Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle kahdet rippijuhlat

Vierailija
06.03.2012 |

Mitäs mieltä? Lapsen vanhemmat eronneet jo 10 vuotta sitten, eikä suvut ole missään tekemisissä keskenään. Siis ei periaatteessa missään riidoissakaan, mutta ei vaan ole tekemisissä. Ainoa yhteinen tekijä on lapsen yksi kummi, joka on molempien vanhempien kanssa tekemisissä.

Voisko lapselle järjestää kahdet rippijuhlat, toiset kirkon jälkeen ja toiset sitten illemmalla? Vai pitääkö suvut lykätä väkisin yhteen (samoin kuin vanhemmat jotka eivät ole erityisen lämpimissä väleissä)?

Muuttaako mielipidettänne asiasta se, että toinen vanhemmista on se joka luistaa juhlien järjestelystä ja maksamisesta ja toiselle kaatuisi kaikki?

Kommentit (155)

Vierailija
1/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut koskaan mitään sen suurempaa hinkua tavata ex-mieheni sukua, siis edes silloin kun oltiin vielä naimisissa.

Toi on täysin älytön peruste. Kysykää nyt hyvät ihmiset jo siltä lapselta, mitä se haluaa, ja järjestäkää sen jälkeen juhlat sen mukaan. Kahdet juhlat onnistuvat varmasti, jos LAPSI NIIN HALUAA. Yhdetkin onnistuvat ihan yhtä varmasti, jos LAPSI NIIN HALUAA. Turha sun on huokailla ja tuskailla "niin mutta kun ne ei oo halunneet tavata". Miksi hemmetissä OLISIVAT HALUNNEET? Mikä syy niillä olisi ollut? Tietenkään eivät ole tavanneet! Ei se silti sitä tarkoita, etteivätkö he voisi lapsen juhlien takia tulla hyvinkin toimeen sen tunnin-pari, joka rippijuhlissa yleensä vietetään.

siitä, että suvut eivät ole halunneet tavata toisiaan tuon kymmenen vuoden aikana :) ap

Vierailija
2/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle vielä, että miksi on sitten pakko viettää tönköt juhlat vaikka olisi vaihtoehtokin? Siis koska selvää on että mitkään hauskat niistä ei tule, vaikkakin niistä voi tulla sellaset että kaikki sietää sen pari tuntia toisiaan ja lähtee koteihinsa. Mutta miksi sitten pitää sellaiset juhlat jos toinen vaihtoehto on pitää kahdet juhlat joissa on mukavaa.

Tämä siis olettaen (melko varmana tietona) että lapselle on "ihan sama" miten niitä vietetään.

Kuten sanoin, ei kysytä vielä ennen kuin ollaan itse mietitty asiaa, mutta tietenkin sitä lapselta kysytään. Satun vain olemaan tuon lapsen kanssa asunut niin kauan saman katon alla että tiedän jo ettei vastausta häneltä saa, joten päätös jää joka tapauksessa aikuisille.

Enkä mä huokaillu ja tuskaillu muuta kuin sitä että joudun tänne perustelemaan miks nää ihmiset ei tuu toimeen keskenään, kun itse tiedän että ne tulee, ja täällä kukaan ei heitä tunne. Helpompi ois luottaa siihen että mä tiedän etteivät tuu, ja vastata sen pohjalta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullahan tulee ihan sama ongelma eteen, ollaan erottu reilut 10v sitten, enkä exän suvusta edes tiedä ketään muuta kuin äitinsä.

Mites meillä sitten juhlat? Lapsen isän suku meille, vaikka en niitä tunne?

Vierailija
4/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut aika monissa juhlissa, joissa tunnen noin puolet porukasta. Ei ole tullut traumoja. Aika harvoin kai vanhempien suvut pitävät erikseen yhteyttä toisiinsa. Ne on lapsen juhlat ja aika esimerkkiä näytätte jos pidätte kahdet juhlat. Jos exän kanssa on kinaa kustannuksista niin pitäkää juhlat muualla ja molemmat maksavat omat sukulaisensa/ tuttunsa.

Vierailija
5/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoidin tarjoilut sun muut, jotta juhlakalu sai vanhempiensa kanssa keskittyä vieriaden kanssa seurusteluun. Sain kauniin kimpun kiitokseksi miehen exältä ja oli kaikin puolin mukavat juhlat. Olisi ollut hassua pitää pelkästään miehen suvun kanssa tynkäjuhlat, kun sukua siellä on mummo ja täti.

Vierailija
6/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAPSI on yhdistävä tekijä. Haluaisikohan lapsi että suvut kokoontuisivat yhteen juhlimaan häntä. Lapsi ei ole riidan syy eikä toivottavasti siitä kärsiväkään.

Juhlat voi pitää jossain muualla kuin kotona. Omat sukulaiset voivat sitten tulla yökylään jos tarvetta, mutta juhlat esim. seurakunnan tiloissa tai jos voi vuokrata kahvilaa tai jotain.

Tässähän ei riidellä mistään, eli siitä ei ole kyse, vaan ihan siitä että kumpikin suku on jo vuosikymmenen pitäytynyt omillaan, eikä ole kiinnostunut toisen tekemisistä.

Lapsi ei ainakaan tähän asti ole kiinnostunut ollut yhdistämään sukuja mitenkään, epäilen ettei tässäkään asiassa, vaikka tästä ei ole vielä puhuttu mitään kun ei ole vielä pakko päättää mitään.

ap

Vierailija
7/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut aika monissa juhlissa, joissa tunnen noin puolet porukasta. Ei ole tullut traumoja. Aika harvoin kai vanhempien suvut pitävät erikseen yhteyttä toisiinsa. Ne on lapsen juhlat ja aika esimerkkiä näytätte jos pidätte kahdet juhlat. Jos exän kanssa on kinaa kustannuksista niin pitäkää juhlat muualla ja molemmat maksavat omat sukulaisensa/ tuttunsa.

Oletko sitä mieltä että lapsi kärsii enemmän kaksien juhlien pitämisestä kuin yksistä huonoista juhlista? Sehän tässä se tärkein kysymys on.

Siis miten tuo raha-asia käytännössä onnistuu? Ei mitenkään kun toinen yksinkertaisesti jättää maksamatta oman osuutensa.

ap

Vierailija
8/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoidin tarjoilut sun muut, jotta juhlakalu sai vanhempiensa kanssa keskittyä vieriaden kanssa seurusteluun. Sain kauniin kimpun kiitokseksi miehen exältä ja oli kaikin puolin mukavat juhlat. Olisi ollut hassua pitää pelkästään miehen suvun kanssa tynkäjuhlat, kun sukua siellä on mummo ja täti.

Tässä ei ongelmana ole sukujen koko, molemmilla puolilla on kyllä porukkaa ihan riittävästi.

ap

Vierailija
9/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ongelmana ole sukujen koko, molemmilla puolilla on kyllä porukkaa ihan riittävästi. ap

äidinpuolen mummoa miehineen tuntenut, enkä toisia kummeja, niin olisi se nyt ollut turhaa järkkäillä kaksia juhlia. Kyllä aikuiset ihmiset muutaman tunnin pystyvät oudommassakin seurassa seurustelemaan.

Vierailija
10/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevat kuin yhdet.

Eikö siltä toiselta osapuolelta voi pyytää, että hoitaa paikalle sitä, tätä ja tuota?

Vierailija
11/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kommentoin kerran vielä, että ei ole kyse siitä, etteivätkö aikuiset _pystyisi_ olemaan samassa paikassa muutamaa tuntia keskenään, vaan siitä, että haluaisin mukavat juhlat. Ja sellaiset että lapselle ei niistä jää huonoa mieltä. Siksi yritän nyt pähkäillä kumpi vaihtoehto on lapselle parempi.

ap

Vierailija
12/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kommentoin kerran vielä, että ei ole kyse siitä, etteivätkö aikuiset _pystyisi_ olemaan samassa paikassa muutamaa tuntia keskenään, vaan siitä, että haluaisin mukavat juhlat. Ja sellaiset että lapselle ei niistä jää huonoa mieltä. Siksi yritän nyt pähkäillä kumpi vaihtoehto on lapselle parempi. ap

lapselta haluaako yhdet vai kahdet kekkerit? Lapsen mielipidettähän sun pitää kysyä.

Vierailija
13/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevat kuin yhdet.

Eikö siltä toiselta osapuolelta voi pyytää, että hoitaa paikalle sitä, tätä ja tuota?

Ei auta, kun hän lupaa tuoda eikä kuitenkaan tuo. Näin on käynyt kerran aiemminkin kun yritettiin yhteisiä synttärijuhlia lapselle laittaa. Ja tosiaan muutkin maksut jättää hoitamatta.

Eli jos pyytää häntä tuomaan vaikka kakut, hän saattaa joko a)jättää tuomatta kokonaan tai b)tuoda niin pienen kakun että siitä ei riitä puolellekaan, ja sitten meidän pitää joka tapauksessa rynnätä hankkimaan lisää koska hävettää pitää sellaisia juhlia joissa ei tarjottavaa riitä.

ap

Vierailija
14/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kommentoin kerran vielä, että ei ole kyse siitä, etteivätkö aikuiset _pystyisi_ olemaan samassa paikassa muutamaa tuntia keskenään, vaan siitä, että haluaisin mukavat juhlat. Ja sellaiset että lapselle ei niistä jää huonoa mieltä. Siksi yritän nyt pähkäillä kumpi vaihtoehto on lapselle parempi. ap

lapselta haluaako yhdet vai kahdet kekkerit? Lapsen mielipidettähän sun pitää kysyä.

noita aiempia kirjoituksiani? Sanoin, että kysyn kyllä lähempänä lapsen mielipidettä, mutta olen jo nyt melko varma että vastaus on "ihan sama", jolloin aikuisten pitää tämä joka tapauksessa päättää. Eli siksi pohdin asiaa.

Ja se tekisi juhlista epämukavat, että siellä on kaksi eri porukkaa jotka eivät halua jutella keskenään.

ap

Vierailija
15/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita aiempia kirjoituksiani? Sanoin, että kysyn kyllä lähempänä lapsen mielipidettä, mutta olen jo nyt melko varma että vastaus on "ihan sama", jolloin aikuisten pitää tämä joka tapauksessa päättää. Eli siksi pohdin asiaa. Ja se tekisi juhlista epämukavat, että siellä on kaksi eri porukkaa jotka eivät halua jutella keskenään. ap

Vierailija
16/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita aiempia kirjoituksiani? Sanoin, että kysyn kyllä lähempänä lapsen mielipidettä, mutta olen jo nyt melko varma että vastaus on "ihan sama", jolloin aikuisten pitää tämä joka tapauksessa päättää. Eli siksi pohdin asiaa. Ja se tekisi juhlista epämukavat, että siellä on kaksi eri porukkaa jotka eivät halua jutella keskenään. ap

Koska olen tämän kautta saanut hyviä kokemuksia tyypeiltä, joilla on ollut kahdet juhlat. Ja varma en ole mistään muusta kuin siitä että nuo aikuiset eivät keskenään viihdy, en edelleenkään ole varma siitä monetko juhlat järjestetään.

ap

Vierailija
17/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääset itisemästä päivänselvän aiheen kanssa.

Vierailija
18/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

i] ja kuule olen aivan vakuuttunut siitä,että tyttö haluaa että minä kokkaan juhlat. enkä minä ymmärrä,että ihmetellään kun ei tiedetä ihmisten tarinoita! minen väkivaltaista mielipuolta kotiini halua,vaikka kuinka joku mulle saarnaisi että pitää aikuisten tulla toimeen! minun ei tarvitse,piste.

Kysyit mitä mieltä?

Meillä sama tilanne. 15 vuoteen en ole EX-ää nähnyt, eikä ole ikävä ollut. Yhteisen lapsen konfirmaatioon ja rippikahveille kykenimme silti yhdessä menemään . Seutraavaksi vuosrossa yo juhlat ja joskus toivottavasti häät /lapsen lapsen kastajaiset....

AIKUISTEN on osattava sen verran käyttäytyä, että osaavat juhlassa saman katon alla olla.

Vierailija
19/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääset itisemästä päivänselvän aiheen kanssa.

Tätä ketjuahan ei ole pakko lukea jos noin paljon ärsyttää :)

Vierailija
20/155 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä silleen erilainen tilanne, että erosta vain muutama vuosi, vanhempien välit tulehtuneet mutta sukujen kesken lämpimähköt joulukortti-harvakseltaan soittelu-välit. Tähän asti ollut kahdet synttärit ym. Eikä raha-asioista ikinä riitaa.

Ensin poika oli ihan öönä, että miks pitäis olla kahdet juhlat. Sitten hoksas ja alkoi oikein miettimään. Päätyi sitten siihen, että joskushan näita sukujen tapaamisia pitää kuitenkin kokea, niin että miksei aloittais ekoista eli hänen rippijuhlistaan. Mun mielestä myös ois ihan kivaa, että paikalla olis ihmisiä, jotka rakastaa lasta ja on tunteneet hänet pikkuvauvasta asti. Vanne kiristää kyllä pelkkä ajatus exän ärsyttävän siskon näkemisestä, mutta niin kiristää oman veljen vaimokin :-)

Sukujuhlissa harvoin alusta asti rento ja rempseä tunnelma, samoilla vaivoilla voisin poimia pisteet avarakatseisena ja sopuisana ihmisenä.

Ja lähtisin ihan ensin sen päivänsankarin mielipiteestä liikkeelle.

Ap on jo kahdet juhlat päättänyt, ihan hyvä ratkaisu varmaan teille. Voi olla, että siihen meilläkin lopulta menee, saa nyt nähdä. Lapsi saa päättää vieraslistansa, minä aikuisena kestän :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan