Muita ulkosuomalaisia, jotka eivät halua muuttaa enää takaisin Suomeen?
Suomi on kaikin puolin ihana maa. On tasa-arvoa, neljä vuoden aikaa, puhdasta, yleensä homma toimii kaikilla tasoilla jne. Mutta nyt jonkun aikaa ulkomailla asuneena, olen huomannut, että mulla vaan on niin paljon tärkeämpää ihmisten positiivisuus, iloisuus, yhteisöllisyys, avuliaisuus. Lisäksi en vaan enää jaksa Suomen talvea, täällä missä asumme, on nyt +13 ja aurinko paistaa miltei päivittäin. Olen huomennut, että auringonvalolla on suuri vaikutus mielialaani, siihen että olen huomattavasti virkeämpi ja onnellisemman olonen, kun saan auringonvaloa.
Eli minulle nämä ihmiset täällä ja ilmasto sopii paljon paremmin, kuin Suomen vastaavat. Rakastan Suomea ja se tulee aina olemaan kotimaani, jossa mielellään toki käyn mahdollisimman usein. Onko muita, jotka samoilla linjoilla?
Ja tiedoksi, että täällä on lapsillemme tasokas suomalainen koulu, sitten kun tulevat kouluikään. Ja meillä vanhemmilla on molemmilla hyvät työpaikat jne. Mietittiin vaan, että jospa jäisimmekin tänne kokonaan, ainakin toistaiseksi. Tarkoitus oli olla täällä vain 1-2 vuotta.
Kommentit (369)
Luuleeko tuo yksi bimbo, että netissä on joku muuri, joka estää ääkkösten kirjoittamisen ulkomailla? ;-DDDDDDD tää oli päivän paras,;-DDDDD
[NÄmä ihmiset täällä ovat uskomattomia. Ja kuten joku kirjoittikin tuossa aiemmin, olen samaa mieltä.
Sinulle tervehtiminen on NIIN mahtavaa. Oven avaaminen naiselle NIIN upeaaa.
Italiassa kaatuneen laivan kapteeni paljastui, yllätys yllätys, oman perseensa seivaavaksi mulkuksi. Näin myös muut laivan italialaiset työntekijät, vain laivan aasialaiset auttoivat ihmisiä kun hätä oli suurin.
Luuleeko tuo yksi bimbo, että netissä on joku muuri, joka estää ääkkösten kirjoittamisen ulkomailla? ;-DDDDDDD tää oli päivän paras,;-DDDDD
Luuletko itse, että se vaatii "suomalaisen" läppärin, että saa ääkköset? Onko se varmasti valmistettu Suomessa?
Luuletko itse, että se vaatii "suomalaisen" läppärin, että saa ääkköset? Onko se varmasti valmistettu Suomessa?
mutta mulla on siinä siten ostopaikankin takia valmiina ääkköset.
[/quote]
mutta mulla on siinä siten ostopaikankin takia valmiina ääkköset.
[/quote]
Ruotsalainen ååkin löytyy.
Aika harva "ulkomailla asuva" on muistanut jättää ääkköset pois viestistään:)
Kirjoitan ranskalaisella näppäimistöllä ja kas, ääkkösiin löytyy pisteet tästäkin. Kotona meillä on läppäri, jossa on skandinäppäimistö (Ruotsista ostettu). Mihin tahansa näppäimistöön saa vieläpä päälle päätteeksi asetukseksi suomalais-ruotsalaisen näppäimistön.
Se ilman ääkkösiä "ulkomailta" kirjoittelu on pikemminkin merkki siitä, että joku Kälviän mamma haluaa esiintyä ulkosuomalaisena...
metsää puilta? Jokainen italiaano varmaankin on samanlainen kuin turmalaivan kapteeni tai vanhuksia pieksevä sairaanhoitaja? Ihan niin kuin sinäkin tunnet sisimmässäsi olevasi Kauhajoen kouluampuja tai anneliauer? Puhutaan varmaankin ihmisistä ja kulttuurista noin yleensä, vink vink.
Kotiäitejä pidetään vieläkin etuoikeutettuina, eikä kenellekään tulisi mieleenkään ihmetellä esim. kotona olevaa "vain" yhden lapsen äitiä.
Toisaalta naisten tyssäkäyntikin on normaalia, mutta silloin isovanhemmat kantavat huomattavasti suuremman roolin kasvatusvastuusta kuin Suomessa.
Täällä on täysin luonnollista, että isoanhemmat muutavat nuoren perheen lähelle vain auttaakseen lastenhoidossa, sekä kouluun ja harrastuksiiin kuljetuksissa.
Toisaalta isovanhemmista myös huolehditaan tarpeen tullen erilailla kuin monissa suomalaisperheissä.
ihmiset etelämpänä Euroopassa miten perhekeskeisiä, kun niin väitetään? Olen täällä Suomessa kotiäitinä vähän isommille lapsille ja kyllä sitä itsensä ihan oudoksi linnuksi tuntee. Kaikki perhekerhot sun muut ovat täynnä aivan pieniä lapsia. Kivojahan nuo kerhot ovat ja meillä ainakin on keskusteluryhmiä liittyen vanhemmuuden haasteisiin ja kiva juttu ovat nekin, mutta... Kaikesta paistaa täällä se, että kyllä kotona lasten kanssa on RANKKAA ja VAIKEAA. Suureksi osaksi se varmaan johtuu siitä kuuluisasta yhteisöllisyyden puutteesta eli hoitoapua ei juuri saa, ellei oma äiti asu naapurissa. Kaikesta tehdään psykologisia ongelmia. Jos on monta vuotta nukkunut katkonaisesti ja selvästi liian vähän, ollaan kiinnostuneita vain siitä, onko masennusta. Keskusteluryhmissä puidaan ongelmia ongelmia perään, ja selkäytimeen syöpyy, että oma perhe ei suinkaan ole ennen kaikkea ilo, vaan ankea työmaa. Kotiäidin on pakko olla jollain tavalla masentunut ja kerhoissa on pakko juosta, jotta saa vähän happea, etteivät ne kaameat kodin seinät kaadu päälle. Siis kerhot sun muut ovat kivoja, mutta suhtaudutaanko missään muualla omaan perheeseen näin ahdistavalla tavalla?
Aika harva "ulkomailla asuva" on muistanut jättää ääkköset pois viestistään:)
Toimii kuule ihan täällä maapallon toisella puolellakin :D
Ja jos et satu tietämään, niin joka koneesta löytyy ääkköset, vaikka olis ostettu mistä.
metsää puilta? Jokainen italiaano varmaankin on samanlainen kuin turmalaivan kapteeni tai vanhuksia pieksevä sairaanhoitaja? Ihan niin kuin sinäkin tunnet sisimmässäsi olevasi Kauhajoen kouluampuja tai anneliauer? Puhutaan varmaankin ihmisistä ja kulttuurista noin yleensä, vink vink.
Kyllä se kertoo jotain että tuollaista tapahtuu. Ei tuota hoitajien pahoinpitelyä voi kuitata yksittäisen hoitajan mielenhäiriöllä, koska siinä oli osallisena koko osaston väki. Mlläs tän selität? Ja turmalaivassa oli muitakin mulkkuja kuin kaprteeni. Ei voi olla enää sattumaa vaan italialaisessa kansanluonteessa on oltava jotain vikaa. Italailaiset poliitkot, joko kommentoit miksi he laittavat yhteisiä rahoja omiin taskuihinsa?
Heh:) Aika harva "ulkomailla asuva" on muistanut jättää ääkköset pois viestistään:)
Ne ääkköset saa koneesta päälle valitsemalla näppiksen kieleksi suomen :D
Itselläni on sattumoisin vielä scandi näppis (tarkalleen ottaen Finnish multilingual) koska tykkään siitä enemmän ulkonäöllisesti.
Kyllä se kertoo jotain että tuollaista tapahtuu. Ei tuota hoitajien pahoinpitelyä voi kuitata yksittäisen hoitajan mielenhäiriöllä, koska siinä oli osallisena koko osaston väki. Mlläs tän selität? Ja turmalaivassa oli muitakin mulkkuja kuin kaprteeni. Ei voi olla enää sattumaa vaan italialaisessa kansanluonteessa on oltava jotain vikaa. Italailaiset poliitkot, joko kommentoit miksi he laittavat yhteisiä rahoja omiin taskuihinsa?
Mitä se kertoo suomalaisesta kulttuurista, että siellä on kouluampujia? Uusnatseja? Lapsenmurhaajia? Jokaikisessä maassa on oma negatiivinen puolensa. Kyse on vain siitä, minkä kanssa kukin meistä pystyy elämään.
Entäs Suomen kuuluisat insuliihihoitajat?
Kauhajoen ja Jokelan kouluampujat?
Hallituksen uudet torkkupeitot?
Kansanedustajien roimat palkankorotukset?
Luuletko että suomalaisista löydy mätiä yksilöitä? Ihanko Suomessa on kaikki niin pirun hyvin? Mieti uudelleen.
-ohis
Entäs Suomen kuuluisat insuliihihoitajat?
Kauhajoen ja Jokelan kouluampujat?
Hallituksen uudet torkkupeitot?
Kansanedustajien roimat palkankorotukset?Luuletko että suomalaisista löydy mätiä yksilöitä? Ihanko Suomessa on kaikki niin pirun hyvin? Mieti uudelleen.
-ohis
on ihan oikeasti noin pihalla. Se vaan haluaa provota.
Kiinnostaisi kuulla missä päin länsirannikkoa asutte, edes mikä county on kyseessä jos et tarkempia sijainteja tahdo ilmoitella :)
Minulla haaveena joskus muutto Irlantiin. Kenties johonkin Doolinin kaltaiseen paikkaan. Siellä en tosin ole käynyt, ainoastaan Galway on tuttu paikka lännessä. Dublin on mielestäni muuttunut hurjasti, eka kerran kävin 18 vuotta sitten ja nyt pari x 2000-luvulla enkä ollut tuntea samaksi paikaksi. Muutenkin maaseutu on lähempänä sydäntä.
nättinokkaisia "sisä"suomalaisia. Miten se on teiltä pois, jos joku kertoo viihtyvänsä paremmin muualla? Tuosta aggressiivisesta puolustelusta tulee mieleen homofoobikot, joilla itsellään on ongelmia oman seksuaalisen suuntautumisensa kanssa. Jos todella olisitte tyytyväisiä elämäänne, ei parin anonyymin ulkosuomalaismamman mielipide liikuttaisi teitä suuntaan tai toiseen...
Itse olen asunut pois Suomesta nyt 5 vuotta, ja olen kotiutunut tänne Keski-Eurooppaan vallan mainiosti. Isoja plussia on monimuotisempi luonto, parempi ilmasto, lyhyt matka "kaikkialle" ja ihmisten avoimempi asenne - vaikka tässäkin kansassa on omat ärsyttävyytensä. ;)
Mua ainakin ottaa päähän että omia valintojani tullaan tänne mollaamaan. Kai sitä nyt ihminen puolustautuu, vai mikä tämänkin ketjun pointti oli?
Jos sä olet ihan aidosti tyytyväinen elämääsi, niin ei kai muiden valintojen luulisi noin ottavan päästä? Enkä ole täällä huomannut ulkomammojen "mollaavan sun valintojasi". Kertoivatpa vain miksi viihtyvät siellä missä viihtyvät ja miksi eivät viihtyneet Suomessa.
Itse viihdyn Ranskassa paremmin kuin vaikkapa Suomessa tai Isossa-Britanniassa, mutta ymmärrän täydellisesti, että jollekin muulle Ranska on väärä paikka ja Suomi/Iso-Britannia juuri se oikea. On silti kiinnostavaa kuulla, miksi kukakin missäkin viihtyy.
Elä ja anna toisten elää...
En nyt ajattele tätä asiaani poliittisesti tms. Minä ja perheeni vain viihdymme täällä Italiassa paremmin. NÄmä ihmiset täällä ovat uskomattomia. Ja kuten joku kirjoittikin tuossa aiemmin, olen samaa mieltä. Eli kun yhteiskunnassa ei homma oikein toimi, turvaudutaan perheeseen, ystäviin, naapureihin. Kun kaikki muu ympärillä ei ole niin hyvin, se ihmisten iloisuus, positiivisuus ja usko parempaan pitää heidät täysjärkisinä. Ja tuntuu, että ovat oivaltaneet sen, että perhe ja ystävät ovat lopulta se tärkein asia elämässä, ei materia jne.Ap
Ja mikä olikaan syynä siihen että Suomi elättää nyt Italiaa, ei kai vaan ne MAHTAVAT italiaiset? Miksi heidän moraalinsa sallii tällaisen?
Entä haluatko kommentoida linkkaamaani videoita missä Italialaiset pahonpipitelevät vanhuksiaan, vai haluatko vaieta siitä että italialaiset ovat pohjimmiltaa sekä moraalittomia että sikoja ja se ystävällisyys on vain pintakiiltoa? Jos italialaisilla olisi yhtään sydäntä, ei siellä olisi myöskään romanien vainoja, maahanmuuttajien orjuuttamista, mafiaa, joka tappaa ihmisiä. Entä eivätkö italialaiset poliitikot olekin italialaisia (MAHTAVIA, AUTTAVAISIA)? Jos kyllä, niin miksi he laittavat rahoja omiin taskuihinsa eivätkä maansa köyhien asioita kuntoon? Onko esimerkiksi se maanjäristyksestä kärsinyt kylä saanut vieläkän mitään apua?
Mitä enemmän teidän juttuja lukee, sitä enemmän olen mielissäni että kaltaisenne itsekkäät ja omaa napaanne tuojottavat suomalaiset muuttavat pois Suomesta. Ehkä Suomen vahvuus on juuri siinä että täältä lähtee se kaikkein epätervein aines. Etelän heikkous on siinä että se vetää paskaaa puoleensa. Ei teidän haukkunne netissä meille haavaa tee.
Oletpa tiukkapipoinen. Voisin vetää tähän samalla mitalla, että Suomessakin on hoitajia, jotka tappavat potilaitaan insuliinilla ja valelääkäreitä, jotka vaarantavat potilaidensa terveyden. On isiä, jotka tappavat koko perheen, kouluammuntaa jne. Kyllähän jokaiseen maahan hyvänen aika sentään mahtuu hulluja. Enhän minä nyt sellaista ole väittänyt. Olet kyllä jotenkin yksinkertainen fanaattisuudessasi..
Täällä minun naapurini, lähipiirini lasteni kaverien vanhemmat, eivät sori vaan kuulu mafiaan, eivät ole poliitikkoja tai hulluja sairaanhoitajia.
Olen vain sitä mieltä, että haluan asua täällä, koska minulla on täällä parempi olla. Se tuskin on sinulta pois. Tunnut jotenkin olevan kateellinen jostain ja raivoavan ihan suotta. Minä pyysin tänne kommentteja ulkosuomalaisilta, en sinulta tai muilta, jotka eivät ole ulkomailla asuneet.
En ole haukkunut Suomea maana, olen vain sitä mieltä, että ihmiset voisivat olla toisiaan kohtaan solidaarisempia, lämpimämpiä, positiivisempia.
Ap
Olen aina kokenut olevani henkisesti jostain muualta. Minä noteeraan toisia ihmisiä, osaan kehua toisten lapset (koska pidän ihmisistä ylipäätään) ja juttelen naapurin sedälle yhtä luontevasti kuin ystävättärelleni. En koe, että muutama sana sinne tai tänne aiheuttaa minulle jotain vaivaa tai velvollisuutta alkaa bestiksiksi heti.
Tänään viimeksi töissä mietin, että nää suomalaiset on möllejä. Istutaan mölö ilme naamalla kahvipöydässä, supsutetaan keskenään, ei reagoida toisiin ihmisiin ja suljetaan kylmästi muut jutuista.
Näistä syistä haluaisin muuttaa täältä pois. Ihan turha selitellä mulle mitään siitä, että "ei ne nyt oikeasti susta tykkää, vaikka puhuu sulle". Ei kyse ole siitä vaan siitä, että tykkään vaihtaa pari sanaa sinne tai tänne.
Uskomatonta provoo!! Eiköhän jokainen saa itse päättää asuuko Suomessa vai ulkomailla. joka maassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Suomessa vanhustenhoito on retuperällä ja niin monessa muussakin maassa. Se mitä Italiassa tapahtu on kamalaa ja järkyttävää mutta en syyttäisi siitä siellä asuvia Suomalaisia. Jotenka jos palattaisiin siihen aiheeseen mistä alunperin oli kyse ja jätetään provoviestit omaan arvoonsa. Kuluttakoon sormenpäitään halutessaan.
Me muutimme Saksaan perheemme kanssa yli vuosi sitten,emmekä ole päivääkään katuneet päätöstämme. Täällä katsotaan vastaan kävelevää ihmistä silmiin ja tervehditään kohteliaasti. Kokeilin tehdä sen Suomessa vieraillessa ja joko sain kiukkuista mulkoilua takaisin tai hyvin nopean katseen käännön kohti asvalttia. Mutta niin kun sitä sanotaan,että maassa maan tavalla.
ja vieläpä ihan helposti.