Kateus kotiäitejä kohtaan
Olen seurannut keskustelua kotihoidontuen lyhyntämisestä ym. täällä palstalla ja muualla. En voi kuin ihmetellä, miten kotona lastaan hoitavista puhutaan. Totuushan on tänään Hesarissa olleen Väestöliiton perhebarometrinkin mukaan, että 2/3 haluaisi hoitaa alle 3v lapsen kotona. Miksi siis he, joilla ei ole itsellään siihen mahdollisuutta niin agressiivisesti hyökkäävät niitä vastaan, jotka tähän ihanteeseen pystyvät? Ei ole kyse mistään muusta kuin kateudesta! Miten se on teiltä pois, jos joku toinen pystyy tekemään niin kuin useimmat haluaisivat? Ei elämässä muutenkaan aina saa sitä kaikkea, mitä muilla on.
Kommentit (173)
Ei meidän perheenostovoima siitä miksikään muutu vaikka nyt palaisin töihin. Neljän lapsen päivähoitopaikat ja bussilippu töihin maksaa lähes sen mitä mä saan käteen kuukaudessa. Ja meillä se vähentäisi kulutusta koska en tekisi kotona enään aamupalaa, päiväruokaa ja välipalaa. Meidän ostokset on tuota ruokaa, ruokaa ja ruokaa. Rahaa ei jäisi käteen nykyistä enempää tai jäisikö jopa vähemmän sillä kotihoidontukihan loppuu kun lapset menevät hoitoon. Pitääkin ihan laskea ajatuksella tuo. Mä nyt oon niin hyväsydäminen et annan tuon työpaikan toistaiseksi jollekkin työttömälle työnhakijalle. Työnantajakin kiittää kun ei tarvitse kokoajan järjestää tuuraajaa kun mun lapsien päiväkodista soitetaan nousseesta kuumeesta ym.
kotiäitinä. Josko kääntäisi kylkeä, ettei tule makuuhaavoja.
Elämä sitä kun vain paranee kun saa vain olla ja lepäillä. Hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä-
No joo pelkästään yätä ketjua lukemalla tekisi mieli komentaa kaikki mammat koulunpenkille ja sorvin ääreen. Piti lukea 40 viestiä ennen kuin joku tajusi, että työn arvo ei olekaan siinä ansiotulon verotuksessa vaan siinä, että tekee sitä työtä. Esimerkiksi lähihoitajan työ vanhainkodissa on paljon arvokkaampaa yhteiskunnalle kuin hänen maksama tulovero. Jos sillä työllä estetään yksikin erikoissairaanhoitoa vaativa infektiokierre, niin tuli tienattua naapurin lastenkin päiväkotipaikat. Minä teen työkseni kauppaa, yhden sopimuksen arvo voi olla vaikka 50 henkilötyövuotta. Sillä työllä siis työllistää 50 ihmistä vuodeksi. Kyllä niistä jo taas maksaa päikotipaikkoja. Sen lisäksi te mammat ette ota huomioon arvonlisäveroa. Kun nyt tavallisilla ihmisillä ne käyttävarat menevät kulutukseen, niin tottahan yhteiskunnalle on paljon hyödyllisempiin se, joka esim ostaa 1500 eurolla kotimaisia elintarvikkeita kuin se joka sillä kotihoidontuella ostaa lentotomaatteja Espanjasta. Eikä tässä uudistuksessa ole tärkeintä säästää, vaan pidentää työuria. Sitä voi sitten miettiä omalta kohdaltaan kuinka kivaa on tehdä töitä kun on vaikka 68-72 vai olisiko voinut tehdä edes osa-aikaisesti töitä sinä kymmenenä vuotena kun makasi kotona.
Piti kopioida uudestaan, jos vaikka nämä ketjuun liittyneet kotiäidit jaksaisivat vihdoin lukea asiaa.
Mitäs jos ratkaisu olisi se, että kotihoidontukea myönnettäisiin äidille siihen asti, että lapsi on 2v, ja sen jälkeen vain ja ainoastaan isällä olisi mahdollisuus olla kotona kun lapsi 2-3v, muussa tapauksessa lapsi hoitoon. Isätkin pääsisivät osaksi kotona olemisesta, ja naiset saataisiin aiemmin töihin. Toisaalta myös kotihoito voisi ainakin tilapäisesti vähentyä kunnes parin-kolmenkymmenen vuoden kuluessa asenteet koti-isyyttä kohtaan on vähän vapautuneet.
Olemme saaneet kotihoidontukea kaikista neljästä lapsesta ja ihan kyllä olen mennyt töihin heti äitiysloman loputtua.
Kotihoidontuki on tuki siihen, että lapsen hoito järjestetään muuten kuin kunnallisessa hoidossa. Vanhemmilla on oikeus saada hoitovapaata siihen asti kun lapsi täyttää 3 vuotta ja se on ihan eri asia kuin kotihoidontuki.
Jos ei ole töissä, voi valita, jääkö työttömyyskorvaukselle vai ottaako kotihoidontukea. Niitä ei voi saada yhtäaikaa.
Mitäs jos ratkaisu olisi se, että kotihoidontukea myönnettäisiin äidille siihen asti, että lapsi on 2v, ja sen jälkeen vain ja ainoastaan isällä olisi mahdollisuus olla kotona kun lapsi 2-3v, muussa tapauksessa lapsi hoitoon. Isätkin pääsisivät osaksi kotona olemisesta, ja naiset saataisiin aiemmin töihin. Toisaalta myös kotihoito voisi ainakin tilapäisesti vähentyä kunnes parin-kolmenkymmenen vuoden kuluessa asenteet koti-isyyttä kohtaan on vähän vapautuneet.
että oli mukava lukaista tämä ketju näin yömyöhään, kotiäitinä minullahan ei ole mikään kiire nukkumaan kun lapset heräilevät siinä klo 8 jälkeen..voi tätä autuutta. Mitäs sitä huomenna tekisi? Ei sen niin väliä, kunhan saan olla lasteni kanssa nyt kun he minua eniten tarvitsevat, vakituinen työpaikkani odottaa minua ja korkeakoulutetut aivoni ovat valmiina näiden vuosien jälkeen palaamaan uusien haasteiden pariin.
Loistavaa kirjoitus arasta aiheesta.
arvostaa lähihoitajaa, joka hoitaa hänen vanhempiaan vanhainkodilla, lapsia päiväkodissa, mielenterveysongelmaisia mielisairaalassa, alkoholisteja parantolassa, autisminkirjon nuoria ryhmäkodissa.
T. lähihoitaja (mieluummin lähäri kuin tämä kotiäiti)
Saavathan kokit, lastenhoitajat, siivoojat, puutarhurit, sairaanhoitajat, opettajat ja askarteluohjaajatkin palkkaa - siis kodin ulkopuolella! Äidillä ei ole edes työaikoja, ei lomaa, ei sairaslomaa.
Olen kotiäiti, mutta en osaa ajatella, että varsinaista isompaa palkkaa mun tarvisi saada siitä, että teen perheelle ruokaa, tekeehän työssäkäyvätkin, vaikka vähemmän. Mies elättää tämän perheen. Mutta jos puhutaan arvostuksesta eikä vain rahasta, niin onhan se hassua, että monipuolisesti kotona hommia tekevä äiti (joka kukaties ehtii itseäänkin sivistää) on suomalaisittain täysi nolla, älyltään perunan tasolla, kun taas vanhuksia sairaalassa kääntävä lähihoitaja tekee jotain tosi hohdokasta ja sivistävää. En mitenkään väheksy jälkimmäistä, en todellakaan, mutta hyödyllinen voi olla niin monella tavalla! Jos äiti ehtii panostaa lapsiinsa aivan arjessa, kuunnella murheet ja ehkä auttaa naapurin ongelmaperheessä kasvavaa lasta säilyttämään itsetuntonsa ja kokemaan itsensä hyväksi, ei hän tee mitään, mutta jos tällainen naapurin muksu ei saa ajoissa ruohonjuuritason lähimmäisenrakkautta ja pääsee nuorena huligaanina viralliseen hoito-ohjelmaan, tekevät nämä asiantuntijat oikein arvokasta työtä. Niin tekevätkin, mutta niin tekee myös naapurin äiti, jos yrittää rakastaa lähimmäistään. Monet jutut tapahtuvat arjessa, ruohonjuuritasolla, näkymättömissä. Mutta se ei kelpaa, koska pitää olla ansiotyö, virastot ja paperin pyörittelijät. Elämä tapahtuu aina jossain muualla kuin kotona ja lähimpien ihmisten luona. Eihän kotona voi enää viihtyä ja harrastaakaan; ei kai enää jotain lukemista ja postimerkkien keräämistä voi harrastukseksi sanoakaan, kun se ei tapahdu maanantaisin klo 18.30 hallilla koulutetun ohjaajan valvonnassa. En ymmärrä, miksi meillä Suomessa oma perhe on niin välttämätön paha, ei mikään ilon ja ylpeyden aihe. Ei se arvokkuus oikeasti synny yksinomaan titteleistä ja palkkakuiteista.
Höpsis! Itse vaikutat kommentillasi huomattavasti hölmömmältä kuin kommentoimasi kotiäiti! Kotiäidin tekstissä on huvittavaa sarkasmia, joka osui ja upposi minuun täysin! Peruna! Hahaa! Osuit kotiäiti kirjoituksella asian ytimeen! Tyhmä tämä yhteiskunta, jos vain rahaa ja papereita arvostetaan! Arvokas voi olla monella tapaa! Kaikkea ei mitata rahassa!
Saavathan kokit, lastenhoitajat, siivoojat, puutarhurit, sairaanhoitajat, opettajat ja askarteluohjaajatkin palkkaa - siis kodin ulkopuolella! Äidillä ei ole edes työaikoja, ei lomaa, ei sairaslomaa.
Elämäsi muuttuu niiiin paljon helpommaksi. Kun ensin teet töitä 8-16, niin sen jälkeen teet kaikki kotityöt vasemmalla kädellä, saat samalla myös lomaa ja sairauslomaa :DDD
kotiäitejä. En näe siihen mitään syytä.
Sitähän tässä ajetaan takaa. Olisi hyvä, ettei joka ikisessä keskustelussa olisi sitä kateellista, joka haukkuu kotiäidin kateuksissaan loiseksi, sohvaperunaksi, työnvieruksujaksi, kotona makaavaksi luuseriksi tai/ja moneksi muuksi näiltä keskustelu palstoilla muka "tehokkaiksi" ivaksi hoksaamillaan termeillä!
Näillä pienten lasten keskustelupalsoilla tuntuu olevan pinttynyttä vihaa ja kateutta juuri kotiäitejä kohtaan. Joko näitä vihaajia on tasan se yksi, joka jaskaa joka aloitukseen vetäistä kotiäiti on loinen -korttinsa tai sitten heitä on useita.
Itse tämän ketjun myötä hoksasin, että se on kateutta.
Jos et ole kateellinen kotiäidille, niin se on vain HYVÄ asia! Voimme pakertaa kumpikin omien töidemme kimpussa ilman halveksuntaa ja pilkkaa.
Varsinkin tämä keskustelu kotihoidon tuen keston lyhentäminen on saanut nämä loiskeskustelijat vauhkoontumaan! Näitä sivuja napsutellessa ja vähänkään aiheeseen viittaavaa keskustelua lukiessani tai kommentoidessani nämä itsestään pirun löytäneet "kotiäidin vihaajat" remuavat ja riekkuvat hurmoksissaan yrittäen upottaa kotiäidit halveksunnan suohon. Sitä tässä olen itsekin miettinyt, että miksi?
Mutta tämän ketjuhan sen sitten paljasti. Lopettakaa toki tuo typerä touhu ja keskittykää olennaisempaan, kiitos!
todella fiksu kirjoitus. Myös minun mielestäni tämä keskustelu ja Väestöliiton tutkimustulokset ovat osoittaneet, että ap on oikeassa.
hoidetaan lapset kotona, vaikka molemmat vanhemmat ovat töissä? Meidän systeemimmehän tulee halvemmaksi yhteiskunnalle. Molemmat töissä, mutta silti lapset hoidetaan kotona. ( teemme eri vuoroa )
On monenlaisia kotiäitejä. Aika harvassa taitaa olla ne, jotka vaan makaa kotona.
Olen silloinkin, kun olen ollut " vain " kotona, niin ollut hyvin aktiivinen ja esim. vapaaehtoistyö on tärkeässä osassa. Tähän yhteiskuntaan voi jokainen omalta osalta panostaa niin monella tavalla. Minusta on arvosettavaa, ja lasten parhaaksi, että heidät hoidetaan kotona kuitenkin, niin, ettän omanikäistä seuraa on, kerhoja ja harrastuksia jne. Meillä ei ainakaan onnistuisi nämä kaikki harrastukset mitä nyt on, jos lapset olisi hoidossa. Tuskin jaksaisi ( ei ole kyllä kokemusta, mutta näin luulen ) enää päivähoidon lisäksi juuri harrastaa.
kotiäitejä. En näe siihen mitään syytä.
Sitähän tässä ajetaan takaa. Olisi hyvä, ettei joka ikisessä keskustelussa olisi sitä kateellista, joka haukkuu kotiäidin kateuksissaan loiseksi, sohvaperunaksi, työnvieruksujaksi, kotona makaavaksi luuseriksi tai/ja moneksi muuksi näiltä keskustelu palstoilla muka "tehokkaiksi" ivaksi hoksaamillaan termeillä!
Näillä pienten lasten keskustelupalsoilla tuntuu olevan pinttynyttä vihaa ja kateutta juuri kotiäitejä kohtaan. Joko näitä vihaajia on tasan se yksi, joka jaskaa joka aloitukseen vetäistä kotiäiti on loinen -korttinsa tai sitten heitä on useita.
Itse tämän ketjun myötä hoksasin, että se on kateutta.
Jos et ole kateellinen kotiäidille, niin se on vain HYVÄ asia! Voimme pakertaa kumpikin omien töidemme kimpussa ilman halveksuntaa ja pilkkaa.
Varsinkin tämä keskustelu kotihoidon tuen keston lyhentäminen on saanut nämä loiskeskustelijat vauhkoontumaan! Näitä sivuja napsutellessa ja vähänkään aiheeseen viittaavaa keskustelua lukiessani tai kommentoidessani nämä itsestään pirun löytäneet "kotiäidin vihaajat" remuavat ja riekkuvat hurmoksissaan yrittäen upottaa kotiäidit halveksunnan suohon. Sitä tässä olen itsekin miettinyt, että miksi?
Mutta tämän ketjuhan sen sitten paljasti. Lopettakaa toki tuo typerä touhu ja keskittykää olennaisempaan, kiitos!
Miten se, että kotiäitiä sanoo loiseksi, sohvaperunaksi, työnvieroksujaksi tai kotona makaavaksi luuseriksi on kateutta? Eihän haukkuminen tietenkään ole kaunista eikä kohteliasta, mutta mutta...
Kotiäiti saa subventiota siitä, että jää kotiin hoitamaan lapsiaan. Osa kotiäideistä siitä huolimatta vie lapsiaan hoitoon, vaikka esim. hoitaa vauvaa kotona (joo tiedän että nämä tapaukset ovat vauvalomilla eikä puhtaimmillaan kotiäitejä, mutta kuitenkin). Osa todellakin makaa sohvalla tai roikkuu netissä tai puhelimessa, syöttää purkkiruokaa, siivottaa talon miehellään ja vetoaa väsymykseen tai masikseen. Osa ei halua mennä töihin, osa tekee suunnilleen mitä hyvänsä, ettei halua mennä töihin. Osa naamioi tämän siihen muotoon, että on perheen paras, että äiti on kotona, vaikkei oikeasti niin oliskaan. Ja osa haukkuu joko avoimesti tai v-uillen työäitejä siitä, että he vievät kylmäsydämisesti lapsensa hoitoon, vaikka kaikki asiantuntijat blaablaablaa.
Itse olen aina ollut ja edelleen olen sitä mieltä, että
- perheen omia elämäntapavalintoja ei tulisi maksattaa muilla
- työäiti tekee kaksinkertaisen päivän verrattuna parin lapsen kotona olevaan mutsiin
- kotiäidin "työ" ei ole mitään 24/7/365 työtä, josta uupuu ilman muuta.
Sinua kyllä kadehdin, koska olet saanut näköjään ihan kaiken. Kotiäitejä yleensä en kadehdi, koska sinä olet poikkeus heidän joukossaan.
Koettakaa nyt eukot ymmärtää, että yleensä nämä on naisille valintakysymyksiä - joko pidät työsi (ura sana on tässä kohtaa naurettava) tai sitten jäät kotiin vuosikausiksi. Kotiäitiys syrjäyttää työmarkkinoilta useilla aloilla ja tämä on ihan täyttä faktaa.
En halua olla työnantajan silmissä potentiaalinen kotiäiti vain siksi, että tällainen järjestelmä on olemassa ja koska sitä käyttävät pääasiassa vain naiset.