Onko sinulla ollut kuukautiset myöhässä MUUTA KUIN raskauden takia? Miksi?
Haluaisin tietää mitä syitä voi olla takana, itsellä nyt viikon myöhässä.
Kommentit (116)
Mulla oli viimeksi menkat kun olin 50kg, laihduin 4kg ja nyt kun olen lihonut sen takas niin ei ne mebkat oo palanneet... On ollu myös koulustressiä... Sitä mulla on aina ollutki. Rasvaprosenttini ei voi olla alhaalla sillä pistän jokaoäivä ruokaani n. 0.75dl oliiviöljyä ja oon siis ton verran pistänyt ennen laihduttamistanikin... Hiilareita syön toosi paljon, koska olen riisin ystävä kasviksia tosin syön vähä... Olisi lääkärin aika ens viikolla niin mitä siellä tehdään? Kun en haluu mebnä gynelle..:/ ja olen neitsyt joten en voi olla raskaana, ja tarkistan et saan vähintäön 60g proteiinia. Auttakaa olen 17 v.
jälkeen on jo tuttua puuhaa, eikä meneminen jännitä. Gynekologilta saat asiantuntevaa apua. Muistathan, että voit halutessasi (jos menet julkiseen terveydenhoitoon) pyytää nimenomaan naisgynekologia, yksityisellä voit tietysti valita, kenet haluat.
Tsemppiä!
Nuorena stressasin eron jälkeen, olenko raskaana exälleni ehkäisystä huolimatta, olivat lopulta 10 päivää myöhässä. Aikuisiällä parin kuukauden aikaisen työttömyyden ajalla olleen rankan ryyppyputken päätteeksi myöskin 10 päivää myöhässä.
kuukautisia. Menkat tuli pari kertaa vuodessa. 4-kymppisenä sain kilpirauhaslääkityksen ja nyt olen kuin kello.
Jätin pillerit pois lokakuussa ja maaliskuuhun asti menkat tuli normisti ja sitten jäi pois. Lääkäri selitti, että tämä olisi johtunut siitä, että stressasin raskautta. Toukokuussa menin siis tutkimuksiin, eikä mitään "vikaa" löydetty. Viikko lääkärikäynnin jälkeen mulla oli 6 tunnin menkat, joiden takia menin sitten uudestaan tutkimuksiin, mutta sitten löytyikin alkio kohdusta...ollaankin aina sanottu esikoista ihmevauvaksi :)
sekä kerran sen takia, että paino putosi rajusti, kun ei kerennyt syömään kun olin koko ajan menossa, tämä tapahtui teini-iässä. Toisen kerran kävi samoin, kun jäin yksin lapsen kanssa, eikä aika saatikka kiinnostus riittänyt siihen, että olisin itsekin syönyt jotain.
Itselläni stressi on ollut useimmin syynä.
Joskus vuonna nakki oli syynä myös huomattava alipaino, mutta siihen tarvitsee olla todella laiha..
Kuukautiset myöhässä nyt kaksi viikkoa. Olleet säännölliset jo vuosia (päivän, parin heittoja ollut.) Minulla on ollut yhtenä päivänä viikossa treenit kunnes saatiin ulkojäät ja olen käynyt treenien parin viikon ajan kahtena-kolmena iltana viikossa pelaamassa lätkää pari tuntia. Tuleehan siinä paidan selkämys märäksi, mutta voiko se olla niin raju kuuri, että menkat jää pois?
En ole mielestäni ollut sen stressaantuneempi tai masentuneempi kuin syksylläkään. Eikä paino ole pudonnut enkä ole sairastellut perustalviflunssaa pahemmin.
ps. Kaksi raskaustestiä näyttäneet negatiivistä.
Nyt kun tätä ketjua luin niin tajusin että silloin muutin poikaystäväni kanssa yhteen kun ne jäi pois, joten elämänmuutos selittäisi. Olin vähän aikaisemmin lopettanut pillerit ja siitä kesti reilun vuoden ennenkuin kierto palasi normaaliksi. Kuukautisten poisjäämisen syytä ei koskaan tutkittu, koska lääkärin mielestä se ei ollut tarpeen, tyrkytti vain hormoneja. En ottanut, kun ajattelin että hormoneista (pillereiden lopettamisesta) se oli alkanutkin.
Itselläni tällä hetkellä menkat myöhässä 10 päivää, viime kuussa 9 päivää. Muuten olleet suht säännölliset (1-3 päivän heittelyä). Luulen tämän johtuvan masennuslääkkeistä, joita käytän ahdistuksen hoitoon. Lääkityksen alussa otin muutaman kuukauden tosi pientä annosta sivuvaikutusten takia, mutta kun nostin annoksen normaaliin niin parin kuukauden päästä ovat kuukautiset olleet myöhässä. Ehkä siis serotiini vaikuttaa näin? Tosin mulla tulee muutenkin noin kerran vuodessa kuukautiset, jolloin saattaa olla muuten vaan kaksi viikkoa myöhässä. Näin jo tapahtunut jo useamman vuoden. Nyt tosin kahdet kuukautiset myöhässä peräkkäin. Raskaana en voi olla ja olen 20 vuotta. Kaippa ne sieltä kohta tulee. Rinnat ovat ainakin olleet kipeät jo useamman päivän, mistä tiedän aina että menkat tuloillaan... Tuossa masennuslääkepakkauksessa mainitaan yhtenä sivuvaikutuksena muuten epäsäännölliset kuukautiset.
Itselläni jäi kerran jostain ihme syystä 3 menkat välistä.Tein muutaman testin ja menin lääkäriin,kun ihmettelin,että negatiivista näyttää,mutta missä menkat.Ei olisi millään halunnut tehdä testiä,mutta kiroilin päin naamaa,että neljänsiä tässä jo odottelen..missä vika.En ollut raskaana,lääkäristä ei edes ikinä soitettu perään vastauksista,mutta alkoi sitten onneksi ne menkat.En tiedä miksi jäi noinkin monet pois.
Minulle sanottiin viimeisen synnytyksen jälkeen 10 vuotta sitten 28 vuotiaana että toinen munasarja on unessa ja toinenkin vetelee viimeisiään. Pian sen jälkeen kuukautiset muuttuivat epäsäännöllisiksi, niitä on ollu 2-6 kertaa vuodessa. Ilmeisesti munasoluja kypsyy harvakseltaan. Tuskin tulisin enää luomukonsteilla raskaaksi, mutta ei ole onneksi tarkoituskaan.
Jos joku asia vaivaa päätä hirveästi.. eli stressi on varmaan suurin syy että viivästyy.
Toinen minkä joskus teini-ikäisenä omalla kohdalla toimi silloin kun ei olisi saanut olla menkkoja (tilanteitahan on murkkuna monta), ajattelin kuukautisia koko ajan ja pelkäsin että ne alkavat juuri silloin kun ei pitäisi - tämä auttoi ja menkat myöhästyivät muutamia päiviä.. :D Sitten tiedä oliko kovalla ajattelemisella oikeasti niin suuri vaikutus.. Ehkä se on vaan se stressi.
Mulla on nyt kuukautiset myöhässä 3 pvä (joo tiedän, ei oo viel NIIN pitkä aika :D ) mutta, koska käytän pillereitä, ja myös otin kaikki aivan ajallaan, olen huolissani. Edellisen kerran kesällä kävi samoin, ja molemmilla kerroilla juuri lähiaikoina ollut yhdyntää puolison kanssa.. eipä siinä mitään hassua sinänsä, mutta meillä kaukosuhde (eri maat), joten tätä yhdyntää ei tapahdu tietty niin usein... siis: Voiko ne kk mennä sekaisin tosta yhdynnästä, eli voiko se harvoin tapahtuva yhdyntä vaikuttaa jotenkin hormoneihin? :D (huom, pillerit siis ahkerasti käytössä)
mul oli vuoden pois kuukautiset ja sit ne tuli takasi :/ ja sit päättäreinä kävikinii et hyppäsin sänkyyn ilman kumia ja kuukautiset ei oo alkanu vieläkään ja siit on kohta 2kk ja en tiiä mitä pitäis tehä ja oon 14 ! AUTTAKAA mitä pitäis tehä :)
Minulla on muutaman kerran jääneet yhdet kuukautiset kokonaan välistä. Seuraavassa kuussa ne tulivat taas ihan normaalisti.
En minä minnekään lääkäriin ole tuon takia mennyt, koska tuota on tapahtunut vain muutaman kerran viimeisen parin vuoden aikana. Eli mitään syytä en ole keksinyt.
Mulla on ollut jo vuoden menkat pois. syyksi paljastui monen mutkan kautta aivolisäkekasvain, joka saa kehon hormonitoiminnan ihan sekaisin.
Minulla on menkat 2viikkoo myöhässä ja en tiiä syytä mut tarviin kipeesti apua
laihtumisen, innokkaan liikunnan harrastamisen, surun, jonkun sairauden (esim. influenssa) takia.