Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita ulkosuomalaisia, jotka eivät halua muuttaa enää takaisin Suomeen?

Vierailija
09.02.2012 |

Suomi on kaikin puolin ihana maa. On tasa-arvoa, neljä vuoden aikaa, puhdasta, yleensä homma toimii kaikilla tasoilla jne. Mutta nyt jonkun aikaa ulkomailla asuneena, olen huomannut, että mulla vaan on niin paljon tärkeämpää ihmisten positiivisuus, iloisuus, yhteisöllisyys, avuliaisuus. Lisäksi en vaan enää jaksa Suomen talvea, täällä missä asumme, on nyt +13 ja aurinko paistaa miltei päivittäin. Olen huomennut, että auringonvalolla on suuri vaikutus mielialaani, siihen että olen huomattavasti virkeämpi ja onnellisemman olonen, kun saan auringonvaloa.

Eli minulle nämä ihmiset täällä ja ilmasto sopii paljon paremmin, kuin Suomen vastaavat. Rakastan Suomea ja se tulee aina olemaan kotimaani, jossa mielellään toki käyn mahdollisimman usein. Onko muita, jotka samoilla linjoilla?

Ja tiedoksi, että täällä on lapsillemme tasokas suomalainen koulu, sitten kun tulevat kouluikään. Ja meillä vanhemmilla on molemmilla hyvät työpaikat jne. Mietittiin vaan, että jospa jäisimmekin tänne kokonaan, ainakin toistaiseksi. Tarkoitus oli olla täällä vain 1-2 vuotta.

Kommentit (369)

Vierailija
141/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näissä uutta asuinmaata hehkuttavissa jutuissa ei koskaan kerrota, mistä maasta on kyse?

tosin en mielestäni mitenkään hehkuttanut, kuhan mainitsin että viihdyn täällä hyvin ja en palaa Suomeen.

Asuinmaana Hollanti.

Vierailija
142/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni itse asiassa sanoo samaa, pahempi kulttuurishokki on aina tullut Suomeen palatessa kuin sieltä lähdettäessä. Jotain perustavanlaatuista vikaa suomalaisessa sosiaalisessa elämässä siis selvästi on.

Kun ulkomaille lähdetään, otetaan kaikesta selvää ja varaudutaan kaikkeen mahdolliseen, koska kyseessä on vieras kulttuuri. Suomeen palatessa kuvitellaan, että palataan vaan kotiin ja that's it. Ei muisteta, että Suomesta on samalla tavalla tullut vieras kulttuuri ja se on poissaolon aikana muuttunut yhtä paljon kuin itse poissaolijakin. Varmasti Suomeen paluu helpottuisi, kun ottaisi tämän seikan huomioon.

ja miten voi etukäteen valmistautua siihen, että ihmiset ovat tylyjä ja epäkohteliaita, vaikka itse on ystävällinen ja kohtelias? Pitääkö ennen muuttoa pitää ehkä puolen vuoden tylyystreeni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se on huono juttu

On jo nykypäivää, että latino voi elää elämänsä osaamatta yhtään englantia, mikä on huono juttu.

Eikö tuollainen ajattelu ole rasismia? Voihan amerikkalaiset opetella puhumaan espanjaa. Entä Arizonan korkeat virkamiehet vai mitkä ne oli kun sanoivat että latinoänkereiden maahantuloa pitää rajoittaa ettei valkoinen kulttuuri kärsi?

...Suomeen muuttanut albaani tai somali päättää, että ei opettele suomea ja muut sopeutuu siihen.

Mutta mä en uhonnutkaan että Suomessa homma toimii mamujen kanssa. Ei se toimi. Ei toimi missään. Rehellisyyttä sinnekin.

Vierailija
144/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestaisi sita suvaitsemattomuutta ja sita etta kaikkien pitaa sopia samaan muottiin ja kaikki erilaisuus tuomitaan automaattisesti.

Missäs tällainen Suomi sijatsee? Ei ainakaan täällä Helsingin keskustassa, jossa nykyään saa kyllä olla just sellainen kuin on ja "kaikkien kukkien annetaan kukkia."

Joku kysyi multa monta sivua sitten, miksi yleistän Suomea kun ulkomaita ei saa yleistää. Olin siis se, joka kirjoitti siitä suomalaisten pakonomaiseta tarpeesta omakotitaloarkeen tuulipukuineen ja farkkuautoineen. Minun kokemukseni Suomesta ovat tällaiset, sen saan kertoa eikä se ole yleistämistä. Toisakseen, maailma ei ole niin mustavalkoinen, että on "suomi" ja "ulkomaat".

että en tunnista noita kritiikkejä Suomesta, joissa "Suomi" on paikka, jossakyräillään, pitää olla omakotitalo+auto ja muutenkin Suomi on sitten junttila, jossa kaikki urpot tappelevat ja puhuvat mitä sylki suuhun tuo. Minun elämänympyröissäni taas ei näy tuota puolta Suomesta, mutta näkyy tietysti tuo ryppyotsainen ja jurottava asenne välillä. Minusta Suomen sisälläkin voi valita, missä ympyröissä liikkuu, ei ole pakko hengailla ahdasmielisten perähikiäläisten seurassa.:) Toisaalta ymmärrän, että ulkomaille lähtijöillä on ollut tarkoitus jättää nuo perähikiän mentaliteetilla varustetut taakseen.:)

Minä asun Turussa ja täällä ainakin ihmiset ovat mukavia ja avoimia, ei mitään perähikiän öriseviä juntteja. Kenties nämä ahdasmielisyyttä ja masentuneisuutta pakoon lähteneet ovat peräisin jostain Keuruulta tai Puumalasta, missä kyräily on kaupunkeja yleisempää?

Vierailija
145/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näissä uutta asuinmaata hehkuttavissa

jutuissa ei koskaan kerrota, mistä maasta on kyse?

Täällä on viestejä Italiassa, Irlannissa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Hollannissa ja Ranskassa asuvilta ulkosuomalaisilta. Mikset lue niitä viestejä ennen kuin kirjoitat?

Vierailija
146/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Turussa ja täällä ainakin ihmiset ovat mukavia ja avoimia, ei mitään perähikiän öriseviä juntteja. Kenties nämä ahdasmielisyyttä ja masentuneisuutta pakoon lähteneet ovat peräisin jostain Keuruulta tai Puumalasta, missä kyräily on kaupunkeja yleisempää?

Meillä on näköjään sitten vaan erilainen käsitys mukavuudesta ja avoimuudesta.

t: Turussakin asunut ulkosuomalainen

Vierailija
147/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[USAssa kaikki ovat mamuja ja mamujen lapsia ja lapsenlapsia.

Mamuja ovat ne jotka kokemuksen mukaan ovat yhteisölle painolasti. Ei varmaan tarvitse kertoa mistä ilmansuunnalta tätä väkeä tulee

Vierailija
148/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on avoimuutta ja mukavuutta, että puhutaan toisille, katsotaan silmiin, hymyillään. Ei tarvitse pokkuroida ja esittää näennäisiä korulauseita. Kukin tietysti tulkitsee tavallaan.

Vierailija
149/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä sinä näet sellaisen näennäisen lipevyyden ja nuoleskelun mukavuutena.

Minusta se on avoimuutta ja mukavuutta, että puhutaan toisille, katsotaan silmiin, hymyillään. Ei tarvitse pokkuroida ja esittää näennäisiä korulauseita. Kukin tietysti tulkitsee tavallaan.

Tuo kertoikin jo kaiken olennaisen siitä sun "mukavuudestasi". Kun joku ei ole samaa mieltä kuin sinä, se onkin joku lipevä ja nuoleskelun ystävä.

Vierailija
150/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi muuten kiva tietää lähtijöiden lähtöpaikkakunta. Minä asun Turussa ja täällä ainakin ihmiset ovat mukavia ja avoimia, ei mitään perähikiän öriseviä juntteja. Kenties nämä ahdasmielisyyttä ja masentuneisuutta pakoon lähteneet ovat peräisin jostain Keuruulta tai Puumalasta, missä kyräily on kaupunkeja yleisempää?

mutta Etelä-Suomessa kuitenkin. Ei siis mikään taka-hikiä kuitenkaan.

Vierailija
151/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Aika yksinkertainen saa olla että elämä on tuolaisista kiinni. Itse en edes huomaa muita ihmisiä kun menen ulos, olen niin omissa ajatuksissani. Olisi rasittavaa jos olisin aina kotiseinien ulkopuollella vastuussa muiden ihmisten tunteista. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun ventovieraan hymyt.

Sinulle vinkki, kehitä sosiaalisia taitojasi, saatat löytää ystäviä. Kun sinulla on riittävästi oikeita ystäviä, et tarvi enää lisää niitä. Voit ajatella että kadulla vastaan tulevalla ihmiselläkin on omat yhstävänsä eikä hän ole mitenkään riippuvainen sinun keltaisesta hymystäsi.

Vierailija
152/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten voi etukäteen valmistautua siihen, että ihmiset ovat tylyjä ja epäkohteliaita, vaikka itse on ystävällinen ja kohtelias?

Itse asiassa suomalaiset eivät ole tylyjä ja epäkohteliaita. Tai ainakin nämä termit pitäisi ensin määritellä jotenkin universaalisti, mikä ei taida olla mahdollista. Suomalaiset ovat usein hiljaa tai hyvin vähäsanaisia, mikä KOETAAN monien ulkomaalaisten keskuudessa tylyksi ja epäkohteliaaksi käytökseksi, mutta eihän se sitä ole. Ei kai tätä nyt suomalaisille pitäisi joutua selittämään :)

Hiljaisuus, pidättyväisyys ja maltillisuus on tyypillisiä suomalaisia piirteitä, mutta eivät ne tee ihmisestä tylyä tai epäkohteliasta. Siis Suomessa.

Vierailija
153/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaisin valita Turun. En tosin ole koskaan asunut siellä, mutta vieraillut kyllä usein ja tunnen turkulaisiakin. Erittäin ikävää väkeä.

Makunsa tietenkin kullakin, mutta minun oli helpompi sopeutua Pohjois-Englantiin kuin Turkuun. Ehkä turkulaiset ovat avoimia ja ystävällisiä toisilleen, mutta eivät sitten muille.

Vierailija
154/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vastaa sen pikkutaaperon hymyyn. Tai kysyy horjahtaneelta vanhukselta onko kaikki hyvin. Tai aukaisee sen oven naiselle tai vanhukselle. Kokeilkaa joskus, tulee itsellekin hyvä mieli.

Niin ja asun Espanjassa, kun täällä niitä maita kyseltiin.

Vierailija
155/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siinä paljon menetä jos joskus vaikka vastaa sen pikkutaaperon hymyyn. Tai kysyy horjahtaneelta vanhukselta onko kaikki hyvin. Tai aukaisee sen oven naiselle tai vanhukselle. Kokeilkaa joskus, tulee itsellekin hyvä mieli.

lääketieteen kehityksen ja kaikenlaisen edistyksen. On se kumma kun ne englantilaiset keksivät teollistumisen, ja silti puhuvat ja hymyilevät lapsille.

Vierailija
156/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuneena tykkäsin kovasti siitä arjesta! Täällä täytyy venyä siihen ettei naapuri kahden talon takaa edes uskalla katsoa tielle päin kun ohi kävelee!!

Kaaaameeta, mitähän se naapuri ajattelee jos vaikka vilkasen sinnepäin, ei ei en mä uskalla se purasee apuaaa!

Niin, sanonko mitä! MILLOIN täällä opitaan että tervehtiä voi vaikka ventovieraita ja HYMYILLÄ.

Vierailija
157/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siinä paljon menetä jos joskus vaikka vastaa sen pikkutaaperon hymyyn. Tai kysyy horjahtaneelta vanhukselta onko kaikki hyvin. Tai aukaisee sen oven naiselle tai vanhukselle. Kokeilkaa joskus, tulee itsellekin hyvä mieli.

lääketieteen kehityksen ja kaikenlaisen edistyksen. On se kumma kun ne englantilaiset keksivät teollistumisen, ja silti puhuvat ja hymyilevät lapsille.

englantilaiset ovat keksineet ja kehittäneet pilvin pimein teknologiaa + teollisuutta ja ovat aivan omaa luokkaansa myös kulttuurin ja viihteen saralla.

Sivistyneisyys ei sulje pois kohteliaisuutta ja toisten ihmisten huomioonottamista ( tai se juuri on mielestäni sitä suurinta sivistyneisyyttä ).

Lisäksi Britanniasta vielä vähän: viimeksi olimme siellä perheeni kanssa puolitoista viikkoa. Koko aikana satoi ehkä noin neljän tunnin ajan ( lähdimme Suomesta sateesta ja palasimme sateeseen ja kuulemma paskat kelit oli koko poissaolomme ajan ).

Englannissa junat kulkivat ajallaan ja olivat ilmastoituja ja mukavia ( vrt. VR=venaile rauhassa ).

Ravintoloissa söimme hyvin ja edullisesti ja ruoka oli todellakin muutakin kuin fish&chips.

Ja pisteenä i:n päällä ( tämä voi nyt tulla järkytyksenä monelle suomalaiselle ): asunto oli lämmin ja moderni + siinä oli tuplaikkunat ja keskuslämmitys : D

Vierailija
158/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuolee niitten voitettujen sairauksien muunnoksiin! Sekä uusiin sairauksiin, joista ei tiedetä miten niitä hoidettais!

...100 vuotta sitten moni lapsi kuoli sairauksiin jotka nyt osataan parantaa....

Vierailija
159/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taalla sentaan ei kukaan nimittele rullahuuleksi tai karvakadeksi, moinen barbarismi on kauas taaksejaanytta elamaa.

Sinulle voisi tehda hyvaa tutkimusmatka tanne niin nakisit miten asiat todella ovat eika tarvitsisi toista tuota jostain opittua mantraa.

P.S. Jos tornaado iskisi Suomeen niin kylla siina moni mokki lentaisi.

Vai ei nimitellä rullahuuliksi. Ihanko tosiaaan uskot tuota. Haluatko että linkkaan rasistiselle Yhdsysvaltalaiselle keskustelufoorumille? Usa on takuulla maailman rasistisin maa. Todellinen kauhuesimerkki maahanmuuton turmiollisuudesta.

Ei varmasti löydy rasistisempaa paikkaa kuin Arabiemiraatit, jossa aasialaisen siirtotyöläisen (lue orjan) päälle voi räkäistä ja häntä voi paikallinen pyytää vetämään vessan, jossa killuu paikallisen suurmiehen ripulipaska. Arabit muutenkin niin rasisteja, ettei mitään rajaa, siinä rullahuuli olisi vielä kohteliaisuus ja kyllä olen asunut Dubaissa. Ne oikeasti pitää neekereitä eläiminä, ali-ihmisinä jne. Suomalaiset on vaan niin pihalla tästä rasismiasiasta, samoin Englannissa ollaan kyllä erittäin rasisteja, sitä ei vaan huudella eikä siitä pidetä melua.

Vierailija
160/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole

[USAssa kaikki ovat mamuja ja mamujen lapsia ja lapsenlapsia.

Mamuja ovat ne jotka kokemuksen mukaan ovat yhteisölle painolasti. Ei varmaan tarvitse kertoa mistä ilmansuunnalta tätä väkeä tulee

tulivatpa aikoinaan sitten Euroopasta, Aasiasta, Afrikasta tai mistä hyvänsä.