Onko sinulla ollut kuukautiset myöhässä MUUTA KUIN raskauden takia? Miksi?
Haluaisin tietää mitä syitä voi olla takana, itsellä nyt viikon myöhässä.
Kommentit (116)
Kerran teininä oli menkat muistaakseni noin viisi päivää myöhässä, syynä se että olin 1-2 viikon ajan ottanut allergialääkettä aamuin illoin kun olis pitänyt ottaa vain kerran vuorokaudessa. Lääke siis vaihtui, ja en kai lukenut ohjeita kunnolla kun luulin että pitää ottaa kahdesti niin kuin edellisenkin lääkkeen kanssa.
neljä kk olivat kateissa. muutto ulkomaille sekotti jotenkin pään ja sen mukana kropan.
Itselläni menkat jäivät pois 6kk ajaksi. Syynä oli ulkomaille muutto, ja siitä tullut alitajuinen stressi. Muulloinkin stressi vaikuttaa kuukautisiin, esim. abivuotena minulla taisi olla menkat kaksi kertaa, elimistö oli niin sekaisin.
Mulla alko ekat menkat 9 vuotta sitten ja vain 4-5 kertaa ne on tullu "oikeaan aikaan" ja muuten ne on tullu ajoissa tai (useimmiten) myöhässä. Monta kertaa on tullu myös noita 3-4kk taukoja, viimeksi tänä keväänä. Olen normaalipainoinen 19-vuotias, joten ainoa selitys mitä keksin on, että menkkani nyt vaan sattuu olemaan vähän epäsäännölliset.
minulla oli viimen kuusa 5 päivä alkoivat kuukautiset mutta odotin maaliskuussa 5 päivänä kuukautisia mutta ei alkanut 3 päivää myöhässä siten alkoivat kuukautiset 7 päivänä 6 päivänä illa oli hirveä vatsakipu otin vatsalääken ja aamulla kans otin vatsalääken taas aamupäivässä otin särkelään burana kun alkoi kuukautiset itsellani on kipuja siloin 3 päivää van myöhässä en hätäilyt ytää ja jos sinulla on ylin 1 myöhässä kuukautiset mene lääkärin kysymään miksi kuukautiset eivät ole alkanut ja satat olla sinulla kipuja sihen liityn olisi kuukatiskipuja vaikka ei ole alkanut vielä .
Kun normaalipainoni oli 52kg ja laihdutin anoreksiatyyppisesti, niin painaessani alle 48kg kuukautiset jäivät pois. Ruokavalioni ei silloin kultaisella 90-luvulla sisältänyt lainkaan rasvaa. Painoin alimmillani 46kg eli onneksi oli lievähkö anoreksia ja pääsin siitä sittemmin irti. Lääkkeillä muistaakseni käynnisteltiin kiertoa.
Tällä hetkellä on 4pv myöhässä. Aiemmin ollut tarkat jopa kellonaikaa myöten :( Raskaus ei voi olla kyseessä, kun olen neitsyt.
Viimeisimmistä kuukautisista on jo lähes puolitoista vuotta aikaa. Muistan kun tein kauhuissani raskaustestin juuri ennen paljon odottamaani ulkomaanmatkaa. Negatiivinen oli. Myöhemmin kävin verikokeissa ja ultrassa, mitään poikkeavaa ei löytynyt. Kuulemma ehkäisyrengas voi aiheuttaa tällaista. Mietin että lopettaisin sen käytön, jotenkin ahdistaa ja pelottaa, enkä tunne itseäni naiseksi enää.
Raskauden pelko on siirtänyt kuukautisia teininä. Ihan hullua, mutta se stressaaminen oikeasti myöhästytti kuukautisia yli viikolla ja tietty stressi kasvoi yhä lisää joka päivä kun eivät alkaneet. Kun rohkaistuin tekemään testin, alkoi pian kuukautiset. Ja tämä on tapahtunut kahdesti.
Mulla on menkat viikon myöhässä, pitäiskö mun mennä lääkäriin tutkituttamaan asia vai odottelenko vain niiden alkua? Menkat ovat säännölliset minulla yleensä.
Joskus stressi. Ennen kilpirauhasen vajaatoiminnan toteamista ei ollut puoleen vuoteen.
Mulla on nyt ollu 6pv menkat myöhässä alan huolestua jo et miks ne ei ala.. olin vast'ikään loma reissulla ja sitä ennen stressasin koko ajan tulevatlo menkat juuri silloinkun olin reissussa. menkoista ei oo näkyny mitään merkkiä paitsi mahakipua alavatsassa eilen, johtuuko tämä stressistä vai mistä? auttakaa joku tarviin kiperästi apua! p.s menkkani ovat tätä ennen olleet aina ajallaan.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 08:13"]Mulla on ollut jo vuoden menkat pois. syyksi paljastui monen mutkan kautta aivolisäkekasvain, joka saa kehon hormonitoiminnan ihan sekaisin.
[/quote]
Kertoisitko lisää? Minulla ei ole ollut kuukautisia kolmeen vuoteen! Sairastin teini-iässä syömishäiriön ja olin todella vakavasti alipainoinen. Nykyään normaalipainoinen mutta en kuitenkaan samoissa mitoissa kuin teininä ennen sairastumistani. Lääkäri ei tunnu ottavan kuukautisten puutetta vakavasti, aina vaan uusi Terolut-resepti kouraan. Nyt rupesi pelottamaan tämä aivolisäkekasvain :/
Lisäksi pelottaa se, olenko menettänyt mahdollisuuteni saada lapsia. Ravitsemusterapeutti nimittäin sanoi minulle, että joka kerta kun kuukautiset jäävät pois, lapsettomuuden riski kasvaa 7 %.
N24
Noin 20-vuotiaana poistettiin kaksoskasvain, siihen asti oli aina joka toinen kierto pitempi, joskus 40 päivää.
Aiheutti myös kipuja.
Stressi on tehokas menkkojen siirtäjä
Miulla menkat tuli viimeeks tammikuussa. Viime kesän lopussa lopetin pillereiden syönnin ja sen jälkeen oli säännölliset. Aikasempinaki vuosina ollu kesän pois. En oo menny lääkärii, koska en oo nii niitä kaivannu, mut jos syynä onki jokin sairaus, pelottavaa...
Stressi, liika alkoholinkäyttö.