Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita ulkosuomalaisia, jotka eivät halua muuttaa enää takaisin Suomeen?

Vierailija
09.02.2012 |

Suomi on kaikin puolin ihana maa. On tasa-arvoa, neljä vuoden aikaa, puhdasta, yleensä homma toimii kaikilla tasoilla jne. Mutta nyt jonkun aikaa ulkomailla asuneena, olen huomannut, että mulla vaan on niin paljon tärkeämpää ihmisten positiivisuus, iloisuus, yhteisöllisyys, avuliaisuus. Lisäksi en vaan enää jaksa Suomen talvea, täällä missä asumme, on nyt +13 ja aurinko paistaa miltei päivittäin. Olen huomennut, että auringonvalolla on suuri vaikutus mielialaani, siihen että olen huomattavasti virkeämpi ja onnellisemman olonen, kun saan auringonvaloa.

Eli minulle nämä ihmiset täällä ja ilmasto sopii paljon paremmin, kuin Suomen vastaavat. Rakastan Suomea ja se tulee aina olemaan kotimaani, jossa mielellään toki käyn mahdollisimman usein. Onko muita, jotka samoilla linjoilla?

Ja tiedoksi, että täällä on lapsillemme tasokas suomalainen koulu, sitten kun tulevat kouluikään. Ja meillä vanhemmilla on molemmilla hyvät työpaikat jne. Mietittiin vaan, että jospa jäisimmekin tänne kokonaan, ainakin toistaiseksi. Tarkoitus oli olla täällä vain 1-2 vuotta.

Kommentit (369)

Vierailija
1/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

emmekä edes muuttaneet sen kauemmas kuin länsinaapuriin :) Asumme Etelä-Ruotsissa, ja aikoinaan tulimme tänne vaan vuodeksi, nyt on jo 5 menossa eikä hinkua takaisin ole. Meidät on otettu täällä hyvin vastaan (jo täällä ollaan yleisesti ottaen positiivisempia ja sosiaalisempia kuin Suomessa vaikka etäisyys ei iso olekaan), koulu on hyvä, molemmilla töitä. Lapsillakaan ei ollut sopeutumisvaikeuksia, kun isänsä on ruotsinkielinen joten solahtivat heti hyvin muiden lasten joukkoon.

Ja ilmasto on paljon miellyttävämpi ja ruokatarjonta parempi (esim. oma leipomo lähes joka kaupunginosassa!), helpompi reissata Keski-Eurooppaan ilman että edes tarvitsee lentää jne. Jos johonkin muutamme, niin sitten etelämmäs johonkin toiseen maahan, mutta tuskin tulemme Suomeen enää. Hyvä paikka sekin on, mutta me viihdymme muualla paremmin.

Vierailija
2/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole siitä vaan siitä, että tykkään vaihtaa pari sanaa sinne tai tänne.

Taidat olla hieman yksinkertainen, sellainen ihan kiva mutta vähän tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka maassa on tietty omat hyvat ja huonot puolet, mut mitenkohan sen muotoilis… Suomi ei vaan iske. Onneks oon loytany paikan, jossa hymyilen kuin joku polja kun kavelen katuja ihan tavallisenakin paivana.

Musta hyva esimerkki on se, kun asuin viela Suomessa ja loman paatteeks piti palata Suomeen, ei koskaan tehny mieli tulla takas. Nyt taas, aina tulee ikava tanne, kotiin. :)

Vai oliko tarkoituskin

Vierailija
4/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista palkkaa TE saatte verrattuna paikallisiin? Kuinka paljon suurempaa palkkaa saatte kuin keskimääräinen palkka siellä on?

Helppoa on rikkaan kehitysmaassa huudella että me kohtelemme muita hyvin. Itse kuitenkin olette todennäköisesti erittäin suurella palkalla kyseisessä maassa, joten siinä ei palvelijoiden palkat tunnu missään.

Mitä vastaavassa työssä (teidän työtä vastaava) oleva paikallinen saa?

Suomesta, ja tuleekin mieleen että missä piireissä oikein liikutte Suomessa käydessänne. Ihmiset ovat kyllä tylympiä kaduilla, se on totta, mutta mielestäni yhteisöllisyyttä on nykyään (?) jo paljon enemmän, saan itse apua tarvittaessa, samoin annan sitä. Tuntuu jotenkin pahalta, kun niputatte "meidät suomalaiset" kaikki samaan nippuun. Sitten ne kysymykset, joihin toivon asiallisia vastauksia ja että hetken pohtisitte niitä. Moni kehuu kuinka ihana elintaso on siellä toisessa maassa, on mahdollista pitää siivoojaa ja käydä manikyyreissä ihan tavallisella duunarinkin palkalla. Eikö teitä yhtään häiritse tuollainen "kastijako"? On selvää että jos siivoojalle maksetaan niin vähän että sellaista voi kuka tahansa pitää, niin siivooja on todella todella köyhä itse eikä hänellä ole juuri mitään mahdollisuutta nousta tuosta köyhyydestä ja kurjuudesta. Kun niitä sosiaalitukiakaan ei ole. Mielestäni monessa vastauksessa näkyy hirveän itsekeskeinen ajatusmaailma ja jotenkin elintason sokaisema ajattelu - kunhan meillä on uima-altaat ja siirtolaisnainen käy siivoamassa pari kertaa viikossa niin elämä on hienoa. Entäs sen siivoojan elämä? Täällä Suomessa siivojia käy kodeissa paljon harvemmilla, koska siivouspalvelut ovat kalliita. Siitä syystä että ne siivoojat saavat ihan kohtuullista palkkaa ja voivat työllään elättää itsensä ja perheensä ihan normaalisti. En haluaisi Suomeen mitään kastijakoa, nyt jo puhutaan liikaa kansan kahtiajaosta. Eikö nämä kysymykset huoleta teitä yhtään, ketkä hymyssä suin puhutte siitä kuinka teidän kivalla asuinalueella ei edes näy niitä hirveitä huligaanibrittejä tai jotka voivat lekotella puoli-ilmaisessa manikyyrissä sillä aikaa kun joku toinen siivoaa kodin. Ja hinnoista - ítse kulutan aika vähän tai pikemminkin harkitusti. Käyn välillä Amerikassa ja seuraan myös amerikkalaisten ystävien elämää. Mun ekologista omaatuntoani hiertää ne kulutustottumukset todella paljon. Kun on halpaa niin ostetaan, kulutetaan kulutetaan. Suomalaisen ekologinen jalanjälki on huomattavasti kevyempi kuin vaikka amerikan ihmemaan. Älkää teilatko minua negatiiviseksi haukkujaksi vaan oikeasti kertokaa mulle että oletteko koskaan miettineet näitä asioita? En pidä mahdottomana sitä, että asuisimme joskus itsekin ulkomailla, sillä olen välitön ihminen, jonka tunneilmaukset sopisivat ehkä toisenlaisille leveysasteille. Tällaista sekalaista pohdintaa nyt kuitenkin.

Olen asunut kahdeksassa (+suomi) eri maassa. Euroopassa, USA:ssa ja kaakkoisaasiassa. Asun edelleen ulkomailla ja kaipaan koko ajan enemmän ja enemmän suomeen takaisin.

Miksi? Pidän vuodenajoista, jopa siitä kovasta pakkasesta ja syksyn kurakeleistä. Puhtaasta luonnosta, suomi on ainakin vieläsuht turvallinen paikka asua. Koulua en niin kovin korkealle suomessa arvosta, mutta ihan ok.

Sukulaiset on siellä.

Ja mä olen varmaan omituinen kun en koe suomalaisia töykeiksi enkä juroiksi. Olisikohan omasta käytöksestä kiinni? Viim kesän vauvana sai yhtälailla paljon huomioita suomessa kuin täälläkin, apua sai pyytämättä jne.

Haluan lapsestani Suomalaisen jolla on hyvät ja vahvat juuret oman maan multaan.

Miksi olen lähtenyt pois. Seikkailunhalusta.

Sitten tuohon siivooja yms asiaan. Meillä on autokuski, kaksi kotiapulaista ja puutarhuri. Meidän henkilökunnen elämä olis paljon kurjempaa jos heillä ei olisi töitä. Me ulkomaalaisina maksamme 3-4 kertaa korkeampaa palkkaa kuin paikalliset.

En tarvitsisi autonkuljettajaa, mutta näin työllistän ihmisen. Samoin pärjäisin ilman kotiapulaisia, mutta jälleen työllistän 2 ihmistä. No, ilman puutarkuriakin pärjäisi, mutta en halua ja jälleen työllistämme yhden kenkilön.

Asume kehitysmaassa ja meidän henkilökunta on onnellisia siitä, että olemme heidät työllistäneet. He voivat maksaa vuokransa yms muun asumisen. Saavat lapsensa hieman parempaa kouluun, ruokaa perheelleen jne.

Eli en koe riistäväni ketään. Maksamme enemmän palkkaa kuin mitä minimipalkka on tässä maassa.

Annamme bonusta 2 kertaa vuodessa = 2x ylimääräinen palkka. Maksamme terveydenhoitokuluja, lääkäreitä, silmälaseja yms. henkilökunnallemme ja perheilleen.

Sen lisäksi maksamme paikallista sairausvakuutusta heille. Lahjoja lapsille jne.

Lisäksi, kun lähdemem maasta maksamme tietyn summan rahaa heille, jotta heillä on aikaa etsiä uusi työpaikka. Toki lähes aina olemme pystyneet suositusten kautta hommaamaan heille uuden työpaikan, silti saaneet tuon ekstrarahan.

Että näin kurjasti me kohtelemme henkilökuntaamme.

Vierailija
5/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kuin joku vetoaa Daily Mailiin, raaka tilastotieto kertoo, että väkivalta on Suomessa paljon pahempi ongelma kuin Englannissa.

Laita ihmeessä lähde tuohon tietoon. Suomessa ei ole kadulle puuko<a href="http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/114746-puukotus-keskella-jyvaskylaa-%E2…" alt="http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/114746-puukotus-keskella-jyvaskylaa-%E2…">http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/114746-puukotus-keskella-jyvaskylaa-%E2…; ketään pitkiin aikoihin.

Tekijä mamu

Vierailija
6/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei toistaiseksi olekaan kehunut Japania. Itse kirjoitin Etelä-Euroopasta ja jos todella haluat voi netistä löytää tilastot itsemurhaluvuista. Kyllä se Suomi siellä keikkuu kärkipäässä entisten itäblokin maiden jälkeen. Etelä-Eurooppaa ei edes mainita.

Havaijilla tutkitusti onnellisimmat ihmiset, samoin suurimmat itsemurhaluvut. Suomi tulee toisena molemmilla mittareilla.

Vierailija
7/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on haukuttu maailman huonoimmaksi, on maailman hirvein ilmasto jne.

maissa ihmiset ovat iloisempia, avoimempia, positiivisimpia yms. enemmän kuin Suomessa? Oletteko asuneet kaikissa lähes 200 maassa?

Täällä ulkosuomalaiset ovat kertoneet kokemuksia asuinmaastaan. Älä ota sitä niin henkilökohtaisesti.

Vierailija
8/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

emmekä edes muuttaneet sen kauemmas kuin länsinaapuriin :) Asumme Etelä-Ruotsissa, ja aikoinaan tulimme tänne vaan vuodeksi, nyt on jo 5 menossa eikä hinkua takaisin ole.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/anneli-90-kuoli-nalkaan-ruotsalaises…

Myös kun vanhuus koittaa?

Vierailija
9/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistien määrä? Itsemurhaluvut?

metsää puilta? Jokainen italiaano varmaankin on samanlainen kuin turmalaivan kapteeni tai vanhuksia pieksevä sairaanhoitaja? Ihan niin kuin sinäkin tunnet sisimmässäsi olevasi Kauhajoen kouluampuja tai anneliauer? Puhutaan varmaankin ihmisistä ja kulttuurista noin yleensä, vink vink.

Kyllä se kertoo jotain että tuollaista tapahtuu. Ei tuota hoitajien pahoinpitelyä voi kuitata yksittäisen hoitajan mielenhäiriöllä, koska siinä oli osallisena koko osaston väki. Mlläs tän selität? Ja turmalaivassa oli muitakin mulkkuja kuin kaprteeni. Ei voi olla enää sattumaa vaan italialaisessa kansanluonteessa on oltava jotain vikaa. Italailaiset poliitkot, joko kommentoit miksi he laittavat yhteisiä rahoja omiin taskuihinsa?

Vierailija
11/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, insuliinihoitaja päästää kärsimyksistään jos hyvä tuuri käy...

emmekä edes muuttaneet sen kauemmas kuin länsinaapuriin :) Asumme Etelä-Ruotsissa, ja aikoinaan tulimme tänne vaan vuodeksi, nyt on jo 5 menossa eikä hinkua takaisin ole.

<a href="http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/anneli-90-kuoli-nalkaan-ruotsalaises…" alt="http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/anneli-90-kuoli-nalkaan-ruotsalaises…">http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/anneli-90-kuoli-nalkaan-ruotsalaises…;

Vierailija
12/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyikö mummeli itse syömisestä. Oma mummoni (90+ v) sairastaa dementiaa, ja kuihtuu silmissä kun ei vaan syö, ei kuulemma ole nälkä. Ei ole vielä sairaalakunnossa, joten letkuruokinta ei ole vaihtoehto.

Ja tämä siis Suomessa.

<a href="http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/anneli-90-kuoli-nalkaan-ruotsalaises…" alt="http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/anneli-90-kuoli-nalkaan-ruotsalaises…">http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/anneli-90-kuoli-nalkaan-ruotsalaises…;

Vierailija
13/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa tiukkapipoinen. Voisin vetää tähän samalla mitalla, että Suomessakin on hoitajia, jotka tappavat potilaitaan insuliinilla ja valelääkäreitä, jotka vaarantavat potilaidensa terveyden. On isiä, jotka tappavat koko perheen, kouluammuntaa jne. Kyllähän jokaiseen maahan hyvänen aika sentään mahtuu hulluja. Enhän minä nyt sellaista ole väittänyt. Olet kyllä jotenkin yksinkertainen fanaattisuudessasi..

Täällä minun naapurini, lähipiirini lasteni kaverien vanhemmat, eivät sori vaan kuulu mafiaan, eivät ole poliitikkoja tai hulluja sairaanhoitajia.

Olen vain sitä mieltä, että haluan asua täällä, koska minulla on täällä parempi olla. Se tuskin on sinulta pois. Tunnut jotenkin olevan kateellinen jostain ja raivoavan ihan suotta. Minä pyysin tänne kommentteja ulkosuomalaisilta, en sinulta tai muilta, jotka eivät ole ulkomailla asuneet.

En ole haukkunut Suomea maana, olen vain sitä mieltä, että ihmiset voisivat olla toisiaan kohtaan solidaarisempia, lämpimämpiä, positiivisempia.

Ap

Mitä tulee insuliinihoitajiin, niitä et voi verrata siihen että Italiassa vanhainkodin koko osasto yhteistuumin pahoinpitelee vanhuksia. Insuliinihoitajat toimivat yksin, ovat siis mielenhäiriöisiä. En ottanut esimerkiksi Italiasta yksittäistapauksia, vaan yritin esimerkein pohtia mikä on kansan todellinen luonne. Jos laivalla suurin osa miehistöstä vetää pelastuliivit päällensä silloin kun muilla ei liivejä ole, niin kai se jotain kertoo kansanluonteesta. Itsekäs vai AUTTAVAINEN ja MAHTAVA?

Samoin kouluampujat toimii yksin. Mielenhäiriössä. Näitä on myös Italiassa. Jopa rasistisia ampumisia on uutisoitu.

Ja mitä tulee poliitikkoihin, teidän maanne on tunnettu epärehellisistä poliitikoista. Keitä nämä ihmiset ovat ellei tavallisia italialaisia? Kun kehut italialaisia MAHTAVIKSI, älä yleistä, sano että sinun ystäväsi ovat MAHTAVIA. Ja eiköhän kaikkien ystävät ole mahtavia. Sikäli ihan turha hehkuttaa tuotakin.

Ja odottaisin hieman kunnioitusta senkin takia, että me todellakin maksamme velkojanne, joita ette itse reppanat kykene lyhentämään. Jurottajiksi haukkumiset ei ole kovin kohteliasta käytöstä.

Ja kun tavoista oli puhetta, mitäköhän kertoo muuten hyvistä tavoista se että Italian pääministeri haukkuu toisen maan pääministeriä läskiperseeksi?

Vierailija
14/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa tiukkapipoinen. Voisin vetää tähän samalla mitalla, että Suomessakin on hoitajia, jotka tappavat potilaitaan insuliinilla ja valelääkäreitä, jotka vaarantavat potilaidensa terveyden. On isiä, jotka tappavat koko perheen, kouluammuntaa jne. Kyllähän jokaiseen maahan hyvänen aika sentään mahtuu hulluja. Enhän minä nyt sellaista ole väittänyt. Olet kyllä jotenkin yksinkertainen fanaattisuudessasi..

Täällä minun naapurini, lähipiirini lasteni kaverien vanhemmat, eivät sori vaan kuulu mafiaan, eivät ole poliitikkoja tai hulluja sairaanhoitajia.

Olen vain sitä mieltä, että haluan asua täällä, koska minulla on täällä parempi olla. Se tuskin on sinulta pois. Tunnut jotenkin olevan kateellinen jostain ja raivoavan ihan suotta. Minä pyysin tänne kommentteja ulkosuomalaisilta, en sinulta tai muilta, jotka eivät ole ulkomailla asuneet.

En ole haukkunut Suomea maana, olen vain sitä mieltä, että ihmiset voisivat olla toisiaan kohtaan solidaarisempia, lämpimämpiä, positiivisempia.

Ap

Mitä tulee insuliinihoitajiin, niitä et voi verrata siihen että Italiassa vanhainkodin koko osasto yhteistuumin pahoinpitelee vanhuksia. Insuliinihoitajat toimivat yksin, ovat siis mielenhäiriöisiä. En ottanut esimerkiksi Italiasta yksittäistapauksia, vaan yritin esimerkein pohtia mikä on kansan todellinen luonne. Jos laivalla suurin osa miehistöstä vetää pelastuliivit päällensä silloin kun muilla ei liivejä ole, niin kai se jotain kertoo kansanluonteesta. Itsekäs vai AUTTAVAINEN ja MAHTAVA?

Samoin kouluampujat toimii yksin. Mielenhäiriössä. Näitä on myös Italiassa. Jopa rasistisia ampumisia on uutisoitu.

Ja mitä tulee poliitikkoihin, teidän maanne on tunnettu epärehellisistä poliitikoista. Keitä nämä ihmiset ovat ellei tavallisia italialaisia? Kun kehut italialaisia MAHTAVIKSI, älä yleistä, sano että sinun ystäväsi ovat MAHTAVIA. Ja eiköhän kaikkien ystävät ole mahtavia. Sikäli ihan turha hehkuttaa tuotakin.

Ja odottaisin hieman kunnioitusta senkin takia, että me todellakin maksamme velkojanne, joita ette itse reppanat kykene lyhentämään. Jurottajiksi haukkumiset ei ole kovin kohteliasta käytöstä.

Ja kun tavoista oli puhetta, mitäköhän kertoo muuten hyvistä tavoista se että Italian pääministeri haukkuu toisen maan pääministeriä läskiperseeksi?

nappaamassa ne iltalääkkeet...

-ohis

Vierailija
15/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole siitä vaan siitä, että tykkään vaihtaa pari sanaa sinne tai tänne.

Taidat olla hieman yksinkertainen, sellainen ihan kiva mutta vähän tyhmä.

jo kaiken sinusta, kommentoija. Kiva että viihdyt mörkönä.

Vierailija
16/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjustuksena, etten ole mikään perähikiän patriootti, joka ei ole koskaan Suomen rajojen ulkopuolella käynyt, vaan olen matkustellut paljon ja myös asunut lyhyehköjä aikoja 2kk-1,5 v ulkomailla, nyt taas Suomessa. Minulla on myös monesta maasta olevia ystäviä. Mä en ihan tunnista teidän kertomuksianne Suomesta, ja tuleekin mieleen että missä piireissä oikein liikutte Suomessa käydessänne. Ihmiset ovat kyllä tylympiä kaduilla, se on totta, mutta mielestäni yhteisöllisyyttä on nykyään (?) jo paljon enemmän, saan itse apua tarvittaessa, samoin annan sitä. Tuntuu jotenkin pahalta, kun niputatte "meidät suomalaiset" kaikki samaan nippuun.

Sitten ne kysymykset, joihin toivon asiallisia vastauksia ja että hetken pohtisitte niitä. Moni kehuu kuinka ihana elintaso on siellä toisessa maassa, on mahdollista pitää siivoojaa ja käydä manikyyreissä ihan tavallisella duunarinkin palkalla. Eikö teitä yhtään häiritse tuollainen "kastijako"? On selvää että jos siivoojalle maksetaan niin vähän että sellaista voi kuka tahansa pitää, niin siivooja on todella todella köyhä itse eikä hänellä ole juuri mitään mahdollisuutta nousta tuosta köyhyydestä ja kurjuudesta. Kun niitä sosiaalitukiakaan ei ole. Mielestäni monessa vastauksessa näkyy hirveän itsekeskeinen ajatusmaailma ja jotenkin elintason sokaisema ajattelu - kunhan meillä on uima-altaat ja siirtolaisnainen käy siivoamassa pari kertaa viikossa niin elämä on hienoa. Entäs sen siivoojan elämä? Täällä Suomessa siivojia käy kodeissa paljon harvemmilla, koska siivouspalvelut ovat kalliita. Siitä syystä että ne siivoojat saavat ihan kohtuullista palkkaa ja voivat työllään elättää itsensä ja perheensä ihan normaalisti. En haluaisi Suomeen mitään kastijakoa, nyt jo puhutaan liikaa kansan kahtiajaosta. Eikö nämä kysymykset huoleta teitä yhtään, ketkä hymyssä suin puhutte siitä kuinka teidän kivalla asuinalueella ei edes näy niitä hirveitä huligaanibrittejä tai jotka voivat lekotella puoli-ilmaisessa manikyyrissä sillä aikaa kun joku toinen siivoaa kodin.

Ja hinnoista - ítse kulutan aika vähän tai pikemminkin harkitusti. Käyn välillä Amerikassa ja seuraan myös amerikkalaisten ystävien elämää. Mun ekologista omaatuntoani hiertää ne kulutustottumukset todella paljon. Kun on halpaa niin ostetaan, kulutetaan kulutetaan. Suomalaisen ekologinen jalanjälki on huomattavasti kevyempi kuin vaikka amerikan ihmemaan.

Älkää teilatko minua negatiiviseksi haukkujaksi vaan oikeasti kertokaa mulle että oletteko koskaan miettineet näitä asioita? En pidä mahdottomana sitä, että asuisimme joskus itsekin ulkomailla, sillä olen välitön ihminen, jonka tunneilmaukset sopisivat ehkä toisenlaisille leveysasteille. Tällaista sekalaista pohdintaa nyt kuitenkin.

Vierailija
17/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se joka ylempänä valitti 'kulttuurishokista' Englannin viikonloppureissun jälkeen, ja voin kertoa, että se merkitsee jotakin kun ihmiset vapaaehtoisesti tarjoavat apuaan ja pyydettäessä auttavat iloisesti hymyillen. Olimme lapsen kanssa eksyksissä pari kertaa (oltiin tuntemattomassa kaupungissa) ja joka kerta ehdin hädin tuskin saada kartan esille kun ensimmäinen ohikulkija kysyi jo mihin olemme menossa ja selitti sitten reitin.

Tarviiko normaalijärjellä varustettu lukutaitoinen muka apua kartanlukuun? Ehkä tässä on kulttuuriero tosiaan. Englannissa suuri osa kansasta lukutaidotonta, Suomessa jokainen osaa lukea karttaa. En itsekään mene koskaan häiritsemään jos joku ihminen haluaa tutkia karttaa. Itsellekin tultu ulkomailla, jopa Ruotsissa tuputtaan apua kun olen vilkaissut karttaa. Tuli ihan nolo olo sen kysyjän puolesta.

joka todistaa etta Englannissa suuri osa kansaa on lukutaidotonta.

Taitaa olla niinpain etta siella oli kukoistava kirjallisuus ennenkuin Suomessa osattiin lukea ja kirjoittaa.

Vierailija
18/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Olen tuo Irlannissa asuja, en ole koskaan edes käynyt Italiassa, mutta... Siis pitäisikö Italiassa elämästään tykkäävien nyt valehdella, että heillä on muka kamalaa siellä auringonpaisteessa, koska italialaispoliitikot ovat niin korruptoituneita ja sairaanhoitajat käyttäytyivät julmasti? Pitääkö vaieta siitä, että elämä on ihanaa, koska Suomi joutuu osallistumaan taloustalkoisiin ilman omaa syytään? Aivan järjetöntä.

Se, että italialaiset ja myös irlantilaiset poliitikot ja "talousnerot" ovat mokanneet todella pahasti (usko pois, irlantilaiset ovat nousemassa barrikadeille poliitikkojen epäluotettavuuden ja epäpätevyyden takia, kansaa ottaa ihan yhtä paljon päähän kuin suomalaisia veronmaksajia. Meiltä on leikattu kaikki tuet, hinnat nousseet, ym. eli kansa maksumiehinä täälläkin) ei muuta niitä tosiasioita mihinkään, että

1. Viihdyn silti paremmin Irlannissa kuin Suomessa

2. Pidän silti Suomesta todella paljon se on minulle Isänmaa aina ja ikuisesti

3. VIHAAN Suomen syksyä ja talvea, pakkasta ja loskaa

4. Olen oikein tyytyväinen elämääni juuri näin.

Ei se, että joku muukin mokailee järjettömällä tavalla jossain muussa maassa poista Suomen epäkohtia mihinkään. Kuten jo sanoin, jokainen löytää oman paikkansa tässä maailmassa, toivottavasti. Minulle sopii tämä maa, jollekin muulle joku muu. Ja sehän on mahtava asia!

Vierailija
19/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ilmastolla ja itänaapurilla varustetun maan kansalaisten kannattaisi olla aika hiljaa muiden euroopan maiden haukkumisessa. Ennen pitkää täällä ollaan taas avun tarpeessa, eikä sitä apua mistään muualta ole tulossa kuin Euroopasta, jos sieltäkään.

Vierailija
20/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon hanella on varaa maksaa ja mita saa sen rahan vastineeksi?

Jos sinulle tarjottaisiin uudesta tyosta kaksinkertaista palkkaa entiseen verrattuna niin sanoisitko etta et kehtaa ottaa sita vastaan kun on niin paljon huonommin tienaavia maailmassa?

Ota nyt jarki kateen ja mieti tata asiaa ihan kunnolla.