Muita ulkosuomalaisia, jotka eivät halua muuttaa enää takaisin Suomeen?
Suomi on kaikin puolin ihana maa. On tasa-arvoa, neljä vuoden aikaa, puhdasta, yleensä homma toimii kaikilla tasoilla jne. Mutta nyt jonkun aikaa ulkomailla asuneena, olen huomannut, että mulla vaan on niin paljon tärkeämpää ihmisten positiivisuus, iloisuus, yhteisöllisyys, avuliaisuus. Lisäksi en vaan enää jaksa Suomen talvea, täällä missä asumme, on nyt +13 ja aurinko paistaa miltei päivittäin. Olen huomennut, että auringonvalolla on suuri vaikutus mielialaani, siihen että olen huomattavasti virkeämpi ja onnellisemman olonen, kun saan auringonvaloa.
Eli minulle nämä ihmiset täällä ja ilmasto sopii paljon paremmin, kuin Suomen vastaavat. Rakastan Suomea ja se tulee aina olemaan kotimaani, jossa mielellään toki käyn mahdollisimman usein. Onko muita, jotka samoilla linjoilla?
Ja tiedoksi, että täällä on lapsillemme tasokas suomalainen koulu, sitten kun tulevat kouluikään. Ja meillä vanhemmilla on molemmilla hyvät työpaikat jne. Mietittiin vaan, että jospa jäisimmekin tänne kokonaan, ainakin toistaiseksi. Tarkoitus oli olla täällä vain 1-2 vuotta.
Kommentit (369)
Minkälaista palkkaa TE saatte verrattuna paikallisiin? Kuinka paljon suurempaa palkkaa saatte kuin keskimääräinen palkka siellä on? Helppoa on rikkaan kehitysmaassa huudella että me kohtelemme muita hyvin. Itse kuitenkin olette todennäköisesti erittäin suurella palkalla kyseisessä maassa, joten siinä ei palvelijoiden palkat tunnu missään. Mitä vastaavassa työssä (teidän työtä vastaava) oleva paikallinen saa? jne.
Olit ottanut monen eri kirjoittajan juttuja lainaukeesi, mut tässä mun vastaus:
Yksiselitteisesti ei voi vastata millaista palkkaa saamme verrattuna paikallisiin, onhan suomessakin hyvin erilaisia palkkoja ja ihmisillä erilaisia koulutuksia.
Paikalliset saavat ihan hyvää palkkaa samasta työstä, (ei tietenkään yhtä hyvää kuin expat, suomessa olevat expatit saavat myös paljon parempaa palkkaa ja muita etuja kuin suomalaiset) lapset hyvissä kouluissa, heillä varaa palkata kotiapulaiset ja autokuskit. Ja mieheni palkka ei ole mikään erityisen suuri, kohtuullinen kuitenkin. Ja esim ruoka on täällä meille kalliimpaa kuin suomessa koska syömme jogurttia, juustoja, maitoa ja ne on kalliita täällä. Samoin kengät ja vaatteet on kalliita koska emme osta piraatteja. Suomeen vielä maksuun asuntolaina niin ei siitä paljoa taskuun jää.
Yli 10v sitten jäikin jotain, mutta expatit on vedetty ainakin meidän firmassa todella ahtaalle. Suurin osa eduista pois, palkat alas jne.
Kun muutamme takaisin suomeen, miehelläni tulee olemaan kova palkka siellä ja itse menen myös töihin, eli tulee vielä toisen palkka päälle. Ja palkkaamme kotiapulaisen sielläkin, vähintään siivoojan ja emme aijo maksaa siivoojalle moninkertaista palkaa muihin nähden.
Jos täällä maksamme kotiapulaiselle moninkertaista palkkaa kuin paikalliset ja näin hän pystyy elättämään loistavasti perheensä ja suomessa me palkkaamme sivoojan jolle emme maksa moninkertaisesti enemmän palkkaa kuin muut, mitä siitä ajattelet? Olemmeko sitten suomessakin riistäjiä?
Sun ihannoima ideologia, eli kommunismi on loistava paperilla, käytännössä se on sula mahdottomuus. Ja todella epäreilukin. Kouluttamalla itsensä hyvin, on myös lupa odottaa parempaa palkkaa kuin ei ollenkaan tai vähän kouluttautuneella.
Vai onko sun mielestä oikein, että esim. varatomiehellä jolla ei koulutsta ja erikoislääkärillä, jolla pitkä ja vaativa koulutus on samansuuruinen palkka?
miten pieni maa nimeltaan Suomi elattaa koko muun Euroopan :o Veroja menee kuitenkin vain osa palkasta, ja lopulla (ainakin valitusten mukaan) ei meinaa saada edes omaa perhettaan elatetyksi. Miten on mahdollista, etta Suomi maksaa Kreikan, Espanjan, Italian ja muiden mukavan elaman?
Vai oliko se sittenkin niin, etta MYOS Suomi osallistuu taloustalkoisiin pisarana meressa?
Muistakaa karttaa naita koyhempia ja huonompia maita (joita siis ovat maailman kaikki muut maat) lomillannekin, koska on epamoraalista matkustaa maahan vain nauttimaan halvasta hintatasosta. Ihmiset tekevat tyota orjapalkalla, jotta sina voisit nauttia olostasi. Ja kukapa sita lomaansa haluaisi pilata pinnallisella feikkihymylla ja teeskennellylla palvelualttiudella.
Asuin 11 vuotta Saksassa ja en olisi ikinä uskonut, että tulisin takaisin Suomeen. Viihdyin siellä hyvin, minulla oli perhe, hyviä ystäviä ja jopa oma yritys, joten olin täysin integroitunut.
Mutta: kun erosin, päätin lähteä lasten kanssa Suomeen ja en ole katunut. Minusta lapsilla on Suomessa paljon paremmat olot, vaikka tästä kiistelläänkin. Ja myös naisena olen täällä paremmassa asemassa, minua arvostetaan työelämässä ihan eri tavalla kuin Saksassa. Saksassa minulta lähes "vaadittiin" kotiäitiyttä, monikaan tuttavistani ei ollut töissä.
Monia suomalaisia asioita osaa vasta arvostaa kun on ollut ensin muualla. Ja tuosta ystävällisyydestä, mistä monet paasaa: Suomessa on paljon nyrpeitä ihmisiä, se on totta. Mutta kun ystävän saat tai jos joku on ystävällinen, tiedät, että hän on sitä vilpittömästi. Esim. Saksassa tuota vilpittömyyttä ei ole, siellä ollaan ystävällisiä ja mukavia, koska niin "kuuluu olla". Minusta se on paljon kauheampaa.
eiko teilla ole koskaan ikava kunnon ryyppajaisia???!
Jossei siella Amerikassa kukaan ei koskaan ota pohjanmaan kautta, tai jos ottaa niin se on heti ou mai gaaaad she was like so drunk!
Puhumattakaan nyt joku arabiemiraatit ja hienostelevat italialaiset hillittyine viinilasillisineen? Saksasta nyt puhumattakaan.Juuri tämän takia haluaisin muuttaa Britanniaan. Siellä on kulttuuria, parempi ilmasto ja huumorintajuista ryyppyseuraa löytyy AINA : )
Mina tunnustaudun niin juntiksi etten vois asua maassa mista ei loytyisi juomaseuraa.
Voi hyvää päivääa! Tämä siis sille joka kirjoitti siitä suomalaisten bussionnettuudesta Espanjassa. En jaksa hakea viestiä. Kannattaisi käydä täällä asumassa muutama vuosi ja tulla sitten huutelemaan. Viepä kokeeksi yöllä sairas lapsi päivystykseen. Katsotaan kummassa maassa on asiantuntevampi palvelu, nimimerkillä kokemusta on. Enkä nyt puhu jostain turistirysän yksityisestä lekurista vaan ihan yliopistollisesta keskussairaalasta.
Eikös niitä rintaimplantteja laitettu Suomessakin? Vai olenko nähnyt unta?
Minkä helkutin takia puoli Suomea tänne vääntyy joka vuosi jos tämä kerta on niin kauhea maa? Miksi? Menkää vaan sinne Thaimaan hotelliresorteihin loikoilemaan. Siellähän ei paikallisia työntekijöitä riistetä ja hymytkin tulee täydestä sydämestä.
Me olemme miettineet samaa. Tulimme tänne vain lyhyeksi aikaa, mutta nyt on vierähtänyt useampi vuosi.
Tykkään täällä erityisesti ilmapiirista. Ollaan kohteliaita, ystävällisiä, posiitiivisia, saa olla sellainen kuin on ja kaikkien ei tarvitse olla samasta muotista. Yhteisöllisyys on arkipäivää ja naapuria autetaan. Yhdessäolo on rentoa ja mutkatonta.
Palkkatasomme on täällä hyvä ja pystymme asumaan ihanassa kodissa sekä matkustelemaan, harrastamaan ym. Lisäksi apua saa helpommin, siivoojat ovat arkipäivää ja tilapäistä lastenhoitoa saa helposti. Asumme länsirannikolla jossa luonto on upea ja ilmasto täydellinen.
Mietin välillä että hullu olen jos Suomeen vielä lähden. Haluaisin olla kuitenkin jossain vaiheessa vielä lähempänä lähisukua ja rakkaita ystäviä. Lisäksi lapsilla on enemmän vapautta Suomessa. Saa nähdä miten tässä käy, ymmärrän kyllä hyvin niitä jotka jäävät maailmalle.
mutta aika selvä kuva muodostuu niistä asioista, joihin Suomesta pitempään poissa olleet kiinnittävät huomiota niin kotimaissaan kuin Suomessakin.
Tärkeimät syyt miksi muualla viihdytään näyttäisivät olevan ilmasto ja ihmisten käytös.
Allekirjoitan nämä täysin. Suomessakin olisi kiva nähdä hymyileviä ihmisiä.
Ja sille, joka kehui englantilaista saattohoitoa, tsempit ja kompit täältä. Eräs sukulainen Englannissa kuoli syöpään pari vuotta sitten ja sai kyllä aivan mahtavaa hoitoa NHS:n kautta. Tulevaa leskeä tuettiin myös tosi hyvin, ja hoidon pelätyt viimeiset kuukaudet sujuivat niin hyvin, että oli pakko ihmetellä. Tai ihmettelin siksi, että tuttujen Suomessa syöpään kuolleiden loppumetrit ovat olleet ihan hirveitä. Jossain sairaalan vuodeosastolla ollaan kidutettu ilman riittävää kipulääkitystä :(
kyllä se on orjatyötä. Kamalissa oloissa pienellä palkalla kyykivät marjametsissä.
Suomessa on niin kallista, koska verotus on kova (joudumme myös maksamaan paljon velkaantuneille eu-maille), joten kaikki maksaa ja kuitenkin palkat ovat suhteellisen pienet, elintaso ei ole Suomessa kovinkaan hyvä.
Kuitenkin Suomessa on hyvä koulujärjestelmä, muistan kuinka eräs algerialainen sukulainenkin sanoi nähneensä dokkarin, jossa kerrottiin Suomessa olevan todella korkealaatuista opetusta ja koulusysteemi maailman kärkeä.
Toki nyt jos kunnat yhdistyvät ja työpaikkoja lähtee Aasiaan, voimme todeta ettei Suomessakaan asiat sitten ole enää niin hyvin. Onhan se jo nyt nähty kuinka huono terveydenhuolto meillä on (toki monia monia muita maita parempi)
On hienoa, että ihmiset voivat valita asuinpaikkansa ja asua mahdollisuuksien mukaan siellä missä viihtyy. Toiset palaa Suomeen, toiset ei.
Ja kertokaa niitä maita missä asutte. Olisi kiinnostava tietää
niin onhan se todennäköisempää joutua solvauksen uhriksi juuri Suomessa. Lisäksi elämäntilanteella ja asuinpaikalla on usein merkitystä tällaisiin tilanteisiin joutumiseen.
Esimerkki:
25-vuotias suomalainen nainen Westendistä muuttaa vuodeksi vaikka Peckhamiin. Todennäköisesti nainen näkee tuon vuoden aikana enemmän väkivaltaa, ryöstöjä yms. kuin 25 vuoden aikana Westendissä.
Jos on asunut 20 vuotiaaksi asti Suomessa, on aika todennäköistä että on liikkunut paikoissa joissa on humalaisia, vain pari vuotta. Itse ainakin aloin käymään baareissa vasta 18-vuotiaana.
Jossei siella Amerikassa kukaan ei koskaan ota pohjanmaan kautta, tai jos ottaa niin se on heti ou mai gaaaad she was like so drunk!
Puhumattakaan nyt joku arabiemiraatit ja hienostelevat italialaiset hillittyine viinilasillisineen? Saksasta nyt puhumattakaan.Juuri tämän takia haluaisin muuttaa Britanniaan. Siellä on kulttuuria, parempi ilmasto ja huumorintajuista ryyppyseuraa löytyy AINA : )
Mina tunnustaudun niin juntiksi etten vois asua maassa mista ei loytyisi juomaseuraa.
ollut ulkosuomalaisella kyyneleet kihoamassa silmiin kun jossain matkustellessa kuulee suomalaisnuorukaisten tekevan vertailuja eri viinamerkkien hinta/prosenttilukusuhteista. Tuonlaisia korkeampaa matematiikkaa ei taideta muualla tuntea.
pitkään aikaan!!!
Näin sivusta seuranneena on pistänyt silmään, että jos teidän kaikkien kommenteista poistettaisiin ne asuinmaat ja kaupungit, niin kovin samanlaisilta näyttävät. Suomessa asuva suomalainen puolustautuu kärkkäästi, mutta yhtälailla ulkosuomalaiset arvostelevat ja aika paljon yleistävät sitten taas kotimaataan. Eli ihan yhtä nuivia, alemmuudentuntoisia, synkkiä ja ties mitä ollaan kaikki tämän ketjun perusteella.
ollut ulkosuomalaisella kyyneleet kihoamassa silmiin kun jossain matkustellessa kuulee suomalaisnuorukaisten tekevan vertailuja eri viinamerkkien hinta/prosenttilukusuhteista. Tuonlaisia korkeampaa matematiikkaa ei taideta muualla tuntea.
paivan paras :D
Itse olen aina asunut Suomessa, eikä minulla ole oikeastaan mahdollisuuksiakaan lähteä muualle. Jos minulla olisi hyvä kielitaito, harkitsisin muuttoa joko Britteihin tai Etelä-Eurooppaan.
Mielestäni on totta, että ilmapiiri ja ihmisten tavat Suomessa ovat erittäin huonoja, siksi mieluummin vietänkin aikaa itsekseni kuin seurassa. Suuri osa ihmisistä on nykyään Suomessa negatiivisia, jopa ilkeämielisiä. Myöskin ilmasto on täällä liian kylmä.
Hyvää Suomessa ovat minusta upea luonto ja osa palveluista. Varsinkin kesäisin vietän suuren osan vapaa-ajastani luonnossa liikkuen ja oleskellen.
ihan oharina vaan. Ja vaikka Englantia moni haukkuu, maksaisin televisiolupaa BBC:lle tosi mielelläni kun taas YLE ei tee suurta vaikutusta (vaikka Teema onkin ok).
Italiassa ei varmaan televisiotarjonta ole kovin älykästä tai hauskaa jos Berlusconi on siinä vieläkin suurelta osin vastuussa.
Taalla sentaan ei kukaan nimittele rullahuuleksi tai karvakadeksi, moinen barbarismi on kauas taaksejaanytta elamaa.
Sinulle voisi tehda hyvaa tutkimusmatka tanne niin nakisit miten asiat todella ovat eika tarvitsisi toista tuota jostain opittua mantraa.P.S. Jos tornaado iskisi Suomeen niin kylla siina moni mokki lentaisi.
Vai ei nimitellä rullahuuliksi. Ihanko tosiaaan uskot tuota. Haluatko että linkkaan rasistiselle Yhdsysvaltalaiselle keskustelufoorumille? Usa on takuulla maailman rasistisin maa. Todellinen kauhuesimerkki maahanmuuton turmiollisuudesta.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=f8vnFYjwjqo" alt="http://www.youtube.com/watch?v=f8vnFYjwjqo">http://www.youtube.com/watch?v=f8vnFYjwjqo</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=wBr5-BpBVC8&feature=related" alt="http://www.youtube.com/watch?v=wBr5-BpBVC8&feature=related">http://www.youtube.com/watch?v=wBr5-BpBVC8&feature=related</a>
Täältä en pois lähde, ellei pakko ole.
On todella raivostuttavaa, kun nämä kotiseuturakkaat ilmestyvät aina näihin ulkosuomalaisketjuihin haukkumaan ja vittuilemaan...
pitkään aikaan!!!
Näin sivusta seuranneena on pistänyt silmään, että jos teidän kaikkien kommenteista poistettaisiin ne asuinmaat ja kaupungit, niin kovin samanlaisilta näyttävät. Suomessa asuva suomalainen puolustautuu kärkkäästi, mutta yhtälailla ulkosuomalaiset arvostelevat ja aika paljon yleistävät sitten taas kotimaataan. Eli ihan yhtä nuivia, alemmuudentuntoisia, synkkiä ja ties mitä ollaan kaikki tämän ketjun perusteella.
Itse olen asunut lukuisia kertoja ulkomailla, nyt on taas hetkeksi Suomen vuoro. Ehkä se on suomalainen perusluonne joka määrittää sen marmatuksen tarpeen, näyttää olevan ihan sama vaikka auringossa asuisi niin pakko saada valittaa, ellei muuta niin kuinka siellä muualla on niin paljon parempi. Nice.
Totuus on että expatilla on usein vaan hyvä olo lentokoneessa. Mielessä on sellainen ideaaliyhteiskunta jossa kaikkien paikkojen hyvät puolet olivat todellisuuseikä niitä huonoja olisi. Toiseksi moni expat elää firman piikkiin eli se todellisuus maasta ei koskaan kirpaise( ne puuttuvat sosiaaliedut, kallis sairaanhoito, kallis koulutus jne). Kun suomalainen lähtee maailmalle ilmainen, hyvä pohjakoulutus taskussa ja tieto että jos todella sattuu niin aina voi palata ja sairastaa kotona niin ei se ympäröivä todellisuus ole koskaan sun todellisuutta. Vahvassa luokkayhteiskunnassa ei ponnista ryystyistä rikkauksiin ilman todellista ja poikkeavaa lahjakkuutta joita meistä suurimmalla osalla ei ole. On vaan ollut hyvät ilmaiset koulut, terveydenhoito ja perusturva.
Monessa maassa on paaaaaljon parempia asioita kun Suomessa mutta niissä jokaisessa on paljon huonompiakin puolia. Se mikä on itselle juuri nyt sopivaa on paras asuinpaikka. Mutta ihanassa Lontoossa asuminen muuttui todella katkeraksi kalkiksi kun talous romahti, työpaikat meni ja lapsi olisi pitänyt ottaa pois 15000/v maksavasta koulusta valtion surkeaan lähikouluun. Talo ei enää ollut pankin mielestä käypä takaus asuntokaupan romahdettua ja olisi tarvittu 100t lisää käteistä. Työttömyysturva oli 135£/vk ja 3kk. Siinä tilanteessa ei ne hymyilevät darlings ja upeat musikaalit korvanneet peruskoulua ja yrmyjä kassoja. Paikan hyvyys vaihtelee olosuhteiden mukaan sanoisin.
Ikäsi ja kuinka monta vuotta siitä olet asunut Suomessa?
Olen lukenut tätä suurella mielenkiinnolla. Olen ihan supisuomalainen, ulkomailla käyminen on rajoittunut automatkoihin, joilla taas toisaalta olen sentään vähäsen enemmän nähnyt paikallista arkimeininkiä kuin turistirannoilla. Aina välillä iskee kaipuu muuttaa jonnekin muualle. Kieltämättä olisi ihanaa, jos lapset voisivat käyttää ympäri vuoden kutakuinkin samoja vaatteita, ei sitä toppavaate- ja kurahousurumbaa... Eikä ehkä korvatulehduskierteitäkään? Itsekin olisi mukava pukeutua hameisiin, mutta tällä säällä ihmisten ilmoilla valinta ovat toppahousut ja Kuoma-kengät, jos täytyy jalan kulkea...
Olisi kiintoisaa asua maassa, jossa ihmiset oikeasti tervehtisivät toisiaan, kysyisivät kuulumisia jne. En ole itse mitenkään avoin ihminen, mutta onko tuo mikään ihmekään, kun lapsuus ja nuoruus kuluivat ympäristössä, missä kytättiin, ettei kukaan vain pukeutunut mitenkään eri tavalla ja kaikki oli kaikin puolin kalseaa. Missään muualla en ole nähnyt niin vihaisia ihmisiä kuin Helsingissä. Tuntuu, että yhä vaan suomalaiset kasvatetaan pelkäämään, mitä naapurit sanoo, ja tämä onkin yleensä se ainoa ajatus, mikä naapureille suodaan.
Toisaalta monien maiden ihmisten välitön avuliaisuus perustuu varmasti paljon siihen, että yhteiskunta ei järjestä sellaisia turvaverkkoja kuin Suomessa. On pakko pitää huolta toisista, jotta nämä taas pitäisivät huolta minusta. Silti ajattelen, että auttaminen oikeiden ihmisten taholta on paljon parempi "järjestelmä" kuin kasvoton auttaminen jonkin instituution järjestämänä. Toki kannatan julkista terveydenhuoltoa jne., mutta ihmisten moraali ei riitä siihen, että kaikki toimii jonkin viraston tms. kautta. Kun raha tulee yhteiskunnalta, sitä voidaan puliveivata itselle kieroin konstein, koska eihän se ole keneltäkään pois. Vaikka tietysti lopulta on; eihän esim. koulutus Suomessa ilmaista ole, kun se nyt täällä esimerkkinä on nostettu esiin.
Suomi on monella tavalla varmasti ns. kehittynyt maa, mutta joskus voi kyseenalaistaa senkin, onko kaikki kehitys tapahtunut hyvään suuntaan. Pieni esimerkki: täälläkin puretaan yksi koulu kokonaan, koska osa oppilaista kärsii väsymyksestä, päänsärystä ja flunssaoireista, eli varmasti on kaikkien mielestä hometta, vaikkei sitä löydetäkään tutkimuksissa, ja vaikkei kaikki home ole myrkyllistä. Samaan aikaan Euroopan viintiloilla ihmiset viettävät tuntikausia päivässä kellareissa, jotka ovat täynnä hometta, ovat vuosisatoja olleet, eivätkä viinisukujen jäsenet kai sentään kaikki ole tukehtuneet nelikymppisinä kuoliaiksi... Suomessa ihmiset valittavat naama rypyssä siitä, miksei yhteiskunta huolehdi meistä, kaikki menee pieleen, kaikki on jonkun muun syytä. Jos suomalaiset oppisivat ottamaan vähän löysin rantein välillä ja ajattelisivat päivässä yhden myönteisen ajatuksen lisää, elinikä pitenisi varmasti... Onko ihan oikeasti niin vaarallista, jos kaikki ei ole niin superhyperturvallista ja ennustettavaa?
Loppuun vielä siitä, kuinka minua ainakin ennen peloteltiin sillä, kuinka turvatonta ulkomailla on. Onko näin? Taskuvarkaita varmaan on enemmän, mutta tuntuu, että Suomessa turvallisuus on sitä, että saa vapaasti omassa rauhassa kuolla sairauskohtaukseen keskelle katua, kukaan ei auta. (Vrt. Italiassa asuvan kirjoitus siitä, että jos kadulla kompastuu, on kymmenen ihmistä kysymässä miten voit.)
Joka kerta näin on käynyt Suomessa. Kaikki kerrat kun joku tuntematon on käynyt solvaamaan minua, humalainen käyttäytynyt uhkaavasti jne. ovat sattuneet Suomessa.
Mutta siis; olen 30 ja siitä olen asunut Suomessa noin reilu 20v.
voi opiskella englanniksi? Nain olen nahnyt mainostettavan. Ja kylla se kielimuurikin murtuisi jos opetus tosiaan olisi ylivoimaista.