Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle kahdet rippijuhlat

Vierailija
06.03.2012 |

Mitäs mieltä? Lapsen vanhemmat eronneet jo 10 vuotta sitten, eikä suvut ole missään tekemisissä keskenään. Siis ei periaatteessa missään riidoissakaan, mutta ei vaan ole tekemisissä. Ainoa yhteinen tekijä on lapsen yksi kummi, joka on molempien vanhempien kanssa tekemisissä.

Voisko lapselle järjestää kahdet rippijuhlat, toiset kirkon jälkeen ja toiset sitten illemmalla? Vai pitääkö suvut lykätä väkisin yhteen (samoin kuin vanhemmat jotka eivät ole erityisen lämpimissä väleissä)?

Muuttaako mielipidettänne asiasta se, että toinen vanhemmista on se joka luistaa juhlien järjestelystä ja maksamisesta ja toiselle kaatuisi kaikki?

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat normaalijärjellä varustettuja aikuisia ihmisä, osaavat käyttäytyä parin tunnin ajan aivan normaalisti.

ap:n kuvauksen mukaan en olisi tuosta niinkään varma. Aika moni tuntuu olettavan, että rippilapselle olisi tärkeää nähdä vanhempansa ja molemman puolen suvut samoissa juhlissa. Onkohan noin?

Lapsi on siis poikalapsi, eikä mitenkään erityisen avoin tunteissaan, eli veikkaan että häneltä saan vastaukseksi "ihan sama" kun/jos asiaa kysyn. Hän on tottunut siihen, että kaikkea on kahdet, eikä se olisi mitään uutta, mutta toisaalta, eipä hänellä mitään näin isoja juhlia ole tähän mennessä ollut joten mistäpä sitä sitten tietää mitä hän oikeasti ajattelee.. Ja vaikea sitä on väkisin hänestä kiskoa sitä mielipidettä jos ei halua sanoa (tämä siis nyt oletus mutta tunnen kyllä lapsen tyylin..).

ap

Vierailija
82/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain ongelmaahan tuossa selkeästi on, jos kerran ei ole mitään riitaa, mutta eivät kykene käyttäytymään luontevasti toisian kohtaan.

Ei kai mikään erityinen vaivaa, paitsi se, että eivät koskaan ehtineetkään oikein tutustua, tuli melko nopeasti lapsen syntymän jälkeen ero, ja sen jälkeen ei kukaan ole puhunut kenellekään, paitsi lapsen vanhemmat lapsen asioista.

Niin ja toisen puolen isovanhemmat kyllä ovat melkoisen jyrkkiä, niistä ei ikinä kyllä ikinä oikein tiedä mitä sanovat..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap tiedät, etteivät sukulaiset halua tulla samoihin (rippi)juhliin? Syyksi ei kelpaa, etteivät oel pitäneet mitään yhteyttä keskenään tai nähneet toisiaan 10 vuoteen. Nyt on ekat sellaiset juhlat, joita järjestetään vain yhdet. Seuraavat ovat yo-juhlat, sitten tulee häät jne jne.

Vierailija
84/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap tiedät, etteivät sukulaiset halua tulla samoihin (rippi)juhliin? Syyksi ei kelpaa, etteivät oel pitäneet mitään yhteyttä keskenään tai nähneet toisiaan 10 vuoteen. Nyt on ekat sellaiset juhlat, joita järjestetään vain yhdet. Seuraavat ovat yo-juhlat, sitten tulee häät jne jne.

Miten sinä voit päättää, mikä kelpaa syyksi? :) Kuten sanottua, eivät ole halunneet tavata toisiaan edes lapsen syntymäpäiväjuhlilla.

ap

Vierailija
85/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä/älkää järjestäkö juhlia ollenkaan. Ei tupata, jos ei tykätä;).

Vie lapsesi risteilylle,hyvin syömään,viikonloppu lomalle tai vaikkapa huvipuistoon viettämään aikuistumisjuhlaansa, pitäkää hauskaa ja nauttikaa, elämää tämä vain on.

Vierailija
86/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lapsesi risteilylle,hyvin syömään,viikonloppu lomalle tai vaikkapa huvipuistoon viettämään aikuistumisjuhlaansa, pitäkää hauskaa ja nauttikaa, elämää tämä vain on.

Sen verran lastani tunnen, että kun muillakin rippikoululaisilla on juhlat niin hänkin haluaa. Eikä varmaan vähiten lahjojen takia :)

ap

Vierailija
87/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"normaalisti"? Kun en tätä ymmärrä; meillä eivät suvut ole keskenään tekemisissä ja meistä se on täysin normaalia. Veljeni ja tämän vaimon suvutkaan eivät ole keskenään tekemisissä. Ja eipä taida meidän tuttavapiirissäkään olla tapauksia, joissa miehen ja naisen suvut olisivat keskenään tekemisissä paitsi juuri juhlissa kuten esim rippijuhlissa.

En oikeasti käsitä tätä asiaa, en sitten millään!

Tarkoitan sitä, että nämä suvut eivät ole nähneet edes yksilläkään lapsen synttäreillä sen jälkeen kun lapsi täytti kolme. Eli siis tosi etäistä. Yleensä sentään on jotain sukujuhlia kymmenen vuoden aikana, joissa aviopuolisoiden suvut näkevät toisensa, eikä suvuilla ole mitään syytä käyttäytyä toisiaan kohtaan kylmästi, toisin kuin erotapauksessa.

ap

käyttäytyvät kylmästi toisiaan kohtaan? Jos ovat normaalijärjellä varustettuja aikuisia ihmisä, osaavat käyttäytyä parin tunnin ajan aivan normaalisti.

siitä, että suvut eivät ole halunneet tavata toisiaan tuon kymmenen vuoden aikana :)

ap

isän puolen sukulaisia teille kutsunut synttäreille? Olet kutsunut lapsen juhliin vain oman sukusi ja isä omansa. Nyt kuvittelet että suvut ovat päättäneet etteivät halua tavata toisiaan ja varmasti käyttäytyvät kylmästi rippijuhlissa. Olet itse lapsen isän kanssa saaneet aikaan sen etteivät suvut ole olleet tekemisissä ja nyt se sitten on jotenkin sukujen vika.

Vierailija
88/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on vain yhdet juhlat ja te olette kaikki nämä vuodet järkänneet kahdet juhlat?

Eli mistä tiedät varmasti etteivät nämä kaksi sukua voi ja halua olla samoissa rippijuhlissa? Jotain kunnon esimerkkiä, nyt vain toistat samaa.

Miten sinä voit päättää, mikä kelpaa syyksi? :) Kuten sanottua, eivät ole halunneet tavata toisiaan edes lapsen syntymäpäiväjuhlilla.

ap

Vierailija
89/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran lastani tunnen, että kun muillakin rippikoululaisilla on juhlat niin hänkin haluaa. Eikä varmaan vähiten lahjojen takia :)

saahan niitä lahjoja silti tuoda,heh=0).

ap

Vierailija
90/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"normaalisti"? Kun en tätä ymmärrä; meillä eivät suvut ole keskenään tekemisissä ja meistä se on täysin normaalia. Veljeni ja tämän vaimon suvutkaan eivät ole keskenään tekemisissä. Ja eipä taida meidän tuttavapiirissäkään olla tapauksia, joissa miehen ja naisen suvut olisivat keskenään tekemisissä paitsi juuri juhlissa kuten esim rippijuhlissa.

En oikeasti käsitä tätä asiaa, en sitten millään!

Tarkoitan sitä, että nämä suvut eivät ole nähneet edes yksilläkään lapsen synttäreillä sen jälkeen kun lapsi täytti kolme. Eli siis tosi etäistä. Yleensä sentään on jotain sukujuhlia kymmenen vuoden aikana, joissa aviopuolisoiden suvut näkevät toisensa, eikä suvuilla ole mitään syytä käyttäytyä toisiaan kohtaan kylmästi, toisin kuin erotapauksessa.

ap

käyttäytyvät kylmästi toisiaan kohtaan? Jos ovat normaalijärjellä varustettuja aikuisia ihmisä, osaavat käyttäytyä parin tunnin ajan aivan normaalisti.

siitä, että suvut eivät ole halunneet tavata toisiaan tuon kymmenen vuoden aikana :)

ap

isän puolen sukulaisia teille kutsunut synttäreille? Olet kutsunut lapsen juhliin vain oman sukusi ja isä omansa. Nyt kuvittelet että suvut ovat päättäneet etteivät halua tavata toisiaan ja varmasti käyttäytyvät kylmästi rippijuhlissa. Olet itse lapsen isän kanssa saaneet aikaan sen etteivät suvut ole olleet tekemisissä ja nyt se sitten on jotenkin sukujen vika.

Minä olen kyllä tavannut nuo toisen puolen sukulaiset, vaikka suvut eivät olekaan toisiaan nähneet, ja hyvin kylmästi ainakin minua kohtaan käyttäytyivät. Samoin toisen puolen suvun kommentit toisen puolen suvusta eivät ole erityisen ystävällisiä. Eli siitä sen tietää. Ja molemmilla puolilla siis ihan samanlainen asenne.

ap

Vierailija
91/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kömmähdys lainauksessa.

Vierailija
92/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eroperheestä ja luonnollista oli, että juhlia oli kahdet. Oli kahdet synttärit, kahdet rippijuhlat ja kahdet lakkiaiset. En saanut traumoja tai mitään, minulla vain sattuu olemaan kaksi perhettä. Eikä tätä asiaa kai edes kyseenalaistettu missään, mielestäni oli luonnollista pitää kahdet juhlat. Ei se ole kenellekään mukavaa, jos juhlissa ollaan vaivautuneita. Tai vaikkei oltaisikaan, sen etukäteen jännittäminen pilaa koko juhlat.

Meillä siis rippijuhlissa kirkossa olivat eri juhlien vieraat yhdessä, samaten lakinantotilaisuudessa. Sitten toinen suku lähti kanssani juhlimaan ja toinen meni koteihinsa valmistautumaan illan juhliin. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
93/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli samana päivänä oli toisella sukulaislapsella juhlansa. Meillä oli ensin päivällä juhlat minun suvulleni ja illalla miehen suvulle. Ihan hyvin se sujui, kukaan ei ihmetellyt. Miehen sukulaiset pääsivät kaksiin juhliin samana päivänä.

Vierailija
94/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teillä on hienot suvut. Onnea!

Ja sääliksi käy lasta...

Minä olen kyllä tavannut nuo toisen puolen sukulaiset, vaikka suvut eivät olekaan toisiaan nähneet, ja hyvin kylmästi ainakin minua kohtaan käyttäytyivät. Samoin toisen puolen suvun kommentit toisen puolen suvusta eivät ole erityisen ystävällisiä. Eli siitä sen tietää. Ja molemmilla puolilla siis ihan samanlainen asenne.

ap

Vierailija
95/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eroperheestä ja luonnollista oli, että juhlia oli kahdet. Oli kahdet synttärit, kahdet rippijuhlat ja kahdet lakkiaiset. En saanut traumoja tai mitään, minulla vain sattuu olemaan kaksi perhettä. Eikä tätä asiaa kai edes kyseenalaistettu missään, mielestäni oli luonnollista pitää kahdet juhlat. Ei se ole kenellekään mukavaa, jos juhlissa ollaan vaivautuneita. Tai vaikkei oltaisikaan, sen etukäteen jännittäminen pilaa koko juhlat.

Meillä siis rippijuhlissa kirkossa olivat eri juhlien vieraat yhdessä, samaten lakinantotilaisuudessa. Sitten toinen suku lähti kanssani juhlimaan ja toinen meni koteihinsa valmistautumaan illan juhliin. Ei mitään ongelmaa.

Luulen myös, että täällä vastanneet eivät ole eroperheisiin tottuneet kun ajatus kahdesta juhlasta tuntuu mahdottomalta, kun taas eroperheille kahdet juhlat on luonnollisia. Hyvä jos sinulle asia oli ok, se antaa uskoa siihen, että myös meidän lapsellemme se voisi olla ihan ok. Hän on tosiaan tunnepuolen asioissa sen verran sulkeutunut, etenkin nyt teini-iässä, että ei hänestä saa selkoa mitä oikeasti ajattelee. Siksi nämä mietityttää.

ap

Vierailija
96/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täsmälleen sama tilanne. En usko että kukaan nauttisi juhlista jos ne järjestettäisiin kaikille yhteiset, tilanne olisi kiusallinen sekä juhlakalulle että vieraille. Yritän meillä saada menemään läpi sen, että isovanhemmat ja kummit molemmilta puolilta tulevat kirkkoon ja sitten juhlat järjestetään ensin äidin kotona ja sitten isän. Pari tuntia molemmissa.

Toivon että selviämme tästä ilman draamaa. Lapsihan voi olla ensimmäisissä juhlissaan vaikka vain tunnin ja siirtyä sitten seuraaviin.

Yritän välttää tässä asiassa kaikenlaista provosoitumista, lapsen parhaaksi. Toivottavasti myös lapsen isä ymmärtää tämän.

Vierailija
97/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän johdosta sinulla on varma tieto etteivät mahdu samoihin juhliin.Kyllä teillä on hienot suvut. Onnea!

Ja sääliksi käy lasta...

ap

Kyse ei ole siitä, etteivätkö mahdu samoihin juhliin. En edelleenkään usko, että siellä kukaan mitään riitelemään alkaisi, mutta en myöskään usko että juhlat ovat lämminhenkiset ja mukavat, iloiset juhlat. Ja sellaiset haluaisin lapselle. Ja minä en ota nokkiini sinun "Onnea!" -kommenteistasi vaikka kuinka yrittäisit, en nimittäin ole sukua voinut valita.

ap

Vierailija
98/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täsmälleen sama tilanne. En usko että kukaan nauttisi juhlista jos ne järjestettäisiin kaikille yhteiset, tilanne olisi kiusallinen sekä juhlakalulle että vieraille. Yritän meillä saada menemään läpi sen, että isovanhemmat ja kummit molemmilta puolilta tulevat kirkkoon ja sitten juhlat järjestetään ensin äidin kotona ja sitten isän. Pari tuntia molemmissa.

Toivon että selviämme tästä ilman draamaa. Lapsihan voi olla ensimmäisissä juhlissaan vaikka vain tunnin ja siirtyä sitten seuraaviin.

Yritän välttää tässä asiassa kaikenlaista provosoitumista, lapsen parhaaksi. Toivottavasti myös lapsen isä ymmärtää tämän.

ymmärtämisestä. Tämä just on se ongelma, että pahimmillaan noin 50 ihmistä pilaa päivänsä näillä juhlilla, jos ne järjestetään yhdessä. Ilmeisesti siis ei olekaan kauhean epänormaalia järjestää kaksia juhlia, kun muutkin sitä ovat tehneet.

ap

Vierailija
99/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi isän ja äidin välit olivat niin kireät, että juhlista tuskin olisi tullut mitään. Myöhemmin isän uusi vaimo ei sietänyt mitään viitteitä isän entisestä elämästä, hyvä kun sieti mua ja mun siskoo pari kertaa vuodessa kyläilemässä.

Meidän häihin isän suku sentään tuli samaan aikaan muun juhlaväen kanssa. Isossa joukossa yhtä mököttävää "äitipuolta" ei onneksi huomannut.

Mutta noin yleensä meillä oli ihan hyvät juhlat molemmissa paikoissa. Meillä siis yleensä järjestettiin eka juhlat äidin luona äidin suvulle ja ystäville ja vasta seuraavana päivänä isän luona isän suvulle.

Nykyään voin hyvin kutsua äitini ja isäni samaan aikaan meille, sillä isä vaihtoi vaimoa taas kerran ja tämä nykyinen on ihan hyvä tyyppi. Tosin tilapulan vuoksi porrastetaan muutenkin synttärivieraita, joten aika harvoin isä ja äiti kohtaavat meillä.

Tämä oli sulle ihan ok että juhlia oli kahdet? Et saanut traumoja? Ei mitään terapiasettejä asian vuoksi? Juhlissa oli mukavaa? :)

ap

Oikeastaan se oli ihan kivaa, sai paremmin seurustella sukulaisten kanssa, kun väkeä ei ollut liikaa. Tunnelma oli paljon rennompi erikseen järjestetyissä juhlissa kuin niissä viimeisissä yhteistapaamisissa hieman ennen kuin vanhemmat erosivat ja kun kaikki jo tiesivät eron olevan tulossa. Ja molemmat juhlat olivat omanlaisensa. Isä järkkäs tarjoilut omaan kotiinsa ja äiti omaansa.

Juu ja en ole tarvinnut terapioita, ei ole suuria traumoja kehittynyt ja välit kaikkiin sukulaisiin on pysynyt hyvänä. Toisin olisi voinut käydä, jos suvut olisi väkisin yhdistetty kaikkien sukujuhlien takia.

Vierailija
100/155 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mentiin aina kaikki juhlat yksillä juhlilla. Ja kaikki vieraat tulivat ja käyttäytyivät sivistyneesti. Eivätkä suvut todellakaan olleet missään tekemisissä muutoin, näkivät eron jälkeen vain pari kertaa (yo-juhlat ja häät).

Luulen myös, että täällä vastanneet eivät ole eroperheisiin tottuneet kun ajatus kahdesta juhlasta tuntuu mahdottomalta, kun taas eroperheille kahdet juhlat on luonnollisia. Hyvä jos sinulle asia oli ok, se antaa uskoa siihen, että myös meidän lapsellemme se voisi olla ihan ok.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi