Kateus kotiäitejä kohtaan
Olen seurannut keskustelua kotihoidontuen lyhyntämisestä ym. täällä palstalla ja muualla. En voi kuin ihmetellä, miten kotona lastaan hoitavista puhutaan. Totuushan on tänään Hesarissa olleen Väestöliiton perhebarometrinkin mukaan, että 2/3 haluaisi hoitaa alle 3v lapsen kotona. Miksi siis he, joilla ei ole itsellään siihen mahdollisuutta niin agressiivisesti hyökkäävät niitä vastaan, jotka tähän ihanteeseen pystyvät? Ei ole kyse mistään muusta kuin kateudesta! Miten se on teiltä pois, jos joku toinen pystyy tekemään niin kuin useimmat haluaisivat? Ei elämässä muutenkaan aina saa sitä kaikkea, mitä muilla on.
Kommentit (173)
Ei siihen löydy mitään muuta syytä kuin se että ollaan kateellisia ja koetaan omasta äitiydestä huonoa omatuntoa kun ei olla voitu tarjota lapselle "parasta".
Terveisin ex-kotiäiti
on niin paljon aggressiivisuutta ylipäätään. Ei ole korrektia purkaa sitä vaikkapa pakolaisiin, mutta naapurin kotiäitiä tai vaikka luokan lihavaa lasta on soveliaampaa kiusata. Ihmiset voivat kerta kaikkiaan pahoin, eikä sitä kaikkea voi pitää sisällään. Ihmisillä on varmaan taipumus luokitella ihmisiä tiukkoihin lokeroihin eli jos joku pakolainen haluaa vain lusmuilla tukirahoilla niin varmastihan kaikki niin tekevät. Oma näkemys asioista nostetaan kaiken yläpuolelle, sitä pidetään tervejärkisenä ja ainoana oikeana ajattelutapana.
Olen itse ollut pitkään kotiäiti, ja aion ollakin. Jotain pientä tienestiä tässä voi kehitellä, en mitenkään höyrypäisesti vastusta työntekoa. Oma ihanteeni olisi joku yrittäminen kotoa käsin, jolloin en ehdi olla vain lasteni käytettävissä, mutta itse ajattelen, että lapsille on vain hyväksi, ettei kaikki täysin pyöri heidän ympärillään. Kuten joku jo kirjoittikin, jossain ulkomailla lapset vietiin pieninä hoitoon, eikä kaikki tapahtunut täysin lasten ehdoilla, ja silti lapset olivat tasapainoisia. Minä vain ajattelen, että tuon takia ei tarvitse viedä lapsia kotoa pois, vaan he voivat jo kotona havaita, että vaikka he ovat vanhemmilleen tärkeitä ja rakkaita, nämä ajattelevat muutakin. Omat lapseni ainakin ovat hyviä keksimään leikkejä itsekin, enkä ole ikinä tavoitellut sitä, että meillä olisi joka minuutille pedagogisesti korkeatasoista ohjelmaa. Isompi lapseni on koululainen, eikä hänestä, kuten ei pienemmästkään, näe merkkejä siitä, että olisivat laiminlyötyjä. Minulla on aina aikaa heille, mutta lasten leikkiessä tai ulkoillessa omalla pihalla voin tehdä ihan aikuisten juttuja.
Koska pieninkin lapseni on jo yli 3-vuotias, en saa yhteiskunnalta tukia, joten sikäli olen melkoisen "harmiton", vaikken niitä paljon puhuttuja veroeuroja tällä hetkellä tuokaan valtion kassaan. Minusta on jotenkin ristiriitaista, että toisaalta äitejä patistellaan työelämään ja annetaan ymmärtää, että arvoltaan ihminen on täysi nolla, jos ei ole ansiotyössä, mutta toisaalta hoetaan työelämän armottomuutta, työnsaannin vaikeutta ja veristä kilpailua kaikesta. Eli onko se lopulta niin valtavan paha, jos joku ei ole täyttämässä ennestäänkin tukkoisia kilpakenttiä. En tiedä, onko muissakin maissa asenne niin julma mitä Suomessa. Monikin isompien lasten kotiäiti voisi varmaan mielellään tehdä viikossa muutaman tunnin hommia naapurin pikkukaupassa (noin esimerkiksi), mutta eihän se käy. Täytyy olla tohtorin paperit, ja osa-aikatyöhän on vain naista alistavaa. Ja eipä niitä naapurin pikkukauppojakaan enää ole...
Kaiken kaikkiaan ihmettelen yhteiskuntamme JULMUUTTA milloin ketäkin kohtaan. Koen itse olevani paikallani tässä elämässä, mutta ymmärrän, että joku muu haluaa rakentaa elämänsä aivan toisin. Ja sen hänelle suon.
Se yksityisen hoidon tuki tulee yhteiskunnalta, ei taivaasta.
Sen käsittelee yhteiskunta eli siitä kertyy yhteiskunnalle palkkamenoja, sitä valvoo päivähoitotoimistossa joku, josta kertyy palkkamenoja yhteiskunnalle jne. Lisäksi on vielä muita kuluja.
Johan tässäkin ketjussa on yksi työssäkäyvä, joka saa oman palkkansa suoraan siitä, että läträä noita tukipapereita edes takaisin.
Saako kotiäiti kotihoidontukensa sitten sieltä taivaasta?
Lopetan kommentoinnin tähän, ei jaksa kaikkitietäviä vastaan väitellä.
silläkin on työllistävä ja siten yhteiskuntaa hyödyttävä vaikutus.
Ihan hyvä, että lopetat jankkaamisen. Älysi ei selvästikään riitä tähän nyt.
muiden arvostusta. Olin kotihoidontuella niin, että kuopus oli 3v. Kaksi vanhinta meni suoraan eskariin vasta.
Olen tyytyväinen, että pystyimme pihistämällä tekemään tämän ratkaisun lastemme kanssa. Lapset ovat jo murrosikäisiä ja suhde heihin on kiinteä ja lämmin. Ja lisäksi meillä on hienot muistot yhteisistä ajoista kun he olivat pieniä.
Töitä silti ehdin tehdä yli 35 vuotta siitä huolimatta, vaikka olinkin kotona jokusen vuoden.
Mutta kuten sanoin, onneksi en ole ulkoaohjautuva ja tee asioita muiden arvostuksen vuoksi vaan niin, miten koen niiden itse olevan oikein.
Näin olen voinut elää suht onnellista elämää. Suosittelen muillekin olemaan tyytyväinen omiin ratkaisuihin ja kantamaan vastuun myös itse omista ratkaisuistaan. ELämä on paljon mukavampaa niin.
etkö sä ymmärrä, että sinun päiväkotilapsistasi valtio maksaa paljon enemmään!
En ole nro 11, mutta annanpa esimerkin omasta elämästäni. Meillä on yksi lapsi, joka on hoidossa yksityisellä pph:lla. Me maksamme hoidosta itse 250 euroa/kk, valtio maksaa yksityisen hoidon tukea hoitajalle noin 360 euroa/kk. Näin siis omalta osaltamme työllistämme perhepäivähoitajaa (toki hänellä on 3 muutakin hoitolasta). Minä maksan veroja palkastani reilun tonnin kuussa. Lisäksi tietty eläkemaksut ja työttömyysturvamaksut. Kumpi olisi valtion (ja kunnan) kannalta järkevämpää, se, että olisi lapseni kanssa (hän on alle 3-vuotias) kotona ja saisin jonkin 300 euroa kuussa tukea, vaiko se, että olen töissä?
Mutta entäpä lapsesi? Lapselle on onni saada olla elämän ensivuodet kotona äidin kanssa, aika menee niin nopeasti pikkulapsi aikana. Miksi ylipäätään teit lapsen, sinäkin aikana olisit voinut tuottaa enemmän veroja ja olla hyödyksi valtiolle??
Työssäkäyvä pitää muutenkin yhteiskuntaa toimeliaampana kuluttamalla itse ja perheensä eri tuotteita ja palveluita enemmän kuin kotihoidontuella.
sinun kohdallasi pitää paikkansa, ei koske meitä kaikkia. Kyllä rahaa käyttävät nekin perheet, joissa toinen on lasten kanssa kotona.
Minä esim. ostin säästämilläni kotihoidontuilla itselleni Lindroosilta kunnollisen kellon. Rollen, maksoi 6700 euroa. :)
yhteiskunnan terveyspalveluja paljon enemmän. Tarhalapset sairastavat enemmän ja vanhemmat tarvitsevat myös lääkärintodistuksia noihin sairauksiin.
Mitäs mieltä av-raati olisi tällaisesta ehdotuksesta: vanhempainvapaan jälkeen voisi olla vuoden hoitovapaalla vaikka saisi muitakin tukia kuin kotihoidontuen (esim. asumistuki, toimeentulotuki). Mutta tämän jälkeen eli käytännössä lapsen ollessa n. 2-vuotias, saisi kotihoidontukea ainoastaan, jos ei saisi muita tukia. Tällöin menisivät töihin ne, joilla oikeasti ei olisi varaa hoitaa lapsiaan kotona pitkään mutta kuitenkin keskituloiset ja sitä niukemminkin tienaavat pystyvät kyllä vuoden olemaan vielä kotona.
asiallinen ehdotus, kannatan!!!
Etkös tiennyt, että Suomen päättäjät ovat juurikin niin viisaita, että keksivät tämmöisiä lume-ehdotuksia. On sitten äiditkin tyytyväisiä, kun tähän monttuun jäänyttä kotihoidontukea ei lyhennetäkään. Autuaasti ja pelokkaasti unohdetaan se seikka, että sitähän pitäisi nostaakin ja ihan reilulla kouralla!???
Se reilu 300 nyt riitä juuri mihinkään - muutamaan hassuun ruokakassiin! Eilen kävin Prismassa ja hupsista heijaa. Sinne meni 120 euroa ihan tavan kulutustavaroihin eikä nuo kassit riitä mihkään.
Ottaisivat rikkailta pois ja olisivat nuo politiikot koskematta ruokaan, bensaan ja lapsiperheiden tukiin. Tässähän pitää kohta siirtyä halpaan roskaruokaan! Vinkiksi vaan päättäjille!
ei koske kovinkaan montaa kotihoidontukilaista. ;0)
Työssäkäyvä pitää muutenkin yhteiskuntaa toimeliaampana kuluttamalla itse ja perheensä eri tuotteita ja palveluita enemmän kuin kotihoidontuella.Mikä sinun kohdallasi pitää paikkansa, ei koske meitä kaikkia. Kyllä rahaa käyttävät nekin perheet, joissa toinen on lasten kanssa kotona.
Minä esim. ostin säästämilläni kotihoidontuilla itselleni Lindroosilta kunnollisen kellon. Rollen, maksoi 6700 euroa. :)
Meillä on 4 lasta ja olemme saaneet kotihoidontukea, vaikka olimme kumpikin töissä.
Kotihoidontukea voi hakea tukemaan lapsen hoitoa kun lapsi ei ole päivähoidossa.
Missään ei ole sääntöä, että pitäisi jäädä pois töistä. Me järjestimme lasten hoidon muulla tavalla ja kaikista saimme kotihoidontukea kolmivuotiaaksi.
No joo pelkästään yätä ketjua lukemalla tekisi mieli komentaa kaikki mammat koulunpenkille ja sorvin ääreen. Piti lukea 40 viestiä ennen kuin joku tajusi, että työn arvo ei olekaan siinä ansiotulon verotuksessa vaan siinä, että tekee sitä työtä. Esimerkiksi lähihoitajan työ vanhainkodissa on paljon arvokkaampaa yhteiskunnalle kuin hänen maksama tulovero. Jos sillä työllä estetään yksikin erikoissairaanhoitoa vaativa infektiokierre, niin tuli tienattua naapurin lastenkin päiväkotipaikat.
Minä teen työkseni kauppaa, yhden sopimuksen arvo voi olla vaikka 50 henkilötyövuotta. Sillä työllä siis työllistää 50 ihmistä vuodeksi. Kyllä niistä jo taas maksaa päikotipaikkoja.
Sen lisäksi te mammat ette ota huomioon arvonlisäveroa. Kun nyt tavallisilla ihmisillä ne käyttävarat menevät kulutukseen, niin tottahan yhteiskunnalle on paljon hyödyllisempiin se, joka esim ostaa 1500 eurolla kotimaisia elintarvikkeita kuin se joka sillä kotihoidontuella ostaa lentotomaatteja Espanjasta.
Eikä tässä uudistuksessa ole tärkeintä säästää, vaan pidentää työuria. Sitä voi sitten miettiä omalta kohdaltaan kuinka kivaa on tehdä töitä kun on vaikka 68-72 vai olisiko voinut tehdä edes osa-aikaisesti töitä sinä kymmenenä vuotena kun makasi kotona.
Meillä on 4 lasta ja olemme saaneet kotihoidontukea, vaikka olimme kumpikin töissä.
Kotihoidontukea voi hakea tukemaan lapsen hoitoa kun lapsi ei ole päivähoidossa.
Missään ei ole sääntöä, että pitäisi jäädä pois töistä. Me järjestimme lasten hoidon muulla tavalla ja kaikista saimme kotihoidontukea kolmivuotiaaksi.
Aivan valtavan hyvä pointti tähän kuumentuneeseen keskusteluun! Miksi näissä keskusteluissa kotiäideistä tehdään siis loisia?? Palataan tuohon ap:n esittämään kysymykseen: Kateusko? Mene ja tiedä...
ei koske kovinkaan montaa kotihoidontukilaista. ;0)
Työssäkäyvä pitää muutenkin yhteiskuntaa toimeliaampana kuluttamalla itse ja perheensä eri tuotteita ja palveluita enemmän kuin kotihoidontuella.Mikä sinun kohdallasi pitää paikkansa, ei koske meitä kaikkia. Kyllä rahaa käyttävät nekin perheet, joissa toinen on lasten kanssa kotona.
Pointtini olikin se, että on turhaa lässyttää kuinka vain työssäkäyvät ostavat tavaroita ja palveluita. Suomalaiset lapsiperheet eivät ole ihan niin homogeeninen ryhmä kuin jotkut haluavat itselleen uskotella.
kun minulla on aikaa. Työäitinä minulla ei ole aikaa kuluttaa yhtään mitään...
Sokea usko auktoriteetteihin on tyhmän ihmisen merkki.
2
Kolikolla on kaksi puolta. Elä liiaksi tujota kolikkosi omaa puolta. Keskustelu avartaisi näkökulmaasi ja pääsisit eroon tuosta katkeruudesta.
äiti kotiäitinä ollut.
Mutta sen voin sanoa, että oman äitini kotiäitiyttä en myöskään pysty arvostamaan pätkääkään. Joo, olihan hän kotona. Ei vaan tehnyt YHTÄÄN MITÄÄN kanssani, koskaan. Muistan lapsuudestani sen, että äiti istui tuolissaan kutomassa, ja jos yritin mennä sanomaan jotain, niin sähähti hampaidensa väistä, kun olisi mennyt silmukoiden laskut kesken.
Jälleen tuli hyvä esimerkki hänen äidillisistä taidoistaan kun oli hoitamassa lapsiani yhtenä päivänä. Etukäteen sanoi, että voisivat sitten leipoa pullia ja sämpylöitä. Käytännössä se tarkoitti sitä, että äitini leipoi selkä lapsiin päin yksin, ja hätisti lapset pois häiritsemästä. Vaikka nuo ovat ihan tottuneita leipomaan ja ihan hyviäkin siinä.
Eli kyllä kotiäideissä on eroja. Kakkosen tapaan minäkään en voi omaani arvostaa, koska ei hän koskaan ollut siellä kotona meitä lapsia varten, vaan itseään. Itse hän kyllä tekee suuren numeron tuosta kotona olostaan.
No joo pelkästään yätä ketjua lukemalla tekisi mieli komentaa kaikki mammat koulunpenkille ja sorvin ääreen. Piti lukea 40 viestiä ennen kuin joku tajusi, että työn arvo ei olekaan siinä ansiotulon verotuksessa vaan siinä, että tekee sitä työtä. Esimerkiksi lähihoitajan työ vanhainkodissa on paljon arvokkaampaa yhteiskunnalle kuin hänen maksama tulovero. Jos sillä työllä estetään yksikin erikoissairaanhoitoa vaativa infektiokierre, niin tuli tienattua naapurin lastenkin päiväkotipaikat.
Minä teen työkseni kauppaa, yhden sopimuksen arvo voi olla vaikka 50 henkilötyövuotta. Sillä työllä siis työllistää 50 ihmistä vuodeksi. Kyllä niistä jo taas maksaa päikotipaikkoja.
Sen lisäksi te mammat ette ota huomioon arvonlisäveroa. Kun nyt tavallisilla ihmisillä ne käyttävarat menevät kulutukseen, niin tottahan yhteiskunnalle on paljon hyödyllisempiin se, joka esim ostaa 1500 eurolla kotimaisia elintarvikkeita kuin se joka sillä kotihoidontuella ostaa lentotomaatteja Espanjasta.
Eikä tässä uudistuksessa ole tärkeintä säästää, vaan pidentää työuria. Sitä voi sitten miettiä omalta kohdaltaan kuinka kivaa on tehdä töitä kun on vaikka 68-72 vai olisiko voinut tehdä edes osa-aikaisesti töitä sinä kymmenenä vuotena kun makasi kotona.
Sinä sillä kaupallasi rikastuta muuta kuin sitä yritystä, jossa olet töissä! Se on tämä kokoomusvetoinen yhteiskunta minkä sen aiheuttaa.
Ole tehokas, ole taloudellinen, kilpaile ja taistele työpaikastasi, elä sairasta, vie lapset hoitoon, vaikket edes haluaisi.. Tämäkö on ihannevaltiosi?
Itse voisit myös istahtaa hetkeksi mainitsemaasi opinahjoon. Taidat unohtaa sen, että riittääkö nyky-yhteiskunnassa töitä kaikille. Onhan tuo ihanteellista ajattelua, että kyllähän kaikille töitä riittää, mutta nykyään potkitaan joka paikasta ihmisiä pellolle.
Pitäisikö meidän äitien, jotka tahdomme tunnesyistä olla kotona vähän pidempään, niin lähteä tuonne ylikuumenneille työmarkkinoille lähteä täältä kotirintamalta tilastoja "kaunistamaan". Ihan siis itse sinne listoille keikkumaan tai sitten välillisesti joku muu pääsee sinne, kun kotiäiti lähteekin takaisin uraansa kehittämään ja sijainen tipahtaa pois työmarkkinoilta.
Katsos meillä on työttömyyttä täällä Suomessa ja tämä taloustilanne ei tällä hetkellä ole mitä ihanteellisin. Ihan turha tulla sanomaan, että kun 1 ihminen menee töihin, niin se työllistää 50 ihmistä vuodeksi. Ei muuten työllistä, kun ei ole ehkä koskaan semmoisia paikkoja ollut olemassakaan!
Sitäpaitsi me kotiäidit mitään maata kotona. Minulla ei nyt yleensä uraäitejä vastaan ole mitään eikä päivähoitoa yleensä, mutta tämmöiset sivallukset saavat aikaan sen, että negatiivisuus herää!! Tekisi mieli sivaltaa takaisin ja sanoa, että monikohan kaltaisesi uraäiti unohtaa, että pienen paikka ei ole ylisuuriin päiväkoteihin tuupattuna, mutta enpä taida!
Maailma tarvitsee erilaisia ihmisiä. Uraäitejä, kotiäitejä, päiväkotilapsia, kotihoidettuja lapsia jne.. Pääasia, että pienellä ihmisellä on hyvä olla ja jokainen on ratkaisuihinsa tyytyväinen. Minä olen ainakin tyytyväinen valintoihini. Urani odottaa kotiäitivuosien jälkeen eli kohta. ;)
Onhan meidän kullanmuruilla myös isät, jotka maksavat melkoisen siivun veroja valtiolle! Onhan meillä isät, jotka kenties toivovat, että lapsi saa kotihoidon siihen, että lapsi täyttää 3 vuotta. Näin ainakin meillä!
Ja tosiaan ei se paljon valtion tilipussia lihota, jos nainen antaa valtiolle verosiirtoina 1000 euroa ja kuluttaa päiväkotipaikassa sen 1000 euroa. Ja entä jos perheessä on useampi päiväkotilapsi?? Ai kauheeta!!
Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että minun pitää alkaa kotiäitinä käyttämään tätä "loinen" sanaa ura-äideistä kirjoittaessani. Ei minusta...
Muistakaa hyvät daamit, että naisen palkka on 80 centtiä miehen eurosta. Eikös tätä epäkohtaa voitaisi vähän korjata, vaikka näitä kotihoidon tuen määrää lisäämällä tai vaikka äitiysrahaa lisäämällä. Jotta tulisi tätä tasa-arvoa tähän yhteiskuntaan! Eihän nyt naisen välttämättä tarvitse mieheksi tulla, jotta on miehen kanssa tasa-arvoinen. Pidetään näistä tuista huolta, joissa äidit vielä on valta-asemassa.
Isät ei nyt koskaan missään maassa kasvata itselleen rintoja tai saa sitä älytöntä hoivaviettiä mikä on meihin äiteihin oikeen integroitu! Oli äiti sittten kotiäiti tai uraäiti. Elekeekä vetäk tähän niitä marginaaliryhmiä - kiitos!