Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!

Vierailija
21.11.2018 |

Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.

Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!

Kommentit (6451)

Vierailija
1/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse olenkin lapseton mies, niin miesten ajattelumaailmaa sen verran tuntevana uskaltaisin arvella, että monissa tapauksissa, joissa mies lykkää lapsenhankintaa loputtomiin aina uusilla syillä, on perimmäisenä syynä se, ettei halua lasta todellisuudessa ollenkaan. Siis joko ei nykyisen naisensa kanssa tai sitten ei kenenkään naisen kanssa. Ei vain uskalla sanoa sitä naiselle ilmeisesti suhteen loppumisen pelossa ja sen pelossa, ettei löydä uutta naista. Paskaahan tuollainen käytös on, mutta osa miehistä on paskoja. Itsekään en todennäköisesti koskaan halua lapsia, mutta jos minulla olisi nainen, niin toisin tämän asian kyllä melko pian esille. Kyseessä on asia, josta en voi vain vaieta.

Vierailija
2/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä miehiäkin, jotka eivät lapsia halua, mutta kyllä pääsyy syntyvyyden laskuun on ilman muuta naisissa. Naisilla on niin paljon enemmän valtaa lisääntymisen asioissa, että musta on ihan hassua miten te edes kehtaatte kitistä siitä, että "meitä syyllistetään 😭😭😭".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä ihan sama juttu....mä haluisin jo kovasti lapsia, ollaan oltu yhdessä 4 vuotta ja niistä 2 asuttu yhdessä mutta mies on jonkun vuoden hokenu tota "ei vielä" "vähän myöhemmin" "katotaan sitä vielä"...enkä saa oikein mitään järkevää selitystä siihen vaikka oon koittanu kysellä. Veikkaan että sitä pelottaa rahatilanteet sun muut ja stressaavaa on töissä molemmilla mutta tuntuu ettei sen päähän oikeen mahdu se et ei raskautuminen oo kaikille niin helppoa tai nopeeta ja ainakin on ite sanonu että haluisi kaksi lasta. Ollaan 30-kymppisiä ja pelottaa ettei enää ehditä saamaan kahta! :'( 

Oon koittanut keskustella tästä mutta ei halua puhua niin vaikeaa on kun ei itse halua koko ajan jankata kun toinen ei tule yhtään vastaan...

Vierailija
4/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia, koska menee rahaa ja kaikki kiva loppuu siihen. Ei esim. pääse kavereiden kanssa ryyppäämään silloin kun haluaa.

Vierailija
5/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö millainen helvetti on menettää omat lapsensa, kuten eroissa edelleen käy? Onneksi vuoroasuminen on yleistynyt viime vuosina. Lisäksi suurin osa naisista omii lapset ja kaikki perhevapaat, eikä mies saa edes pidettyä isyysvapaita (3vko saa olla äidin kanssa yhdessä vapaalla), kun ”minne minä menisin?” tai ”imetys häiriintyy” tai ”ei se meidän Make pärjää vauvan kanssa” (ei ole saanut koskaan opetella ja vauvan arjen pitää pyöriä juuri kuten äiti sanelee).

Vierailija
6/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva mies oikeasti haluaa apuäidiksi tai koti-isäksi. Noita rooleja puoliväkisin tyrkytetään.

Huomasitteko? Kun kaikki poliitikot alkoivat puhua perhevapaauudistuksesta, syntyvyys sakkasi heti. Siitä uudistuksesta ei vielä saa muuta tolkkua kuin että isien osuutta perhevapaista pidennetään pakollisesti. Vähemmästäkin pelästytään.

Vierailija
7/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä miehiäkin, jotka eivät lapsia halua, mutta kyllä pääsyy syntyvyyden laskuun on ilman muuta naisissa. Naisilla on niin paljon enemmän valtaa lisääntymisen asioissa, että musta on ihan hassua miten te edes kehtaatte kitistä siitä, että "meitä syyllistetään 😭😭😭".

No ei niitä lapsia kuule yksin tehdä, että on miehilläkin tässä oma osansa. Koska nainen kantaa ja synnyttää lapsen sekä ruokkii sen yksin ainakin ensimmäiset kuukaudet, lisääntymisasiat mielletään helposti "naisten jutuksi". Kukaan meistä ei kuitenkaan olisi täällä ilman isien osuutta. Kai tässä haettiin nyt niitä syitä, miksei miehet halua lapsia jos on parisuhteessa ja kaikki ns. ok? Suurin osa lapsista on nykyään kuitenkin suunniteltuja.

Vierailija
8/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen "ei vielä" tarkoittaa yleensä ei koskaan.Naurettavinta on kun naiset kuvittelevat miehen haluavan lapsia TOISEN naisen kanssa.

Vierailija
9/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi, että minulla ei koskaan ole ollut kummoista hoivaviettiä, olen aina pelännyt, että lapset muuttavat naisen ja parisuhteen huonompaan suuntaan. Lisäksi olen vapaudenkaipuinen, viinaan menevä ja talouspuolikin kiinnostaa.

Onneksi olen löytänyt vela-naisen jo kauan sitten. Muuten en olisi suhteeseen ryhtynytkään.

Vierailija
10/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaivata miesnäkökulmaa.

Vierailija
11/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä voin sanoa, että naisilla on helposti aikas ruusunpunainen kuva siitä mitä se lasten hankinta oikeasti on. Kun vauvakuumeillaan, ajatellaan vaan sitä ihanaa pientä nyyttiä kainalossa muttei tajuta, että se kasvaa ja maksaa. Suomeksi: vie tajuttomat määrät aikaa ja rahaa ja lisäksi saa mies pelätä vielä suhteen kokoon kuivumista, kakkoseksi jäämistä ja niinkuin joku jo tuossa sanokin, EROA, joka on isille melkein poikkeuksetta todella raskas tie ihan joka tasolla. Edelleen ajatellaan, että se on viime kädessä miehen velvollisuus elättää perhe ja tämä luo myös omat paineensa. Naisetkin tuppaavat ajattelemaan näin, vaikka eivät sitä ääneen myönnäkään. Eron myötä saa sitten maksaa toistakymmentä vuotta elatusmaksuja samalla, kun pääsee näkemään lapsia kerran parissa viikossa. 

Vierailija
12/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä lapsia kuule yksin tehdä, että on miehilläkin tässä oma osansa. Koska nainen kantaa ja synnyttää lapsen sekä ruokkii sen yksin ainakin ensimmäiset kuukaudet, lisääntymisasiat mielletään helposti "naisten jutuksi". Kukaan meistä ei kuitenkaan olisi täällä ilman isien osuutta. Kai tässä haettiin nyt niitä syitä, miksei miehet halua lapsia jos on parisuhteessa ja kaikki ns. ok? Suurin osa lapsista on nykyään kuitenkin suunniteltuja.

Ei halua lapsia siksi, koska haluaa parisuhteen, mutta ei lapsia. Onhan se nyt kuitenkin aivan eri maailmasta olla parisuhteessa aikuisen ihmisen kanssa, joka kykenee huolehtimaan itse itsestään, jonka perään ei tarvitse katsoa, kuin jos vertaa siihen, että iso osa omasta elämästä ja ajasta menee kiljuvan lapsen kaitsemiseen, jonka asioista on huolehdittava ja jota ei voi jättää valvomatta ja sitä kiljumista pitää vain sietää.

Vierailija
13/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää vauvoista. Pelkään että naiseni ei edes huomaa minua sen jälkeen kun saadaan vauva ja alkaa kontrolloimaan ihan kaikkea. Olen vielä lapseton 28-v ja tyttöystävä haluaisi lapsia. Itse haluaisin vielä kuitenkin matkustella ja hengata miesporukoissa ja ansaita vähän enemmän rahaa ennen kuin haluaisin lapsen. Olen itsekin käyttänyt tota "ei vielä" mutta kyllä itse oikeasti parin vuoden päästä haluaisinkin lapsia. Nyt tuntuu vaan liian aikaiselta kellään  kavereillakaan ei ole vielä. 

Vierailija
14/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestä yritetään ajaa nyt vuorostaan kotiin lasten kanssa, koska voimaantunut naiskunta haluaa oman vuoronsa mennä ja liuhotta töissä ja harrasteissaan?

Sori.

Ei me nykypolvi olla MITÄÄN velkaa, että paikattaisiin moisella muuvilla aiemmat roolivajeet.

Ensinnäkään ykskään mies ei mene siihen miinaan, jossa he ovat nähneet naisten riutuvan polvesta toiseen.

Kuka hullu mies edes yrittäisi alkaa tekemään töitä ja vielä kotona hoitamaan pennut?

Sori naiset.

Ei onnistu tää miinan virittely.

Sit ei tehä lapsia ollenkaan. 

Teillä se vietti siihen vahvempi on.

Vierailija
15/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä voin sanoa, että naisilla on helposti aikas ruusunpunainen kuva siitä mitä se lasten hankinta oikeasti on. Kun vauvakuumeillaan, ajatellaan vaan sitä ihanaa pientä nyyttiä kainalossa muttei tajuta, että se kasvaa ja maksaa. Suomeksi: vie tajuttomat määrät aikaa ja rahaa ja lisäksi saa mies pelätä vielä suhteen kokoon kuivumista, kakkoseksi jäämistä ja niinkuin joku jo tuossa sanokin, EROA, joka on isille melkein poikkeuksetta todella raskas tie ihan joka tasolla. Edelleen ajatellaan, että se on viime kädessä miehen velvollisuus elättää perhe ja tämä luo myös omat paineensa. Naisetkin tuppaavat ajattelemaan näin, vaikka eivät sitä ääneen myönnäkään. Eron myötä saa sitten maksaa toistakymmentä vuotta elatusmaksuja samalla, kun pääsee näkemään lapsia kerran parissa viikossa. 

Jep ja se on pahinta kun nainen alkaa kiristämään lapsen näkemisellä... 

nimim. eronnut85

Vierailija
16/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsettomuuteni johtuu vain ja ainoastaan 3 entisen miehen kyvyttömyydestä tai periaatteista. Kyllä varmasti oli tilanteitaettä olisin voinut olla ottamatta katumuspilleri jne. Mutta luulin Tulevan uusia mahdollisuuksia.

Ensimmäinen mieheni hankki sittemmin 3 lasta. Muut eivät tiettävästi tänä päivänäkään Ole hankkineey, ja luulen etteivät hanki.

Toisella vahvat periaatteet lisääntymistä vastaan ja pystyi keskustelemaan avoimesti. Toinen taas juuri sellainen prokastinoija. On jo yli 50 eikä sitä oikeaa hetkeä ja naista Ole löytynyt. Kyllä minä sun kanssa mut oot Liian vanha, kyllä minä marian kanssa mut se ei haluu niitä lisää, kyllä minä sitku Mulla on enemmän rahaa (ei ollu köyhä), kyllä minä sitku asunto on rempattu (vuoden ollu tyhjillään), kyllä minä muuten mut ku sitten ei voi asua monessa eri paikkaa kun on sit koulut ja lapsilisät ja verotus pitää optimoida jne jne

Kahta vaivasi myös se, että miten se potentiaalinen äidin uskonto, ja tuleeko pahasti uskoon synnytyksen jälkeen vaikka nyt väittää ettei Ole. Jos se ottaakin lapsen, kastaa ja häipyy ja vaatii rahaa.

Vierailija
17/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan halunnut lapsia koska maailma on aivan liian julma ja kauhea paikka kaltaiselleni herkälle, ja laajempaa kuvaa ymmärtävälle ihmiselle. Järkisyyt ovat siis painaneet myös, sillä on täysin moraalitonta tehdä lapsia muutenkaan kun ottaa huomioon maapallon ylikansoittumisen. Valtava ihmismäärä on jo nyt tehnyt peruuttamatonta tuhoa planeetallemme. Jokainen tekemättä jäänyt pallero on ekoteko.  Suomeenkin riittää muualta tulleita ihmisiä tulevaisuudessa loputtomasti.

Vierailija
18/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velamies kirjoitti:

Sen lisäksi, että minulla ei koskaan ole ollut kummoista hoivaviettiä, olen aina pelännyt, että lapset muuttavat naisen ja parisuhteen huonompaan suuntaan. Lisäksi olen vapaudenkaipuinen, viinaan menevä ja talouspuolikin kiinnostaa.

Onneksi olen löytänyt vela-naisen jo kauan sitten. Muuten en olisi suhteeseen ryhtynytkään.

Tällanen meininki myös täällä.

M41

Vierailija
19/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miesten yleisin syy lapsettomuuteen on tietysti kumppanin puute. 

Kaipa tämä miltei jokaisessa jutussakin on rehellisesti mainittu. 

Vierailija
20/6451 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, että ensin kysytään mielipide, ja kun sen perustellusti antaa, niin poistetaan.

No.

Aina tuttu naisen editoima totuus tällä sivulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä