Kateus kotiäitejä kohtaan
Olen seurannut keskustelua kotihoidontuen lyhyntämisestä ym. täällä palstalla ja muualla. En voi kuin ihmetellä, miten kotona lastaan hoitavista puhutaan. Totuushan on tänään Hesarissa olleen Väestöliiton perhebarometrinkin mukaan, että 2/3 haluaisi hoitaa alle 3v lapsen kotona. Miksi siis he, joilla ei ole itsellään siihen mahdollisuutta niin agressiivisesti hyökkäävät niitä vastaan, jotka tähän ihanteeseen pystyvät? Ei ole kyse mistään muusta kuin kateudesta! Miten se on teiltä pois, jos joku toinen pystyy tekemään niin kuin useimmat haluaisivat? Ei elämässä muutenkaan aina saa sitä kaikkea, mitä muilla on.
Kommentit (173)
etkö sä ymmärrä, että sinun päiväkotilapsistasi valtio maksaa paljon enemmään!
En ole nro 11, mutta annanpa esimerkin omasta elämästäni. Meillä on yksi lapsi, joka on hoidossa yksityisellä pph:lla. Me maksamme hoidosta itse 250 euroa/kk, valtio maksaa yksityisen hoidon tukea hoitajalle noin 360 euroa/kk. Näin siis omalta osaltamme työllistämme perhepäivähoitajaa (toki hänellä on 3 muutakin hoitolasta).
Minä maksan veroja palkastani reilun tonnin kuussa. Lisäksi tietty eläkemaksut ja työttömyysturvamaksut.
Kumpi olisi valtion (ja kunnan) kannalta järkevämpää, se, että olisi lapseni kanssa (hän on alle 3-vuotias) kotona ja saisin jonkin 300 euroa kuussa tukea, vaiko se, että olen töissä?
näimpä.
Jos joku vielä piipittää siitä, että tulee halvemmaksi yhteiskunnalle hoitaa lapsia kotona, niin mie en kestä
koko lailla sen verran kuin yhteiskunnalle tulee kuluja siitä sinun lapsestasi.
Et siis hyödytä yhteiskuntaa mitenkään!
En nyt käsittänyt ajatuksenkulkuasi.
Mahdat sinäkin tosiaan ansaita yhteiskunnalle maltaita tuolla sivistyksellä. Not.
Jos joku maksaa tonnin veroja, tulos on täysin plus miinus nolla. Ko. nainen käyttää pelkkiin yhteiskunnan päivähoitopalveluja jo sen edestä kuin mitä ns. veroja maksaa.
Eli en ihan hirveästi kehuisi!
Yksi päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle tonnin. Jos sinä maksat veroja noin tonnin, sinä maksat niillä veroillasi tasan vain sen oman lapsesi päivähoitopaikan, et yhtikäs mitään muuta.
Mitä kohtaa et tajua?
niin kaikin mokomin. Nyt vaan näyttää siltä, että ei pystytä vaan tullaan meidän työtäkäyvien taskuille.
Yksi päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle tonnin. Jos sinä maksat veroja noin tonnin, sinä maksat niillä veroillasi tasan vain sen oman lapsesi päivähoitopaikan, et yhtikäs mitään muuta.
Mitä kohtaa et tajua?
Että kun juuri selitin tuossa tekstissäni, että yksityisen hoidon tuki pph:lle on noin 360 euroa/kk. Ei maksa yhteiskunta tonnia meidän lapsemme hoidosta.
Suomalainen nainen tienaa sellaista palkkaa, että hän pystyy sillä palkallaan käytännössä kustantamaan ihan vain ne omien lastensa päivähoitopaikat.
etkö sä vieläkään, ymmärrä, että eniten yhteiskunnan taskuja käyttävät päiväkodeissa olevat lapset?!?! Onko vaikeaa vertailla, kumpi on isompi 300e vai 1000e?
sinä siis tosiaan olet tyhmä. Kyökkipsykologit usein ovat.
2
Kyse ei ole tyhmyydestä, vaan ehkäpä avarakatseisuudesta tai ymmärtäväisyydestä.
Teksisi rivien välissä on paljon "luettavaa". Suomeksi käännettynä katkeruutta. Sen lisäksi miten hyökkäät mm. minun kommenttejani vastaan (enkö mielestäsikin lähesty aika ystävällisessä hengessä?), niin kertoo sinusta aika paljon. Yrität peittää katkeruuden sivaltavilla ja toista tyhmentävillä kommenteilla. Ei osu eikä uppoo. Mutta hyvää päivänjatkoa Sinulle!
36, rau-ta-lan-gas-ta. Yksi päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle tonnin. Jos sinä maksat veroja noin tonnin, sinä maksat niillä veroillasi tasan vain sen oman lapsesi päivähoitopaikan, et yhtikäs mitään muuta.
Mitä kohtaa et tajua?
Nimittäin työssäkäyvä on myös muulla tapaa hyödyksi yhteiskunnalle kuin henkilökohtaisten verojen kautta. Hänen yrityksensä toimii, tuottaa tavaroita ja palveluita, käy ulkomaankauppaa ja tuo sitä kautta rahaa Suomeen. Lisäksi yritys maksaa veroja Suomeen. Työssäkäyvä pitää muutenkin yhteiskuntaa toimeliaampana kuluttamalla itse ja perheensä eri tuotteita ja palveluita enemmän kuin kotihoidontuella.
Se yksityisen hoidon tuki tulee yhteiskunnalta, ei taivaasta.
Sen käsittelee yhteiskunta eli siitä kertyy yhteiskunnalle palkkamenoja, sitä valvoo päivähoitotoimistossa joku, josta kertyy palkkamenoja yhteiskunnalle jne. Lisäksi on vielä muita kuluja.
Johan tässäkin ketjussa on yksi työssäkäyvä, joka saa oman palkkansa suoraan siitä, että läträä noita tukipapereita edes takaisin.
palveluja jne.
Ei kotiäidin perhe ole alasti ja ruoatta, hiukset ruokkoamatta, vailla harrastuksia ja matkoja jne.
palveluja jne.
Ei kotiäidin perhe ole alasti ja ruoatta, hiukset ruokkoamatta, vailla harrastuksia ja matkoja jne.
Sitäpaitsi kotiäiti työllistää usein itselleen sijaisen sinne työpaikalle. Sijaisen, joka muuten olisi ehkäpä kortistossa. Tämä saakin nyt sitten arvokasta työkokemusta, minkä avulla hän pääsee työelämään kiinni jne.
Tosiasiahan on, että Suomen talouden velkaantuminen on katkaistava ja säästökohteita keksittävä. Ja niitä tulisi ja tulee olemaan muitakin kuin kotihoidontuki. Mitäs mieltä av-raati olisi tällaisesta ehdotuksesta: vanhempainvapaan jälkeen voisi olla vuoden hoitovapaalla vaikka saisi muitakin tukia kuin kotihoidontuen (esim. asumistuki, toimeentulotuki). Mutta tämän jälkeen eli käytännössä lapsen ollessa n. 2-vuotias, saisi kotihoidontukea ainoastaan, jos ei saisi muita tukia. Tällöin menisivät töihin ne, joilla oikeasti ei olisi varaa hoitaa lapsiaan kotona pitkään mutta kuitenkin keskituloiset ja sitä niukemminkin tienaavat pystyvät kyllä vuoden olemaan vielä kotona.
niin kaikin mokomin. Nyt vaan näyttää siltä, että ei pystytä vaan tullaan meidän työtäkäyvien taskuille.
uskoisinko minä av-mammoja vai Suomen päättäjiä? Hmm...
Hallitus ei varmaan turhaan tekisi leikkauksia jos olisivat sitä mieltä, ettei tosta tuen lakkauttamisesta olisi hyötyä.
Luuletteko te pösilöt, ettei eduskunnassa kuulla asiantuntijoita kun tehdään päätöksiä?
Vaikka te miten tästä vänkäistte täällä teidän ihanalla paskapalstalla, niin tilanne on se, että hallitus tulee leikkaamaan hoitotuen, ksoka siitä tulee olemaan hyötyä!!! Ja kyllä, tällä kertaa uskon hallitukseen, enkä av-kotiäitiin...
Jälleen kerran oikein vitsiniekka!
44, kyllä se kotiäitikin ostaa ruokaa, palveluja jne.
Sitäpaitsi kotiäiti työllistää usein itselleen sijaisen sinne työpaikalle. Sijaisen, joka muuten olisi ehkäpä kortistossa. Tämä saakin nyt sitten arvokasta työkokemusta, minkä avulla hän pääsee työelämään kiinni jne.
Eikä läheskään kaikkiin työpaikkoihin oteta sijaisia vauvalomien ajaksi.
Itse ainakin luulin, että tarkoitus on keskustella siitä, ollaanko kotiäideille kateellisia vai mistä ainainen mollaaminen johtuu?
Sehän nyt on selvä, että enemmän joutuu puurtamaan jos käy kokopäivätöissä ja vielä kotona odottaa sata hommaa. Mutta se, mikä ihmisiä stressaa onkin sitten aivan toinen juttu!
Joku voisi tosiaan vääntää rautalangasta, mikä mulla on ollut kahdessa viime viikossa niin raskasta!
Olen ollut pian kaksi viikkoa talvilomalla. Normaalisti käyn töissä, lapsia on kaksi, molemmat alle kouluikäisiä, mutta yli 3-vuotiaita.
Näinä kahtena viikkona ollaan herätty noin seitsemältä joka päivä, arki tai pyhä. Sitten syödään aamupala. Lapset leikkii tai katselee videoita puolisen tuntia. Sitten vaatteet päälle, poppoo ulkoilemaan. Ulkoillaan tunnin verran, tullaan sisälle. Muksut leikkii. Minä laitan ruokaa. Syödään.
Leikkivät. Piirretään. Lauletaan. Äitikin on leikeissä mukana. Lähdetään kauppaan. Tullaan kotiin. Käyn taas ruoanlaittoon, ellen ole tehnyt jo aamupäivällä isompaa annosta, mistä riittää illaksikin. Mies tulee töistä kotiin. Ruokaa. Jälkiruokaa. Kahvit.
Saatetaan lähteä koko porukalla uimahalliin, laskemaan mäkeä, kahvilaan missä on leikkipaikka tms. Meillä on tähän mahdollisuus, koska olen ollut koko päivän kotona ja tehnyt jo ne kaikki työt, mitkä normaalisti teen vasta illalla.
Sitten tullaan kotiin. Mies leikkii lasten kanssa. Minä saatan askarrella isomman kanssa.
Päivästä riippuen lapset voivat myös käydä iltaisin suihkussa, saunassa, uimahallissa, laulavat, luetaan vieraskielisiä satukirjoja kielikylpyhengessä, lauletaan, soitetaan pianoa tms.
Omaa aikaa on. Ehdin kutoa, ommella, siivota, sisustaa kotia, miettiä kesän istutuksia puutarhaan, tehdä ostoksia netissä.. Leppoisaa ja ihanaa!
Minun mielestäni tällainen elämä on naurettavan helppoa ja vaivatonta verrattuna normaaliin arkeeni, missä käyn töissä ja yritän tehdä tätä kaikkea muuta perheeni kanssa iltaisin ja viikonloppuisin.
Mielestäni lasten kanssa oleminen ja tekeminen, tiskikoneen täyttö/tyhjennys, ruoanlaitto, leipominen, kaupassakäynti, siivoaminen yms on juttuja jotka miellän vapaa-ajan jutuiksi, en työksi.
Minusta se, että minulla on kokonainen päivä aika kaikkeen tähän kotipuuhasteluun, on ihanaa hermolepoa.
En todellakaan miellä asiaa niin, että olen tehnyt koko talvilomani töitä kotiäitinä, vaikka päivät ovat varmasti 99% samaa "työtä" mitä kotiäideillä.
Mistä te kotiäidit saatte revittyä sen stressin ja tähän kuvioon mukaan??? Kysyn vilpittömästi.
että vähemmän. Näytä tilasto.
Ja kuten on moneen kertaan todettu, se työssäkäyvä käyttää ihan yhtä lailla yhteiskunnan tukia lapsiinsa. Hän saa lasta kohti tonnin joka kuukausi.
ratkaisuja yhteiskunta korvaa.
Joten sairaalaan oikean hinnan mukaiset hoitopäivämaksut kun synnytätte (ja muutenkin sairastatte)
Päiväkodeista maksetaan oikean hinnan mukaan hoitopäivämaksu.
Lapsilisät pois.
Vanhainkotipaikat oikean hinnan mukaan
Erityislasten palveluista oikea hinta.
Puheterapeutit yms. oikea hinta
Tässä muutama esimerkki heti, mistä pitäisi yhteiskunnan tuki poistaa lapsiperheiltä. Myös niiltä loisilta töissä käyviltä naisilta. He joutaisivat maksamaan päivähoitopaikan oikean hinnan mukaan ja lapsilisät pois.