Miksi en saisi kutsua lapseni isää mieheksi?
Emme ole naimisissa, mutta yhteisiä lapsia löytyy. Täällä usein törmää siihen, että "ei se ole miehesi, jso ette ole naimisissa". Poikaystäväksikö minun pitäisi lasteni isää ja kumppaniani kutsua??
Kyllä hän minulle mies on, vaikkei naimisssa ollakaan.
Kommentit (96)
Joillekin avioliitto on pyhä asia, se merkitsee paljon. Nykyään yhä useammalle avioliiitolla ei enää ole mitään merkitystä. Uskovaisille ja vanhemmille ihmisille avioliitolla varmasti on paljon merkitystä, ei niille jotka ovat nuoria eivätkä ole uskossa.
Omassa lähipiirissä (yli 30-v) suurin osa elää pitkään kestäneessä parisuhteessa ja lapsiakin melkein kaikilla on. Kuitenkin aika harva on naimisiin mennyt, sitä ei vaan koeta miksikään välttämättömyydeksi. Jos vertaan 15-v vanhemman tätitini lähipiiriin, niin siellä taas melkein kaikki ovat menneet naimisiin n. 25-vuotiaina. Muutos on siis tapahtunut aika lyhyessä ajassa? Kummankaan tuttuina ei ole juurikaan uskovaisia, joiden piirissä varmaan kaikki menevät naimisiin?
Joka tapauksessa, on aika hassua että iso porukka ihmisiä ei voisi käyttää avomiehestään sanaa mies. Ihan yhtä lailla jos joku vaatii että AVOmies pitää sanoa, niin miksi ei itse ala käyttää sanaa AVIOmies? Mies on kuitenkin aika arkipäiväinen sana, vert. nainen, siinä ei ole mitään samaa latausta kun sanassa vaimo. Joten ehdotan että aletaan puhua ihan yleisesti mies (kuten tähän mennessä suurin osa avoliitoissa elävistä on puhunutkin) ja jos joku haluaa korostaa sitä naimisissä olemistaan alkaa käyttää sanaa aviomies, helppoa ja näppärää.
Aviomies hän ei ole vaan avomies! Jos kutsut mies niin siitä saa helposti mielikuvan, että olette sitoutunut aviopari. Sen kuvanhan sinä haluatkin antaa. Vai?
Kyllä mun mies on mun mies, vaikka - hui kauhistus! - ei edes asuta yhdessä. Mikä ihmeen sääntö muka on, ettei omaa miestä saisi sanoa miehekseen? Ikinä kuullutkaan moisesta... Eikä mulle ole kyllä ikinä tullut mieleenkään, että siinä samalla huijaisin jotenkin kuulijaa. Mitä se edes kenellekään kuuluu, ollaanko me naimisissa vai ei, ja mitä merkitystä sillä nykypäivänä on?
Kyllä mun mielestä nyt vaan on kamalan kankeaa, jos pitää aina erikseen korostaa, että tää on nyt mun AVOmies. Mies kuin mies.
Kolme kirjainta lisää... MIKSI pitää erikseen antaa vaikutelma, että on naimisissa - vaikka erikseen arvostaan nimenomaan avoliittoa ja kaihtaa avioliittoa?
Mites niiden miesten, jotka eivät ole naimisissa pitää merkata sukupuolensa? Tietääkseni aikuisielle vaihtoehdot ovat nainen ja mies... Pitäisikö sinkkumiesten laittaa, että poika :). Ja kun kerran rinnallani tallustaa tuollainen "ei nainen", joka jollain sanattomalla sopimuksella on erityisesti minun, on hän "minun mies" ottamatta kantaa siihen, missä tuo sanaton sopimus on vahvistettu tai jätetty vahvistamatta.
Ja siitähän nämä avoparit nimenomaan haluaa erottua...
(Mäkin kommentoin näin rasittavasti lainaamatta viestejä.)
Perheillä ei ole mitään väliä ja sitoutuminen ei ole muodikasta. Siksi myös avoparit vaativat samoja oikeuksia ja nimityksiä kuin aviopareilla on ollut. Mutta heidän tarkoituksensa on vain romuttaa perheiden arvostus ja asema yhteiskunnassa.
Avioliitossa ei tarvitse tehdä lisäselityksiä puolisosta mutta avoliitossa on syytä tehdä se ettei tule väärinkäsityksiä.
Avioitumenen on ns. julkinen ilmoitus, että olemme sitoutunut aviopari. Avoliittolaiset on avo-sellaisessa. He eivät ole tehneet lainmukaista aviosopimusta. Fattar du? Sinä itsehän se saivartelet jopa lakia vastaan!
Miksi avokit haluaa antaa sen kuvan kuin olisivat aviossa kun he EIVÄT ole?????????????
Eroilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Vaikka kyllä ne ovat nämä avosellaiset, jotka vaihtelee puolisoaan useammin.
se ylemmyyden tunne siitä että heidän suhde olisi jotenkin parempi kuin muiden koska ovat avioliitossa ja säälittäville sinkuille se harhaluulo että he jotka eivät ole avioliitossa ovat sitten vapaata riistaa :P
Sana AVO- viittaakin juuri siihen, että on vapaata riistaa!
Koska olen mieheni kanssa AVIOliitossa hän on mies. Jos eläisimme AVOliitossa hän olisi poika. Eli silloin panisin poikani kanssa enkä suinkaan mieheni kanssa kuten nyt. Ei ihme että lasten hyväksikäytöt ovat viime vuosina lisääntyneet.
Jos avoparina saisimme lapsia poikani olisi lasteni isä. Tulisi sukupuusta mielenkiintoisempi kertaheitolla. Harmi ettemme ole avopari.
Avioliitossa ei tarvitse tehdä lisäselityksiä puolisosta mutta avoliitossa on syytä tehdä se ettei tule väärinkäsityksiä.
Avioitumenen on ns. julkinen ilmoitus, että olemme sitoutunut aviopari. Avoliittolaiset on avo-sellaisessa. He eivät ole tehneet lainmukaista aviosopimusta. Fattar du? Sinä itsehän se saivartelet jopa lakia vastaan!
Miksi avokit haluaa antaa sen kuvan kuin olisivat aviossa kun he EIVÄT ole?????????????
Eroilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Vaikka kyllä ne ovat nämä avosellaiset, jotka vaihtelee puolisoaan useammin.
att du har ett eller kanske två större problem en hurdana sivilstånd till dig okända mänskor har. Varför är du så argsint? Har din medicin blivit bortglömd?
AVOLIITOSSA. Hyvin menee, eivät ole eroamassa. Ei avoliitto tarkoita sitoutumattomuutta. Ihan yhtä tyhmää olisi väittää ettei lapsella jota ei ole kastettu ole nimeä. Ihmiset voivat elää yhdessä hyvinkin sitoutuneina toisiinsa ilman naimisiin menemistä.
Sana AVO- viittaakin juuri siihen, että on vapaata riistaa!
Paljonko sinulla on ÄO? Ihan varmasti jotain mensan tasoa, eikö? Voi hyvää päivää sentään...
Ihana provohan tästä ketjusta tulikin. Ei kukaan tietokonetta käyttävä ihminen voi oikeasti olla noin vajaa.
Kolme kirjainta lisää...
MIKSI pitää erikseen antaa vaikutelma, että on naimisissa - vaikka erikseen arvostaan nimenomaan avoliittoa ja kaihtaa avioliittoa?
Neljä kirjainta lisää niin se on aviomies... Eli mikä yksinoikeus avioliitossa elävillä on sanoa mies? Kuka on päättänyt asian noin, että avioliitossa olevilla on mies ja avoliitossa elävät ei saa sitä sanaa käyttää.
Lapsellista ja naurettavaa pilkun nussimista joillakin. Eläkää sitä omaa liittoanne ja antaakaa muiden olla.
Naimisissa ei olla koska kumpikaan emme välitä uskonnollisperustaisista instituutioista kuten avioliitosta, emmekä muutenkaan tunne mitään tarvetta suhteen virallistamiselle.
Avioliitto ei ole uskonnollisperustainen instituutia, vaan ensisijaisesti taloudellinen sopimus puolisoiden kesken. Kannattaisi selvittää, mitkä ovat avioliiton oikeudelliset vaikutukset.
AVOLIITOSSA. Hyvin menee, eivät ole eroamassa. Ei avoliitto tarkoita sitoutumattomuutta. Ihan yhtä tyhmää olisi väittää ettei lapsella jota ei ole kastettu ole nimeä. Ihmiset voivat elää yhdessä hyvinkin sitoutuneina toisiinsa ilman naimisiin menemistä.
ja millaiisa "sitoutumista" muutenkin AVIOliitto kun ERITTÄIN suuri osa päätyy kuitenkin eroon. Mikä muuten on sitten avoliitto? Liitto sana kuitenkin kielii vähän jonkunnäköisestä sitoutumisesta..
maistraatissakin pääsee, ei tarvitse kirkkoon vaivautua.
mutten silti omista miestä. Tuntuu olevan monelle mies pelkkää omaisuutta. Voi kailottaa: minun mieheni, minun autoni, minun taloni jne.
harhaa. Jos nyt oikeasti olet jostain syystä kovin tarkka näissä asioissa, sana "harhaanjohtava" sopii paremmin. "Harhaisuus" on jotain ihan muuta, liittyy tiettyihin mielenterveyden ingelmiin (esim. psykoosi, skitsofrenia).