Muita ulkosuomalaisia, jotka eivät halua muuttaa enää takaisin Suomeen?
Suomi on kaikin puolin ihana maa. On tasa-arvoa, neljä vuoden aikaa, puhdasta, yleensä homma toimii kaikilla tasoilla jne. Mutta nyt jonkun aikaa ulkomailla asuneena, olen huomannut, että mulla vaan on niin paljon tärkeämpää ihmisten positiivisuus, iloisuus, yhteisöllisyys, avuliaisuus. Lisäksi en vaan enää jaksa Suomen talvea, täällä missä asumme, on nyt +13 ja aurinko paistaa miltei päivittäin. Olen huomennut, että auringonvalolla on suuri vaikutus mielialaani, siihen että olen huomattavasti virkeämpi ja onnellisemman olonen, kun saan auringonvaloa.
Eli minulle nämä ihmiset täällä ja ilmasto sopii paljon paremmin, kuin Suomen vastaavat. Rakastan Suomea ja se tulee aina olemaan kotimaani, jossa mielellään toki käyn mahdollisimman usein. Onko muita, jotka samoilla linjoilla?
Ja tiedoksi, että täällä on lapsillemme tasokas suomalainen koulu, sitten kun tulevat kouluikään. Ja meillä vanhemmilla on molemmilla hyvät työpaikat jne. Mietittiin vaan, että jospa jäisimmekin tänne kokonaan, ainakin toistaiseksi. Tarkoitus oli olla täällä vain 1-2 vuotta.
Kommentit (369)
me lähdettiin lähes 13 v sitten suomesta, ainakin 3 v oli tarkoitus viipyä. kohta siis tulee 13 v täyteen ja tod näk muutamme takaisin suomeen, ainakin kesiksi, kun eläkeikä koittaa. täällä on kylmä keskieurooppalainen ilma, mutta siksi emme aio tänne jäädä. varmasti myymme tämän ison kaupunkitalon ja ostamme talon jostain etelämpää, missä sitten voisi viettää aina talvet ja suomessa kesät. tai sitten ei, aika näyttää.
tulimme pimenevään syksyyn, lämpötila pudonnut nollaan, satoi ja ihmiset olivat niitä entisiä itsiään, suomalaisia :D
Eikä kysymys todellakaan ole pelkästään siitä, että kun suomalaisille vain jaksaa olla iloinen ja ystävällinen, niin he ovat sitä takaisin. Ihan liikaa on niitä, jotka eivät edes aamuisin tervehdi, eivät ota muita huomioon, eivät juttele, eivät auta.
Lähdemme heti kun tilaisuus tarjoutuu.
Olemme asuneet Ranskassa 14 vuotta eikä ole mitään aikomusta palata takaisin. Meille sopii tämä ilmasto ja kulttuuri paljon paremmin. Täällä on koti. Suomessa käydään kerran pari vuodessa, se riittää. Töitä on vanhemmilla ja lapset käyvät koulua, koko elämä on täällä. En keksi mitään syytä miksi pitäisi palata Suomeen.
me lähdettiin lähes 13 v sitten suomesta, ainakin 3 v oli tarkoitus viipyä. kohta siis tulee 13 v täyteen ja tod näk muutamme takaisin suomeen, ainakin kesiksi, kun eläkeikä koittaa. täällä on kylmä keskieurooppalainen ilma, mutta siksi emme aio tänne jäädä. varmasti myymme tämän ison kaupunkitalon ja ostamme talon jostain etelämpää, missä sitten voisi viettää aina talvet ja suomessa kesät. tai sitten ei, aika näyttää.
oltu kohta se 2 vuotta poissa ja mitä todennäköisimmin jatketaan täällä toistaiseksi :).
Ap
Yllättävän moni itse asiassa sanoo samaa, pahempi kulttuurishokki on aina tullut Suomeen palatessa kuin sieltä lähdettäessä. Jotain perustavanlaatuista vikaa suomalaisessa sosiaalisessa elämässä siis selvästi on.
on siellä paljon hyvääkin, ainakin vielä.
maassa maan tavalla tai maasta pois.
kyllä mä odotan jo leppoisia eläkepäiviä kerrostalokämpässäni kattojen yllä keskellä helsinkiä meren rannassa. siitä sitten kauppatorille shoppailemaan tuoreita raaka-aineita ja lounaan laittoon ja alkon kautta kotiin.
ja aina palatessa huomaan mihin myrtsiyden koloon olen palannut. Hyvänen aika jos Suomesta olisi poissa vaikka viisi vuotta, palaaminen olisi musertava kokemus.
Joihin itsekin yhdyn suurimmalta osalta. Aurinko ei minulle ole niin tärkeää, viihdyn kyllä Suomen talvessakin, mutta tuo ihmisten nurkkakuntaisuus ja jatkuva negatiivisuus ajaa poispäin. Toinen on sitten se, että omasta mielestäni työllisyyspolitiikka on hoidettu Suomessa viime aikoina niin onnettomasti etten näe maassa elämisen olevan kovinkaan herkkua ulkomaille lähtöön verrattuna.
Suomesta kaipaan ennen kaikkea ihanaa luontoa ja hyviä ystäviäni. Kaikki muu on nykyisessä asuinmaassani paljon paremmin, joten valitettavasti täytyy todeta etten takaisin halua. Itselleni löysin paikan täältä.