Kateus kotiäitejä kohtaan
Olen seurannut keskustelua kotihoidontuen lyhyntämisestä ym. täällä palstalla ja muualla. En voi kuin ihmetellä, miten kotona lastaan hoitavista puhutaan. Totuushan on tänään Hesarissa olleen Väestöliiton perhebarometrinkin mukaan, että 2/3 haluaisi hoitaa alle 3v lapsen kotona. Miksi siis he, joilla ei ole itsellään siihen mahdollisuutta niin agressiivisesti hyökkäävät niitä vastaan, jotka tähän ihanteeseen pystyvät? Ei ole kyse mistään muusta kuin kateudesta! Miten se on teiltä pois, jos joku toinen pystyy tekemään niin kuin useimmat haluaisivat? Ei elämässä muutenkaan aina saa sitä kaikkea, mitä muilla on.
Kommentit (173)
Vähän särähti korvaan tuon kakkosen kommentti. Onko jäänyt jotain hampaan koloon oman äitisi kanssa. Eikö kannattaisi jutella asiat halki, poikki ja pinoon ennen kuin on liian myöhäistä. Siis ihan ystävyydellä tämän sanon. Kateusjuttuun. Juu, olen myös itse huomannut saman. Toki kotiäitejäkin on erilaisia, mutta rankalla kädellä osa palstaajista niputtaa kodiäidit samaan läjään ja alkaa armoton nälviminen. Miksi? Ei entisaikojen äitejä silleen nälvitty, mutta eihän silloin ollutkaan internettiä... Tiedä mitä sitten tuolla "oikeessa maailmassa" kotiäideistä ajatellaan. Itse olen myös kotiäiti ja nämä palstahaukut annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ulkomaailmassa saan jo huomattavasti positiivisempaa palautetta! =)
Olen sekäettä äiti. Palannut osasta aikasemmin ja osan kanssa ollut kotona niin että heidän ei ole juuri tarvinut tarhassa olla.
Minä en näe mitään järkeä glooriaa huudella suuntaan tai toiseen, kyse on perheen omasta asiasta ja kumpikaan ei ole väärin kuin niille joilla on päässä joku pakkomielle. Sinullekin ilmeisesti, sinähän puolustelet siinä joten tuomitset työhön palaajat?
Itse olen palanut töihin ihan vaan siksi että työssä saa nainenkin käydä. Rahan takia olisin voinut jäädä kotiin koska rahat on yhteisiä. Nytkin olen ollut kotona päälle 3 vuotta ja ajattelin palata vuoden lopussa, nuorimmaisesta silloin loppuu vanhempainvapaa mutta kotona ollut silloin yli 4 vuotta. Kai pitäisi jäädä vielä 2 vuodeksi, putkeen silloin reilu 6 vuotta kotona.
Jos en olisi mennyt lapsien välissä töihin niin olisin saanut olla kotona 10 vuotta. Minä en näe siihen tarvetta ja tykkään tehdä töitä, ansaita omaa rahaa perheelle. Ai, mutta mielipiteeni on väärä ja kammottava. Miten voikin äiti laittaa lapsensa tarhaan pienestä?!
kaikki kotiäidithän voidaan yleistää sinun äidin kaltaisiksi...
etkö sä ymmärrä, että sinun päiväkotilapsistasi valtio maksaa paljon enemmään!
Mutta myös työtä tekemällä tuotan valtiolle paljon veroja, mitä kotona ollessa kertyisi minimaalinen osa siitä mitä nyt maksan veroja
Oletko koskaan tajunnut miksi pitää maksaa lapsilisiä kenenkään omista lapsista?
Oletko koskaan tajunnut miksi pitää Helsinkiin valtion rahottaa kultuurikohteita ja rakennuksia?
Oletko koskaan tajunnut miksi maataloustukia myönnetään esim. yli 600 000 euroa yhtä tilallista kohti?
Miksi alkoholismiin taipuvaisia autetaan rahallisesti?
Miksi tämä pieni kotona lapsiaan hoitavien tuki -herne niin hirveesti sua hiertää? Oletko miettinyt sitä?
kaikki kotiäidithän voidaan yleistää sinun äidin kaltaisiksi...
Yksi päivähoitopaikka maksaa tonnin yhteiskunnalle eli jo kahdella lapsella valtiolta menee sinun lapsiisi kaksi tonnia joka kuukausi...
Mulle ei ole mikään ongelma, että joku vie lapsensa tarhaan vaikka heti vanhempainvapaan päätyttyä. Kyse onkin nyt siitä sävystä, miten kotiäidit leimätaan. Ja ei, en aio olla kotiäiti koko ikääni. Vaikka ei siinäkään mitään pahaa olisi, jos joku niin haluaa tehdä. Mulla on korkeakoulututkinto ja todella hyvä virka Helsingissä. Olen kotona 3v per lapsi, muuten virassani. Miksi tämä voisi olla kenellekään ongelma? Ja millä perusteella olisin sossun elätti? Kovapalkkaisen mieheni vuoksi emme tarvitse mitään tukia. Herätkää siis te mustavalkoajattelijat!
Ja miksi?
Tammikuussa 2012 työttömyysprosentti oli 7,8. Kyllä tuohon lukuun mahtuu muitakin kuin rappioalkoholisteja ja juuri eläköitymässä olevia ihmisiä? Pitäisikö satsata näiden ihmisten työllistymiseen mielummin kuin hätyytellä pienten lasten äitejä töihin? Harvalla perheellä on kuitenkaan varaa siihen, että eletään loppuelämä yhden ihmisen palkalla, joten kyllä ne pienten lasten äiditkin ennen pitkää menevät töihin.
...on se, että jotkut aivan tosissaan tykkäävät työstään ja lapsistaa niin, että haluavat kummatkin! En ikinä jäisi kotirouvaksi.
toisaalta moni haaveilee samalla kotirouvan urasta jos voittaisi lotossa.
en puhunut sinusta ja kaikista naisista, kun ihmisiä ei voi yleistää....
Minähän nimenomaan kirjoitin, että halveksin äitini tapaisia kotiäitejä. En kirjoittanut, että halveksin kaikkia kotiäitejä.
Kuulostat kyllä äidiltäni. Lukutaidoton ja aggressiivinen...
2
Yksi päivähoitopaikka maksaa tonnin yhteiskunnalle eli jo kahdella lapsella valtiolta menee sinun lapsiisi kaksi tonnia joka kuukausi...
Se että kuluttaa, niin myös tuottaa. Se, että ainoastaan kuluttaa eikä tuota on se pointti.
Ja tuosta tonnista vähennetään perheen maksettava osuus. Ihan vaan tiedoksi, jos et tiennyt.
Kaikki ns. tulosi menevät noihin yhteiskunnan päivähoitomaksuihin.
Niin arvelinkin.
Sokea usko auktoriteetteihin on tyhmän ihmisen merkki.
2
Kolikolla on kaksi puolta. Elä liiaksi tujota kolikkosi omaa puolta. Keskustelu avartaisi näkökulmaasi ja pääsisit eroon tuosta katkeruudesta.
sinä siis tosiaan olet tyhmä. Kyökkipsykologit usein ovat.
2
En ole nro 11, mutta annanpa esimerkin omasta elämästäni. Meillä on yksi lapsi, joka on hoidossa yksityisellä pph:lla. Me maksamme hoidosta itse 250 euroa/kk, valtio maksaa yksityisen hoidon tukea hoitajalle noin 360 euroa/kk. Näin siis omalta osaltamme työllistämme perhepäivähoitajaa (toki hänellä on 3 muutakin hoitolasta).
Minä maksan veroja palkastani reilun tonnin kuussa. Lisäksi tietty eläkemaksut ja työttömyysturvamaksut.
Kumpi olisi valtion (ja kunnan) kannalta järkevämpää, se, että olisi lapseni kanssa (hän on alle 3-vuotias) kotona ja saisin jonkin 300 euroa kuussa tukea, vaiko se, että olen töissä?
koko lailla sen verran kuin yhteiskunnalle tulee kuluja siitä sinun lapsestasi.
Et siis hyödytä yhteiskuntaa mitenkään!
Mun mielestä se on ihan toisinpäin. Kotiäidit syyllistävät työssäkäyviä naisia. Sinäpäivänä kun kotiäidit myöntävät, että töissäkäyvät naiset ovat ok, minäkin olen valmis liputtamaan kotihoidon tuen puolesta.
Ja miksi?
Tammikuussa 2012 työttömyysprosentti oli 7,8. Kyllä tuohon lukuun mahtuu muitakin kuin rappioalkoholisteja ja juuri eläköitymässä olevia ihmisiä? Pitäisikö satsata näiden ihmisten työllistymiseen mielummin kuin hätyytellä pienten lasten äitejä töihin? Harvalla perheellä on kuitenkaan varaa siihen, että eletään loppuelämä yhden ihmisen palkalla, joten kyllä ne pienten lasten äiditkin ennen pitkää menevät töihin.
Itsekin aijon palata työelämään, mutta henkilökohtaisesti minulle on tärkeää, että saan olla lapsilleni läsnä ainakin siihen saakka, kun he täyttävät 3 vuotta. Oma äitini oli mielenterveysongelmainen ja isäni oli alkoholisti. Voitte arvata mitä lapsuuteni oli! Tahdon antaa lapsilleni toisenlaisen lapsuuden - pullantuoksuisen ja läsnäolevan äidin!!
Tiedän, ettei siinä mitään väärää tai tuomittavaa ole, jos lapsen vie aikaisemmin hoitoon - ei siis minkään sortin negatiivista ajatusta itselleni siitä tule, mutta minulle itselleni on todella tärkeää, että pystyn ja saan olla lasteni kanssa heidän ollessa pieniä.
Onko se sinulta pois?
Terveisin kotiäiti