Lapselle kahdet rippijuhlat
Mitäs mieltä? Lapsen vanhemmat eronneet jo 10 vuotta sitten, eikä suvut ole missään tekemisissä keskenään. Siis ei periaatteessa missään riidoissakaan, mutta ei vaan ole tekemisissä. Ainoa yhteinen tekijä on lapsen yksi kummi, joka on molempien vanhempien kanssa tekemisissä.
Voisko lapselle järjestää kahdet rippijuhlat, toiset kirkon jälkeen ja toiset sitten illemmalla? Vai pitääkö suvut lykätä väkisin yhteen (samoin kuin vanhemmat jotka eivät ole erityisen lämpimissä väleissä)?
Muuttaako mielipidettänne asiasta se, että toinen vanhemmista on se joka luistaa juhlien järjestelystä ja maksamisesta ja toiselle kaatuisi kaikki?
Kommentit (155)
eli pohdintasi ovat jokseenkin turhia tällä hetkellä.
Lisäksi sinulla on aika jyrkkä näkökanta etkä ole suostunut poterostasi liikkumaan. Uskon, että kyseessä on sinun ongelmasi eikä kenekään muun.
juhliin on kyllä alle vuosi aikaa.
Näkökantani voi vaikuttaa jyrkältä, koska tunnen nuo suvut, ja te ette tunne. Lähinnä olen kaivannut tietoa siitä, että tekeekö tämä lapselle jotain "hallaa", ja sellaista nyt ei ole tullut tässä keskustelussa juurikaan esiin, vaan kaikki ovat sitä mieltä että kaikkien pitäisi vain hammasta purren kestää paskat juhlat vaikkei kukaan haluaisi..
ap
vaikka naimisissa oltaisiinkin.
Ei mun miehen ja mun sukulaiset oo tekemisissä keskenään jos ei jotnkin liity meihin.
Sama kaveripiirissä. Ihan ihme verukkeita ap:lla
Sano suoraan sille ex-miehelles, et ettet halua sen sukua teille juhlimaan sun rahoilla.
vaikka naimisissa oltaisiinkin.
Ei mun miehen ja mun sukulaiset oo tekemisissä keskenään jos ei jotnkin liity meihin.
Sama kaveripiirissä. Ihan ihme verukkeita ap:lla
Sano suoraan sille ex-miehelles, et ettet halua sen sukua teille juhlimaan sun rahoilla.
Siis kuitenkin joskus ovat tekemisissä, nämä taas eivät siis _koskaan_ ole tekemisissä. Ei ole mistään verukkeista kyse, vaan siitä että ois kivaa kun lapsella ois kivat juhlat. Siksi kaipasin kokemuksia kaksien juhlien järkkäämisestä.
ap
ja muuttuu jäykäksi, ei mukavaksi. Osittain totta. Mutta sukujen tapaamisvälin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Suvut joko tulee toimeen keskenään ja syntyy lämmin ja yhteinen fiilis, tai sitten ei.. Molemmat pitää kestää.
Toisaalta voitte järjestää ne kahdet juhlat nyt ja tulevaisuudessa. Ainoastaan häät ovat yhdet, ja niistäkin voi lapsi laistaa. Joko ei mene naimisiin tai ei pidä sukulaisille juhlia.
Mutta kuulostele lapset ajatuksia ja exän.
Sitten ansaitset ihan oikeat ja aidot onnittelut. Sinulla on ollut onnea. Olen ollut mukana monissa sukujuhlissa, joissa jutellaan lähinnä sen oman suvun kanssa, ryhmitytään pöytiin sen oman suvun kanssa jne. Silti juhlat ovat olleet ihan mukavat, ehkä vähän jäykät, mutta olen jotenkin olettanut että niin kuuluu ollakin.
että rippijuhlat (ja vastaavat) kahden suvun kesken olisivat jotain hilpeitä ja hauskoja tilanteita? Eivät ne ole. Ja juhlakalu joutuu menemään ees taas jos aikoo kaikkien kanssa jutella. Niin se vaan menee.
Eli sitten on kaksi ryhmää. Ketä haittaa? Siis oikeasti. Varatkaa ravintola tms, laittaa kahvipöytä, lapsi kiertelee ja kahvittelee eri pöydissä. Niin se vaan menee muillakin, että tulee ryhmiä sukujen mukaan.
Ihan kaikkien, veikkaisin :) Siis lapsenkin, koska tosiaan luulen tapahtuvan niin, että juhlissa on kaksi eri ryhmää, ja lapsi joutuu kulkemaan niiden väliä, mikä on hänelle varmasti hankala tilanne.
ap
Sitä lasta se voi haitata, kun ensinnäkin tunnelma on surkea, ja toisekseen joutuu tosiaan menemään siinä eestaas että ehtisi kaikkia nähdä.ap
on mulla. En tiennyt etteivät ne ole, koska ainakin omani olivat oikein mukavat. Siksi haluaisin sellaiset myös lapselle. Jos on vain toisen puolen suku, ne sentään istuvat kaikki yhdessä joten lapsikin saa olla siinä yhdessä porukassa koko ajan, eikä jakaantua kahtia.ap
olen itse eroperheestä, jossa siis isä ja isän puolen suku ei ole lainkaan ollut kuvioissa mukana (enkä siis tunne heitä lainkaan), eli siellähän oli vain äitini puolen sukulaisia paikalla. Siksi varmaan se fiilis olikin niin kiva kun kaikki olivat tuttuja.
Tämän siis soisin lapsellenikin.ap
ja muuttuu jäykäksi, ei mukavaksi. Osittain totta. Mutta sukujen tapaamisvälin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Suvut joko tulee toimeen keskenään ja syntyy lämmin ja yhteinen fiilis, tai sitten ei.. Molemmat pitää kestää.
Toisaalta voitte järjestää ne kahdet juhlat nyt ja tulevaisuudessa. Ainoastaan häät ovat yhdet, ja niistäkin voi lapsi laistaa. Joko ei mene naimisiin tai ei pidä sukulaisille juhlia.
Mutta kuulostele lapset ajatuksia ja exän.
Sitten ansaitset ihan oikeat ja aidot onnittelut. Sinulla on ollut onnea. Olen ollut mukana monissa sukujuhlissa, joissa jutellaan lähinnä sen oman suvun kanssa, ryhmitytään pöytiin sen oman suvun kanssa jne. Silti juhlat ovat olleet ihan mukavat, ehkä vähän jäykät, mutta olen jotenkin olettanut että niin kuuluu ollakin.
että rippijuhlat (ja vastaavat) kahden suvun kesken olisivat jotain hilpeitä ja hauskoja tilanteita? Eivät ne ole. Ja juhlakalu joutuu menemään ees taas jos aikoo kaikkien kanssa jutella. Niin se vaan menee.
Eli sitten on kaksi ryhmää. Ketä haittaa? Siis oikeasti. Varatkaa ravintola tms, laittaa kahvipöytä, lapsi kiertelee ja kahvittelee eri pöydissä. Niin se vaan menee muillakin, että tulee ryhmiä sukujen mukaan.
Ihan kaikkien, veikkaisin :) Siis lapsenkin, koska tosiaan luulen tapahtuvan niin, että juhlissa on kaksi eri ryhmää, ja lapsi joutuu kulkemaan niiden väliä, mikä on hänelle varmasti hankala tilanne.
ap
Sitä lasta se voi haitata, kun ensinnäkin tunnelma on surkea, ja toisekseen joutuu tosiaan menemään siinä eestaas että ehtisi kaikkia nähdä.ap
on mulla. En tiennyt etteivät ne ole, koska ainakin omani olivat oikein mukavat. Siksi haluaisin sellaiset myös lapselle. Jos on vain toisen puolen suku, ne sentään istuvat kaikki yhdessä joten lapsikin saa olla siinä yhdessä porukassa koko ajan, eikä jakaantua kahtia.ap
olen itse eroperheestä, jossa siis isä ja isän puolen suku ei ole lainkaan ollut kuvioissa mukana (enkä siis tunne heitä lainkaan), eli siellähän oli vain äitini puolen sukulaisia paikalla. Siksi varmaan se fiilis olikin niin kiva kun kaikki olivat tuttuja.
Tämän siis soisin lapsellenikin.ap
Niin ajattelen, ja nimenomaan tässä tapauksessa siksi että ero oli riitainen ja välit on olleet nollassa sen jälkeen.
Ja eihän sitä tosiaan tiedä meneekö lapsi edes naimisiin, mutta se juhla onkin sitten hänen murheensa, eli järjestää just niinkuin tykkää ja me mennään paikalle ja käyttäydytään asiallisesti.
Kyselen joo lapselta vielä tietysti,ja tottakai jos sanoo että yhdet vaan niin yhdet järjestetään, mutta tosiaan luulen että vastaus on "ihan sama" jolloin meidän pitää asia päättää.
Ja jos yhdet järjestetään, pitää vielä keksiä miten toiselta vanhemmalta saa rahat juhliin..huoh.
ap
jos sinä järjestät juhlasi vain omalle suvullesi? Eli järjestääkö hän juhlat omalle suvulleen? Eli saako lapsi ne kahdet juhlat?
jos sinä järjestät juhlasi vain omalle suvullesi? Eli järjestääkö hän juhlat omalle suvulleen? Eli saako lapsi ne kahdet juhlat?
saa, kyllä hän on järjestänyt synttäreitä ja kaikkia ihan siinä missä mekin. Eli siitä ei onneksi ole pelkoa.
ap
juhlansa vain äidin sukulaisten kanssa...."soisin saman lapselleni".
Ihan turha jauhaa jostain "sukulaiset eivät siis koskaan ole tekemisissä" skeidaa.
Ihan turha jauhaa jostain "sukulaiset eivät siis koskaan ole tekemisissä" skeidaa.
ensinnäkin, tuon raha-asian mainitsin jo tämän ketjun aloitusviestissä, joten sitä en mitenkään pimittänyt tästä ja useammankin kerran tässä matkan varrellakin siitä sanoin. Se ei ole tässä suurin ongelma, mutta kyllä se on oma ongelmansa tässä sivussa.
Ja tuo soisin saman lapselleni -kommentti ei tarkoittanut että soisin että vain äidin suku olisi paikalla, vaan soisin hänelle mukavat juhlat. Ja näillä näkymin näyttää siltä että jos juhlat järjestetään kahdessa osassa, hän saa kahdet mukavat juhlat, jos taas yhdessä, tulee yhdet surkeat juhlat.
ap
Kumma muuten että exä on valmis järjestämään omat juhlat, muttei osallistumaan yhteisjuhlien (tai lahjan) kustannuksiin.
Sinulle ap ei ole kokemuksia kahden suvun juhlista, siksi aristelet niitä nyt näin paljon. Jos olisit ollut useissa kahden suvun muodollisissa perhejuhlissa, niin tietäisit ettei kannata odottaa rentoja juhlia. Yleensä rennot juhlat järjestetään eri porukalla kuin suvun/sukujen kesken.
ensinnäkin, tuon raha-asian mainitsin jo tämän ketjun aloitusviestissä, joten sitä en mitenkään pimittänyt tästä ja useammankin kerran tässä matkan varrellakin siitä sanoin. Se ei ole tässä suurin ongelma, mutta kyllä se on oma ongelmansa tässä sivussa.
Ja tuo soisin saman lapselleni -kommentti ei tarkoittanut että soisin että vain äidin suku olisi paikalla, vaan soisin hänelle mukavat juhlat. Ja näillä näkymin näyttää siltä että jos juhlat järjestetään kahdessa osassa, hän saa kahdet mukavat juhlat, jos taas yhdessä, tulee yhdet surkeat juhlat.ap
Mikään tähän mennessä esiin tullut seikka ei puolla tuota näkemystä, koska sinulla on melko tummanruusunpunaiset-lasit silmillä juhlien suhteen silloin kun kaikki on auvoisen ihanaa kahden suvun välillä.
Kumma muuten että exä on valmis järjestämään omat juhlat, muttei osallistumaan yhteisjuhlien (tai lahjan) kustannuksiin.
Sinulle ap ei ole kokemuksia kahden suvun juhlista, siksi aristelet niitä nyt näin paljon. Jos olisit ollut useissa kahden suvun muodollisissa perhejuhlissa, niin tietäisit ettei kannata odottaa rentoja juhlia. Yleensä rennot juhlat järjestetään eri porukalla kuin suvun/sukujen kesken.
Ja tuo soisin saman lapselleni -kommentti ei tarkoittanut että soisin että vain äidin suku olisi paikalla, vaan soisin hänelle mukavat juhlat. Ja näillä näkymin näyttää siltä että jos juhlat järjestetään kahdessa osassa, hän saa kahdet mukavat juhlat, jos taas yhdessä, tulee yhdet surkeat juhlat.ap
Tuo raha-asia johtuu siis siitä, että silloin kun me olemme jossain hommassa mukana, hän voi siitä luistaa kun lapsen osoite on meillä ja laskut lapsen jutuista tulevat siis meille. Eli vaikka on sovittu etukäteen että puoliksi menee, niin hän ilmoittaa kylmästi jälkeenpäin että ei aio maksaa koska hänellä ei ole rahaa. Näin kävi mm. lapsen tarhamaksujen kanssa.
Sitten taas kun järjestää itse, niin silloinhan hänellä ei ole vaihtoehtoja muuta kuin maksaa itse. Lapselleen haluaa hyvää, mutta jos siinä sivussa onnistuu pääsemään ilmaiseksi, niin käyttää kyllä tilaisuuden hyväkseen.
Olen mä ollut kahden suvun juhlissa, vaikken siis oman suvun kautta, mutta esim. miehen siskon häät jne.
Jotenkin vain tuntuu hassulta, että jos se on ihan yleistä että kahden suvun juhlat on jäykät niin pakkoko niitä väkisin on järkätä :) mutta tuo nyt johtuu siitä että olen muutenkin luonteeltani sellainen, että en yleensä välitä mistään sovinnaisuussäännöistä vaan teen niinkuin hyvältä tuntuu. Lapsen takia lähdin asiaa täältä kyselemään,koska tiedän oman luonteeni vajavaisuuden, enkä halua että lapsi joutuu sitten kärsimään jos kahdet juhlat onkin jotain aivan ennenkuulumatonta.
ap
Mikään tähän mennessä esiin tullut seikka ei puolla tuota näkemystä, koska sinulla on melko tummanruusunpunaiset-lasit silmillä juhlien suhteen silloin kun kaikki on auvoisen ihanaa kahden suvun välillä.
En siis enää tämän ketjun jälkeen uskokaan, että keskenään toimeen tulevienkaan sukujen juhlat on sitten mukavat, mutta näistä nyt ainakin tietää valmiiksi jo että ei ole mukavat. Ja perusteluina siis ihan se, että tunnen oman sukuni, eivät halua tuon toisen suvun kanssa sosialisoida mitenkään, ja sen vähän mitä olen toisen suvun kanssa ollut tekemisissä, eivät hekään halunneet esim. minulle puhua muuta kuin pakollisen tervehdyksen.
ap
esim rippijuhlat ja häät ;-)
Jos yhdet juhlat tuntuu kovin vaikealta eikä lapsikaan vastusta, niin järjestäkää kahdet juhlat.
Kaikkien perheissä/suvuissa ei todellakaan ole niin, vaan seurauksena on hillitön kohtaus, jonka järjestäjä vähät välittää juhlakalun päivän pilaamisesta, kunhan saa oman tahtonsa läpi.
Omassa perheessäni on tällainen henkilö, ja hän on jo hyvissä ajoin ilmoittanut, ketä ei sitten juhliin kutsuta, kun hän sellaiset järjestää. Sama henkilö jätti aiemmin tulematta minun juhliini ja aiheutti vielä sen, ettei omasta perheestäni tullut sitten ketään. Kyseessä olivat omat valmistujaisjuhlani, ja tämä henkilö on toinen vanhemmistani.
Joten: kaikki eivät todellakaan osaa käyttäytyä aikuisten tavoin, ja tämä on parasta jo aikaisessa vaiheessa tiedostaa ja ottaa huomioon.
sukulaiset ole missaan tekemisissa keskenaan...ainoastaan jos ne kutsutaan samaan aikaan samoihin juhliin. Joten en oikeen ymmarra oikeen tuota pointtiasi etta sukulaiset eivat enaa ole tekemisissa...
Ilman muuta kutsuisin kaikki samaan aikaan.
Meillä kolmas lapsi pääsee ripille nyt sunnuntaina. Kahden ekan lapsen isä tuli kirkkoon mutta ei kahville meidän kotiin. Isän puolen sukulaisten kanssa aina ollut hyvät välit eroa ennen ja eron jälkeen.Nyt kolmas lapsi toisesta liitosta pääsee siis ripille ja hänen isänsä tulee kirkkoon ja meille kotia kahville ja hänen uusi naisystävänsä myös. Myös isänpuolen sukulaisiin hyvät välit ja kutsu käynnyt heille myös. Kahden vanhemman lapsen isä ei otanut kustannuksiin mitenkään osaa.Nyt pojan isä maksaa osan vaikka välillä on otettu monesta asiasta yhteen. Eli meillä aina ollut yhdet rippijuhlat ja vielä neljännet tulossa kolmen vuoden päästä.
No niin, nostan vanhaa omaa ketjuani ylös. Nyt asia on siis sen verran ajankohtainen, että lapsen mielipidettä on kysytty, ja ylläri ylläri.. lapsen ensimmäinen vastaus oli: "Ihan sama." Tämän jälkeen kysyin, onko hänelle ok että järjestetään erikseen vai haluaako kuitenkin yhdet. Parin "ihan saman" jälkeen hän sanoi että kahdet juhlat on ihan hyvä asia.
Eli kaksilla juhlilla mennään meillä, juhlat samana päivänä peräkkäin eli lapsi vaihtaa vaan paikkaa.
Nyt kun löydän täältä perämetsästä vielä hyvän juhlapaikan niin olen tyytyväinen...
ap
meilläkin tullaan järjestämään aina kahdet juhlat, miehen exän kotiin ei lähdetä ja hän ei tule meille. Ja piste. Häät ovat sitten jossain muuaalla, toivottavasti hyvin isossa tilassa. Kyllä lapsetkin ymmärtävät, että ei olla väleissä ja tarpeeksi vanhoina tajuavat myös miksi.
Tämän siis soisin lapsellenikin.
ap