavat, jotka asiaa haluavat kysyvälle selventää. En ole vaatinut jokaista nimensä vaihtanutta tilille tässä. Ihmettelen, mitä teet ketjussa jonka alkuperäiseen viestiin et halua vastata, vaan jankuttaa vain, kuinka tyhmä aloittaja on. Kertoo enemmän kai sinusta?

Tottakai kysyn "miksi?", silloin kun jokin minua askarruttaa. On vaikea kuvitella maailmaa, jossa ei kysyttäisi "miksi?"

MIKSI en saisi kysyä perustelua jollekin asialle joka minua mietityttää? Tosin ei niin suuressa mittakaavassa kuin nyt tämä ketju antaa jo ymmärtää :) Sentään en yöuniani menetä.

Mitä se kertoo sinusta että olet lainannut useaa viestiäni ja jokaisessa olet haukkunut kommentoijat tyhmiksi, hölmöiksi, osuu omaan nilkkaan jne jne? Mm. minä olen vastannut sinulle useaan kertaan että otin yhteisen sukunimen koska halusin koko perheelle saman sukunimen. Ihan oman mieltymyksen mukaan. MIKSI se ei riitä sinulle? Jankkaatko aina kaikkien mielipiteistä ja mieltymyksistä loputtomiin ja haukut tyhmiksi niitä joilla on eri mielipiteet ja mieltymykset kuin SINULLA?

Vierailija
71/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mun mielestä kaikki ootte tosi vammaisia ettekä tajua mitään. Mutta tähän ei saa vastata, jos ei tunnista itseään. Tässä ketjussa on niinq sellanen sääntö. Mä tässä heiluttelen nerouttani teidän edessä. Da.

Vierailija
72/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienosti ajatusmaailmaansa ap:lle. Eli tuo, että tuntuu kuin lapsi olisi enemmän toisen.

Juuri tällaisia vastauksia tai tämäntyyppisiä yritin saada, eli mikä saa mahdollisesti vaihtamaan nimen. Kun itselleni taas tämä "enemmän toisen lapsi" ajattelu ei ole lainkaan tuttu. En ole ajatellut ikinä noin, siksi en voinut tietää että jollakin on tuollainen ajatus niin vahvana, että mahdollisesti vaihtaisi nimen. Tuo oli jo hyvä vastaus!

Vierailija
73/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

bongasin vastauksesi viestiini sanasta NERO. Kiitos ymmärtäväisestä ja samanmielisestä vastauksesta ;)

T. ap

Vierailija
74/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän tietävät eronneetkin ja siksi usein luopuvat exänsä nimestä vasta kun lapset ovat aikuistuneet ja muuttaneet kotoa pois.

Vierailija
75/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi oman sukunimen pitäminen tekisi naisesta edistyksellisen ja varman ym? Varmaan 20 vuotta sitten näin on ollut ja se on ollut tosi cool pitää se oma nimi, mutta heräileppäs ap sinäkin tähän aikaan. Väitätkö, että vuonna 2012 tämä olisi edistyksellistä!

Varmasti nykyään monet haluavat miehensä sukunimen, koska haluavat saman sukunimen kuin lapsilla, miehestä nyt ei niin väliä. Mulla ainakin näin. En mä nyt miehen takia sukunimeä vaihtanut. Haluan kuitenkin ehdottomasti, että mulla on sama sukunimi kuin lapsilla. Ja mua ei kiinnosta pätkääkään mitä joku neuvolantäti asiasta ajattelee.

Vierailija
76/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös poikapuolen asioiden hoitamista.

Vierailija
77/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä luulin että täällä on vapaata keskustelua vapaasta aiheesta. Tyhmempikin tajuaa viesteistäni kenelle vastaa ja fiksumpi jättää vastaamatta, jos ei omaansa siitä tunnista. Ihan ilmiselvä asia. Ei kai tuosta tarvitse sääntöä kirjoittaa. Kuten ei siitä peistaamisestakaan.

Vierailija
78/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitten lukenutkaan koko viestiä :)

Vierailija
79/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi oman sukunimen pitäminen tekisi naisesta edistyksellisen ja varman ym? Varmaan 20 vuotta sitten näin on ollut ja se on ollut tosi cool pitää se oma nimi, mutta heräileppäs ap sinäkin tähän aikaan. Väitätkö, että vuonna 2012 tämä olisi edistyksellistä!

Varmasti nykyään monet haluavat miehensä sukunimen, koska haluavat saman sukunimen kuin lapsilla, miehestä nyt ei niin väliä. Mulla ainakin näin. En mä nyt miehen takia sukunimeä vaihtanut. Haluan kuitenkin ehdottomasti, että mulla on sama sukunimi kuin lapsilla. Ja mua ei kiinnosta pätkääkään mitä joku neuvolantäti asiasta ajattelee.

kun edelleen suurin osa ottaa miehen nimen, niin on se oman nimen pitäminen edistyksellisempää. Ja yhteisen nimen kuin lapsilla saa tietenkin myös siten, että lapsille annetaan äidin nimi. Sinunkin viestistäsi paistaa jonkinlaisena itsestäänselvyytenä se, että lapsille tuli isän nimi.

On aika kummallinen ajattelutapa, että omaa nimeä ei pidetä siksi, että "se on ollut mahdollista jo niin pitkään". Jostain se kuitenkin kertoo, että suurin osa pareista ottaa miehen nimen. Jos nimiasia olisi aika samantekevä tai ei niin merkityksellinen/arvolatautunut, olisi luultavaa, että nimivalinnat menisivät aika lailla tasan.

Vierailija
80/119 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimi tuli Suomessa pakolliseksi 1900-luvun alussa. Sitä ennen kaikilla ei ollut lainkaan sukunimeä, vaan monesti sukunimen sijalla käytettiin esim. torpan nimeä. Kun muutti uuteen torppaan, sai uuden nimen. Näin ajatellen voisi kai yhtenä perinteenä pitää nykyisten lakien puitteissa sitä, että samassa taloudessa saman katon alla asuvilla on sama sukunimi?

Perinteitä on monia...

http://www.genealogia.fi/nimet/nimi17s.htm